Zolang je nog in de groei bent zou een arts er zeker niet aan moeten willen beginnen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:47 schreef RoW_0 het volgende:
Ik ben 17, wanneer kan ik mijn ogen laseren?
Heb vanaf mijn 16e harde lenzenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:11 schreef Verluste het volgende:
[..]
Als je zachte lenzen hebt zou ik erg uitkijken. Vaatingroei krijg je heel snel terwijl je dat niet doorhebt. Je oog zal altijd een balans willen vinden om het zuurstoftekort aan te vullen die je met iedere lens creeert. Dit doet je oog door extra bloedvaten aan te maken.
Ik had zelf zachte lenzen vanaf mijn 16e tot mijn 21e, ik stopte ermee vanwege vaatingroei en afweer die mijn lichaam aanmaakte tegen de vreemde stoffen van zon lens.
Ik heb zelf last dat er wel ns vuiltjes onder komen (harde lenzen), dan weet je niet waar je het moet zoeken van de pijn. Maar dat komt ook omdat ik nogal grote ogen heb en er zo gauw vuiltjes inkomen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:20 schreef Topspin het volgende:
[..]
Heb vanaf mijn 16e harde lenzenZachte lenzen werd me door mijn opticien afgeraden vanaf het begin. Vorig jaar voor het eerst naar pearl geweest en die kwamen ineens aanzetten dat ik maar beter zachte lenzen kon nemen. Setje gratis meegekregen maar het was me sowieso teveel gekloot met inzetten, de lens leek te groot voor mijn oog en na 10 minuten kloten maar poging gestaakt. Sowieso komt zo'n zachte lens over alsof er van alles in gaat zitten van vuile stofjes.
Ben nog steeds tevreden met mijn harde lenzen, van 's morgens tot zes uur in de avond draag ik ze en daarna de rest van de avond de bril die ik opzet. Vind het overigens bij een bril altijd zo vreemd dat hij zo snel vuil wordt. Dan maak ik hem grondig schoon met afwasmiddel en 30 minuten later zitten er weer vlekken op zonder dat ik de bril echt heb aangeraakt.
Ik kan me hier bij aansluiten ik heb het vorig jaar Juli laten doen aan 1 oog bij optical express.quote:Op maandag 7 juli 2008 14:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, op 4 juni laten doen
[..]
Perfekt
[..]
Viel ontzettend mee. 100% mee zelfs.
[..]
Optical Express, Amsterdam. Controles zijn in Den Haag. Zijn gewoon normale klinieken, alsof je bij de opticien zit.
[..]
4 juni.
[..]
Veel, maar ik had dan ook het super-deluxe-ultra-extra-business-package-deal-with-cherry-on-top.
Kostte me 2700 euro.
[..]
Hell Yeah!
[..]
Laat je goed inlichten.
[..]
Don`t, ik had het eerder moeten doen.
Heftig.. Dan heb je geluk!quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Gelijk heb je. Harde lenzen hebben nadelen, maar de hoornvliesverneuking door zachte lenzen is veel erger. Ik was er net op tijd bij - de ingroei kon nog herstellen.
Overigens zou je natuurlijk wel kunnen laten laseren - het gaat veel vaker wel heel goed dan niet, en als het misgaat ben je zelden meer gehandicapt dan nu. De winst(kans) is heel groot, de verlieskans heel klein..
Ik ben er in elk geval nog altijd heel blij mee. Na een aantal jaar merk ik dat mijn linkeroog (altijd al het slechtste) zicht verliest. Misschien moet ik over een tijdje wel weer een bril. Maar dan ben ik nog altijd veel minder afhankelijk dan ik met -7 was, laat staan met wat het anders inmiddels was geweest.
Inderdaad... Dat is precies waarom ik twijfel. Als oogartsen zich laten laseren dan wil ik er ook voorzichtig 's naar kijken of het mogelijk is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:41 schreef Verluste het volgende:
[..]
Zelfde hier. Ik twijfelde ook een heel lange tijd. Vooronderzoek gehad, alle oogartsen hadden een bril op, dus ik vragen... ze zullen het zelf (nog) niet doen omdat er teveel risico's aanzitten, vooral omdat ze er van hun beroep afhankelijk mee zijn. Ook heelveel zelfonderzoek gedaan, wetenschappelijke publicaties doorgelezen en ik kwam tot de conclusie dat Laseren het nog niet waard is voor je ogen waar jeje hele leven nog mee moet doen. Er zit nog teveel risico aan, en de oogklinieken die niet gelieerd zijn aan een ziekenhuis verzwijgen teveel imho met wat je wel in publieke databanken kunt vinden.
Zachte lenzen is een nono, te grote kans op vaatingroei, infecties en irritatie wat je immuunsysteem zelf ontwikkelt tegen de vreemde stoffen die op je oog liggen.
Harde lenzen kost een tijdje om te wennen, maar dan zit je wel voor je hele leven veilig
Nou, een week pijnlijden zou ik er wel voor over hebben..quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:01 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Heftig.. Dan heb je geluk!
Ja.. ik weet het. Toch twijfel ik nog heel erg, ik voel me echt gehandicapt met m'n -6 en -4, maar ik ben gewoon te bang dat het bij mij precies fout gaat..![]()
Dat is ook weer zo. Als je ogen achteruit gaan in de loop der jaren is het idd minder erg dan voor het laseren.
Maar stel dat je de 1e keer gelaserd wordt en je zicht is niet helemaal 100%? Of je hebt veel pijn daarna en moet echt een week of langer herstellen? Ik weet nog niet of ik het daarvoor over heb zeg maar..
Ja, dat weet ik dus niet. Ik ben echt fan van in mijn ogen wrijven, en dat mag je dan echt een paar weken gewoon niet. Weet niet of ik dat vol ga houdenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, een week pijnlijden zou ik er wel voor over hebben..
Ik kan me goed herinneren, ik zat ergens in Marokko in the fucking middle of nowhere en toen was m'n bril weg. Dan ben je zuur. 'tuurlijk had ik ook wel noodlenzen bij me, maar dat is hoogst onaangenaam in de woestijn, zeker als er nog 3500 km gereden moet worden.
De bril was natuurlijk door iemand per ongeluk even weggenomen. maar de paniek vergeet ik niet licht
Lensimplantaten brengen ook hun problemen mee; genoeg oude mensen die je er alles over kunnen vertellen die geholpen zijn aan hun staar enzo. Maar daar is het wel zo dat als er complicaties optreden ze gewoon het lensje weer weg kunnen halen en vervangen door een nieuwe. Met je hoornvlies kunnen ze dat niet doen (als je gewoon zou laseren). Of eigenlijk wel met een hoornvliestransplantatie. Maar dat kun je beter bewaren voor de echte traumapatienten imhoquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:01 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Heftig.. Dan heb je geluk!
Ja.. ik weet het. Toch twijfel ik nog heel erg, ik voel me echt gehandicapt met m'n -6 en -4, maar ik ben gewoon te bang dat het bij mij precies fout gaat..![]()
Dat is ook weer zo. Als je ogen achteruit gaan in de loop der jaren is het idd minder erg dan voor het laseren.
Maar stel dat je de 1e keer gelaserd wordt en je zicht is niet helemaal 100%? Of je hebt veel pijn daarna en moet echt een week of langer herstellen? Ik weet nog niet of ik het daarvoor over heb zeg maar..
[..]
Inderdaad... Dat is precies waarom ik twijfel. Als oogartsen zich laten laseren dan wil ik er ook voorzichtig 's naar kijken of het mogelijk is.
Ja, idd, het draagcomfort is wat minder en je zal ook altijd vuiltjes voelen, maar ik vind ze een stuk lekkerder zitten dan zachte lenzen.. En ik heb er standaard ook een bril naastVoor avonden en dagen als ik geen zin heb in lenzen.
En over lensimplantaten: ik weet dat ze daar al veel langer mee bezig zijn dan laseren, dus dat lijkt me sowieso betrouwbaarder.. Maar verder weet ik er weinig vanaf.
Tuurlijk, ik zeg ook niet dat het risicoloos isquote:Op zondag 19 oktober 2008 01:26 schreef Verluste het volgende:
[..]
Lensimplantaten brengen ook hun problemen mee; genoeg oude mensen die je er alles over kunnen vertellen die geholpen zijn aan hun staar enzo. Maar daar is het wel zo dat als er complicaties optreden ze gewoon het lensje weer weg kunnen halen en vervangen door een nieuwe. Met je hoornvlies kunnen ze dat niet doen (als je gewoon zou laseren). Of eigenlijk wel met een hoornvliestransplantatie. Maar dat kun je beter bewaren voor de echte traumapatienten imho![]()
Tis iig een stuk beter (als in gezondheid) voor je ogenquote:Op zondag 19 oktober 2008 09:50 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik zeg ook niet dat het risicoloos isInderdaad..
xD I agree!
Die nachtlens is voor mensen tot -4 DPT. Massa's mensen die daar niet voor in aanmerking komen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:22 schreef Tombias het volgende:
Mensen, een goed alternatief voor laseren is de Nachtlens.
Het is een hardelens die je alleen draagt als je slaapt. Dus overdag heb je geen lenzen in.
’s Nachts lenzen dragen en overdag scherp zien zonder bril of lenzen.
Nachtlenzen draag je alleen maar ‘s nachts. En overdag heb je dan zonder bril of lenzen het scherpste zicht. Terwijl je slaapt, corrigeren de lenzen – zonder dat je het merkt – je ogen. Het is een fantastische uitvinding voor alle mensen die een bril of lenzen moeten dragen. En vooral voor mensen die soms last hebben van droge of gevoelige ogen. Als je ‘s morgensvroeg wakker wordt, doe je je Nachtlenzen gewoon uit en ga je aan de slag.
Ja leuk jong, totdat je een cilinder afwijking van meer dan 1.5 hebt, dan zijn nachtlenzen geen optiequote:Op zondag 19 oktober 2008 20:22 schreef Tombias het volgende:
Mensen, een goed alternatief voor laseren is de Nachtlens.
Het is een hardelens die je alleen draagt als je slaapt. Dus overdag heb je geen lenzen in.
’s Nachts lenzen dragen en overdag scherp zien zonder bril of lenzen.
Nachtlenzen draag je alleen maar ‘s nachts. En overdag heb je dan zonder bril of lenzen het scherpste zicht. Terwijl je slaapt, corrigeren de lenzen – zonder dat je het merkt – je ogen. Het is een fantastische uitvinding voor alle mensen die een bril of lenzen moeten dragen. En vooral voor mensen die soms last hebben van droge of gevoelige ogen. Als je ‘s morgensvroeg wakker wordt, doe je je Nachtlenzen gewoon uit en ga je aan de slag.
Serieusquote:Op maandag 20 oktober 2008 13:49 schreef Verluste het volgende:
Ik heb in de krant gelezen gisteren dat 30% (van de 90%) van de mensen die hun ogen hebben gelaserd aangaven ''tevreden'' te zijn met hun zicht, ondanks dat ze permanent last hebben van halo's en schitteringen. Zelfde als je met vuile contactlenzen rondloopt savonds. Je leert ermee leven, maar het zal nooit wennen denk ik.
Je kunt dan wel evengoed 100% zicht hebben, maar dan wel een relatief grote kans hebben op halo's en schitteringen. Dat is een punt van overweging.
Nou vuile lenzen en halo's en schitteringen zijn nog wel een heel verschil..quote:Op maandag 20 oktober 2008 17:32 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Serieus![]()
Omg.. dat is maar 1/3, en als je kijkt alsof je vuile lenzen in hebt, hoe kun je dan tevreden zijn?? Ik heb wel 's zo'n filter over mn lens gehad, stukje wit slijm zeg maar, dat vind ik al fucking irritant, wil gelijk mn lens eruit halen, schoonmaken en opnieuw inzetten
En dan die halo's en schitteringen nog..
Door dit topic word ik eigenlijk alleen maar meer overtuigd dat ik mn ogen vooral niet moet laten laseren..
Zodat je er wat bij kan voorstellen. Ik zag altijd halo's om lichten als mijn lenzen vuil waren iig.quote:Op maandag 20 oktober 2008 17:36 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Nou vuile lenzen en halo's en schitteringen zijn nog wel een heel verschil..
Wat is of was je sterkte?quote:Op dinsdag 11 november 2008 21:07 schreef Little_Acorn het volgende:
Gisteren is in mijn rechteroog de implantaatlens geplaatst en ik moet zeggen, het is me allemaal heel erg meegevallen (mede door de valium en het roesje dat ik kreeg). Je ziet niet dat ze bezig zijn met het oog, het is letterlijk zwart voor je oog, dus dat is ook wel prettig.
Ik mocht eigenlijk gelijk naar huis en na 4 uur mocht het verbandje eraf en ik zag gelijk al scherper! Het zicht wordt ook steeds beter. Wel heb ik nog last van schitteringen van licht, vooral in het donker en er zit nog een soort waasje over m'n oog. Maar dat komt ws door de zalf die na de operatie op m'n oog is gesmeerd. Nu is het dus druppelen geblazen, 4 keer per dag 4 verschillende soorten druppels die afgebouwd worden in de komende weken. Maandag de 17e wordt m'n linkeroog geopereerd en ik ben eigenlijk helemaal niet zenuwachtig. Alleen lastig om 's nachts met een kapje op je oog te slapen, maar dat is gelukkig maar tijdelijk.
Tot nu toe dus helemaal geen spijt!
Verluste stelt het natuurlijk graag nogal negatief voor. Zoals hij het interpreteert loopt de helft half scheel/blind door het leven te gaan, maar zo is het natuurlijk niet.quote:Op maandag 20 oktober 2008 17:32 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Serieus![]()
Omg.. dat is maar 1/3, en als je kijkt alsof je vuile lenzen in hebt, hoe kun je dan tevreden zijn?? Ik heb wel 's zo'n filter over mn lens gehad, stukje wit slijm zeg maar, dat vind ik al fucking irritant, wil gelijk mn lens eruit halen, schoonmaken en opnieuw inzetten
En dan die halo's en schitteringen nog..
Door dit topic word ik eigenlijk alleen maar meer overtuigd dat ik mn ogen vooral niet moet laten laseren..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |