abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59920898
Bron: de Volkskrant
quote:
Kamer (min CDA) is eruit: de overheid is de hufter

DEN HAAG - De overheid bejegent de burger hufterig, stelt de Ombudsman. Gisteravond sprak de Kamer hierover. ‘Ware woorden.’

Even gaat hij dinsdagavond weer over de tong in de debatzaal van de Tweede Kamer: de burger. Dat wezen dat, zo gaat het verhaal, aan de overzijde staat van een diepe kloof die het Binnenhof en de rest van Nederland scheidt.

Ditmaal is de vraag: is hij een hufter? Of is de overheid juist de lomperik, daar waar het mis gaat tussen die twee?

Het antwoord hangt er een beetje vanaf of je bij het CDA hoort of niet, zo bleek gisteravond. Toen sprak de Tweede Kamer met minister Ter Horst en staatssecretaris Bijleveld (beiden Binnenlandse Zaken) over de knipperlichtrelatie tussen burger en overheid.

Het begon een paar maanden eerder met de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer en diens gepeperde jaarverslag. Daarin schetst Brenninkmeijer een kafkaësk beeld van een overheid die het volk – ‘voor 98 procent brave, welwillende burgers’ – kil, onverschillig en ruw behandelt. Met als hét voorbeeld het permanente geblunder bij de toeslagenafdeling van de Belastingdienst. Zo veroorzaakt de overheid zelf verruwing van de samenleving.

De premier reageerde gepikeerd op deze aanval op publieksdienaren. ‘Een zwart-wit verhaal’, zei hij bozig. Waarop Brenninkmeijer boos terug deed. (Dat was nog vóór Balkenendes legendarische uitspraak dat wie niet ziet dat het goed gaat met het land, behept is met ‘een negatief zelfbeeld’.)

Ook Kamerleden ergerden zich. Alsof burgers lieverdjes zijn, die nooit ambulancepersoneel molesteren, sociale dienstmedewerkers bedreigen of een middelvinger opsteken naar een politieman, snibden CDA, PvdA, ChristenUnie en VVD in een daarop volgend kribbig gesprek met Brenninkmeijer.

Gisteren pas hield de Kamer eindelijk het officiële debat over het jaarverslag. Zonder Ombudsman, maar met bewindslieden van Binnenlandse Zaken.

En het oordeel over Brenninkmeijer is stukken milder. Hij doet rake observaties en spreekt ware woorden, prijzen Ronald van Raak (SP), Ineke van Gent (GroenLinks), Barry Madlener (PVV) en Alexander Pechtold (D66) uitvoerig.

Zelfs Brigitte van den Burg (VVD) en Pierre Heijnen (PvdA) loven de man. Terwijl zij beiden eerder nog luid hadden geklaagd dat de Ombudsman miskent ‘dat overheidsdienaren aldoor onheus behandeld worden door burgers’ en ‘dat burgers geregeld op hoge toon hun gelijk eisen, hier en nu’.

Eén man bleef ook gisteravond fier bij zijn mening: Jan Schinkelshoek van het CDA. Hij ergert zich nog altijd aan het ‘ongenuanceerde, grofmazige, zwart-wit verhaal’ van de Ombudsman. ‘Een karikatuur. Je vraagt je af: waar was de man in de oudjaarsnacht?’

De CDA-kritiek is ‘tekenend voor een regenteske machtspartij’, meent Pechtold, die het eerdere commentaar van Balkenende ‘een premier onwaardig’ noemt. ‘Laatdunkend’, vult Van Gent aan. ‘Arrogant’, preciseert Madlener. ‘Terwijl de burger’, weet Van Raak, ‘enkel excuses wil als het mis gaat bij een overheidsloket.’

Minister Ter Horst sust de boel. ‘Alles wat de Ombudsman signaleert, neemt het kabinet serieus’, bezweert ze. En het gehakketak tussen de premier en Brenninkmeijer dan? ‘Als je probeert iets samengevat te zeggen, verlies je soms de nuance.’

Schinkelshoek blijft intussen bezorgd over de Ombudsman als ‘activistische aanklager’ – iets wat zo’n Hoog College van Staat niet past. Hij bepleit nauwe samenwerking tussen Kamer en Ombudsman. Maar collega-Kamerleden ruiken een poging tot inkapseling – en maken er korte metten mee.
Wie zijn klanten met geweld kan dwingen haar produkten en diensten af te nemen en wie zijn concurrenten met geweld van de markt kan weren verliest iedere noodzaak om klantvriendelijk en behulpzaam te zijn. Wie zijn onderdanen hufterig benadert stelt bovendien het slechte voorbeeld en wekt daarmee een tegenreactie op: de algemeen gesignaleerde verruwing van de samenleving.

Jammer alleen dat Kamer en kabinet dat pas serieus nemen als een overheidsdienaar zoals de ombudsman dat opmerkt en nu waarschijnlijk met een pakket dure overheidsmaatregelen zal komen om de hufterigheid bij de overheid tegen te gaan. De oorzaak, een immer uitdijende overheid die zich werkelijk met ieder aspect van uw leven meent te mogen bemoeien, zal niet worden aangepakt; alleen de symptomen bestreden, op uw kosten.

Maar blijft geloven allemaal, als je je eisen niet te hoog stelt is het altijd lekker weer.
  zondag 6 juli 2008 @ 08:06:57 #2
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_59920936
Da's handig zo vlak voor het reces.
Dan kunnen we dat met zijn allen vergeten als we op vakantie zijn...(sic).
  zondag 6 juli 2008 @ 09:02:34 #3
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59921040
Altijd weer wat te zeiken, die Nederlanders. Het is de schuld van de allochtonen, van de asociale buurman, van de overheid. Deschuld bij jezelf zoeken, dat komt nog geen eens in hem op.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 6 juli 2008 @ 09:15:38 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59921072
WIj van WC-eend zeggen: Koopt geen WC-eend
The End Times are wild
pi_59921095
quote:
Op zondag 6 juli 2008 09:15 schreef LXIV het volgende:
WIj van WC-eend zeggen: Koopt geen WC-eend
Leuk, maar dan hou je wel een goor toilet. Want iets anders is er niet.
pi_59921126
Ik snap nooit waarom ambtenaren niet gewoon (klant)vriendelijk kunnen zijn. Dat maakt namelijk hun werk ook leuker en efficiënter. Ik kan me over weinig dingen zo boos maken dan over ambtenaren die ongeïnteresseerd of zelfs onbeschoft doen terwijl je als burger geen keus hebt dan het met hen te regelen.
  zondag 6 juli 2008 @ 09:31:47 #7
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59921155
Toch gek dat ik nog nooit een onvriendelijke ambtenaar ben tegengekomen. Zou het misschien komen omdat ik ze niet benader met het idee dat ze nutteloze uitzuigers zijn, zoals de meeste klagers hier vast zullen doen? Zoiets merk je heel snel en ik zou dan ook diegene onbeschoft gaan behandelen ja.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf is ook hier een goed motto. Maarja, de overheid de schuld geven is lekker makkelijk hè. Lekker huilen over die gemene overheid zodat je je eigen falen en je eigen beperkingen niet hoeft te erkennen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_59921187
quote:
Op zondag 6 juli 2008 09:31 schreef ethiraseth het volgende:
Toch gek dat ik nog nooit een onvriendelijke ambtenaar ben tegengekomen. Zou het misschien komen omdat ik ze niet benader met het idee dat ze nutteloze uitzuigers zijn, zoals de meeste klagers hier vast zullen doen? Zoiets merk je heel snel en ik zou dan ook diegene onbeschoft gaan behandelen ja.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf is ook hier een goed motto. Maarja, de overheid de schuld geven is lekker makkelijk hè. Lekker huilen over die gemene overheid zodat je je eigen falen en je eigen beperkingen niet hoeft te erkennen.
Er zit wat bruins op je arm.
pi_59921192
Alsof een hufterige overheid hufterigheid bij de burgers uitsluit.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_59921257
quote:
Op zondag 6 juli 2008 09:31 schreef ethiraseth het volgende:

Jij wordt altijd vriendelijk en snel geholpen door mensen achter de balie bij de gemeente, door mensen aan de telefoon bij het UWV ( ), door mensen aan de telefoon bij de Belastingdienst?

Óf je woont in een dorp met maar één inwoner en één ambtenaar die tevens je pa is, óf er gaat toevallig nóóit iets mis bij jou.

