Bijna goed. De loonheffing wordt berekend over de 32500, dus daar houden ze geen rekening met aftrekposten. Bij de aangifte inkomstenbelasting kijkt men daar wél naar. Er wordt berekend dat je dat jaar 30000 hebt verdiend, en daar moet je belasting over betalen. Het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting wordt verminderd met de ingehouden loonheffing (wat méér is dan de berekende inkomstenbelasting), het verschil krijg je als inkomstenbelasting terug.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:31 schreef KinkyGiraf het volgende:
Dit jaar mogen de kosten van ooglaseren nog worden afgetrokken van de belastingdienst. Aangezien ik echt totaal niet weet hoe dat in elkaar zit, vraag ik het hier even.
Klopt mijn volgende idee:Stel, ooglaseren kost mij 2500 euro. Ik verdien op jaarbasis 32500 euro, waarover ik loonbelasting betaal. Ik betaal dus 2500 euro aan laseren, waardoor ik theoretisch dus maar 30.000 euro "verdien", die 2500 euro heb ik namelijk uitgegeven aan medische kosten. Betekent dat ik dus alleen over 30.000 euro loonbelasting betaal en niet over 32.500 euro. Zodoende krijg ik geld terug van de Belastingdienst.
Klopt mijn gedachtengang? Hoe gaat het in zijn werk?
Thanks!quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bijna goed. De loonheffing wordt berekend over de 32500, dus daar houden ze geen rekening met aftrekposten. Bij de aangifte inkomstenbelasting kijkt men daar wél naar. Er wordt berekend dat je dat jaar 30000 hebt verdiend, en daar moet je belasting over betalen. Het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting wordt verminderd met de ingehouden loonheffing (wat méér is dan de berekende inkomstenbelasting), het verschil krijg je als inkomstenbelasting terug.
Dat klopt, het is een percentage daarvan. Dit percentage is afhankelijk van de hoogte van je loon. Iemand die héél veel verdient, en dus in het hoogste tarief valt (52%) zal zijn loon lager zien worden, waardoor hij ook een teruggaaf heeft van 52%. De tarieven in 2008:quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:37 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Thanks!
Ik dénk dat ik het snap.
Maar ik zal dus geen 2500 euro terugkrijgen, maar een bepaald percentage ervan. Enig idee waar ik dan op kan rekenen? Of kun je dat zo niet zeggen?
Neequote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:57 schreef Innisdemon het volgende:
DOnjames, houd je wel even rekening met een drempel voor aftrek?
Nee, per volgend jaar.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:09 schreef morpheus_at_work het volgende:
Ooglaseren is per dit jaar niet meer toegestaan als aftrekpost
TS zegt juist dat het dit jaar nog wel mag.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:09 schreef morpheus_at_work het volgende:
Ooglaseren is per dit jaar niet meer toegestaan als aftrekpost
Waarom vind je dat niet meer dan redelijk?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:03 schreef Alicey het volgende:
Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat daar in ieder geval voor gecompenseerd wordt.
Omdat chronisch zieken al genoeg kosten hebben. Maar uit de rest van je reactie maak ik op dat ik je verkeerd heb begrepen, dus vergeet het maar.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:32 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Waarom vind je dat niet meer dan redelijk?
Je vergeet de inkomens afhankelijke zorgbijdrage (staat op de jaaropgave)quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:24 schreef jovak het volgende:
even snel een rekensommetje.
de drempel voor teruggave van ziekte kosten is dacht ik 11%
Bruto inkomen. 32500
drempel voor teruggave= 3575
Je moet dan alle kosten die gemaakt hebt optellen
dat houd dus in dat je ook je ziekte kosten premies, een klein bedrag ( staat bij de belastingdienst op de website hoeveel) aan huis apotheek mogen opvoeren, Alles wat wel ziektekosten is, maar niet door de verzekering gedekt wordt moet je optellen.
2500 laseren,
1200 Euro ziektekosten premie ( even 100 Euro als maand premie gerekend)
25 euro huisapotheek
etc.
Van alles wat je boven die drempel komt krijg je een deel terug.
http://www.belastingdiens(...)denaftrek/index.html
http://www.belastingdiens(...)trek-01.html#P15_798
Als ik zo snel reken denk ik dat de TS niet over de drempel heen zal komen. en dus niets zal terug krijgen.
Heel bot gezegd,
als hij 5000 euro kosten zou hebben,
zal hij met een salaris van 32500 een drempel hebben van 3575.
5000 - 3575 = 1425 euro.
hier van krijg je dan 42% terug .
= 598,5 euro
Je moet al heel veel kosten hebben of een heel laag salaris om een deel van je centen terug te zien via de belastingdienst.
Ik heb dit rekensommetje al een paar jaar gemaakt en krijg het niet voor elkaar om de drempel ook maar te benaderen.
Correct me if i'm wrongik ben ook maar een techneut, die en door de belasting en door de verzekering genaaid werd een paar jaar geleden.
Hij is het vergeten en per ongeluk heeft ie dat goed gedaan.quote:Op zondag 6 juli 2008 07:23 schreef Richard_ het volgende:
[..]
Je vergeet de inkomens afhankelijke zorgbijdrage (staat op de jaaropgave)
Tvp ivm heldere berekeningquote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:24 schreef jovak het volgende:
Bruto inkomen. 32500
dat houd dus in dat je ook je ziekte kosten premies, een klein bedrag ( staat bij de belastingdienst op de website hoeveel) aan huis apotheek mogen opvoeren, Alles wat wel ziektekosten is, maar niet door de verzekering gedekt wordt moet je optellen.
2500 laseren,
25 euro huisapotheek
etc.
Als ik zo snel reken denk ik dat de TS niet over de drempel heen zal komen. en dus niets zal terug krijgen.
Heel bot gezegd,
5000 - 3575 = 1425 euro.
= 598,5 euro
Je moet al heel veel kosten hebben of een heel laag salaris om een deel van je centen terug te zien via de belastingdienst.
Ik heb dit rekensommetje al een paar jaar gemaakt en krijg het niet voor elkaar om de drempel ook maar te benaderen.
Correct me if i'm wrongik ben ook maar een techneut, die en door de belasting en door de verzekering genaaid werd een paar jaar geleden.
Is het niet zo dat alles wat boven de drempel zit het geen is wat je terug krijgt?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:24 schreef jovak het volgende:
Bruto inkomen. 32500
2500 laseren,
25 euro huisapotheek
etc.
Heel bot gezegd,
5000 - 3575 = 1425 euro.
= 598,5 euro
lul niet zo slap. Het zal nooit voordelig zijn om chronisch ziek te zijn, maar als je in Nederland chronisch ziek bent mag je in je handjes klappen van geluk.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:08 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Mensen met een chronische ziekte moeten veel meer krijgen van de staat!
Het is schandalig hoe die behandeld worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |