abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59972507

Roger Federer

Rafael Nadal

Het aantal te verdienen en te verdedigen punten van beide spelers :

Federer
AMS + OS :
te verdienen : 1275
te verdedigen : 1275
USO+ Masters Cup
te verdienen : 0
te verdedigen : 1600

Totaal te verdienen : 1275
Totaal te verdedigen : 2875

Nadal
AMS + OS :
te verdienen : 1695
te verdedigen : 705
USO+Masters Cup
te verdienen : 1300
te verdedigen : 350

Totaal te verdienen : 2995
Totaal te verdedigen : 1055

Een mogelijk scenario:

Masters Series Canada :
Als ze allebei hier evengoed presteren (beide spelers halve finales) wordt het
6475 om 5830 in het voordeel van Federer bij het ingaan van de Masters Series in Cincinnati.
Als ze daar óók evengoed presteren zal het
6200 om 6050 worden, spannend dus.

Over beide Masters Series gezien verwacht ik dat Nadal minimaal 220 punten zal inlopen, omdat Nadal de halve finale in Cincinnati wel zal halen en hij vorig jaar daar maar 5 punten haalde. Het kunnen zelfs meer worden als Federer het toernooi van Cincinnati niet wint (wat kan gebeuren met ook nog eens Djokovic in het deelnemersveld).

Federer moet dus de Olympische spelen winnen om nog enigzins een redelijke voorsprong te hebben op de US Open.

Als hij die wint zou Federer zijn voorsprong uitbouwen tot minimaal 270 punten in het scenario gerekend dat ze allebei op de Masters Series evengoed presteren.

US Open :

Als Federer wint en Nadal bijv. Halve Finale verliest van Djokovic (mits in de loting Djokovic aan zijn ‘kant’ van de loting is) loopt Nadal 325 punten in, wat hem nummer 1 van de wereld zal maken.

Dan hebben we ook nog de Masters Cup, waarin Nadal bijna niks te verliezen heeft en Federer alleen maar te verliezen heeft . (De resultaten in de AMS van Madrid en Parijs van Federer en Nadal van vorig jaar zijn in totaal bijna gelijkwaardig, dus op die toernooien zal waarschijnlijk de strijd niet gewonnen of verloren worden).
Kleine kans dus voor Federer om zijn Nummer 1 positie te behouden.

Wat als ?

Federer beide Masters toernooien wint ten koste van Nadal :
Federer wint dan 150 punten en Nadal wint 470 punten. Dan komen ze te staan op :
6750 om 6300 in het voordeel van Federer.
Als de rest van het scenario dan gelijk blijft (US Open) heeft federer een voorsprong van 125 punten bij het ingaan van de Masters Cup. Federer moet dan de Masters Cup winnen en Nadal in de Halve finales eruit, dan blijft Fed nummer 1.

Allemaal best wel zinloze speculatie, maar toch vond ik het wel leuk om uit te zoeken hoe het nou een beetje zit

Soort van conclusie : Federer moet dus eigenlijk alles winnen en hopen dat Nadal niet al te veel finales haalt. (Dit wordt bijna onmogelijk, ik denk dat Federer niet alles wint, maar denk ook dat Nadal niet in alle toernooien ver zal komen maar toch genoeg in zal lopen om de nummer 1 te worden.) Veel zal ook afhangen van de loting, omdat belangrijk is wie wel of niet Djokovic tegenkomt in de halve finale.

Dan nog een vraag : Ik zie dat Federer 0 punten heeft gehaald in Dubai, kan hij dan niet een ander ATP toernooi spelen en die 0 punten laten vervangen ? Alhoewel ik eigenlijk niet verwacht dat Federer uberhaupt van deze optie gebruik zal maken, vraag ik het mij toch af.

Zeg hier wat je zelf denkt over deze situatie (zal Nadal de nummer 1 worden of zal Federer toch zijn nummer 1 positie behouden?)

Enige uitleg betreft de rankings:

De ATP kent 2 verschillende rankings.

De bekendste is de traditionele Entry Ranking, momenteel bekend als 'South African Airways ATP Rankings'. Deze lijst rangschikt de spelers op grond van hun resultaten in de afgelopen 52 weken. Elke week wordt de ranking opgemaakt: de punten van een jaar geleden vallen weg en de punten die behaald zijn in de afgelopen week worden bij je totaal opgeteld. Bijna alle toernooien tellen hiervoor mee: Grand Slams, ATP-toernooien, Challengers en Futures. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de Hopman Cup, World Team Cup en de Davis Cup, waar geen punten te verdienen zijn. Deze ranking wordt vooral gebruikt om spelers toegang te geven voor bepaalde toernooien en om die spelers binnen die toernooien te plaatsen.

Daarnaast bestaat er de ATP-race. Die is in 2000 in het leven geroepen om de gemiddelde volger een duidelijker beeld te geven van de prestaties van spelers. Hier begin je elk jaar op 0 punten en wordt er aan het einde van het jaar een streep getrokken om de balans op te maken, waarbij de top-8 mee mag doen aan de Tennis Masters Cup. Verschil met de entry ranking is dat hier enkel de Grand-slams, Masters en ATP-toernooien meetellen. Er zijn echter wel bepaalde regels verbonden, het is dus geen kwestie van behaalde alle punten op te tellen.

De Regels:

Voor de Entry Ranking geldt dat voor elke speler de 13 'verplichte' (bekend als mandatory) toernooien in ieder geval meetellen: de 4 Grand Slams en de 9 Masters-toernooien. Daarnaast tellen er dan 5 toernooien uit de International Series (zeg maar de normale ATP-toernooien) mee, waarin je de meeste punten hebt gehaald. Stel dat je dus in de eerste ronde van Wimbledon uitgeschakeld wordt, dan kun je dat dus niet vervangen door pakweg een kwartfinale van een zesde 'normaal' toernooi. Voor elk van de 13 mandatory toernooien waarin je niet wordt toegelaten door je ranking mag je een extra 'normaal' toernooi aan je totaal toevoegen. De Tennis Masters Cup telt als een extra 19e toernooi als je je daarvoor kwalificeert.

Voor de Race geldt in principe hetzelfde. Verschil is dus dat je elk jaar op 0 begint, de punten factor 5 minder zijn en challengers en lager niet meetellen.

De puntentelling:

[ Bericht 11% gewijzigd door Ambrosius op 11-07-2008 09:33:36 ]
pi_59975518
Prima topic om de ranking te bespreken.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 16:47:28 #3
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_59975969
kortom.... de kans is wel erg groot dat Nadal de nieuwe nummer 1 wordt omdat hij vorig jaar relatief weinig punten in het 2de deel van het seizoen gehaald heeft.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_59976039
Ja inderdaad, maar ik heb nog een vraag. Ik zie bij Nadal 19 toernooien staan in totaal en bij Federer 18, waarom speelt Federer dan niet nog een ATP om zijn nummer 1 positie te verstevigen? Is het dan te zwaar?
pi_59976201
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 16:50 schreef stefan92 het volgende:
Ja inderdaad, maar ik heb nog een vraag. Ik zie bij Nadal 19 toernooien staan in totaal en bij Federer 18, waarom speelt Federer dan niet nog een ATP om zijn nummer 1 positie te verstevigen? Is het dan te zwaar?
Tot nu toe is het nooit nodig geweest, denk dat hij het daarom niet deed.

De kans is zeer groot dat Nadal de nr 1 gaat pakken. Maar die zal hij denk ik begin volgend jaar weer inleveren. Dan heeft Federer veel punten te pakken.
pi_59976940
Federer nr 1 aan het eind van het jaar is niet wat unibet verwacht in ieder geval:
Federer @ 6
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_59977194
Ben ik net de OP van een algemeen rankingtopic aan het afronden
pi_59979022
Ik had dus dit staan voorlopig. Ik had ook een meer algemeen topic in gedachte, waar ook de top-10, Nederlanders, vrouwen e.d. besproken kunnen worden en dat volgend jaar ook gewoon meekan. Een TT als '[Tennis] De Rankings: (en dan iets over de strijd om #1 oid)' lijkt me dan beter.

Overigens moet Djokovic niet vergeten worden in de strijd om de nummer 1, die staat maar een paar punten achter op Federer in de race.
quote:
De strijd om de nummer 1 positie op de rankings is spannender en vooral heviger dan ooit. Met niet alleen Nadal en Federer, maar ook Djokovic die lijkt te kunnen meedoen. De top-10 staat van onderen open en bij een uitschieter sta je daar zo in op dit moment en als je een paar weken niet presteert val je er zo weer uit. In de kantlijn is Martin bezig aan een ongekende opmars en passeert hij de ene na de andere landgenoot op de ranking.

Bij de vrouwen is het ook uitermate spannend, maar in tegenstelling tot de mannen, waar er juist drie enorme toppers om de hoogste plek strijden, is het bij de dames vooral spannend vanwege het gebrek aan een echte topper, sinds het stoppen van Justine Henin dat maakt dat er divsere speelsters meedoen om de #1 positie.

Bij de dubbels zijn recent de Bryans als nummer 1 afgelost door Daniel Nestor, kortom, overal beweging. Ook komen er in de verschillende tennistopics regelmatig vragen voorbij omtrent de ranking van bepaalde spelers of hoe het systeem uberhaupt werkt. Ideaal moment dus om een topic te openen waar alles met betrekking tot de rankings besproken kan worden.

De basis:

De ATP kent 2 verschillende rankings.

De bekendste is de traditionele Entry Ranking, momenteel bekend als 'South African Airways ATP Rankings'. Deze lijst rangschikt de spelers op grond van hun resultaten in de afgelopen 52 weken. Elke week wordt de ranking opgemaakt: de punten van een jaar geleden vallen weg en de punten die behaald zijn in de afgelopen week worden bij je totaal opgeteld. Bijna alle toernooien tellen hiervoor mee: Grand Slams, ATP-toernooien, Challengers en Futures. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de Hopman Cup, World Team Cup en de Davis Cup, waar geen punten te verdienen zijn. Deze ranking wordt vooral gebruikt om spelers toegang te geven voor bepaalde toernooien en om die spelers binnen die toernooien te plaatsen.

Daarnaast bestaat er de ATP-race. Die is in 2000 in het leven geroepen om de gemiddelde volger een duidelijker beeld te geven van de prestaties van spelers. Hier begin je elk jaar op 0 punten en wordt er aan het einde van het jaar een streep getrokken om de balans op te maken, waarbij de top-8 mee mag doen aan de Tennis Masters Cup. Verschil met de entry ranking is dat hier enkel de Grand-slams, Masters en ATP-toernooien meetellen. Er zijn echter wel bepaalde regels verbonden, het is dus geen kwestie van behaalde alle punten op te tellen.

De Regels:

Voor de Entry Ranking geldt dat voor elke speler de 13 'verplichte' (bekend als mandatory) toernooien in ieder geval meetellen: de 4 Grand Slams en de 9 Masters-toernooien. Daarnaast tellen er dan 5 toernooien uit de International Series (zeg maar de normale ATP-toernooien) mee, waarin je de meeste punten hebt gehaald. Stel dat je dus in de eerste ronde van Wimbledon uitgeschakeld wordt, dan kun je dat dus niet vervangen door pakweg een kwartfinale van een zesde 'normaal' toernooi. Voor elk van de 13 mandatory toernooien waarin je niet wordt toegelaten door je ranking mag je een extra 'normaal' toernooi aan je totaal toevoegen. De Tennis Masters Cup telt als een extra 19e toernooi als je je daarvoor kwalificeert.

Voor de Race geldt in principe hetzelfde. Verschil is dus dat je elk jaar op 0 begint, de punten factor 5 minder zijn en challengers en lager niet meetellen.

De Puntentelling:

Handig om te weten:

* Als je zes maanden of langer geblesseerd bent kun je een beschermde ranking aanvragen. Die geeft je de mogelijkheid om aan bepaalde toernooien te kunnen meedoen, ook al is je huidige ranking daar niet goed genoeg voor. Als je de protected ranking krijgt toegewezen heb je de mogelijkheid om de eerste acht toernooien na je comeback, met een limiet van negen maanden, binnen te komen met je gemiddelde ranking van de eerste drie maanden na je blessure. De beschermde ranking zorgt er enkel voor dat je toernooien kunt binnenkomen (met uitzondering van de Tennis Masters Cup), het geeft je geen recht op een plaatsing op basis van je beschermde ranking.

* De WTA kent in grote lijnen hetzelfde systeem. In detail verschilt het wel, maar om dat helemaal te gaan uitleggen lijkt me, gezien de kwaliteit van de WTA-tour en de status die het hier heeft lijkt me dat overbodig.

* Er zijn nog diverse regeltjes waar rekening mee moet worden gehouden voor wat betreft de rankings, maar om die nu allemaal aan te stippen. Bij onduidelijkheid gewoon je vraag hier stellen, op Fok is er genoeg kennis aanwezig om vragen over de rankings te beantwoorden en domme vragen bestaan niet.
pi_59994989
Goed topic, even de vraag of we hier een centraal ranking-topic van maken of dat het eigenlijk toch alleen maar over de nummer één bij de mannen zal gaan?
sig verwijderd door FA
pi_59995025
Denk dat andere rankingzaken minder boeiend zijn en al snel in de desbetreffende andere topics vallen. Ranking van Haase en Kraaij (en Martin natuurlijk) is interessant maar die kunnen in de eigen topics besproken worden. De rest kan wel in ATP of WTA denk ik.
Alex Pastoor:
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_59995393
Hoeveel punten zijn er nu eigenlijk in Peking te halen?
pi_59995422
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 13:54 schreef Tim86 het volgende:
Denk dat andere rankingzaken minder boeiend zijn en al snel in de desbetreffende andere topics vallen. Ranking van Haase en Kraaij (en Martin natuurlijk) is interessant maar die kunnen in de eigen topics besproken worden. De rest kan wel in ATP of WTA denk ik.
Persoonlijk denk ik dat een algemeen topic wel van waarde is (zoals ik al zei in FB), bij de dames wisselt de #1 ook regelmatig en je ziet ook regelmatig vragen in topics voorbijkomen over de ranking, omdat veel mensen het systeem niet kennen. Maar goed, dat is mijn mening
pi_59995661
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 14:08 schreef NY_Giant het volgende:
Hoeveel punten zijn er nu eigenlijk in Peking te halen?
Ranking/Race:

Gold: 400/80
Silver: 280/56
Bronze: 205/41
SF: 155/31
QF: 100/20
R16: 50/10
R32: 25/5
R64: 5/1
pi_59995676
Daar heb je wel een punt ja wimmers
Alex Pastoor:
Martin Verkerk:
pi_59997307
Mij maakt het niet uit hoor als hier een algemeen rankingtopic van gemaakt wordt, alhoewel een topic om alleen de nr 1 strijd tussen Federer en Nadal te bespreken ook wel boeiend is. Na 13 pagina's wordt het topic toch gesloten? Misschien dan dit topic houden en een apart algemeen topic? Ik weet niet wat het meest handige is. Wat vinden jullie het handigst om te doen?
pi_59997894
tvp
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
pi_59998240
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 15:29 schreef stefan92 het volgende:
Mij maakt het niet uit hoor als hier een algemeen rankingtopic van gemaakt wordt, alhoewel een topic om alleen de nr 1 strijd tussen Federer en Nadal te bespreken ook wel boeiend is. Na 13 pagina's wordt het topic toch gesloten? Misschien dan dit topic houden en een apart algemeen topic? Ik weet niet wat het meest handige is. Wat vinden jullie het handigst om te doen?
Zoals ik al zei zou ik Djokovic in ieder geval zeker niet vergeten in de strijd om de #1.
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:17:26 #18
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_60007030
Nadal zakt elk jaar weg na het gravel/gras seizoen. Ik verwacht dan ook dat FedEx toch weer het jaar zal afsluiten als nr. 1 ...

Vergeet niet, Rafael Nadal tennist zichzelf helemaal de vernieling in met zijn fysiek knoepertzware speelstijl. Hij zal echt gas terug moeten nemen (zo verdedigt hij deze week zijn Stuttgart-titel al niet) wil hij niet zwaar geblesseerd raken.
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
pi_60016773
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 22:17 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nadal zakt elk jaar weg na het gravel/gras seizoen. Ik verwacht dan ook dat FedEx toch weer het jaar zal afsluiten als nr. 1 ...

Vergeet niet, Rafael Nadal tennist zichzelf helemaal de vernieling in met zijn fysiek knoepertzware speelstijl. Hij zal echt gas terug moeten nemen (zo verdedigt hij deze week zijn Stuttgart-titel al niet) wil hij niet zwaar geblesseerd raken.
Nadal heeft inderdaad de laatste twee jaar mindere resultaten behaald na Wimbledon, maar het is niet zo dat hij steeds in eerste/tweede rondes verloren heeft. Bovendien heeft hij Montreal en Madrid al eens gewonnen en heeft hij vorig jaar de finale in Parijs gehaald, en hij speelt dit jaar beter dan dat hij in voorgaande jaren doet dus zou het mij niet verbazen als hij dit jaar wel zijn voorsprong in de race behoudt en dus het jaar afsluit als #1, het verschil met Federer en Djokovic is wel best groot. Als Nadal constant kwart en halve finales haalt kan het al genoeg zijn om de voorsprong te behouden, tenzij Federer of Djokovic bijna geen wedstrijden meer verliezen.
  donderdag 10 juli 2008 @ 21:20:46 #20
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_60028374
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 14:20 schreef wimderon het volgende:

[..]

Ranking/Race:

Gold: 400/80
Silver: 280/56
Bronze: 205/41
SF: 155/31
QF: 100/20
R16: 50/10
R32: 25/5
R64: 5/1
Hoeveel partijen moeten ze eigenlijk spelen bij de OS?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  donderdag 10 juli 2008 @ 21:22:31 #21
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_60028411
quote:

Als je hem zag spelen in Hamburg, Parijs, Queen's en Wimbledon waren het toch vooral (niet alleen maar, maar vooral) verdedelde trainingspartijtjes. Zijn tegenstanders lopen in een partij meestal meer dan hijzelf.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_60032448
Wat wordt het nu? Algemeen of niet?

In het scheveningen-topic staat ook alweer een vraag over de ranking
pi_60032497
Ja is wel echt veel anders dan voorgaande jaren...Toen moest hij tegen zijn tegenstanders af en toe nog echt beunen. ZIe maar al die 5setters op wimby, en het toen loodzware gravelseizoen....(dat jaar daarvoor was misschien nog wel zwaarder want toen was ie nog minder dominant en verloor hij zelfs stiekem sets op RG en zo)
Nu wint hij alles echt veel makkelijker, en niet alleen dat, hij speelt ook nog aanvallender dus zijn makkelijke wins zijn ook nog eens korter en beter voor hemzelf....Ik heb hem dit jaar nog niet horen klagen, terwijl vorig jaar hij tijdens RG toch wat kwaaltjes had. (en dan heb ik het niet over blaren)

Als Federer zich niet herstelt richting een vorm die lijkt op vorig jaar of vooral dat jaar daarvoor (in het zomerseizoen) gaat Nadal de voorsprong gewoon vasthouden hoor doordat, zoals anon zegt, hij altijd niet eens zo heel slecht presteert in deze periode (USO was beetje pech vorig jaar)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_60032658
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 00:10 schreef wimderon het volgende:
Wat wordt het nu? Algemeen of niet?

In het scheveningen-topic staat ook alweer een vraag over de ranking
ranking dingen kunnen toch in 1 post beantwoord worden??? Daar hoeft toch niet een hele topic voor aangemaakt te worden?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 11 juli 2008 @ 00:45:32 #25
75556 erkel
back from Dagestan
pi_60033028
quote:

Waar Federer vooral op techniek speelt, speelt Nadal idd veel op kracht en armwerk. Vandaar ook het verschil in fysiek tussen deze beide spelers. Nadal kan nog wel een aantal jaar mee, maar toch zie ik hem wel eens in een zware blessure terecht komen waar hij zo 1,2,3 niet uitkomt.

Federer kan met zijn speelstijl nog wel 10 jaar mee lichamelijk, geestelijk is dan weer een ander verhaal.

En om nog even geheel ontopic te gaan, hoop ik dat Federer zijn nummer 1 positie consolideert en ook qua statistieken de beste speler ooit wordt.
Weisst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')