Waarom niet? De wegbeheerder is verantwoordelijk en dat is de gemeente, hoewel je natuurlijk niet op de stoep mag rijden.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:01 schreef Sjeen het volgende:
Ben eens benieuwd of je een kans maakt, maar op het eerste gezicht zou ik zeggen... nee...
Dat was ook waarom ik dacht dat het niet zo gemakkelijk zou gaan...quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:07 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Waarom niet? De wegbeheerder is verantwoordelijk en dat is de gemeente, hoewel je natuurlijk niet op de stoep mag rijden.
Heb wel gehoord dat dergelijke klachten bij de provincie voor schade op N-wegen zeker zin hebben. Wel weer via via dan.
Met de brommer aan de hand ben je gewoon een voetganger en mag je dus op de stoep lopen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:36 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat was ook waarom ik dacht dat het niet zo gemakkelijk zou gaan...
Tijdens het wát???quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:56 schreef Hagelkaas het volgende:
Tijdens het verrijden hoorde ik echter opeens een hard knal en ik kwam niet meer vooruit.
sowieso matig gelegde bestrating. Maar hoe kwam je brommer bij die stoeprand in de buurt? Ging je soms door het boomperkje? (of hoe die dingen ook heten)quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:37 schreef Hagelkaas het volgende:
Foto van de betreffende rand:
[ afbeelding ]
Dan rijdt de scooter toch alsnog? Ik neem aan dat mensen die niet even optillen. Ik verrijd mijn fiets ook regelmatig zonder erop te zitten.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Tijdens het wát???![]()
Je liep toch met je pluf () aan de hand op de stoep?
![]()
Dat is een wezenlijk andere zaak, namelijk een zuiver gevalletje 6:174 lid 2 BW. Appeltje eitje.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:39 schreef azaki het volgende:
Ik weet dat een kennis van mij de schade, opgelopen door een kuil in het wegdek, na wat geharrewar van de gemeente vergoed heeft gekregen.
Ik zou er zeker een briefje aan wagen.
Dan is de wegbeheerder inderdaad verantwoordelijk voor het wegdek. Net als wanneer een motorrijder door bijvoorbeeld een olievlek onderuit gaat op de weg, kan hij daarvoor de wegbeheerder aansprakelijk stellen omdat deze het wegdek schoon behoort te houden. Echter, ik vraag mij af of dat ook geldt voor een bromfiets welke verzet wordt, en wanneer ik die foto zie lijkt het me niet aannemelijk dat iemand dat over het hoofd ziet... Maarja, ben geen jurist oid, zou er dus een briefje aan wagen (of wanneer je rechtsbijstand hebt hun eens bellen met deze situatie/vraag).quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:39 schreef azaki het volgende:
Ik weet dat een kennis van mij de schade, opgelopen door een kuil in het wegdek, na wat geharrewar van de gemeente vergoed heeft gekregen.
Ik zou er zeker een briefje aan wagen.
onjuist. Olie op de weg is géén gebrek in de zin van artikel 6:174 lid 2 BW. De risicoaansprakelijkheid gaat dan dus niet op. De gemeente is hooguit aansprakelijk op grond van 6:162 BW, schending van de zorgplicht, maar dan zal schadelijdende partij moeten stellen en bewijzen dat de gemeente op de hoogte was van de aanwezigheid van olie op de weg maar verzuimde maatregelen te treffen. Een schuldaansprakelijkheid dus.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:28 schreef Marijkezwolle het volgende:
Net als wanneer een motorrijder door bijvoorbeeld een olievlek onderuit gaat op de weg, kan hij daarvoor de wegbeheerder aansprakelijk stellen omdat deze het wegdek schoon behoort te houden.
En dan zie je zo'n boomperkje (zie foto) niet aankomen?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dan rijdt de scooter toch alsnog? Ik neem aan dat mensen die niet even optillen. Ik verrijd mijn fiets ook regelmatig zonder erop te zitten.
Ik weet niet of je ooit met een scooter aan de hand hebt gelopen, maar daarmee heb je een flink blind stuk door de beenschilden.quote:Op woensdag 9 juli 2008 00:13 schreef r_one het volgende:
[..]
En dan zie je zo'n boomperkje (zie foto) niet aankomen?![]()
En gooit TS het op een 'dode hoek'?![]()
quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:47 schreef Hagelkaas het volgende:
Ik weet niet of je ooit met een scooter aan de hand hebt gelopen,
Als je niet verder dan 1 meter voor je uit kijkt ja. Zoiets zie je toch ver van tevoren aankomen.quote:maar daarmee heb je een flink blind stuk door de beenschilden.![]()
Denk het wel. Als die stoeptegel wordt vastgesteld als zijnde de oorzaak van de schade, dan is die kans zeer groot zelfs.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 21:01 schreef Sjeen het volgende:
Ben eens benieuwd of je een kans maakt, maar op het eerste gezicht zou ik zeggen... nee...
Dus gewoon zijn eigen fout. Moet je niet de gemeente aansprakelijk stellen voor je eigen gestuntelquote:Op donderdag 10 juli 2008 10:13 schreef Rewimo het volgende:
Als je links van je scooter loopt heb je rechts geen onbeperkt zicht op de stoep. Ik denk dat TS dat bedoelt.
Idd en volgende keer je ogen gebruiken.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 20:02 schreef Bastoenie het volgende:
Pauper zelf even uitboren nieuw uitlaatje kopen van een paar tientjes en klaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |