quote:
Op zondag 6 juli 2008 01:08 schreef Karammel het volgende:Ok, je kan dus niet je rijbewijs kwijtraken door dronken te fietsen. Toch heb ik wel gehoord dat je dan wel bekeurd kan worden voor fietsen onder invloed. Zelfs te voet kan je bekeurd worden als je dronken bent. Gaat het hier dan om openbaar dronkenschap ? En dat geldt altijd en overal?
Stel de politie gaat surveilleren voor een drukke kroeg. Kunnen ze dan theoretisch gezien iedereen die er dronken naar buiten komt bekeuren?
Ik wil ook nog wel eens flink dronken op de fiets springen. Ben benieuwd of ik bekeurd kan worden puur en alleen voor het dronken zijn. Ik schreeuw niet, maak niets kapot... Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat ik in de berm val. Daar gaat alleen mijn fiets kapot van. Kan ik dan naast de reparatiekosten van mijn fiets ook nog eens een met een bekeuring thuiskomen?
Rijden onder invloed geldt voor het besturen van álle voertuigen (8 WVW 1994) dus ook je fiets.
Het is alleen geen gewoonte iedereen van z'n fiets te trekken.
Ja voor een compliment dat ze niet in een auto zitten misschien.
Dronken op straat verkeren (453 SR) geldt alleen bij het onmachtig teneder liggen, het verstoren van de openbare orde of het in gevaar brengen van het verkeer.