Haha, nee.quote:
Makkelijk weglezen en ‘goede stijl’ zijn naar mijn mening niet hetzelfde. Boeken met een goede stijl zijn vaak gemakkelijk te lezen, dat wil zeggen, de complexiteit van de zinsbouw bemoeilijkt het lezen niet nodeloos. Anderzijds zijn gemakkelijk te lezen boeken vaak in een erbarmelijke stijl geschreven, hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de misbaksels die Kluun heeft weten te produceren. Ik zal grif toegeven dat dit geen ‘moeilijke’ boeken zijn, maar de stijl is zo allerbelabberdst! Ook Dan Brown is een schoolvoorbeeld van iemand die een verschrikkelijke stijl hanteert, een stijl die in deze languagelog fijntjes gefileerd wordt.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:02 schreef wyccie het volgende:
Ga naar een boekwinkel, kijk wat er aan leuke boeken in de top tien staan, of vraag aan de verkoper welke boeken makkelijk weglezen. Vaak zijn dat de chicklits (Jill Mansell, Sophie Kinsella), of boeken die zowel door volwassenen als door kinderen gelezen kunnen worden (Het voorval met de hond in de nacht- Mark Haddon). En spannende boeken lezen natuurlijk ook vaak makkelijk weg.
Desondanks blijf ik erbij dat het lezen van bijvoorbeeld Elsschot of Nescio zo veel mooier is dan Dan Brown. Als je dan een aanleg hebt voor taal en enig oog voor stijl, dan is zo’n verhaal veel pakkender. Er is genoeg goede literatuur om de wereld om je niet onledig te houden met broddelwerkjes.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:19 schreef wyccie het volgende:
Ik geloof dat Ruzbeh niet per se boeken wil lezen voor de schrijfstijl, de sfeer of wat dan ook.
Ze Hij wil gewoon goed Nederlands leren, en dat kan ook door boeken met een slechte stijl, zolang er maar een fatsoenlijke spellcheck overheen is gegaan.
Als je veel boeken leest leer je daardoor dus bijvoorbeeld dat het 'een goed boek' moet zijn in plaats van 'een goede boek'. Veel 'kilometers maken' dus.
quote:Vom Schlechten kann man nie zu wenig und das Gute nie zu oft lesen: schlechte Bücher sind intellektuelles Gift, sie verderben den Geist. Um das Gute zu lesen, ist eine Bedingung, dass man das Schlechte nicht lese: denn das Leben ist kurz, Zeit und Kräfte beschränkt.
Jaja, natuurlijk heb je wat meer aan een goed boek als je een goed boek wil lezen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:46 schreef Iblis het volgende:
Desondanks blijf ik erbij dat het lezen van bijvoorbeeld Elsschot of Nescio zo veel mooier is dan Dan Brown. Als je dan een aanleg hebt voor taal en enig oog voor stijl, dan is zo’n verhaal veel pakkender. Er is genoeg goede literatuur om de wereld om je niet onledig te houden met broddelwerkjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |