quote:NS schrapt toilet in treinen
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Tot grote woede van treinreizigers willen de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail het aantal beschikbare toiletten in treinen en op stations in de toekomst aanzienlijk verminderen.
Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eist dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen alsnog dwingt nieuwe stoptreinen te voorzien van toiletten.
Naast NS beschikken de Achterhoekse treinen van Syntus eveneens niet over toiletten.
"Zonder overleg heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes nagenoeg alle toiletten afgesloten. In de hele trein is soms maar één toilet beschikbaar. En vaak is zo'n wc ook nog defect", aldus Rikus Spithorst namens de consumentenorganisaties. Eerdere adviezen om wel toiletten te plaatsen heeft de NS naast zich neergelegd.
"We ontvangen veel klachten over het verdwijnen van toiletten. Het niet voorzien in toiletvoorzieningen staat ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak een rolstoel te kunnen gebruiken in de trein", benadrukt Spithorst. Binnen de Locov zijn o.a. de ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, samenwerkende ouderenorganisaties en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) aangesloten.
Op nieuwere, nog te bouwen stations zoals Amsterdam Holendrecht komen eveneens geen toiletten.
De NS bevestigt het schrappen van toiletten. De maatregel levert volgens het spoorbedrijf per geschrapte toilet vier extra zitplaatsen op. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de toiletten.
"Er zijn plannen om in onze nieuwe stoptreinen, de Sprinters, geen toiletten meer toe te passen. Daarnaast worden wij geconfronteerd met vernieling en vervuiling", laat Ernst Japikse, directeur Klantenservice van NS in een reactie weten. "NS heeft al eerder gereden met treinen zonder toilet, zoals op de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag."
"De spoorsector heeft dus weer eens niet nagedacht. Op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn wc's. Op stations waar treinen zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood dus niet terecht. Dit is echt schandalig", zegt Spithorst. De 64-jarige Hennie van de Laan uit Oegstgeest, al ruim 40 jaar chronisch blaaspatiënt, is furieus op het spoorwegbedrijf. Zij kwam letterlijk in hoge nood te zetten.
Ze kreeg het advies maar een plastic zakje te gebruiken om voortaan in een overvolle stoptrein haar behoefte te doen. Een klacht bij de NS werd afgedaan met een excuusbriefje. "Het is belachelijk dat ik niet meer met de stoptrein naar mijn kinderen kan reizen. Met angst en beven zit in ik de trein. Bang voor vertragingen onderweg."
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoorquote:Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
Beter opletten. De subsidies zijn eraf en er wordt verwacht dat de NS als een commercieel bedrijf werkt, inclusief winstprognoses en dat soort zaken. Dan krijg je dus dit soort cosmetische bezuinigingen: Het oogt leuk, maar levert op termijn nauwelijks wat op.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
alleen moeten ze met steeds hardere cijfertjes komen. Honderd nieuwe treinen zònder 3 wc's betekent nou eenmaal 1200 zitplaatsen meer... Of zou het zo zijn dat ze subsidie krijgen per aangeboden zitplaats? Dan is het een kwestie van de wet of het contract wat aanscherpen en hardere afspraken maken over toiletten...quote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
Je pist erin, je hoeft er geen 3-gangen menu van te eten.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
'quote:Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, de heilige en opgehemelde marktwerking, he? Per toilet 4 zitplaatsen meer, dus meer reizigers in een trein proppen, dus meer verdienen per trein.
Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
Goed plan, de eerste klas is toch vrij rustig meestal dus daar kun je wel even bezigquote:Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Reken er maar op dat menig eerste klas cabine gevuld zal worden met uitwerpselen. Helemaal feest wanneer er iemand aan de schijt is
Is het niet de bedoeling zoals in Engeland, dat uiteindelijk je op hetzelfde traject meerdere maatschappijen kunt kiezen?quote:Op maandag 7 juli 2008 09:38 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
'
De bedoeling van marktwerking is nu, dat er een vervoersbedrijf komt wat wél een toilet aan kan bieden en daarmee kan rekenen op meer reizigers. Het is een domme zet van de NS en andere vervoerders kunnen hier kansen grijpen.
De trein is in het algemeen erg smerig.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |