Wie zijn klanten met geweld kan dwingen haar produkten en diensten af te nemen en wie zijn concurrenten met geweld van de markt kan weren verliest iedere noodzaak om klantvriendelijk en behulpzaam te zijn. Wie zijn onderdanen hufterig benadert stelt bovendien het slechte voorbeeld en wekt daarmee een tegenreactie op: de algemeen gesignaleerde verruwing van de samenleving.quote:Kamer (min CDA) is eruit: de overheid is de hufter
DEN HAAG - De overheid bejegent de burger hufterig, stelt de Ombudsman. Gisteravond sprak de Kamer hierover. ‘Ware woorden.’
Even gaat hij dinsdagavond weer over de tong in de debatzaal van de Tweede Kamer: de burger. Dat wezen dat, zo gaat het verhaal, aan de overzijde staat van een diepe kloof die het Binnenhof en de rest van Nederland scheidt.
Ditmaal is de vraag: is hij een hufter? Of is de overheid juist de lomperik, daar waar het mis gaat tussen die twee?
Het antwoord hangt er een beetje vanaf of je bij het CDA hoort of niet, zo bleek gisteravond. Toen sprak de Tweede Kamer met minister Ter Horst en staatssecretaris Bijleveld (beiden Binnenlandse Zaken) over de knipperlichtrelatie tussen burger en overheid.
Het begon een paar maanden eerder met de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer en diens gepeperde jaarverslag. Daarin schetst Brenninkmeijer een kafkaësk beeld van een overheid die het volk – ‘voor 98 procent brave, welwillende burgers’ – kil, onverschillig en ruw behandelt. Met als hét voorbeeld het permanente geblunder bij de toeslagenafdeling van de Belastingdienst. Zo veroorzaakt de overheid zelf verruwing van de samenleving.
De premier reageerde gepikeerd op deze aanval op publieksdienaren. ‘Een zwart-wit verhaal’, zei hij bozig. Waarop Brenninkmeijer boos terug deed. (Dat was nog vóór Balkenendes legendarische uitspraak dat wie niet ziet dat het goed gaat met het land, behept is met ‘een negatief zelfbeeld’.)
Ook Kamerleden ergerden zich. Alsof burgers lieverdjes zijn, die nooit ambulancepersoneel molesteren, sociale dienstmedewerkers bedreigen of een middelvinger opsteken naar een politieman, snibden CDA, PvdA, ChristenUnie en VVD in een daarop volgend kribbig gesprek met Brenninkmeijer.
Gisteren pas hield de Kamer eindelijk het officiële debat over het jaarverslag. Zonder Ombudsman, maar met bewindslieden van Binnenlandse Zaken.
En het oordeel over Brenninkmeijer is stukken milder. Hij doet rake observaties en spreekt ware woorden, prijzen Ronald van Raak (SP), Ineke van Gent (GroenLinks), Barry Madlener (PVV) en Alexander Pechtold (D66) uitvoerig.
Zelfs Brigitte van den Burg (VVD) en Pierre Heijnen (PvdA) loven de man. Terwijl zij beiden eerder nog luid hadden geklaagd dat de Ombudsman miskent ‘dat overheidsdienaren aldoor onheus behandeld worden door burgers’ en ‘dat burgers geregeld op hoge toon hun gelijk eisen, hier en nu’.
Eén man bleef ook gisteravond fier bij zijn mening: Jan Schinkelshoek van het CDA. Hij ergert zich nog altijd aan het ‘ongenuanceerde, grofmazige, zwart-wit verhaal’ van de Ombudsman. ‘Een karikatuur. Je vraagt je af: waar was de man in de oudjaarsnacht?’
De CDA-kritiek is ‘tekenend voor een regenteske machtspartij’, meent Pechtold, die het eerdere commentaar van Balkenende ‘een premier onwaardig’ noemt. ‘Laatdunkend’, vult Van Gent aan. ‘Arrogant’, preciseert Madlener. ‘Terwijl de burger’, weet Van Raak, ‘enkel excuses wil als het mis gaat bij een overheidsloket.’
Minister Ter Horst sust de boel. ‘Alles wat de Ombudsman signaleert, neemt het kabinet serieus’, bezweert ze. En het gehakketak tussen de premier en Brenninkmeijer dan? ‘Als je probeert iets samengevat te zeggen, verlies je soms de nuance.’
Schinkelshoek blijft intussen bezorgd over de Ombudsman als ‘activistische aanklager’ – iets wat zo’n Hoog College van Staat niet past. Hij bepleit nauwe samenwerking tussen Kamer en Ombudsman. Maar collega-Kamerleden ruiken een poging tot inkapseling – en maken er korte metten mee.
Leuk, maar dan hou je wel een goor toilet. Want iets anders is er niet.quote:Op zondag 6 juli 2008 09:15 schreef LXIV het volgende:
WIj van WC-eend zeggen: Koopt geen WC-eend
Er zit wat bruins op je arm.quote:Op zondag 6 juli 2008 09:31 schreef ethiraseth het volgende:
Toch gek dat ik nog nooit een onvriendelijke ambtenaar ben tegengekomen. Zou het misschien komen omdat ik ze niet benader met het idee dat ze nutteloze uitzuigers zijn, zoals de meeste klagers hier vast zullen doen?Zoiets merk je heel snel en ik zou dan ook diegene onbeschoft gaan behandelen ja.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf is ook hier een goed motto. Maarja, de overheid de schuld geven is lekker makkelijk hè. Lekker huilen over die gemene overheid zodat je je eigen falen en je eigen beperkingen niet hoeft te erkennen.
Jij wordt altijd vriendelijk en snel geholpen door mensen achter de balie bij de gemeente, door mensen aan de telefoon bij het UWV (quote:Op zondag 6 juli 2008 09:31 schreef ethiraseth het volgende:
Toch gek dat ik nog nooit een onvriendelijke ambtenaar ben tegengekomen. Zou het misschien komen omdat ik ze niet benader met het idee dat ze nutteloze uitzuigers zijn, zoals de meeste klagers hier vast zullen doen?Zoiets merk je heel snel en ik zou dan ook diegene onbeschoft gaan behandelen ja.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf is ook hier een goed motto. Maarja, de overheid de schuld geven is lekker makkelijk hè. Lekker huilen over die gemene overheid zodat je je eigen falen en je eigen beperkingen niet hoeft te erkennen.
Nee, natuurlijk niet. Wie beweert dat dan?quote:Op zondag 6 juli 2008 09:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Alsof een hufterige overheid hufterigheid bij de burgers uitsluit.
Wanneer is die noodzaak er wel?quote:Op zondag 6 juli 2008 07:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Bron: de Volkskrant
[..]
Wie zijn klanten met geweld kan dwingen haar produkten en diensten af te nemen en wie zijn concurrenten met geweld van de markt kan weren verliest iedere noodzaak om klantvriendelijk en behulpzaam te zijn. Wie zijn onderdanen hufterig benadert stelt bovendien het slechte voorbeeld en wekt daarmee een tegenreactie op: de algemeen gesignaleerde verruwing van de samenleving.
Jammer alleen dat Kamer en kabinet dat pas serieus nemen als een overheidsdienaar zoals de ombudsman dat opmerkt en nu waarschijnlijk met een pakket dure overheidsmaatregelen zal komen om de hufterigheid bij de overheid tegen te gaan. De oorzaak, een immer uitdijende overheid die zich werkelijk met ieder aspect van uw leven meent te mogen bemoeien, zal niet worden aangepakt; alleen de symptomen bestreden, op uw kosten.
Maar blijft geloven allemaal, als je je eisen niet te hoog stelt is het altijd lekker weer.
Als de klant ook ergens anders terecht kan. Dat gaat bij de overheid niet lukken vrees ik. Maar misschien kunnen ze gewoon met targets op dat vlak gaan werken ofzo. Dat hun salaris deels afhangt van hun klantvriendelijkheid...quote:
Goed topic Henri. Ik ben altijd blij met nieuws waarin mijn mening over het CDA als bron aller kwaad (enigszins gechargeerd) onderschreven wordt.quote:Op zondag 6 juli 2008 07:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Bron: de Volkskrant
[..]
Wie zijn klanten met geweld kan dwingen haar produkten en diensten af te nemen en wie zijn concurrenten met geweld van de markt kan weren verliest iedere noodzaak om klantvriendelijk en behulpzaam te zijn. Wie zijn onderdanen hufterig benadert stelt bovendien het slechte voorbeeld en wekt daarmee een tegenreactie op: de algemeen gesignaleerde verruwing van de samenleving.
Jammer alleen dat Kamer en kabinet dat pas serieus nemen als een overheidsdienaar zoals de ombudsman dat opmerkt en nu waarschijnlijk met een pakket dure overheidsmaatregelen zal komen om de hufterigheid bij de overheid tegen te gaan. De oorzaak, een immer uitdijende overheid die zich werkelijk met ieder aspect van uw leven meent te mogen bemoeien, zal niet worden aangepakt; alleen de symptomen bestreden, op uw kosten.
Maar blijft geloven allemaal, als je je eisen niet te hoog stelt is het altijd lekker weer.
Maar dat snap ik dus niet. Het is toch veel prettiger voor alle partijen om op een leuke manier met elkaar om te gaan en gezamenlijk tot een goed resultaat te komen?quote:Op zondag 6 juli 2008 10:33 schreef Pappie_Culo het volgende:
De waarde van vriendelijkheid, zorgzaamheid e.d. is nagenoeg nul.
Dan is hufterig gedrag toch de enige logische keuze?
Ik bedoelde het meer algemeen, niet zozeer vanuit de overheid.quote:Op zondag 6 juli 2008 10:39 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Maar dat snap ik dus niet. Het is toch veel prettiger voor alle partijen om op een leuke manier met elkaar om te gaan en gezamenlijk tot een goed resultaat te komen?Ik kan me niet voorstellen dat als ik bij de overheid zou werken (God verhoede dat het ooit gebeurt
), dat ik dan ineens volkomen klantonvriendelijk zou worden...
On the other hand: ik werk nu voor een soort semi-overheid (woningcorporatie) en ga weg omdat mijn bedrijf mij niet in staat stelt om mijn klanten de kwaliteit te leveren waarvan ik vind dat ze er recht op hebben... M.a.w. de mensen die wel klantvriendelijk en gedreven zijn, zullen wrs. niet bij de overheid gaan werken omdat zij zich evenzeer als hun klanten zullen ergeren aan de langdurige procedures e.d., aan de inherente klantonvriendelijkheid van Het Systeem.
Daar gaat het dus mis. De burger heeft iets nodig en jij moet van je baas nee verkopen: Gevolg ruzie.quote:Op zondag 6 juli 2008 10:39 schreef Isegrim het volgende:
On the other hand: ik werk nu voor een soort semi-overheid (woningcorporatie) en ga weg omdat mijn bedrijf mij niet in staat stelt om mijn klanten de kwaliteit te leveren waarvan ik vind dat ze er recht op hebben... M.a.w. de mensen die wel klantvriendelijk en gedreven zijn, zullen wrs. niet bij de overheid gaan werken omdat zij zich evenzeer als hun klanten zullen ergeren aan de langdurige procedures e.d., aan de inherente klantonvriendelijkheid van Het Systeem.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
Pardón? Hier worden even alle burgers op een hoop gegooid, en burgers veroordeeld op het gedrag van individuen. Allemachting. Er zijn ook politici die mogelijk met wapens zwaaien (LPF) maar dat is geen reden om álle politici als zodanig te behandelen..quote:[..] Ook Kamerleden ergerden zich. Alsof burgers lieverdjes zijn, die nooit ambulancepersoneel molesteren, sociale dienstmedewerkers bedreigen of een middelvinger opsteken naar een politieman, snibden CDA, PvdA, ChristenUnie en VVD in een daarop volgend kribbig gesprek met Brenninkmeijer. [..]
Bovendien ben ik van mening dat agressief gedrag jegens overheidsmedewerkers in een deel van de gevallen wordt uitgelokt door die overheid zelf. Ik kan me levendig voorstellen dat je helemaal door het lint gaat als je al maanden probeert om iets voor elkaar te krijgen en je loopt tegen een muur van onwil op.quote:Op zondag 6 juli 2008 11:32 schreef Yildiz het volgende:
Ah, de oppositie die tegen het huidige beleid is, en het huidige kabinet die de beweringen weerspreekt.
Niet zo verrassend...
Dit vind ik echter zeer schokkend:
[..]
Pardón? Hier worden even alle burgers op een hoop gegooid, en burgers veroordeeld op het gedrag van individuen. Allemachting. Er zijn ook politici die met wapens zwaaien (LPF) maar dat is geen reden om álle politici als zodanig te behandelen..
niet om het een of ander.. maar als dat iemand beweegt een ambulance tegen te houden dan lijkt me de fout toch bij de persoon liggen, non?quote:Op zondag 6 juli 2008 11:34 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Bovendien ben ik van mening dat agressief gedrag jegens overheidsmedewerkers in een deel van de gevallen wordt uitgelokt door die overheid zelf. Ik kan me levendig voorstellen dat je helemaal door het lint gaat als je al maanden probeert om iets voor elkaar te krijgen en je loopt tegen een muur van onwil op.
Dat is het inderdaad.quote:Op zondag 6 juli 2008 11:34 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Bovendien ben ik van mening dat agressief gedrag jegens overheidsmedewerkers in een deel van de gevallen wordt uitgelokt door die overheid zelf. Ik kan me levendig voorstellen dat je helemaal door het lint gaat als je al maanden probeert om iets voor elkaar te krijgen en je loopt tegen een muur van onwil op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |