abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:57:18 #51
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_60756300
Waaw

Nou die oprit erin ligt (en die garage heb ik ook ff helemaal gemist in tijde van de bouw) is het aanzicht vanaf de straat op je huis ineens zoveel beter!
Mooie bedacht trouwens ook door de garage juist niet strak tegen het huis aan te zetten, de ingang ertussen..ziet er ruimtelijker uit daardoor.

Mooi!
Blijft een serie topics waard om te blijven volgen

En volgens mij heb je een goed stelletje stratenleggers uitgezocht

[ Bericht 0% gewijzigd door richie29 op 12-08-2008 14:14:17 ]
pi_60761851
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:57 schreef richie29 het volgende:
Waaw

Nou die oprit erin ligt (en die garage heb ik ook ff helemaal geminst in tijde van de bouw) is het aanzicht vanaf de straat op je huis ineens zoveel beter!
Mooie bedacht trouwens ook door de garage juist niet strak tegen het huis aan te zetten, de ingang ertussen..ziet er ruimtelijker uit daardoor.

Mooi!
Blijft een serie topics waard om te blijven volgen

En volgens mij heb je een goed stelletje stratenleggers uitgezocht
Drank u

En ach ben maar een jaar bezig geweest met de bouw van de garage hoor Van planning tot nu (bijna) klaar is ongeveer een jaar geweest, maar je hebt zelf natuurlijk ook flink aan de klus geweest dus het zal je niet opgevallen zijn.

Vanmorgen twee palen ingekort, voorgeboord, en bevestigd. eerste plank erin gehannest bleek de sponning te klein te zijn. Ergo , eerst maar ff naar de timmerman en zijn freestafel. Ff kletsen, werkje van niks natuurlijk frees stond nog op de maat nl. Afijn nu ff broodje erin , bakkie koffie erbij En straks weer verder. De planken zullen vandaag wat sneller gaan dan gisteren omdat ze in een sponning vallen natuurlijk.

Na de koffie vanmiddag maar eens naar de ijzerhandel om spullen te halen om de poort op te kunnen hangen. Zooitje parkers heb ik nog, dat staat al vast. Slot heb ik ook nodig gelijksluitende cilinder was al aanwezig(2 jaar inmiddels .... )

Nou gaat weer aan de knutsel
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_60780755
Nou dag voorbij, en wat ik zou doen heb ik gedaan...

echter dat kant en klare poortframe is toch niet zo kant en klaar als ik dacht.... Ik wou nl een cilinderslot hierop bevestigen, maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde begreep ik van de metaalhandelmeneer. Ben er een 1/2 uur geweest met slot, duimen, en frame. We hadden een aardig idee bedacht, maar vanavond begon ik daar zeg maar een beetje aan te twijfelen.

T wordt dus denk ik maar een kompleet nieuw frame maken, das met al die handelingen die ik aan het bestaande frame moet uitvoeren het voordeligste.. t wordt in ieder geval een frame van 40x40 mm vierkant staal(2 mm dik), opgehangen aan drie 16mm duimhengen. Ogen voor aan de duimen worden aan hetframe gelast. Deze worden uit een stuk 30 rond staal geboord(was het stevigste). Verder een sparing voor het slot, en een kastje voor het slot op de zetbank zetten. zit alleen nog ff ermee hoe ik het slotgat en het gat voor de cilinder uit ga boren.(ideeen welkom overigens . Denk aan aftekenen op zijkant en dan middels klein boortje uitboren, aan weerszijden.

heb ook nog wat pictures, so stay tuned voor de schutting en poort in progress
pi_60781422

schutting tussen huis en garage van terras af gezien

Idem maar dan vanaf de straat

Aandacht voor detail, rvs afgeschroefd, netjes afgeronde hoeken aan de zaagsnedes, schroeven keurig op rij van boven naar onder. Zijn btw spax "d" schroeven, fijn spul om mee te werken als je met hardhout op hardhout bezig bent

