Moeten ze niet eerst een aantal voorrondewedstrijden doorkomen?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:47 schreef BliksemSchigt het volgende:
Er valt nog weinig zinnigs te zeggen over eventuele plaatsingen en tegenstanders, de eerste voorrondes beginnen in ieder geval al over 2 maanden.
Ajax en PSV zitten in ieder geval wel qua coëfficiënt goed om groepshoofden te worden.
FC Kopenhagen, SK Slavia, Dinamo Zagreb...quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:50 schreef rubbereend het volgende:
ze moeten sowieso voorrondes spelen maar aangezien ze geplaatst zullen zijn zal dat tegen relatief kleine clubs zijn volgens mij
Ik denk ook niet dat Fulham geplaatst zal zijn. Dat is wel de club die je wilt vermijden, alhoewel het een leuk tripje is.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:23 schreef BliksemSchigt het volgende:
Door de bekerwinst van Heerenveen zal PSV het seizoen op 16 juli beginnen met een dubbele confrontatie in de 3e ronde. Heerenveen zit nu net als Ajax in de laatste fase voor het kwalificeren van de Europa League.
70 ploegen in die 3e ronde, en PSV zal zeker geplaatst zijn en kan dan tegen clubs als IFK Goteborg, Valerenga, Frederikstad, Falkirk, Hajduk Split kunnen tegenkomen.
In de derde ronde sowieso niet, in de 4e ronde wel ja.quote:Op maandag 18 mei 2009 10:32 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat Fulham geplaatst zal zijn. Dat is wel de club die je wilt vermijden, alhoewel het een leuk tripje is.
Volgens mij hoeven pas onze eerste wedstrijd op 30 juli te spelen en op 6 augustus de terugronde....... tenminste volgens het schema van de vorige pagina en enkele andere bronnen.-quote:Op maandag 18 mei 2009 10:23 schreef BliksemSchigt het volgende:
Door de bekerwinst van Heerenveen zal PSV het seizoen op 16 juli beginnen met een dubbele confrontatie in de 3e ronde. Heerenveen zit nu net als Ajax in de laatste fase voor het kwalificeren van de Europa League.
quote:Europa League: beschermde status eredivionisten
Door Lisanne van der Ploeg
Maandag, 25 mei 2009, 12:15
Ajax, PSV en Heerenveen hebben een beschermde status bij de loting van de voorrondes van de Europa League. Ajax en Heerenveen stromen in de laatste ronde vóór de groepsfase in en ontlopen onder meer Benfica en Zenit Sint-Petersburg.
PSV komt een ronde eerder in actie, de derde voorronde, en kan in elk geval niet clubs als AS Roma en Hamburger SV loten. De loting van de derde voorronde van het eindtoernooi vindt op 17 juli plaats.
FC Groningen of NAC zal de eerste Nederlandse club zijn die in actie komt op het Europese toneel, namelijk in de tweede voorronde. De winnaar van de play-offs zal in elk geval niet uitkomen tegen Rosenborg BK. De Noorse club, die de ploeg van Robert Maaskant vorig seizoen uitschakelde, is ook geplaatst.
Ze hebben de grote landen meer plaatsen gegeven en de kleine landen meer plaatsen gegeven. De middengroep, waaronder Nederland moest inleveren.quote:Op zondag 31 mei 2009 16:11 schreef BliksemSchigt het volgende:
Dat hebben ze nu al veranderd, omdat er nu al een aparte voorronde bij de CL is voor kampioenen van een land en een aparte voor meerdere deelnemers uit de sterkere landen, zoals Anderlecht, Herta en Twente bijv. Die spelen tegenelkaar ipv tegen de kampioenen uit mindere landen.
Jij denkt teveel in het systeem. Dat men liever die clubs ziet is mede gecreeerd door het systeem dat er gehanteerd wordt. Je draait de oorzaak-gevolg relatie om.quote:Maar goed, uiteindelijk kijkt iedereen 100 keer liever naar Hamburger SV - Werder Bremen of Liverpool - Chelsea in de halve finale, dan FC Helsinki tegen Dinamo Metalaburg.
En dat de grote landen domineren is door de UEFA alleen maar erger gemaakt.quote:En hoe je de kleinere landen ook wilt bevoordelen, uiteindelijk zal de finale toch wel uit teams bestaan met clubs uit de 5 sterkste landen, met af en toe een uitzondering.
Geloof me, als Ajax zich weet te plaatsen voor de poulefase, dan moet het wel heel erg raar lopen mochten ze geen groepshoofd worden. Die kans is echt nihil.quote:Op zondag 31 mei 2009 15:33 schreef Emimich het volgende:
In de poulefase gaat het erom spannen of Ajax al dan niet in pot 1 gaat komen, het zou wel erg zuur zijn om voor het 2de jaar op rij net buiten pot 1 te vallen.
Dit seizoen stonden er 9 teams boven Ajax in de eerste ronde van de UEFA-cup en toen plaatsten die zich allemaal voor de groepsfase. De kans dat alle teams die zich dit seizoen in de Europa League in de 4de kwalificatieronde boven Ajax staan qua coëfficiënt ook doorgaan is dus aanwezig.quote:Op zondag 31 mei 2009 16:43 schreef JoeyC het volgende:
Geloof me, als Ajax zich weet te plaatsen voor de poulefase, dan moet het wel heel erg raar lopen mochten ze geen groepshoofd worden. Die kans is echt nihil.
Er zijn 12 poules en in het allerergste geval valt Ajax dan op twee plaatsen net buiten de boot. Dan staan ze 14e op basis van de UEFA-coëfficiënten. Maar dan moeten drie van de volgende vijf teams ten onder gaan in de voorronde(s) CL: AC Milan, Arsenal, Olympique Lyon, Shakhtar Donetsk en Sporting Lissabon.
Ga er dus maar vanuit dat zowel Ajax als PSV (PSV sowieso) groepshoofd zullen zijn mochten ze zover komen.
Het is mogelijk natuurlijk dat Ajax niet in pot 1 komt, maar het is ook mogelijk dat ze niet de play-off ronde doorkomen. Maar nu Milan al zeker is van CL groepsfase hoeft er van die 4 clubs (Arsenal, Olympique Lyon, Shakhtar Donetsk en Sporting Lissabon) zich maar eentje te plaatsen voor de groepsfase van de CL. Lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk dat dat niet gebeurt.quote:Op zondag 31 mei 2009 17:02 schreef Emimich het volgende:
[..]
Dit seizoen stonden er 9 teams boven Ajax in de eerste ronde van de UEFA-cup en toen plaatsten die zich allemaal voor de groepsfase. De kans dat alle teams die zich dit seizoen in de Europa League in de 4de kwalificatieronde boven Ajax staan qua coëfficiënt ook doorgaan is dus aanwezig.
De kans is inderdaad klein maar wel degelijk aanwezig. Gelukkig heeft AC Milan daarnet van Fiorentina gewonnen wat de kansen dat Ajax daadwerkelijk in pot 2 zou vallen weer verkleind. Met een beetje pech kan Ajax nog steeds in pot 2 komen (als teams als Shakhtar, Sporting CP, Arsenal en Lyon) ten onder gaan in de voorronden. Een daarvan is zeker mogelijk gelet op de ongeplaatste status van Atletico Madrid.
Nee, ervan uitgaande dat alle hogergeplaatsten van Ajax in de EL zich plaatsen voor de groepsfase moeten er 2 uit het rijtje (Arsenal, Olympique Lyon, Shakhtar Donetsk en Sporting Lissabon) te plaatsen.quote:Op zondag 31 mei 2009 18:56 schreef JoeyC het volgende:
Het is mogelijk natuurlijk dat Ajax niet in pot 1 komt, maar het is ook mogelijk dat ze niet de play-off ronde doorkomen. Maar nu Milan al zeker is van CL groepsfase hoeft er van die 4 clubs (Arsenal, Olympique Lyon, Shakhtar Donetsk en Sporting Lissabon) zich maar eentje te plaatsen voor de groepsfase van de CL. Lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk dat dat niet gebeurt.
Ik vind deze hervorming net goed. We krijgen eindelijk eens goede poules, zoals in de Champions League, in plaats van die gedrochten met vijf teams. Plus je hebt ook meer teams die kunnen deelnemen aan de poules (48 tegenover 40 vorig jaar), dat is toch ook in het voordeel van de kleinere landen imo.quote:Op zondag 31 mei 2009 15:37 schreef Klopkoek het volgende:
Ik blijf vinden dat de UEFA de europese competities in rap tempo aan het verneuken is. Ongetwijfeld zullen de grote landen en grote sponsoren tevreden zijn maar met een eerlijke, leuke, frisse competitie heeft het niets meer te maken.
Ik ben ook bang dat langzamerhand het voetballandschap er steeds voorspelbaarder uit gaat zien. De UEFA heeft ongetwijfeld de bedoeling om bepaalde clubs te veroordelen tot de Europa League, tot in lengte van dagen, en andere teams en landen voor eeuwig de garantie geven dat ze mogen graaien in de pot met goud bij de Champions League.
Een soort eerste en eredivisie zeg maar, maar dan op Europees niveau.
Ik vind dat erg jammer. Maarja, als klein land doe je er niets tegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |