quote:Mededeling van moderator Isabeau omdat mensen zich blijkbaarbaar liever op de taalfouten van TS storten dan meedenken over dit prima plan.
Begrijpend lezen blijkt voor sommige mierenneukende taalpuristen nog best moeilijk, daar mag ook wel aan gewerkt worden
Het gaat in dit topic dus niet om het verbeteren van arbitraire spelfoutjes! Als ik zie hoe hier als een stel hyena's op de spelfouten wordt gedoken kan ik me best indenken dat veel niet-Nederlands sprekende allochtonen niet eens meer Nederlands durven te leren spreken en schrijven. Elk initiatief om samen in dit land één taal te spreken juich ik van harte toe. Wie niet ziet dat dit topic dáár over gaat moet zichzelf eens achter zijn oren krabben wie er nou echt verkeerd met taal omgaat.
Ook hier geplaatst omdat legio fokkers liever direct commentaar leveren i.p.v de rest van het topic te lezen. Commentaar op spellfouten in dit topic wordt vanaf nu verwijderd.
Alvast bedankt voor het constructief meedenken,
Isa
ja dat schreef ik al. weet je wat ik doe als beroep? ik ben copywriter/creative. gek he, voor jouw beleving. oh ja, toon me de fouten, misschien leer ik of een vreemdeling er iets van.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:21 schreef Oldenzaal het volgende:
Te beginnen bij Ts? Man, man, man..... Wat een fouten!
wie zegt dat? ik word trouwens altijd gecontroleerd, voor druk, door een correctice. een goede vriendin van me.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:28 schreef ThE_ED het volgende:
Niet dat copywriters nou altijd zo lekker schrijven!
Ik zei dat net, toch?quote:
wat wil je nou ?quote:
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:43 schreef Bellah het volgende:
En OT: jawel, ik zou iemand best les willen geven, hoewel ik ook niet alles weet.
Ik probeer je opvatting dat copywriter zijn een garantie voor goed Nederlands is weg te nemen. Ja je zou het verwachten, maar helaas kom ik soms nog enorm rare zinnen tegen, niet van jou, maar van copywriters in het algemeen dus. Maargoed, erger is het nog als een vertaalbureau het vertaald heeft, daar kan de copywriter dan weer niets aan doen.quote:
je kan gelijk hebben. ga je zelf ook wat doen met het plan?quote:
ja, dus?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:47 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik probeer je opvatting dat copywriter zijn een garantie voor goed Nederlands is weg te nemen. Ja je zou het verwachten, maar helaas kom ik soms nog enorm rare zinnen tegen, niet van jou, maar van copywriters in het algemeen dus. Maargoed, erger is het nog als een vertaalbureau het vertaald heeft, daar kan de copywriter dan weer niets aan doen.
"I will not buy this record, it is scratched."quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:55 schreef zxs het volgende:
bij een rukbedrijf waar ik vorige zomer werkte ( neem het me maar kwalijk)
stond een somalier '' oekoe , oekoe '' te roepen
ben benieuwd of iemand weet wat de klojo in kwestie bedoelde ...
ik ken vele simpele ezelsbruggetjes in het echte leven. fok! is verdomme slechts internet! niks meer of minder. ik schrijf hier anders dan bij klanten...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:57 schreef ThE_ED het volgende:
Maar als je graag meer achter mijn opmerking wil zoeken zou je je bijvoorbeeld kunnen afvragen dat als betaalde professionals al rare zinnen maken, of het dan niet "gevaarlijk" is vrijwilligers iemand een taal te laten leren. Van de andere kant spreekt natuurlijk bijna niemand in het dagelijks taalgebruik 100% ABN.
Ik vraag me wel af hoe goed dit gaat werken, ik heb toch ergens het idee dat dit de standaard groep vrijwilligers gaat opleveren en verder niet echt van de grond gaat komen. Maar misschien denk ik er te negatief over. Misschien is het wel een interessant iets voor een vak tweede taalverwerving bij taalopleidingen?