Nis tussen garage en buren is ook op de zelfde manier dicht gemaakt, enkel hier een sponning gefrees en daar het rabat tussen geklemd. Als ik nl. de hele overspanning had bekleed met rabat had ik een maat groter gemoeten ( 3.90 ipv 3,60 nu, en dat maal 21 lengtes..... ) Ziet er overigens ook erg knap uit hoor!
  woensdag 13 augustus 2008 @ 01:01:07 #55
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_60781521
Sijp..ik heb denk ik wat meer details / foto's nodig van het frame.
Heb je post een paar keer doorgelezen, maar ik snap niet exact wat je nou van plan bent.

Als ik het goed begrijp wil je het frame als een rechthoek van 40x40 mm vierkant staal maken, maar zitten daar niet nu al 2 staanders van in de grond? Of komt dat metalen frame dan weer vast aan hardhouten palen die nu in de grond zitten?
En hoe komt de rest van de deur eruit te zien dan?

Wat betreft het uitboren van het cilindergat wordt het denk ik deels boren met een hele grote metaalboor in 2 maten (1 grotere voor de cilinder zelf en een kleinere voor het dunnere deel van het slot) en iemand met een kolomboor lief aankijken
Tjonge...kom jij mooi aan het vijlen met dat idee van je Krijgt dat maar eens netjes trouwens...

Om eerlijk te zeggen zou ik het waarschijnlijk ook zo doen, maar kost wel veel tijd ja. Kan ook zo snel niet wat beters verzinnen.
pi_60782071
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 01:01 schreef richie29 het volgende:
Sijp..ik heb denk ik wat meer details / foto's nodig van het frame.
Heb je post een paar keer doorgelezen, maar ik snap niet exact wat je nou van plan bent.

Als ik het goed begrijp wil je het frame als een rechthoek van 40x40 mm vierkant staal maken, maar zitten daar niet nu al 2 staanders van in de grond? Of komt dat metalen frame dan weer vast aan hardhouten palen die nu in de grond zitten?
En hoe komt de rest van de deur eruit te zien dan?

Wat betreft het uitboren van het cilindergat wordt het denk ik deels boren met een hele grote metaalboor in 2 maten (1 grotere voor de cilinder zelf en een kleinere voor het dunnere deel van het slot) en iemand met een kolomboor lief aankijken
Tjonge...kom jij mooi aan het vijlen met dat idee van je Krijgt dat maar eens netjes trouwens...

Om eerlijk te zeggen zou ik het waarschijnlijk ook zo doen, maar kost wel veel tijd ja. Kan ook zo snel niet wat beters verzinnen.
Het frame van de poort zelf moet dus van 40 vierkant worden, de duimen worden elk met 6 draadbouten m4x100 ophangen aan de hardhouten paal.

Ik heb inmiddels met slotkastjes gevonden maar nergens ergens makkelijk te verkrijgen online. kastje kan je dan vastlassen aan het frame en klaar is der sijpo dan....
pi_60785653
netjes hoor Cyber..., er kan geen hond en kat meer in of uit nu..;)
en wat lijkt de garage nu wel lang zeg !!
pi_60814317
Nou stond vanmorgen al in de startblokken om naar het werk te gaan, maar werd later gebeld door de baas...

Geen probleem! Kluspak 2 aan, en hop naar de ijzerboer toe!

Daar het frame gezaagd, of althans de delen die het frame gaan vormen natuurlijk. Verder drie bussen gedraaid op de draaibank. 3 stukjes van 5cm 30 mm rondstaal opgeboord naar een gat van 16,2 mm. T is maar goed dat er snijolie bestaat Bussen pasten perfect daarna over de overigens kant en klaar gekochte gegalvaniseerde duimhengen.

Medewerker heeft gelast, en ik heb hem geholpen alles haaks uit te zetten etc. etc. . Met de flex al een begin gemaakt op de slotopening eruit te halen, maar ze hadden geen decoupeerzaagjes meer dus kon er niet verder mee. In principe is het frame nu op de slotkast en de openingen voor het slot klaar. Moet nog een paar gaten boren en twee gaten tappen zodat het slot ook op de zijkant vastgezet kan worden natuurlijk.

Mocht het zo zijn dat ik morgen weer "laat"kan beginnen ga ik er morgen mee verder en anders maandag weer.

T word wel een stevig poortje kan ik je vertellen
pi_60910227
en als je straks klaar bent.. verkopen die hap ? en dan bij het huis van de buren beginnen ?
Over 30 jaar heeft cyber het hele eiland opgeknapt
pi_60913508
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:43 schreef realbase het volgende:
en als je straks klaar bent.. verkopen die hap ? en dan bij het huis van de buren beginnen ?
Over 30 jaar heeft cyber het hele eiland opgeknapt
haha grapjas

T huis van de buren is trouwens net verkocht hoor!

Nee hier blijf ik echt wel de rest van mijn werkende leven wonen, mijn grootouders hebben het huis in 1969 gekocht, daarna heeft mijn moeder hier gewoond, en nu is het aan ons om het stokje over te nemen. als je een beetje bekend bent met texel dan weet je vast wel dat dit een unieke plaats is in het centrum

En mocht ik het verkopen, cashen en weer verder gaan. In dertig jaar doe ik maar een huis of tien hoor. En er zijn aanmerkelijk meer huizen dan tien op ons mooie eiland
pi_60916575
Goed bezig, zo met een straat erin, garagedeur erin en schutting erop is het ineens weer een heel ander plaatje vanaf de straat.
pi_60916830
Is het niet onhandig om de schutting helemaal dicht te timmeren? Ik weet niet hoe vaak het waait maar ik kan mij voorstellen dat het mogelijk problemen zou kunnen opleveren Verder echt super gedaan allemaal!
pi_60940085
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 09:50 schreef Ultralaser het volgende:
Is het niet onhandig om de schutting helemaal dicht te timmeren? Ik weet niet hoe vaak het waait maar ik kan mij voorstellen dat het mogelijk problemen zou kunnen opleveren Verder echt super gedaan allemaal!
Nou laat het maar waaien, ik ben altijd op het overdrevene af met diktes gebruikt materiaal en vastzetten ervan dus dat zit wel snor.

Verder erg lekker dat ik als straks de poort erin hangt ik dus geen kattenstront in de tuin achter hoef te verwachten, daar wordt ik dus echt kriegel van! Beesten deden het vroeger nog in de grond en karbbelden wat aarde erover. Maar de normale huis tuin en keuken kat van tegenwoordig "dropt"het waar hij / zij het makkelijkste uitkomt lijkt t wel Op het gras, op het terras etc. Erg irritant om eerst de boel te moeten scouten voor je je kinderen naar buiten laten om te spelen....

Verder vandaag:

vanmorgen koffie geleut met vaders, en vanmiddag bezig geweest met de poort weer. Boel afgelast, ontbraamt, en geschuurd. Geen risico om je vingers open te halen hoor aan me poortje

Eind van de middag wat gaten geboord, en morgen gaan we de cilinder pas maken, en wat gaten boren zodat het slot bevestigd kan worden in de poort zelf. er zal wel het e.e.a aan vijlwerk inzitten dus weet niet 123 of ik morgen eraan toe kom om hem al af te hangen. Als hij hangt moet hij overigens drie keer in de zinkspray helemaal zodat het netjes blijft allemaal. Daarna slot er definitief in hangen, en planken bevestigen.

Al met al een hoop werk, maar t word als alles af is een knap staaltje werk
pi_60969285
Dag verder en nog steeds geen poort tussen de twee schuttingdelen...

Wel gedaan: vader Cybersijp heeft het gat voor het slot geperfectioneerd nadat we gisteren de grote gaten al op de kolomboormachine gedaan hadden. Verder heeft hij alles nog ff nagevijld. Sijpo had het natuurlijk weer niet 100% procent goed gedaan volgens de oude baas Affijn deur opgehaald, zinkspray gehaald en de poort voorzien van drie royale lagen zinkspray. Straks als hij hangt wordt hij ook nog meegenomen in het verfwerk, dus dit lijkt me (voorlopig) voldoende voor de Texelse elementen....

Verder de tweede regenput(afvoerputje zeg maar van hwa garage, op hoogte van het straatwerk gebracht. Toen de mannen gingen straten laatst was ik aan het werk, dus had toen geen mogelijkheid om dat te doen.

Zolder opgeruimd, en een hoop spul wat naar de stort kan alvast klaar gezet. Als ik eerdaags nog eens tijd en een karretje ter beschikking heb zal ik het wegbrengen.

Last but not least, heb ook nog maar ff foto genomen van het frame van de poort. wordt het wat duidelijker allemaal
pi_60969710

Kijk hem staan te drogen Eerst erin hangen straks , dan de planken erop. slot erin en weer een project klaar. T is alleen dat als je iets goed doet t altoos zo veul tijd kost
  woensdag 20 augustus 2008 @ 01:39:43 #66
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_60970560
Hej is dat ding gepoedercoat? Lijkt haast zo op de foto...

Edit: Laaat maar! Eerst lézénnn!
Zinkspray dus. Goed spul voor je longen ook! Roest je tenminste niet van binnenuit

Verder stevig genoeg voor een paar plankjes dacht ik zo ja
  woensdag 20 augustus 2008 @ 01:54:23 #67
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_60970697
Ik vind het weer prachtig en van ongekend vakmanschap en geduldig oog voor detail Sijp!

Wat mij betreft ben jij absoluut geen hobbyklusser, maar zou je zo maar je brood kunnen verdienen met je vakmanschap.

Jammer dat Texel zo verweg is!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_60971135
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 01:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik vind het weer prachtig en van ongekend vakmanschap en geduldig oog voor detail Sijp!

Wat mij betreft ben jij absoluut geen hobbyklusser, maar zou je zo maar je brood kunnen verdienen met je vakmanschap.

Jammer dat Texel zo verweg is!
Meis,

De jutter is geduldig hoor En ik ben heul wel een hobbyklussert! Koken is me werk nl.
pi_60971195
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 01:39 schreef richie29 het volgende:
Hej is dat ding gepoedercoat? Lijkt haast zo op de foto...

Edit: Laaat maar! Eerst lézénnn!
Zinkspray dus. Goed spul voor je longen ook! Roest je tenminste niet van binnenuit

Verder stevig genoeg voor een paar plankjes dacht ik zo ja
Nou plankjes? t is wel hout van een hoge soortelijke massa hoor: "tatajuba" weegt een 900 kilo per kuub. Ff denken plank is 22 mm, lengte 1 mtr, hoogte 1,85 mtr maakt : 1,85 x1x 0.022 x 900 kilo= 36,63 kilo hout . wwet het niet zeker maar op "gevoel"afgaant weegt het ijzer net zoveel zo niet meer. Affijn stevig genoeg me dunkt

En roesten van binnenuit doe ik niet meer hoor, de weduwe heeft hier wel voor gezorgd
pi_60977846
Hoe ga je straks de schuttingdelen op de poort vastzetten, ga je die stuk voor stuk met een zelftapper voorboren, afbramen en schroeven, of komt er een houten regel langs waar je op kunt schroeven ofzo?
pi_60978801
Hoi Gerben,

T word het eerste wel een hoop werk maar wel steviger constructie als met een houten regel erop bevestigen.
pi_61126062
Tjapperdeflap,

weer een week verderder bij het eind van de verbouwing

Affijn vanmorgen naar de bouwgroothandel voor zelftappers, boortjes(4,2mm, heb ik niet in boren cassete) en een knappeverzinkboor(de oude had zijn beste tijd wel gehad na wat staal geruimd te hebben nl.... )

Vanmiddag nadat mijn eega weer thuis was van het werk, aan de slag gegaan. Na 100 zelftappers, 14 planken op maat maken, 100 gaten in de planken, het nodige aan pas en meetwerk, 100 gaten in het staal van het frame boren, 3 accuvullingen later, en ook nog een paar shaggies en een paar bakkies koffie zit de poort nu in elkaar

Vanavond na het eten het laatste stuk gedaan, maar om 21:30 ofzo maar gestopt, zelfs met bouwlamp erbij zag ik niet zoveel meer..... Morgen ochtend verder met het slotgat, het plaatje zit al op zijn plek kon alleen niet zien of het slot nu wel of niet lekker past. Kan ook niet is donker natuurlijk....

Morgen weer verder, o.a dus met het slotgat, plaatje en twee vangers voor de deur om de spleet tussen de staande palen ook te dichten. Er zit nu aan elke kant een kier van een streep of zeven denk ik ongeveer. Daar komt dus een strip overheen waar de deur dus tegenaan moet komen mocht hij pardoes uit je hand waaien oid. Verder morgen deurkruk plus garnituur bevestigen.

Als ik dan echt nog tijd over heb ga ik alvast een stukje grondverfen van de poort (groen). Eega heeft geloof ik een foto gemaakt die gooi ik zo wel ff online. Hebben jullie weer wat te kijken

Edit: dat laatste doen we dus maar ff niet ik stan erop of ik water zie branden, terwijl ik weet dat dat dus niet kan.... Nee echt verschrikkelijke plaat, morgen dus nog wat plaatjes tegoed

[ Bericht 8% gewijzigd door Cybersijp op 25-08-2008 23:19:26 ]
pi_61153813
Vanmorgen fris uitgerust weer aan de slag gegaan met het bevestigen (o.a ) van het slot en deurvangers. Deurvangers op maat gezaagd bij de metaalhandel, naar huis gereden, in de zinkcoating gezet(2x) en gaten voor de fretten geboord.

Slotgaten allemaal op maat gemaakt, ik moest nog ff een verjongde boor regelen ook zeg(schacht van 13mm en dan 20 mm in staal boren he(zo meer details hoor zo'n boormachine eruit ziet ) We hadden rekening gehouden met 17mm voor het slotgarnituur(kruk zeg maar), maar vanwege de extra vering in het slotgarnituur dus was het daar 20mm breed....

Affijn lekker geklust, vanavond nog een zooi tegels naar mijn zwager en 30 naar mijn collega. T ruimt hier dus weer lekker op de buurt. Heb nu nog 30 tegels staan

Affijn omdat plaatjes meer zeggen dan 100 woorden (soms) en ik wel weer ff uitgetikt(blust) ben zometeen de plaatjes
pi_61154403
Big ass boor in de makita

Zonder vangers, maar wel met slot en krukgarnituur op zijn plaats

Idem maar dan vanaf de straatkant gezien.

Deurvangers erop, deur open. Pretty nifthy to say the least

Laatste plaatje is poort in gereedheid gebracht. Wat er straks nog moet gebeuren aan de poort. 3 schroeven heb ik nog nodig(korte zelftappers 4,8 x 25) , nieuw cilinderslot 30/55 doornmaat(al besteld), Schilderen van het hout en staal werk, na het schilderen slot en slot onderdelen insmeren met kopervet. 3 inslagdoppen 16mm plastic halen en bevestigen, verder gaan met adem halen

Dat was hem weer, als ik morgenvroeg nog de kolder in de kop krijg ga ik nog ff gronden maar anders wordt het volgende week weer ijs en weder dienende
pi_61158769
Ziet er keurig uit, sterk werk!

Alleen wel één schoonheidsfoutje, je schild aan de binnenzijde van de deur is groter dan de slotkast
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')