Mijn vriend probeert al meer dan een half jaar (!) 400 euro terug te krijgen van de Belastingdienst dat op een verkeerd rekeningnummer was gestort. Dat laatste was de schuld van mijn vriend, maar hij heeft nu al zeker vijftien keer gebeld en er is hem al zeker vijftien keer verzekerd dat het binnen enkele weken geregeld zou zijn.

Toen ik nog via een uzb werkte, heb ik op enig moment besloten dat ik voortaan zelf eventuele ziekte zou bekostigen omdat ik zwaar wanhopig werd van de manier waarop het UWV met haar 'klanten' omgaat. Stiekem vermoed ik dat ze het expres doen; ik ben vast niet de enige die na enkele wanhoopspogingen om mijn geld te krijgen, denkt "stik er maar in". Maar ik heb serieus medelijden met de mensen die het echt niet kunnen missen en die dus ook gewoon weken of maanden moeten wachten op het geld waar ze recht op hebben!
pi_59921268
quote:
Op zondag 6 juli 2008 09:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Alsof een hufterige overheid hufterigheid bij de burgers uitsluit.
Nee, natuurlijk niet. Wie beweert dat dan?
  zondag 6 juli 2008 @ 10:03:38 #12
66825 Reya
Fier Wallon
pi_59921360
Het UWV is niet met opzet zo nalatig; het is gewoon een grote poel van incompetentie. Voor veel mensen verloopt het contact met het UWV nog redelijk, maar als je een uitzonderingsgeval bent, zou ik bij een laag bedrag wel overwegen er uberhaupt geen contact mee op te nemen. Men dacht met schaalvergroting een efficientieslag te kunnen maken, maar het tegendeel is geschied; er is een bijzonder inefficiente en klantonvriendelijke organisatie ontstaan.

Verder vind ik 'hufterig' een wat overdreven term, maar overheden moeten zich wel bewust zijn van de precaire situatie waarin ze zich bevinden: klanten kunnen tenslotte - in tegenstelling tot bij private organisaties - niet zomaar overstappen naar een concurrent.
pi_59921367
Schaalvergroting en efficiency gaan zelden hand in hand.

Zelfs als je geen uitzonderingsgeval bent, maar gewoon een paar dagen met griep thuis hebt gezeten, is het een hel om je geld te krijgen...
  zondag 6 juli 2008 @ 10:12:56 #14
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_59921416
quote:
Op zondag 6 juli 2008 07:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]

Wie zijn klanten met geweld kan dwingen haar produkten en diensten af te nemen en wie zijn concurrenten met geweld van de markt kan weren verliest iedere noodzaak om klantvriendelijk en behulpzaam te zijn. Wie zijn onderdanen hufterig benadert stelt bovendien het slechte voorbeeld en wekt daarmee een tegenreactie op: de algemeen gesignaleerde verruwing van de samenleving.

Jammer alleen dat Kamer en kabinet dat pas serieus nemen als een overheidsdienaar zoals de ombudsman dat opmerkt en nu waarschijnlijk met een pakket dure overheidsmaatregelen zal komen om de hufterigheid bij de overheid tegen te gaan. De oorzaak, een immer uitdijende overheid die zich werkelijk met ieder aspect van uw leven meent te mogen bemoeien, zal niet worden aangepakt; alleen de symptomen bestreden, op uw kosten.

Maar blijft geloven allemaal, als je je eisen niet te hoog stelt is het altijd lekker weer.
Wanneer is die noodzaak er wel?
pi_59921469
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:12 schreef Fajarowicz het volgende:

[..]

Wanneer is die noodzaak er wel?
Als de klant ook ergens anders terecht kan. Dat gaat bij de overheid niet lukken vrees ik. Maar misschien kunnen ze gewoon met targets op dat vlak gaan werken ofzo. Dat hun salaris deels afhangt van hun klantvriendelijkheid...
  zondag 6 juli 2008 @ 10:33:02 #16
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59921569
quote:
Op zondag 6 juli 2008 07:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]

Goed topic Henri. Ik ben altijd blij met nieuws waarin mijn mening over het CDA als bron aller kwaad (enigszins gechargeerd) onderschreven wordt.

Wat ik echter mis in je verhaal is de oplossing, of ook maar iets in die richting. Toegegeven, die heb ik ook niet zo 1, 2, 3 voorhanden.

Ik ben echter van mening dat een overheid op zich niet inherent fout is. Overheidstaken kunnen op verschillende manieren worden ingevuld natuurlijk. Je conclusie dat een overheid an sich schuldig is aan de verruwing van de samenleving is kort gezegd onzin IMO.