Begrijpend lezen kun je blijkbaar niet, want ik heb het écht niet over jou.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ken vele simpele ezelsbruggetjes in het echte leven. fok! is verdomme slechts internet! niks meer of minder. ik schrijf hier anders dan bij klanten...
oh ok. doe je mee?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:36 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Begrijpend lezen kun je blijkbaar niet, want ik heb het écht niet over jou.
Dus tief lekker op met jezelf aangevallen voelen en mij van offtopic te betichten terwijl ik alsnog een ontopic reactie geef.
Met deze actie?quote:
ok dan. en nog sorry dat ik je aanviel.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:45 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Met deze actie?
Ik denk het niet, ik ben erg slecht in lesgeven denk ik, hoewel het misschien daarom juist voor mezelf ook een goede training is.
Een paar van mijn collega's, die op zich redelijk goed Nederlands spreken, hebben wel aangegeven dat ze er graag wat meer mee zouden oefenen. Dus misschien is het onafhankelijk van dit initiatief een goed idee om bijvoorbeeld 1 dag per week verplicht Nederlands als standaard in te stellen op de werkvloer ipv Engels. Zit er al een tijdje over te denken om dat als ludiek initiatief te starten.
Geeftniet.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ok dan. en nog sorry dat ik je aanviel.
als er genoeg mensen zijn die dit openbaar maken wel ja. we moeten gewoon meedoen. iedereen zit op zijn of haar eiland. dan zorgt goede communicatie altijd voor het beste resultaat.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:49 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Geeft niet.
Wat denk jij er verder van? Zal dit initiatief van Vogelaar aanslaan?
Zo werkte ik ooit in de vakantie bij een bedrijf dat grondstoffen maakte voor bakkerijen. Voor sommige klanten ging alles in gekleurde zakken omdat de werknemers daar de opschriften niet konden lezen en op deze manier dus gewoon recepten als "2x groen, 1x geel en 1,5x rood" konden onthouden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:50 schreef zxs het volgende:
"I will not buy this record, it is scratched."
bijna .... 8 ) t betekende alcohol , die knaap moest schoonmaak alcohol hebben om machines te onderhouden
dit sloeg dus op '' het nederlands leren aan ... ''
kan jij mij aangeven aangeven waar ik in dit topic, behalve hoofdletters, fout zat qua spelling? al maakt dat weinig uit, het lijkt me wel leuk.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:55 schreef Dagonet het volgende:
Het leer-pubers-spellen-voor-het-misgaat-topic
Veel van de tips die hier staan (het gaat niet alleen over spelling) kunnen misschien van pas komen.
dislexticus en hun waar het hen moet zijn, verder heb ik geen zin om te kijken, vind het niet zo héél erg boeiend hier.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
kan jij mij aangeven aangeven waar ik in dit topic, behalve hoofdletters, fout zat qua spelling? al maakt dat weinig uit, het lijkt me wel leuk.
en volgens de kennis van die link, zou jij bereid zijn om de mensen bedoeld met o.p. te helpen? hooguit een paar uur per week, tijdens het eten is helemaal ok.
lol! ik had eerst 'disclecticus' geschreven, maar dat stond niet dislectisch genoeg. en hun waar het hen moest zijn is waarschijnlijk van het zelfde laken een pak.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
dislexticus en hun waar het hen moet zijn, verder heb ik geen zin om te kijken, vind het niet zo héél erg boeiend hier.
En helpen? Mwach, als de overheid het Nederlands al van jongs af aan kapot wil maken door kinderen verplicht meertalig les te laten krijgen op zeer jonge leeftijd terwijl het niveau nu al bar slecht is dan vind ik dit wel een voorstel met boter op het hoofd hoor.
lolquote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:11 schreef mazaru het volgende:
Fijn, ik dacht dat hier leuke ezelsbruggetjes zouden staan.
En ezelsbruggetje dusquote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lol
'dat' altijd als het om een verkleinwoord gaat. een verkleinwoord eindigd altijd op 'je'. meisje, opstootje, slipje, klitje.
ja, dat zei ik toch, kreng!~quote:
'Hen' niet hatenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:16 schreef zoalshetis het volgende:
zodat ze begrijpen dat we hun niet haten. etc
eens of oneens? zo ja eens, doe het.
En een 3e persoon-enkelvoud persoonsvorm eindigt bijna altijd op een t. Er zijn uitzonderingen (willen, kunnen), maar het eindigt NOOIT op een d, al helemaal niet als er in het werkwoord zelf geen d voorkomt.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een verkleinwoord eindigd altijd op 'je'. meisje, opstootje, slipje, klitje.
he he wat geestig... er waren nog niet genoeg off topic foutmeldingen geweest. stelletje zielige knuppels.quote:Op donderdag 17 juli 2008 15:25 schreef servus_universitas het volgende:
Ik vind het op zich een nobel initiatief, maar TS, laten we dan beginnen met het gebruiken van hoofdletters.
Zie bovenstaande quote. Dit topic is dus niet bedoeld om het taalgebruik van TS te verbeteren of veelgemaakte taalfouten aan de kaak te stellen (voor dat laatste zijn al andere topics), maar om te discussiëren over het al dan niet helpen van mensen, die de Nederlanse taal nog niet (goed) spreken, bij het leren van Nederlands.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 12:15 schreef zoalshetis het volgende:
(...)het topic was bedoeld om mensen te enthousiastmeren medelanders simpel nederlands te leren.
hey schatje. we doen gewoon ons best!quote:Op zaterdag 19 juli 2008 21:12 schreef Isabeau het volgende:
Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk zoalshetis en heb je voor zoiets normale mensen nodig en geen taalpuristen
Ah, jij bent een aanhanger van de theorie 'Zij die het zelf niet kunnen, onderwijzen het aan anderen'?quote:Op zaterdag 19 juli 2008 13:55 schreef Isabeau het volgende:
Begrijpend lezen blijkt voor sommige mierenneukende taalpuristen nog best moeilijk, daar mag ook wel aan gewerkt worden
Het gaat in dit topic dus niet om het verbeteren van arbitraire spelfoutjes! Als ik zie hoe hier als een stel hyena's op de spelfouten wordt gedoken
hey pisnicht. ik heb toch al aangegeven dat ik op fok! minder secuur ben dan in het dagelijks leven. overigens is de wil of wilt regel anders dan jij denkt.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, jij bent een aanhanger van de theorie 'Zij die het zelf niet kunnen, onderwijzen het aan anderen'?
Aangezien het de bedoeling is dat de mensen de taal goed leren, want inburgering, want kans op een baan, lijkt het me toch wel redelijk essentieel, dat degenen die deze lessen gaan geven, zelf weten hoe ze werkwoorden vervoegen (om maar iets te noemen), zodat de leerlingen na afloop van de lessen ook een correcte sollicitatiebrief kunnen schrijven.
En sorry, maar ik vind het vervoegen van werkwoorden tot 'hij bepaald' of 'hij wilt' niet echt een aanbeveling om te zeggen: "Ja, jou wil ik het aan anderen laten leren." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
Vertel. Ik ben erg benieuwd op welk moment je ' hij wilt' mag gebruiken...quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
overigens is de wil of wilt regel anders dan jij denkt.
hij wil of hij wilt is precies hetzefde. daarnaast heb jij ook wat foutjes gemaakt in je tekst. maar daar begin ik niet over.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 15:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vertel. Ik ben erg benieuwd op welk moment je ' hij wilt' mag gebruiken...
Daarom is het juist zo belangrijk om die basischool-lesjes even te herhalen. Daar worden namelijk de meeste fouten in gemaakt.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |