Ik kom net van Tuschinky De Munt vandaan waar ik de 3D-versie heb gezien. Beste filmervaring van het jaar.
Ik heb al wat kritiek gelezen dat het verhaal niet origineel en zelfs voorspelbaar is, maar wat mij betreft heeft deze 'Dances with Wolves in Space' de roos geraakt. Ik werd al vanaf het begin opgeslokt door het verhaal maar vooral door de beelden, de vista's, de actie-scenes. Godsamme, wat was dat allemaal mooi.

Ik heb grote stukken van de film met een grote grijns op mijn gezicht zitten kijken, in verrukking door deze filmervaring. Ik heb heel erg genoten en dat gebeurt me zelden in een bioscoop. Het was ook de eerste keer ooit dat ik in een bioscoopzaal applaudiseerde voor een film.
3D was absoluut een verrijking. Iemand vond de effecten niet opvallend genoeg, maar dat is juist de kracht van de film. Cameron gebruikt nergens in de film overdreven effecten zoals je die zag in 3D-filmpjes die je met rode en groene brilletjes moest bekijken. Er worden geen ballen de bioscoopzaal ingeschoten, niemand blaast rookwolken de zaal in. De 3D is precies goed. Je hebt al vanaf de eerste shot wanneer de hoofdpersoon uit zijn cryolslaap wordt gewekt (referentie aan Aliens?) een opmerkelijk gevoel van diepte. Ik heb bij bepaalde shots een oog dichtgedaan om het verschil tussen 2D en 3D te vergelijken. 3D maakt een shot veel rijker, het zorgde ervoor dat de wereld die je op het scherm zag diepte kreeg en daarmee tot leven kwam. Zonder 3D had ik de film misschien een 8.5 gegeven maar met 3D was het een 10+. Werkelijk fantastisch.
Ik ga *nooit* een film meer dan 1 keer in de bioscoop bekijken, maar voor Avatar ga ik een uitzondering maken omdat ik deze ervaring niet thuis kan herbeleven. De Blu-Ray in Full HD is toch echt niet hetzelfde als deze 3D-ervaring.