Het brein van Ivoorkust kan prima door de QM worden beschreven:quote:Op woensdag 13 augustus 2008 01:02 schreef Kees22 het volgende:
Als een stelling niet falsifieerbaar is, kan het tegendeel dus net zo goed waar zijn. Hoe weten we dan wat we moeten geloven?
Dat heet je referentie kaders vergroten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 09:57 schreef SicSicSics het volgende:
Mijn intentie? Ik vind het gewoon interessat dat je iets als een Christelijke God afwijst, maar wél gelooft in iets vergelijkbaar onwaarschijnlijks.
Ja, dat is logisch dat je het vreemd vind als je mijn verhaal per definitie als een fabeltje ziet.quote:Ik probeer uit te vissen hoe je daarvoor rede voert en kom in jouw redenering en argumentatie dingen tegen die ik, op zijn zachts gezegd, vreemd vind.
Simpelweg 'geloven in een hoger wezen' vind ik persoonlijk nogal filosofisch beperkt. Reïncarnatie als dier is aardig, maar dat wordt al snel problematisch. Welke dieren zijn onderdeel van het reïncarnatieproces, waarom sluit je planten uit, etcetera. Waarom zou je uberhaupt jezelf beperken tot leven en niet simpelweg elk object dat eindig is?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:02 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Dat heet je referentie kaders vergroten.
Ik geloof in iets dat waarschijnlijker is dan een Christelijke God, namelijk een hoger wezen.
Deze is 10x dynamischer dan de Christelijke God, waar reincarnatie (en zeker als dier) totaal niet in past.
Tevens: het is voor JOU onwaarschijnlijk, niet voor mij.
Waar heb ik gezegd dat ik iets anders uitsluit?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:06 schreef Monolith het volgende:
Reïncarnatie als dier is aardig, maar dat wordt al snel problematisch. Welke dieren zijn onderdeel van het reïncarnatieproces, waarom sluit je planten uit, etcetera. Waarom zou je uberhaupt jezelf beperken tot leven en niet simpelweg elk object dat eindig is?
Ik bedoel niet dat jij je beperkt, ik bedoel dat dergelijke vage claims weinig zeggen. Uit je eerdere post lijkt het of je verder niet nadenkt over dergelijke kwesties en dat waren dan nog de algemene kwesties en niet de vraag wat een 'ik' is, waarom een 'ik' uberhaupt losgekoppeld zou moeten zijn van een bepaald fysisch systeem, etcetera.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:13 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat ik iets anders uitsluit?
Ik had het puur over mijn eigen ervaring betreft een vorig leven als paard.
Verder sta ik volledig open voor alles wat verder dan nog mogelijk is en sluit dus niks uit.
Misschien ben ik ooit wel een boom geweest, of inderdaad een ander vorm van leven.
Wie weet op een andere planeet? Een ander Universum? Een andere dimensie?
Geen idee!
Maar ik beperk mij dus helemaal niet en snap bij deze dan ook niet waarom jij het problematisch inziet!
Man waar heb je het over?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:17 schreef Monolith het volgende:
Ik bedoel niet dat jij je beperkt, ik bedoel dat dergelijke vage claims weinig zeggen. Uit je eerdere post lijkt het of je verder niet nadenkt over dergelijke kwesties en dat waren dan nog de algemene kwesties en niet de vraag wat een 'ik' is, waarom een 'ik' uberhaupt losgekoppeld zou moeten zijn van een bepaald fysisch systeem, etcetera.
Deze redenatie vind ik nogal filosofisch beperkt.quote:Simpelweg 'geloven in een hoger wezen' vind ik persoonlijk nogal filosofisch beperkt.
De ietsistische claims die verder nooit geconcretiseerd zijn en dus vrij betekenisloos.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:45 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Man waar heb je het over?
Ik denk niet verder na over dergelijke kwesties en niet eens de algemene kwesties (welke)?
En over welke vage claims hebben we het eigenlijk?
Je werkt het concept verder totaal niet uit in je posts.quote:Deze redenatie vind ik nogal filosofisch beperkt.
En waar staat er dat ik "simpelweg" in een hoger wezen geloof?
En dat is nu juist het punt; 'Ik geloof in iets waar verder geen zinnig woord over te zeggen valt'. De enige reden dat jou opvatting 'waarschijnlijker' is dan het Christelijke godsbeeld is dat er over het Christelijke godsbeeld uberhaupt iets zinnigs valt te zeggen.quote:Deze zie ik sowieso niet als een externe entiteit, zoals God in het Christelijke geloof dus WEL word gezien.
Wat kan ik dus over dit hogere wezen vertellen? Geen drol, maar wel dat het 10x meer waarschijnlijker is dan een gelimiteerde en oordelende Christelijke God.
Doe mij maar een serieuze filosofische discussie over bewustzijn, ontologie, etcetera in plaats van vaag gezweef.quote:Die zal echt nooit mijn vriendje worden en wil ik echt niet bij in de hemel komen.
Doe mij dan maar een "hoger wezen"
Heb ik ook geen zin in op dit moment.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:57 schreef Monolith het volgende:
Je werkt het concept verder totaal niet uit in je posts.
Laat ik het zo zeggen: ik heb er heel veel over te zeggen, maar dan kom je op dit uit:quote:En dat is nu juist het punt; 'Ik geloof in iets waar verder geen zinnig woord over te zeggen valt'. De enige reden dat jou opvatting 'waarschijnlijker' is dan het Christelijke godsbeeld is dat er over het Christelijke godsbeeld uberhaupt iets zinnigs valt te zeggen.
...Wat dus heel wat post werk gaat kosten.quote:Doe mij maar een serieuze filosofische discussie over bewustzijn, ontologie, etcetera in plaats van vaag gezweef.
Zo'n ding schrijf je tijdens je promoveren, niet je afstuderen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:41 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoe kan je nou afstuderen zonder doctorale thesis te hebben geschreven? MBO gedaan zeker?
Het is geen persoonsgerichte analyse, maar een inhoudelijke analyse. Als jij claims doet dat 'geloven in een hoger wezen' waarschijnlijker is dan 'het Christelijke godsbeeld' dan zul je je eigen metafysische denkbeeld toch verder uit moeten werken om het te onderbouwen. Die algemene claim is namelijk net zo betekenisloos als de vermeende "Godshypothese" uit Genesis 1:1. Over waarschijnlijkheid valt bij dergelijke claims niet eens te praten.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:04 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Heb ik ook geen zin in op dit moment.
[..]
Laat ik het zo zeggen: ik heb er heel veel over te zeggen, maar dan kom je op dit uit:
[..]
...Wat dus heel wat post werk gaat kosten.
Voel ik mij niet echt gemotiveerd voor op dit moment.
Vandaar dat je claim dat ik niet verder nadenk over (dit soort) dingen dan ook niet klopt, maar wel begrijp waarom je wellicht tot zo'n conclussie komt.
Ik zou zo zeggen: stop met de persoons gerichte analyse en start dan die serieuze filosofische discussie.
Uiteindelijk kom ik vanzelf wel los en post ik uiteindelijk dan toch stiekum uitgebreid mee.
(Het huidige kleine debat met ivoorkust kan ik niets mee en valt bij mij niet onder een serieuze filosofische discussie. Sorry.)
De eerste onderbouwing heb ik al gemaakt, al is deze uit logische redenatie en niet ter onderbouwing van de definitie wat een "hoger wezen" zou moeten inhouden.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:16 schreef Monolith het volgende:
Als jij claims doet dat 'geloven in een hoger wezen' waarschijnlijker is dan 'het Christelijke godsbeeld' dan zul je je eigen metafysische denkbeeld toch verder uit moeten werken om het te onderbouwen.
Nee daar kan ik weinig mee. Het beeld dat jij hier van de Christelijke God schetst, is ook absoluut geen universeel geldend Christelijk Godsbeeld. Dat loop van de meest fundamentalistische, volstrekt antropomorfe interpretaties tot aan een veel zweveriger idee dat al in de buurt komt bij 'een hoger wezen'. Zie je nou echt niet in hoe vaag en betekenisloos de beschrijving 'hoger wezen dat dynamischer is dan het Christelijke godsbeeld' is?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:34 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
De eerste onderbouwing heb ik al gemaakt, al is deze uit logische redenatie en niet ter onderbouwing van de definitie wat een "hoger wezen" zou moeten inhouden.
Deze onderbouwing gaat over het feit dat ik een "hoger wezen" als iets veel dynamischer zie als een Christelijke God die toevallig heel wat weg heeft van de zwart-wit manier van handelen zoals de mens zelf dit doet.
Kun jij daar niets mee dan?