Enerzijds bestaat er niet zoiets als de verruwing van de samenleving. Het is allemaal relatief.

Anderzijds moet je je afvragen of het niet juist de 'vrije markt' en de kapitalistische inslag is die leidt tot verruwing van de samenleving. Immers, je leert al snel het 'voor wat hoort wat' principe. Sommigen kunnen zich daarin prima redden en wenden bepaalde talenten aan om een goedbelegde, relatief eerlijke boterham te verdienen.

Maar anderen met minder kans zullen op den duur hun hakken in het zand zetten. Die denken bij zichzelf "als jij iets van mij wil, dan zul je over de brug moeten komen met wat ik wil". Mensen leren dat ze met ongewenst gedrag zichzelf een ruilmiddel kunnen toeeigenen.

De waarde van vriendelijkheid, zorgzaamheid e.d. is nagenoeg nul.

Dan is hufterig gedrag toch de enige logische keuze?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_59921624
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:33 schreef Pappie_Culo het volgende:
De waarde van vriendelijkheid, zorgzaamheid e.d. is nagenoeg nul.

Dan is hufterig gedrag toch de enige logische keuze?
Maar dat snap ik dus niet. Het is toch veel prettiger voor alle partijen om op een leuke manier met elkaar om te gaan en gezamenlijk tot een goed resultaat te komen? Ik kan me niet voorstellen dat als ik bij de overheid zou werken (God verhoede dat het ooit gebeurt ), dat ik dan ineens volkomen klantonvriendelijk zou worden...

On the other hand: ik werk nu voor een soort semi-overheid (woningcorporatie) en ga weg omdat mijn bedrijf mij niet in staat stelt om mijn klanten de kwaliteit te leveren waarvan ik vind dat ze er recht op hebben... M.a.w. de mensen die wel klantvriendelijk en gedreven zijn, zullen wrs. niet bij de overheid gaan werken omdat zij zich evenzeer als hun klanten zullen ergeren aan de langdurige procedures e.d., aan de inherente klantonvriendelijkheid van Het Systeem.
  zondag 6 juli 2008 @ 10:43:40 #18
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59921660
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:39 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Maar dat snap ik dus niet. Het is toch veel prettiger voor alle partijen om op een leuke manier met elkaar om te gaan en gezamenlijk tot een goed resultaat te komen? Ik kan me niet voorstellen dat als ik bij de overheid zou werken (God verhoede dat het ooit gebeurt ), dat ik dan ineens volkomen klantonvriendelijk zou worden...

On the other hand: ik werk nu voor een soort semi-overheid (woningcorporatie) en ga weg omdat mijn bedrijf mij niet in staat stelt om mijn klanten de kwaliteit te leveren waarvan ik vind dat ze er recht op hebben... M.a.w. de mensen die wel klantvriendelijk en gedreven zijn, zullen wrs. niet bij de overheid gaan werken omdat zij zich evenzeer als hun klanten zullen ergeren aan de langdurige procedures e.d., aan de inherente klantonvriendelijkheid van Het Systeem.
Ik bedoelde het meer algemeen, niet zozeer vanuit de overheid.

Het punt wat je in de tweede zin aanhaalt is (weer even breed maatschappelijk bezien) alleen mogelijk wanneer mensen elkaar vertrouwen. Zo niet, kun je beter de hufter spelen en er uitslepen wat er uit te slepen valt. Het ligt dus maar aan de verhoudingen.

Als Pietje iets van Keesje nodig heeft, zal Keesje niet snel vriendelijk zijn of concessies doen. Hij kan Pietje zich beter klein laten voelen waardoor Pietje uiteindelijk met een korst brood al blij zal zijn.

Dat heet geen hufterigheid, maar slim zaken doen
  zondag 6 juli 2008 @ 11:07:09 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59921904
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:39 schreef Isegrim het volgende:

Daar gaat het dus mis. De burger heeft iets nodig en jij moet van je baas nee verkopen: Gevolg ruzie.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 6 juli 2008 @ 11:20:36 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59922044
En wat gaan ze er nu aan doen?

Laat ik een voorzetje geven........
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 6 juli 2008 @ 11:25:59 #21
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59922127
Inderdaad.

Ik ben het volmondig met de Ombudsman eens. Wat heerlijk dat wij in een land leven met een dergelijke instantie. Er zijn producten en diensten die geen ander kán en zal leveren dan de overheid. We zullen altijd afhankelijk zijn van een partij met een dergelijke machtspositie. Vroeger had je de koning, notabelen en maffiosi, tegenwoordig hebben we een keurig over diverse instituten en lagen te controleren machtspartij; de overheid. De ombudsman is daar een prima voorbeeld van; wij zijn gewend de macht te verdelen en controleurs te controleren. Dat er een vrije en open discussie mogelijk is over de allocatie van quartiaire goederen en de leverancier van het geweldsmonopolie ter verantwoording geroepen kan worden is een groot goed. Dat zou bij de 'bedrijven van de volledig vrije markt' (lees: de maffiosi en onderdrukkers) nooit lukken. Waarom zou dat immers? Het recht van de sterkste heeft dan uitgewezen wie er mag onderdrukken.

Er moet nu natuurlijk iets gaan gebeuren. De overheid faalt op zoveel manieren. Wellicht omdat de overheid de laatste 20 jaar enorm aan het krimpen is. Er is niet veel mis met het arbeidsethos van de meeste ambtenaren die ik heb ontmoet. Zij worden echter vaak met handen en voeten gebonden en de materie is nu eenmaal een stuk complexer dan het produceren van pennen, computers en zelfs auto's. Nu de mogelijkheden van de alarmbel ten volste gebruikt worden ben ik benieuwd welke oplossingen er gevonden gaan worden.
  zondag 6 juli 2008 @ 11:32:22 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59922245
Ah, de oppositie die tegen het huidige beleid is, en het huidige kabinet die de beweringen weerspreekt.

Niet zo verrassend...

Dit vind ik echter zeer schokkend:
quote:
[..] Ook Kamerleden ergerden zich. Alsof burgers lieverdjes zijn, die nooit ambulancepersoneel molesteren, sociale dienstmedewerkers bedreigen of een middelvinger opsteken naar een politieman, snibden CDA, PvdA, ChristenUnie en VVD in een daarop volgend kribbig gesprek met Brenninkmeijer. [..]
Pardón? Hier worden even alle burgers op een hoop gegooid, en burgers veroordeeld op het gedrag van individuen. Allemachting. Er zijn ook politici die mogelijk met wapens zwaaien (LPF) maar dat is geen reden om álle politici als zodanig te behandelen..
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_59922272
quote:
Op zondag 6 juli 2008 11:32 schreef Yildiz het volgende:
Ah, de oppositie die tegen het huidige beleid is, en het huidige kabinet die de beweringen weerspreekt.

Niet zo verrassend...

Dit vind ik echter zeer schokkend:
[..]

Pardón? Hier worden even alle burgers op een hoop gegooid, en burgers veroordeeld op het gedrag van individuen. Allemachting. Er zijn ook politici die met wapens zwaaien (LPF) maar dat is geen reden om álle politici als zodanig te behandelen..
Bovendien ben ik van mening dat agressief gedrag jegens overheidsmedewerkers in een deel van de gevallen wordt uitgelokt door die overheid zelf. Ik kan me levendig voorstellen dat je helemaal door het lint gaat als je al maanden probeert om iets voor elkaar te krijgen en je loopt tegen een muur van onwil op.
  zondag 6 juli 2008 @ 11:39:09 #24
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59922350
quote:
Op zondag 6 juli 2008 11:34 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Bovendien ben ik van mening dat agressief gedrag jegens overheidsmedewerkers in een deel van de gevallen wordt uitgelokt door die overheid zelf. Ik kan me levendig voorstellen dat je helemaal door het lint gaat als je al maanden probeert om iets voor elkaar te krijgen en je loopt tegen een muur van onwil op.
niet om het een of ander.. maar als dat iemand beweegt een ambulance tegen te houden dan lijkt me de fout toch bij de persoon liggen, non?
  zondag 6 juli 2008 @ 11:41:53 #25
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59922389
quote:
Op zondag 6 juli 2008 11:34 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is het inderdaad.

Er bestaat zoiets als TRS of TRA of zoiets, technology related agression of stress: mensen gaan volledig door het lint omdat bepaalde systemen die men nodig heeft niet meewerken en men er op geen enkele manier omheen kan.

Zoiets heb je bij het overheidsloket ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')