Eerder in het topic beschreef ik al dat ik een vooronderzoek heb gehad. Eind november heb ik dan eindelijk mijn ogen laten laseren.
Hoe is dit gegaan?Heel goed! Ik zie perfect, ze hadden het over meer dan 100% zicht. In januari voor een controle geweest en de lettertjes die je normaal moet kunnen lezen gingen met gemak. De mini lettertjes daaronder hoefde je niet te kunnen lezen maar dat lukte me wel.
Viel het mee/tegen?Het viel me heel erg mee. Ik heb de Wavefront Lasek behandeling gehad. Hiervan zeggen ze dat je er zeker een week last van zult hebben maar dat was bij mij niet het geval! Ik heb 2 dagen branderige ogen gehad, alsof ik boven net gesneden uien hing zeg maar. Prettig is anders maar echt zeer deed het niet. En na die 2 dagen was dat weg, toen waren mijn ogen alleen nog gevoelig voor fel licht. Maar dat was na 3 ook weg.
De behandeling zelf viel ook reuze mee. Het ging heel erg snel ook! Toen ik naar binnen werd geroepen, werd de huid rond mijn ogen schoongemaakt. Vervolgens mocht ik gaan liggen en kreeg ik verdovende druppels in mijn oog. Klemmen om je ogen open te houden en daarna de druppels die het epitheellaagje losweekten. Mijn zicht werd daardoor vrij wazig, maar ik zag nog wel ongeveer wat ze deden. Dat epitheellaagje (buitenste laagje van de hoornvlies) veegden ze weg, het leek wel een klein bezempje waarmee ze dat deden.
Toen dat laagje weg was ging de laser aan, allemaal kleine lichtjes zie je. En klaar is kees. Nog een lading druppels in je oog, beschermlensje eroverheen en het volgende oog was aan de beurt.
Al met al ben ik 20 minuten binnen geweest.
Toen ik weer rechtop ging zitten zag ik meteen al erg goed. Nog niet perfect, maar ik kon de nummerborden lezen op de weg terug naar huis. Ik had -4,5 bij beide ogen dus dat zegt wel wat.
Waar ben je geweest/Hoe was het daar?Ik ben bij de Optical Express geweest in Eindhoven. Ik vind het een erg fijne kliniek. Van te voren heb ik uitgebreid informatie gekregen over hoe het allemaal zou gaan. Ook voldoende ruimte om zelf om informatie te vragen. Vriendelijke personeel ook.
Het enige nadeel was dat ik lang moest wachten op de dag van behandeling. Ze plannen daar veel mensen tegelijk in op 1 dag omdat de chirurg niet altijd aanwezig is. Je krijgt op de dag zelf een vooronderzoek, een gesprek met de chirurg en de behandeling. Maar tussen die drie dingen zat wel erg veel tijd.
Tijdens de vooronderzoeken en nacontroles was er wel een strakke planning en was ik steeds gewoon op de afgesproken tijd aan de beurt.
Wanneer ben je geweest?November 2008
Hoeveel koste het?Veel! Het was wel even slikken toen ik tijdens het vooronderzoek te horen kreeg wat het zou gaan kosten. 1400 euro per oog. Hoe 'moeilijker' je ogen, hoe duurder. Ik heb een extreem dun hoornvlies, een groter pupil dan normaal en een cilinderafwijking. Dat telt allemaal mee in het kostenplaatje helaas.
Je hebt de optie om het in termijnen te betalen maar denk eraan, dat is niet bij Optical Express zelf, dit gaat via Comfort Card en is dus eigenlijk gewoon een soort van lening.
Zou je het weer doen?Absoluut! Wat is het heerlijk om niet meer te lopen prutsen omdat je lenzen niet lekker zitten en om geen bril meer te hoeven dragen! En 's ochtends wakker worden en gewoon alles kunnen zien. Douchen en dan zomaar meteen de goede shampoo pakken

Het heeft zoveel voordelen. En het is dan wel duur, maar uiteindelijk is het goedkoper. Anders moest ik nog een leven lang brillen en lenzen kopen.
Heb je nog tips?Laat je goed informeren, durf vragen te stellen. En als je de behandeling hebt gehad, hou je aan de 'voorschriften' over de oogverzorging. Gebruik de oogdruppels netjes op tijd, slaap een tijd met dat stomme brilletje op, ook al zit het misschien niet geweldig, je kunt de boel beschadigen als je het niet doet.
Verder kan ik het iedereen aanraden!
FeauteauxYou make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.