Of in mijn huis... want ik heb slechts appartementsrecht gekochtquote:Op maandag 7 juli 2008 20:56 schreef DennisMoore het volgende:
En ook je kantoorkamer is ter beschikking gesteld door je werkgever.
Dat houdt echter niet in dat hij er een webcam mag ophangen om je in de gaten te houden.
Ik lees jouw redenatie als: het is van je werkgever, dus hij mag ermee doen wat hij wil.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:59 schreef Alicey het volgende:
Dank je, nu hebben we ook peren. Als er ook nog iemand met bananen komt, kunnen we een groentenwinkel beginnen.
Of je 1 keer kijkt of 10000 keer kijkt, het blijft controle.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vraag is of hier sprake is van controle. Het kan ook een toevalstreffer zijn.
Het is echter niet geheel vergelijkbaar omdat:quote:Op maandag 7 juli 2008 20:58 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik denk dat jij eerst maar eens moet verdiepen in het Copland arrest. Je doet alsof er geen privacy is op het werk, en dat is er wel degelijk, zo heeft het European Court of Human Rights besloten.
Copland-arrest in Word document
44. Accordingly, the Court considers that the collection and storage of personal information relating to the applicant's telephone, as well as to her e-mail and internet usage, without her knowledge, amounted to an interference with her right to respect for her private life and correspondence within the meaning of Article 8.
Inderdaad. "Jij zit op het kantoor van je werkgever, aan een bureau van je werkgever, op een stoel van je werkgever, dus hij mag een camera onder je bureau hangen om te kijken of je z'n stoel niet bevuilt", dat ondertussen bij dames onder de rok word gekeken maakt in dit geval niet uit, want je bent in het bedrijf dus je hebt geen privacy, of niet Alicey?quote:Op maandag 7 juli 2008 21:01 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ik lees jouw redenatie als: het is van je werkgever, dus hij mag ermee doen wat hij wil.
En die klopt niet.
Als die brief geadresseerd is aan de werkgever wordt dat toch een ander verhaal. Laat staan wanneer je een brief stuurt van je werkgever naar je werkgever.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:59 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
De e-mail is niet van de werkgever, als een brief aan mij gericht is, is die voor mij, en niet voor mijn moeder.
Voro wat bedrijfsmiddelen betreft gaat dat grotendeels wel op. Het kantoor is daarbij niet echt te zien als een bedrijfsmiddel dat je ter beschikking wordt gesteld. e-mail wel.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:01 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ik lees jouw redenatie als: het is van je werkgever, dus hij mag ermee doen wat hij wil.
En die klopt niet.
Nee tuurlijk niet, het is geaddresseerd aan een PERSOON. TER ATTENTIE VAN. Je maakt het wel heel erg bont nu.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is niet bestemd voor een werknemer, maar voor het bedrijf. Het is tenslotte geadresseerd aan het bedrijf.
[..]
De werkgever is imo niet verkeerd wanneer hij een zakelijke context verwacht bij die e-mail. Wanneer dat niet het geval blijkt, is er sprake van misbruik. Een werkgever zou dat dan niet aan de kaak mogen stellen?
Ehm, ik vind dat je je nu toch echt wat in bochten begint te wringen hoorquote:Op maandag 7 juli 2008 21:10 schreef Alicey het volgende:
Voro wat bedrijfsmiddelen betreft gaat dat grotendeels wel op. Het kantoor is daarbij niet echt te zien als een bedrijfsmiddel dat je ter beschikking wordt gesteld. e-mail wel.
Brieven zijn niet van de werkgever. Worden onder naam van een rechtspersoon verzonden, naar een ander rechtspersoon. Zou mooi zijn als Hotmail alle berichten verzonden vanaf hun domein als mails namens Hotmail beschouwdquote:Op maandag 7 juli 2008 21:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als die brief geadresseerd is aan de werkgever wordt dat toch een ander verhaal. Laat staan wanneer je een brief stuurt van je werkgever naar je werkgever.
Jan@bedrijf.com naar Piet@bedrijf.com is geen brief van werkgever naar werkgever. Dat is een brief van Jan naar Piet, geschreven met een balpen van de werkgever.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:09 schreef Alicey het volgende:
Laat staan wanneer je een brief stuurt van je werkgever naar je werkgever.
Dat stukje lees je voor het gemak maar niet, dus deze aanhaling van jou geldt helaas niet. Het netwerk van de baas is (als het goed is) niet openbaar.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:05 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Artikel 273d uit het wetboek van strafrecht
1. ...een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk of een openbare telecommunicatiedienst:
[...]
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op de persoon werkzaam bij een aanbieder van een niet-openbaar telecommunicatienetwerk of een niet-openbare telecommunicatiedienst.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:14 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Dat stukje lees je voor het gemak maar niet, dus deze aanhaling van jou geldt helaas niet. Het netwerk van de baas is (als het goed is) niet openbaar.
Ik weet niet of er binnen het bedrijf waar je vriend werkt afspraken zijn omtrend het monitoren van mail- en surfgedrag. Gezien het feit dat vriend en volega toch al door de leidinggevende aan zijn gesproken mag aan worden genomen dat de meerdere van de teamleider in kwestie ook al op de hoogte is.Daarom zou ik zelf bij desbetreffende meerdere eens gaan informeren hoe het een en ander hierover geregels is. Verder worden dit soort afspraken als het goed is in overleg met de OR (indien aanwezig uiteraard) opgestels. Ga ook eens bij hen te rade.
quote:Op maandag 7 juli 2008 21:14 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Jan@bedrijf.com naar Piet@bedrijf.com is geen brief van werkgever naar werkgever. Dat is een brief van Jan naar Piet, geschreven met een balpen van de werkgever.
Dat wel, maar hij kan er verder weinig mee. Een werknemer mag zakelijke computers voor privé-berichten gebruiken als hij dat nodig acht. Genoeg (recente) jurisprudentie over te vinden.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:58 schreef Alicey het volgende:
De werkgever is imo niet verkeerd wanneer hij een zakelijke context verwacht bij die e-mail. Wanneer dat niet het geval blijkt, is er sprake van misbruik. Een werkgever zou dat dan niet aan de kaak mogen stellen?
Ik krijg voortdurend brieven gericht aan mijn werkgever maar ter attentie van mijn persoontje.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:14 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Jan@bedrijf.com naar Piet@bedrijf.com is geen brief van werkgever naar werkgever. Dat is een brief van Jan naar Piet, geschreven met een balpen van de werkgever.
Nou, vrij simpel: @ betekent 'at', dus dat betekent waar Pietje te vinden is.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:27 schreef Argento het volgende:
Ik krijg voortdurend brieven gericht aan mijn werkgever maar ter attentie van mijn persoontje.
Die enveloppen worden door de medewerkers van de postkamer geopend, zonder uitzondering. Maakt de werkgever zich in dat geval schuldig aan schending van het briefgeheim? Zo ja, dat zou nog ns een revolutionaire conclusie zijn. Zo niet, waarin verschilt de brief gericht aan werkgeverA ter attentie van werknemerB van de email die is gericht aan werknemerB@werkgeverA.com? En als dat verschil er niet is, waarom mag de envelop wel geopend worden door de werkgever maar de email niet?
Dat is dus verboden. En dat zou je moeten snappen na het lezen van de diverse links hieroquote:Op maandag 7 juli 2008 21:27 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik krijg voortdurend brieven gericht aan mijn werkgever maar ter attentie van mijn persoontje.
Die enveloppen worden door de medewerkers van de postkamer geopend, zonder uitzondering. Maakt de werkgever zich in dat geval schuldig aan schending van het briefgeheim? Zo ja, dat zou nog ns een revolutionaire conclusie zijn. Zo niet, waarin verschilt de brief gericht aan werkgeverA ter attentie van werknemerB van de email die is gericht aan werknemerB@werkgeverA.com? En als dat verschil er niet is, waarom mag de envelop wel geopend worden door de werkgever maar de email niet?
Een voorbeeld waar privacy niet eens ter sprake komt : http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AR5539&u_ljn=AR5539quote:Op maandag 7 juli 2008 21:05 schreef MoneyTalks het volgende:
Waar zijn jouw bronnen dat e-mailtjes verzonden vanaf en naar een bedrijfsdomein, gericht aan een rechtspersoon!, EIGENDOM zijn van het bedrijf, en niet prive zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |