Altijd die kuttelikkertjes.quote:Pittbulls en rottweilers staan algemeen bekend als gevreesde hondenrassen. Toch zouden mensen eigenlijk met een grote boog om een ander ras heen moeten lopen, de teckel.
Want niet alleen maken teckels het meeste lawaai, ze zijn ook het meest agressief. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Pennsylvania.
Wetenschappers ondervroegen ruim 6.000 hondeneigenaars en stelden op grond daarvan een lijst van agressieve honden op, waarop 33 rassen zijn vertegenwoordigd. Onbetwiste koploper is de teckel, omdat 1 op de 5 exemplaren van dit ras ooit een voorbijganger heeft gebeten of getracht te bijten. Een even groot percentage vecht met andere honden en 1 op de 12 heeft zelfs bijtende bewegingen gemaakt naar zijn of haar baasje, meldt Het Laatste Nieuws.
Chihuahua
De chihuahua, een nog kleinere hondensoort die ook met grote regelmaat probeert anderen aan te vallen, eindigde als tweede op de lijst. De Jack Russell maakt de top 3 compleet.
Mensen die een hond willen hebben die helemaal niet agressief is, kunnen het beste een basset, golden retriever, labrador of greyhound in huis halen.
Genetisch
Volgens een van de Amerikaanse onderzoekers is het mogelijk dat de kleinere soorten genetisch meer voorbestemd zijn voor agressief gedrag dan grotere honden zoals pittbulls of rottweilers, die je ergens in het midden van de ranglijst terugvindt. Het percentage beten of bijtpogingen ten opzichte van vreemden ligt bij de kleine soorten 20 procent hoger dan het gemiddelde, terwijl de aanvallen op andere honden zelfs 30 procent hoger liggen dan bij de grote honden.
alleen een beetje van zo'n kuthondje richt toch wat minder letsel aanquote:Op zondag 6 juli 2008 22:57 schreef katerwater het volgende:
Het zijn de kleintje die het ergst zijn.
Fijn dat dat nu ook bewezen is
+1quote:Op zondag 6 juli 2008 22:53 schreef IQM het volgende:
Ik word geloof ik toch liever gebeten door een teckeltje dan een pitbull.
Amen.quote:Op maandag 7 juli 2008 01:11 schreef Karammel het volgende:
"Kleine hondjes hoeven natuurlijk niet een puppycursus te doen, want ze zijn zo klein en lief".
Het ligt hier niet aan het ras, maar aan het type baasje. Er lopen te veel incapabele baasjes rond die geen idee hebben hoe ze een hond laten gehoorzamen. Wekelijks moet ik weer met gevaar voor eigen leven uitwijken, omdat ik anders zo'n kuthondje doodfiets. Die baasjes hebben geen enkel idee hoe ze hun hond kunnen controleren. Terwijl de wat grotere honden juist keurig aan de kant worden gehouden als er iemand langs moet. Die lopen stug door of worden met commando's onder controle gehouden.
Zo jammer dat veel mensen geen idee hebben wat er komt kijken bij het hebben van een hond.
Dacht ik ook, maar dat komt omdat er zo vreselijk honden veel van die rassen zijn. Mode honden kun je idd meestal beter uit de weg gaan. Zo'n ras word dan door jan rap en zijn mallemoer gefokt en dan blijft er van het * gewenste * karakter vaak niet veel meer over.....quote:Op maandag 7 juli 2008 08:28 schreef Nies het volgende:
Ik vind een amerikaans onderzoek nou niet echt representatief voor de hondenpopulatie in Europa.
De bijtincidentenlijst in Nederland wordt toch aangevoerd door de golden of labrador?
Misschien dat de teckel in Amerika dé rashond is zoals wij de golden hebben en zodoende veel bijtincidenten veroorzaken?quote:Op maandag 7 juli 2008 09:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dacht ik ook, maar dat komt omdat er zo vreselijk honden veel van die rassen zijn. Mode honden kun je idd meestal beter uit de weg gaan. Zo'n ras word dan door jan rap en zijn mallemoer gefokt en dan blijft er van het * gewenste * karakter vaak niet veel meer over.....
Klopt Teckels worden in de jacht inderdaad gebruikt om wildezwijnen staande te houden. Ze hebben ook hele smerige lange dunne scherpe tandjes.quote:Op woensdag 9 juli 2008 10:27 schreef erodome het volgende:
Tja, men neemt een ruwhaar teckel als schoothondje, voedt hem amper tot niet op en verwacht dan dat het goedgaat.
Een hond die van oorsprong wilde zwijnen staande houd als schoothondje die amper beweging krijgt en al zeker geen opvoeding, dat kan ook niet anders dan heel erg fout gaan.
Zelfde met jack russels, zij wurgde vossen af in hun holen, moesten vanuit stilstand op de rug van het paard kunnen springen e.d., het zijn geen makke schoothondjes, het zijn felle jachthonden met een bak vol energie in hun lijf en nog meer driive.
Eigenlijk zijn dit gewoon geen beginnersrassen, ze behoren tot de lastigste rassen om op te voeden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |