abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juli 2008 @ 13:47:36 #1
217555 TitaToven
Mijn vader is een tovenaar
pi_59947121
Bestaat er volgens jullie een wezen/Energie die bepaalt wat er in de natuur gebeurd?

Hiermee doel ik op:

• Het tijdstip van een aardbeving, vulkaanuitbarsting of andere natuurramp

• Het bepalen van het tijdstip van geboorten en het geslacht wat een baby krijgt

• Het tijdstip dat je wakker wordt/ in slaap valt (zonder hulpmiddelen)

• Enz...

Samenvattend: Dingen die gebeuren waar geen duidelijke reden voor is op dat moment.
    "We weten dat een aardbeving gaat plaatsvinden maar niet wanneer."

Ik doel dus niet op een wezen die je hele leven bepaalt (Je maakt zelf je beslissingen) maar wel op een wezen dat bepaalt wanneer je wordt geboren (niet wanneer je sterft)

Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik doe mijn best.
    Ik hoop naar aanleiding van een discussie die hopelijk volgt bovenstaande een beetje duidelijk te maken.

Voorbeeld:
    Vlak na de oorlog zijn er tijdens de babyboom meer mannen dan vrouwen geboren. Tegenwoordig zijn de aantallen weer ongeveer gelijk. (Was er iets recht te trekken nadat er veel mannen gesneuveld waren, en hoe verklaar je dat?)
  • Ik schijn nogal ongeduldig te zijn
    Zal iedereen af en toe maar stilzetten dan (klik)
      maandag 7 juli 2008 @ 13:52:28 #2
    176420 Dibble
    Neqschot...?
    pi_59947268
    Een soort onzichtbare balans bedoel je?
    *Hosselcopter*
    pi_59947277
    Yeps en ik heb net gepost hier
    pi_59947299
    ^gaat terug aan de slag... afghanistan heeft nog niet genoeg gebeefd vandaag *
      maandag 7 juli 2008 @ 13:54:46 #5
    217555 TitaToven
    pi_59947322
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 13:52 schreef Dibble het volgende:
    Een soort onzichtbare balans bedoel je?
    ja zoiets ja, iets dat bepaald dat bepaalde zaken op een bepaald moment gebeuren.
    Ik schijn nogal ongeduldig te zijn
    pi_59947336
    bedoel je misschien een god?
    pi_59947385
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 13:47 schreef TitaToven het volgende:
    Bestaat er volgens jullie een wezen/Energie die bepaalt wat er in de natuur gebeurd?

Hiermee doel ik op:

• Het tijdstip van een aardbeving, vulkaanuitbarsting of andere natuurramp

• Het bepalen van het tijdstip van geboorten en het geslacht wat een baby krijgt

• Het tijdstip dat je wakker wordt/ in slaap valt (zonder hulpmiddelen)

• Enz...

Samenvattend: Dingen die gebeuren waar geen duidelijke reden voor is op dat moment.

Ik doel dus niet op een wezen die je hele leven bepaalt (Je maakt zelf je beslissingen) maar wel op een wezen dat bepaalt wanneer je wordt geboren (niet wanneer je sterft)

Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik doe mijn best.
    Ik hoop naar aanleiding van een discussie die hopelijk volgt bovenstaande een beetje duidelijk te maken.

Voorbeeld:
    Vlak na de oorlog zijn er tijdens de babyboom meer mannen dan vrouwen geboren. Tegenwoordig zijn de aantallen weer ongeveer gelijk. (Was er iets recht te trekken nadat er veel mannen gesneuveld waren, en hoe verklaar je dat?)
  • Heb je hier een bron voor?

Enfin; ik geloof niet in een hoger wezen, laat staan eentje die verantwoordelijk is voor wat jij hier beschrijft. Ook mede om de reden dat je dan weer verder zou kunnen vragen of dat hogere wezen ook weer een hoger wezen zou kennen, en of die cyclus niet oneindig is. Mensen zijn in ieder geval het hoogste wezen qua zelfbewustzijn op deze planeet.
      maandag 7 juli 2008 @ 13:56:56 #8
    217555 TitaToven
    pi_59947387
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 13:55 schreef baNEEL het volgende:
    bedoel je misschien een god?
    Nee geen god zoals die in de bijbel of ander gelovig boek te vinden is. Wel iets in die richting.
    Een onzichtbare balans zeg maar
      maandag 7 juli 2008 @ 13:59:17 #9
    2964 Armageddon
    Oldbies Automatisering BV.
    pi_59947443
    The Matrix is everywhere.
      maandag 7 juli 2008 @ 14:00:59 #10
    217555 TitaToven
    pi_59947480
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 13:56 schreef G-Mart het volgende:

[..]

Heb je hier een bron voor?

Enfin; ik geloof niet in een hoger wezen, laat staan eentje die verantwoordelijk is voor wat jij hier beschrijft. Ook mede om de reden dat je dan weer verder zou kunnen vragen of dat hogere wezen ook weer een hoger wezen zou kennen, en of die cyclus niet oneindig is. Mensen zijn in ieder geval het hoogste wezen qua zelfbewustzijn op deze planeet.
    Niet 1 die ik meteen kan geven, maar ik heb dit ooit gelezen in een wetenschappelijk blad

Daarbij hoeft dit wezen niet perse alleen voor de planeet aarde bestaan, er bestaan meer planeten in het universum
    pi_59947549
    Nee, ik denk het niet. Volgens mij zijn het gewoon random series of events.
      maandag 7 juli 2008 @ 14:10:55 #12
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_59947692
    Nee.
    quote:
    Dat is omdat we niet alle variabelen kunnen overzien. Konden we dat wel (en dat gaat dan tot op het niveau van individuele deeltjes), dan was alles precies te voorspellen. Door het onzekerheidsprincipe is dit onmogelijk.
    quote:
    Bijvoorbeeld omdat er veel huwlijken waren uitgesteld vanwege de oorlog? Of omdat er plotseling een hoop soldaten thuiskwamen?

Verder verwijs ik u graag naar Ockhams scheermes
    Siamo Tutti Antifascisti!
    pi_59947722
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 13:47 schreef TitaToven het volgende:
    Voorbeeld:
    Leuk topic, kunnen we weer doelloos nadenken

Kunt hier nog wel een logica in vinden. Meer mannen zijn gesneuveld, meer mannelijke ronddwalende zielen die wachten op reincarnatie. De vraag is alleen dan: hoe worden dan evengoed jongetjes geboren. Ik denk zelf dit komt doordat de mannelijke chromosomen in het zaad dit hebben doorgekregen van de mannelijke geslachtgemeenschapspartner die een hoger testosterongehalte had doordat hij meer vrouwen tot zijn beschikking had. [error]aaaah[/error]
      maandag 7 juli 2008 @ 14:19:02 #14
    217555 TitaToven
    pi_59947861
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 14:04 schreef Scorpie het volgende:
    Nee, ik denk het niet. Volgens mij zijn het gewoon random series of events.
    Random bestaat niet, er moet een berekening zijn (ook als is die zeer complex)

Zelfs een computer is niet in staat een willekeurig getal te creëren, dit is altijd afhankelijk van een ' complexe ' berekening.
      maandag 7 juli 2008 @ 14:24:00 #15
    110163 koffiekoekje
    Mag ook bij de thee...
    pi_59947962
    Vadertje tijd.
    pi_59947969
    quote:
    Dat zou ik eerder toeschrijven aan het feit dat wij geen modellen kunnen hanteren die de werkelijkheid dusdanig nauwkeurig beschrijven dat dit bijvoorbeeld tot op de seconde te voorspellen is. Dat is bij complexere fenomenen bijna niet te doen. Neem bijvoorbeeld het volgende experiment. We laten een 1 kg zware loden bal van 4 meter hoogte vallen. Bij dit experiment kunnen we vrij nauwkeurig voorspellen wanneer en waar hij de grond zal raken. Als we nu in plaats van die loden bal een veertje nemen, dan wordt dit al een stuk lastiger. Bij het eerste experiment waren namelijk de invloed van luchtweerstand en -stromen praktisch verwaarloosbaar. In het tweede experiment is dat echter absoluut niet het geval.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
      maandag 7 juli 2008 @ 14:24:59 #17
    217555 TitaToven
    pi_59947983
    Om het even beter te verwoorden,

Wat zorgt voor het natuurlijk evenwicht en hoe kan dit bestaan?

De natuur lost namelijk het meeste zelf op.
      maandag 7 juli 2008 @ 14:26:37 #18
    110163 koffiekoekje
    Mag ook bij de thee...
    pi_59948023
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 14:19 schreef TitaToven het volgende:

[..]

Random bestaat niet, er moet een berekening zijn (ook als is die zeer complex)

Zelfs een computer is niet in staat een willekeurig getal te creëren, dit is altijd afhankelijk van een ' complexe ' berekening.
    Random wordt niet gecreëerd maar gekozen
      maandag 7 juli 2008 @ 14:30:02 #19
    217555 TitaToven
    pi_59948102
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 14:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zou ik eerder toeschrijven aan het feit dat wij geen modellen kunnen hanteren die de werkelijkheid dusdanig nauwkeurig beschrijven dat dit bijvoorbeeld tot op de seconde te voorspellen is. Dat is bij complexere fenomenen bijna niet te doen. Neem bijvoorbeeld het volgende experiment. We laten een 1 kg zware loden bal van 4 meter hoogte vallen. Bij dit experiment kunnen we vrij nauwkeurig voorspellen wanneer en waar hij de grond zal raken. Als we nu in plaats van die loden bal een veertje nemen, dan wordt dit al een stuk lastiger. Bij het eerste experiment waren namelijk de invloed van luchtweerstand en -stromen praktisch verwaarloosbaar. In het tweede experiment is dat echter absoluut niet het geval.
    Hoe komt het dat we geen modellen kunnen hanteren? Spelen hier krachten mee die wij niet kennen?

Dit wezen hoeft niet heel groot te zijn, het kan ook heel klein zijn en in de kleinste cel aanwezig zijn. Zo klein dat wij dit als mens (nog) niet kunnen zien. Misschien zijn het daarom wel miljarden van die wezens die allemaal gekoppeld zijn, of niet natuurlijk.

Er zijn zoveel theorieën mogelijk op dit onderwerp dat je bijna zult denken dat 1 van die theorieen wel waar moet zijn.
      maandag 7 juli 2008 @ 14:40:23 #20
    110163 koffiekoekje
    Mag ook bij de thee...
    pi_59948323
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 14:30 schreef TitaToven het volgende:

[..]

Hoe komt het dat we geen modellen kunnen hanteren? Spelen hier krachten mee die wij niet kennen?
    nee, natuurkunde. Veertje is altijd even snel beneden in een gecontroleerde/constante omgeving.
    quote:
    Dit wezen hoeft niet heel groot te zijn, het kan ook heel klein zijn en in de kleinste cel aanwezig zijn. Zo klein dat wij dit als mens (nog) niet kunnen zien. Misschien zijn het daarom wel miljarden van die wezens die allemaal gekoppeld zijn, of niet natuurlijk.

Er zijn zoveel theorieën mogelijk op dit onderwerp dat je bijna zult denken dat 1 van die theorieen wel waar moet zijn.
    kwantumtheorie

Kijk voor de space naar http://www.whatthebleep.com/
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')