abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59910186
op dit moment ben ik 23 en heb ik bijna 2 jaar mijn (punten)rijbewijs. ik ben er zuinig op en als ik alcohol ga nuttigen, pak ik dan ook nooit de auto. wél fiets ik vaak na het nuttigen van (een behoorlijke hoeveelheid) alcohol (10-20 glazen). nu heb ik wel eens gehoord dat bij alcoholcontrole je rijbewijs kan worden ingevorderd. hier schrok ik lichtelijk van, maar ik weet niet of dit waar is. kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven? alvast heel hartelijk bedankt!
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:40:27 #2
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_59910202
Onzin.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Redactie Frontpage zaterdag 5 juli 2008 @ 16:40:28 #3
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_59910203
het kan wel want dan ben je ook dronken op een openbare weg
je kunt zelfs je rijbewijs kwijtraken als je LOPEND bent maar dan moet je het wel heel bont maken
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:40:45 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_59910209
Biertje pakt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_59910215
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:40 schreef Etcetera het volgende:
het kan wel want dan ben je ook dronken op een openbare weg
je kunt zelfs je rijbewijs kwijtraken als je LOPEND bent maar dan moet je het wel heel bont maken
bron/link?
pi_59910218
bullshit. gewoon zuipen
underground forever baby
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:42:44 #7
141482 Q.
JurassiQ
pi_59910230
quote:
rijbewijs kwijt naar
Ze zouden wel je paspoort af moeten pakken.
For great justice!
pi_59910233
ja idd kutje.. zag het staan Q. weet alleen niet hoe ik dit nog kan veranderen.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:45:20 #9
19142 tslh
Never at ease.....
pi_59910270
rijbewijs kwijt naar

Verder: onzinverhaal. Misschien zou het in theorie wel kunnen maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Waar zou de link liggen van een autorijbewijs met fietsen?
Life is funny. Well, yours is. To me.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:45:34 #10
164425 KutKat
Doe je handschoenen maar aan.
pi_59910275
Je mag als bestuurder niet dronken zijn.
Lopend ben je geen bestuurder, maar slechts verkeersdeelnemer, en kan je dus ook geen problemen met je rijbewijs krijgen.
Op de (brom)fiets dus wel.
Als jij wil dat ik mijn slipje uitdoe, doe effe je sokken uit!
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:46:43 #11
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_59910287
Kan mijn rijbewijs ingevorderd worden als ik dronken op de fiets word aangehouden?

Als u dronken op de fiets wordt aangehouden, kan uw rijbewijs niet worden ingevorderd door de politie of worden ingehouden door de officier van justitie. Uw rijbewijs kan alleen worden ingevorderd of ingehouden als u een motorvoertuig bestuurt.

Wel kan een rijverbod worden opgelegd op grond van artikel 162 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994). Gedurende dit rijverbod mag u ook geen motorvoertuig besturen.

Alcohol, drugs en medicijnen
Het is verboden een voertuig te besturen als u onder invloed bent van bijvoorbeeld alcohol, drugs of medicijnen. Deze stoffen verminderen de rijvaardigheid zo dat u niet tot behoorlijk besturen in staat bent. Dat geldt dus ook voor het rijden op een fiets.

Klik
pi_59910292
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:45 schreef KutKat het volgende:
Je mag als bestuurder niet dronken zijn.
Lopend ben je geen bestuurder, maar slechts verkeersdeelnemer, en kan je dus ook geen problemen met je rijbewijs krijgen.
Op de (brom)fiets dus wel.
dat klopt, maar daarmee is nog geen antwoord op mijn vraag gegeven. want wat zijn de sancties wanneer dergelijk gedrag bestraft wordt?
pi_59910306
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:46 schreef JDude het volgende:
Kan mijn rijbewijs ingevorderd worden als ik dronken op de fiets word aangehouden?

Als u dronken op de fiets wordt aangehouden, kan uw rijbewijs niet worden ingevorderd door de politie of worden ingehouden door de officier van justitie. Uw rijbewijs kan alleen worden ingevorderd of ingehouden als u een motorvoertuig bestuurt.

Wel kan een rijverbod worden opgelegd op grond van artikel 162 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994). Gedurende dit rijverbod mag u ook geen motorvoertuig besturen.

Alcohol, drugs en medicijnen
Het is verboden een voertuig te besturen als u onder invloed bent van bijvoorbeeld alcohol, drugs of medicijnen. Deze stoffen verminderen de rijvaardigheid zo dat u niet tot behoorlijk besturen in staat bent. Dat geldt dus ook voor het rijden op een fiets.

Klik
thanx JDude. Daar heb ik wat aan!!!

kan er vanavond toch nog onbezorgd gezopen worden.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:48:14 #14
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_59910313
't Kan wel maar ze zullen 't niet zo heel gauw doen, je moet 't behoorlijk bont maken op de fiets en heel hard zingen cq lawaai maken en de politie beledigen wil ook nog wel 'ns helpen.

M.
Hallon!
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:52:37 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_59910377
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:42 schreef Q. het volgende:

[..]

Ze zouden wel je paspoort af moeten pakken.
Het beheer van mijn paspoort valt gelukkig niet onder de lamme en slappe Nederlandse regering. Hier krijg je als je iemand doodrijd een taakstraf wijnflessen opruimen op het Leidseplein.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:55:25 #16
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_59910413
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:48 schreef BlueMage het volgende:
't Kan wel maar ze zullen 't niet zo heel gauw doen, je moet 't behoorlijk bont maken op de fiets en heel hard zingen cq lawaai maken en de politie beledigen wil ook nog wel 'ns helpen.

M.
Dan nog kun je alleen een tijdelijk rijverbod krijgen (dat óók voor motorvoertuigen geldt, dat wel), maar raak je je rijbewijs niet kwijt.
pi_59917284
Dude,volgens mij mag je geen motorvoertuig besturen (dus ook geen electrische fiets)

!0-20 glazen? volgens mij moet je eens een afspraak met de AA maken!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_59917338
NAAR in plaats van NA in TT..
pi_59917476
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 23:30 schreef geevee het volgende:
pi_59917928
In theorie kan het. Maar in de praktijk zullen ze dit echt niet zo snel doen..
  zondag 6 juli 2008 @ 00:46:36 #21
35415 nightfall
sickminded
pi_59918689
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 23:30 schreef geevee het volgende:
Dude,volgens mij mag je geen motorvoertuig besturen (dus ook geen electrische fiets)

volgens mij moet je maar eens cursus zuipen voor beginners volgen..
pi_59918768
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:45 schreef KutKat het volgende:
Lopend ben je geen bestuurder, maar slechts verkeersdeelnemer, en kan je dus ook geen problemen met je
Klopt, maar je kan wel op de bon geslingert worden voor openbare dronkenschap, uiteraard zal dat verder geen gevolgen hebben voor je rijbewijs.

Heerlijk die wetten hier in NL.
pi_59918902
quote:
Op zondag 6 juli 2008 00:51 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Klopt, maar je kan wel op de bon geslingert worden voor openbare dronkenschap, uiteraard zal dat verder geen gevolgen hebben voor je rijbewijs.

Heerlijk die wetten hier in NL.
Lijkt me meer een geval "rechtsgelijkheid".

Mensen zonder rijbewijs zouden anders een voordeel hebben bij het fietsen met drank op.
pi_59919028
Ok, je kan dus niet je rijbewijs kwijtraken door dronken te fietsen. Toch heb ik wel gehoord dat je dan wel bekeurd kan worden voor fietsen onder invloed. Zelfs te voet kan je bekeurd worden als je dronken bent. Gaat het hier dan om openbaar dronkenschap ? En dat geldt altijd en overal?

Stel de politie gaat surveilleren voor een drukke kroeg. Kunnen ze dan theoretisch gezien iedereen die er dronken naar buiten komt bekeuren?

Ik wil ook nog wel eens flink dronken op de fiets springen. Ben benieuwd of ik bekeurd kan worden puur en alleen voor het dronken zijn. Ik schreeuw niet, maak niets kapot... Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat ik in de berm val. Daar gaat alleen mijn fiets kapot van. Kan ik dan naast de reparatiekosten van mijn fiets ook nog eens een met een bekeuring thuiskomen?
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  zondag 6 juli 2008 @ 01:12:36 #25
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_59919071
Op basis van artikel 164 WVW 1994 kan het rijbewijs voor rijden onder invloed van enige stof op een rijwiel niet worden ingevorderd. Dat kan alleen maar wanneer een voertuig wordt bestuurd waarvoor een rijbewijs vereist is.

Wat wel kan is een vordering ex artikel 130 WVW 1994; een onderzoek naar de kennis, kunde, en fysieke en psychlogische gesteldheid een motorvoertuig te besturen. Op basis daarvan kan ook worden ingevorderd. Het rijbewijs komt dan niet in handen van justitie maar van het CBR.

Een paar zaken moeten niet verward worden.

Rijverbod: Tijdelijk verbod van ten hoogste 24 uur voor het besturen van enig voerrtuig.
Invordering: De OvJ neemt binnen 10 dagen een beslissing. Geldt alleen voor het besturen van een motorvoertuig.
Vordering: Invordering wanneer het rijbewijs niet direct kan worden ingenomen.
Vordering ex art 130: Onderzoek door CBR.
OBM: Strafmaatregel bij uitspraak. Ontzegging rijbevoegdheid voor motorvoertuigen.
Ongeldigverklaring: Volledige ongeldigheidsverklaring. Alleen na onderzoek ex art 130.

Vaak gaan 130 WVW 1994 en 164 WVW 1994 naast elkaar op om u zo doeltreffend mogelijk van uw rijbewijs af te kloten.

Jawohl Herr Kaloin!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')