Kijk het punt is, tegen een dergelijk beeld valt het nodige in te brengen. Tegen de hierboven door jou gedefinieerde entiteit niet, want daar valt uberhaupt niets zinnigs over te zeggen zonder verdere uitwerking.quote:Vind je de claim dat een hoger wezen onmogelijk zo zwart-wit kan zijn als de Christelijke God die we kennen? Waar we ons hele leven aan moeten wijden en dat als we tegen hem in gaan dan maar lekker in de hell moeten branden?
Dat God ons veroordeeld en beoordeeld en er echt maar een enkele weg is die te bewandelen dient te worden?
Wat voor soort onderbouwingen zoek je dan?
Nee. Ik zie het geloof in een 'hoger iets / wezen' in essentie gewoon als een projectie van onszelf op het universum. Hume beschrijft bijvoorbeeld in The natural history of religion vrij aardig hoe het hedendaagse monotheïsme een abstractie is van het vroegere polytheïsme en m.i. is het geloof in een 'hoger iets / wezen' daar weer een verdere abstractie van, maar de projectie blijft de basis. Ik heb uberhaupt weinig op me teleologie.quote:En nogmaals: breng zelf eens wat in want persoon gericht of niet, ik lees hier enkel waar je niet over wilt discussieren of wat je schijnt te missen.
Geloof jij in een hoger iets / wezen? In welk opzicht? Waarom?
Of je waarheid weer vertroebelen?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 10:02 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Dat heet je referentie kaders vergroten.
Ik geloof in iets dat waarschijnlijker is dan een Christelijke God, namelijk een hoger wezen.
Deze is 10x dynamischer dan de Christelijke God, waar reincarnatie (en zeker als dier) totaal niet in past.
Tevens: het is voor JOU onwaarschijnlijk, niet voor mij.
Ik hoef het niet te debunkeren, ik probeer jou voorstelling alleen logisch en rationeel te begrijpen... En dat lukt niet.quote:Ja, dat is logisch dat je het vreemd vind als je mijn verhaal per definitie als een fabeltje ziet.
Jij kwam per direct al met de suggestie dat het valse herinneringen kunnen zijn.
Dat soort kort door de bocht redenaties stuiten mij nogal door de bocht kan ik je vertellen.
Dit is een zeer gevoelig onderwerp waar ik over kan praten en posten, maar mensen die het met dit soort redenaties komen leggen meteen een groot wantrouwen bij mij op.
Vaak loopt het uit op debunkeren en dat is zo nutteloos daar ik mijn eigen waarheid in handen heb en dat is alles wat uit eindelijk telt, niet of iemand het wel of niet gelooft.
En vandaar de reden betreft mijn vraag naar je daadwerkelijke intentie.
Lees mijn fotoboek eens. Enough said.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:52 schreef lurf_doctor het volgende:
Zeg Darkwolf, wordt je ook nog steeds geil, als je een merrie in de wei ziet staan?
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Over het algemeen moet ik je gelijk geven, maar niet in deze situatie.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 08:26 schreef SicSicSics het volgende:
Of je waarheid weer vertroebelen?
Voor mij zijn beide gevallen net zo onwaarschijnlijk, kiezen uit 4 nullen is nog steeds 0... En zeggen dat geloof in iets wat minder goed gedefinieerd is en dus ruimer opgevat kan worden ook daadwerkelijk aannemelijker is, is nogal een wankele stelling.
Wat is er mis met een eigen beeld van een Hoger Wezen die niet oordeeld en onvoorwaardelijk lief heeft?quote:En met '10xdynamischer' bedoel je; nog gemakkelijker naar je eigen beeld en wensen te vormen?
Dat klopt, want dit is een kwestie van gevoel en persoonlijke ervaring en geen exacte science.quote:Ik hoef het niet te debunkeren, ik probeer jou voorstelling alleen logisch en rationeel te begrijpen... En dat lukt niet.
Als iemand mij zou vertellen dat ik Julius Ceasar was geweest in mijn vorige leven had ik het ook nooit gelooft hoor.quote:Niet omdat ik het per definitie als een fabeltje beschouw, lijkt me geweldig om erachter te komen dat ik in mijn vorige leven Ursus Arctos was, maar de aannemelijkheid is in mijn ogen wat ver te zoeken.
Maar geen god!quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 08:21 schreef het_fokschaap het volgende:
Een giraffe is een vrij hoog wezen
[ afbeelding ]
Idd, alleen voor de duidelijkheid.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |