abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:16:35 #1
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59826219
ja, dat lijkt me een puik plan.

ok, ik typ ook vaak als een dislexticus met een kraai pikkend aan zijn zak, maar toch. ik denk er hard over na om mensen de basis van de nederlandse taal te leren. dus niet dat domme gelul van grammatica, maar met simpele ezelsbruggetjes zoals 'als' en 'dan' en 'die' en 'dat' en 'd' en 't'. zodat ze zich verstaanbaar kunnen maken, zodat ze kunnen communiceren, zodat ze kunnen begrijpen wanneer er een grapje wordt gemaakt, zodat ze begrijpen dat we hun niet haten. etc etc etc

puik plan of niet?

Vrijwilliger moet Nederlands onderwijzen
Door: De Pers
Gepubliceerd: maandag 16 juni 2008 11:37

Vrijwilligers moeten asielzoekers de Nederlandse taal gaan leren. Minister Vogelaar (Integratie) stelt daarvoor 11 miljoen euro beschikbaar.

Vogelaar en premier Balkenende gaven maandag het startsein voor de campagne ‘Het begint met taal’. Wie in Nederland een toekomst op wil bouwen, moet de Nederlandse taal spreken en verstaan, is het motto.

De overheid wil vrijwilligers gaan werven die een inburgeraar willen helpen bij het leren en oefenen van de taal. Gemeenten hebben aangegeven dat ze de komende drie jaar 10.000 taalkoppels willen vormen. Vogelaar stelt daarvoor 11 miljoen euro beschikbaar. Nog voor de zomer maakt minister Vogelaar afspraken met het Nederlandse Rode Kruis, Gilde Nederland, Humanitas, Vluchtelingenwerk Nederland en het Landelijk Netwerk Thuislesorganisaties over werving, training en begeleiding van taalcoaches.

Minister Vogelaar wil dit jaar ook afspraken maken met werkgevers en werknemers om op de werkvloer inburgeringsprogrammas te realiseren. Een programma voor werknemers dat het leren van de taal combineert met werk én een programma voor inburgeraars om naast het leren van de taal praktijkervaring op te kunnen doen met een stage.

-einde bericht-

dit is al veel vaker op fok! geweest, laat staan in de maatschappij, toch is dit niet het slechtste plan van een minister die ik als intens incompetent en overemotioneel beschouw.

zal ik het doen? gewoon dat ik een paar uurtjes per week aan tafel wat kneepjes van het nederlands leer/uitleg? ik heb mezelf nooit gezien als didactisch, toch denk ik dat het scheelt.

eens of oneens? zo ja eens, doe het.
quote:
Mededeling van moderator Isabeau omdat mensen zich blijkbaarbaar liever op de taalfouten van TS storten dan meedenken over dit prima plan.

Begrijpend lezen blijkt voor sommige mierenneukende taalpuristen nog best moeilijk, daar mag ook wel aan gewerkt worden

Het gaat in dit topic dus niet om het verbeteren van arbitraire spelfoutjes! Als ik zie hoe hier als een stel hyena's op de spelfouten wordt gedoken kan ik me best indenken dat veel niet-Nederlands sprekende allochtonen niet eens meer Nederlands durven te leren spreken en schrijven. Elk initiatief om samen in dit land één taal te spreken juich ik van harte toe. Wie niet ziet dat dit topic dáár over gaat moet zichzelf eens achter zijn oren krabben wie er nou echt verkeerd met taal omgaat.

Ook hier geplaatst omdat legio fokkers liever direct commentaar leveren i.p.v de rest van het topic te lezen. Commentaar op spellfouten in dit topic wordt vanaf nu verwijderd.

Alvast bedankt voor het constructief meedenken,
Isa

[ Bericht 3% gewijzigd door Isabeau op 19-07-2008 14:00:08 ]
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_59826360
Te beginnen bij Ts? Man, man, man..... Wat een fouten!
Op dinsdag 23 december 2008 13:19 schreef Slarioux het volgende:
Wauw, wat een grap. Ik heb niet meer zo gelachen sinds 11 september.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:23:13 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59826399
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:21 schreef Oldenzaal het volgende:
Te beginnen bij Ts? Man, man, man..... Wat een fouten!
ja dat schreef ik al. weet je wat ik doe als beroep? ik ben copywriter/creative. gek he, voor jouw beleving. oh ja, toon me de fouten, misschien leer ik of een vreemdeling er iets van.

maar even iets anders, begrijp je mijn o.p?

zo ja, doe je mee?
pi_59826516
een dislexticus? wat is dat?
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:30:12 #5
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_59826606
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:27 schreef Bellah het volgende:
een dislexticus? wat is dat?
Iemand die afgestudeerd is in dyslectie
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:34:09 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59826715
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:28 schreef ThE_ED het volgende:
Niet dat copywriters nou altijd zo lekker schrijven!
wie zegt dat? ik word trouwens altijd gecontroleerd, voor druk, door een correctice. een goede vriendin van me.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:35:47 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59826747
maar ot. ik wil het best doen, en waarom is er zoveel gelul omheen? daar is dit topic niet voor. het gaat hier om mensen onze taal te leren.
pi_59826758
Heel goed plan!!
Je leert er zelf ook een hoop van en je zal er voldoening uit halen. Als ik de tijd had zou ik het graag doenl.
pi_59826910
Dyslecticus. En nee, dat is niet iemand die afgestudeerd is in dyslexie... En OT: jawel, ik zou iemand best les willen geven, hoewel ik ook niet alles weet.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:43:41 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59826919
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wie zegt dat?
Ik zei dat net, toch?
Maar ok, meestal zijn de vertaalbureaus die het daarna vertalen nog erger.
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:44:53 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59826933
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:43 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ik zei dat net, toch?
wat wil je nou ?
pi_59826937
"of zien jij en sommigen"

puik plan though!
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:46:43 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59826972
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:43 schreef Bellah het volgende:
En OT: jawel, ik zou iemand best les willen geven, hoewel ik ook niet alles weet.

volgens mij hebben ze geen personen nodig die prof. mr. of drs neerlandicus zijn.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:47:08 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59826981
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:44 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat wil je nou ?
Ik probeer je opvatting dat copywriter zijn een garantie voor goed Nederlands is weg te nemen. Ja je zou het verwachten, maar helaas kom ik soms nog enorm rare zinnen tegen, niet van jou, maar van copywriters in het algemeen dus. Maargoed, erger is het nog als een vertaalbureau het vertaald heeft, daar kan de copywriter dan weer niets aan doen.
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:48:10 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59827000
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:45 schreef Wexs het volgende:
"of zien jij en sommigen"

puik plan though!
je kan gelijk hebben. ga je zelf ook wat doen met het plan?
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:49:42 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59827035
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:47 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ik probeer je opvatting dat copywriter zijn een garantie voor goed Nederlands is weg te nemen. Ja je zou het verwachten, maar helaas kom ik soms nog enorm rare zinnen tegen, niet van jou, maar van copywriters in het algemeen dus. Maargoed, erger is het nog als een vertaalbureau het vertaald heeft, daar kan de copywriter dan weer niets aan doen.
ja, dus?

help dan zelf, behalve fok! online, met je oneindige wijsheid.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:50:37 #17
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59827057
Ontopic vind ik het op zich wel een goed idee, je hoort ook vaak dat mensen die Nederlands willen oefenen dat niet kunnen omdat iedereen Engels gaat praten tegen ze. Maar waarom vrijwilligers dan 11 miljoen kosten is wel weer apart, maar misschien is dat om de coaches te begeleiden? Iemand echt goed iets leren is nog niet zo makkelijk.
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:51:28 #18
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59827077
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja, dus?
Dat was het.
[KNE]-Mod
pi_59827160
bij een rukbedrijf waar ik vorige zomer werkte ( neem het me maar kwalijk)
stond een somalier '' oekoe , oekoe '' te roepen

ben benieuwd of iemand weet wat de klojo in kwestie bedoelde ...
antwoord volgt eventueel later, mocht iemand het willen weten
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:57:40 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59827214
Maar als je graag meer achter mijn opmerking wil zoeken zou je je bijvoorbeeld kunnen afvragen dat als betaalde professionals al rare zinnen maken, of het dan niet "gevaarlijk" is vrijwilligers iemand een taal te laten leren. Van de andere kant spreekt natuurlijk bijna niemand in het dagelijks taalgebruik 100% ABN.

Ik vraag me wel af hoe goed dit gaat werken, ik heb toch ergens het idee dat dit de standaard groep vrijwilligers gaat opleveren en verder niet echt van de grond gaat komen. Maar misschien denk ik er te negatief over. Misschien is het wel een interessant iets voor een vak tweede taalverwerving bij taalopleidingen?
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2008 @ 20:59:09 #21
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59827247
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:55 schreef zxs het volgende:
bij een rukbedrijf waar ik vorige zomer werkte ( neem het me maar kwalijk)
stond een somalier '' oekoe , oekoe '' te roepen

ben benieuwd of iemand weet wat de klojo in kwestie bedoelde ...
"I will not buy this record, it is scratched."
[KNE]-Mod
pi_59827589
Evengroot: ALS
Groter of kleiner: DAN
Op dinsdag 23 december 2008 13:19 schreef Slarioux het volgende:
Wauw, wat een grap. Ik heb niet meer zo gelachen sinds 11 september.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:23:09 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59827695
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:57 schreef ThE_ED het volgende:
Maar als je graag meer achter mijn opmerking wil zoeken zou je je bijvoorbeeld kunnen afvragen dat als betaalde professionals al rare zinnen maken, of het dan niet "gevaarlijk" is vrijwilligers iemand een taal te laten leren. Van de andere kant spreekt natuurlijk bijna niemand in het dagelijks taalgebruik 100% ABN.

Ik vraag me wel af hoe goed dit gaat werken, ik heb toch ergens het idee dat dit de standaard groep vrijwilligers gaat opleveren en verder niet echt van de grond gaat komen. Maar misschien denk ik er te negatief over. Misschien is het wel een interessant iets voor een vak tweede taalverwerving bij taalopleidingen?
ik ken vele simpele ezelsbruggetjes in het echte leven. fok! is verdomme slechts internet! niks meer of minder. ik schrijf hier anders dan bij klanten...

belangrijker is het onderwerp van dit topic.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:36:00 #24
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59827960
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik ken vele simpele ezelsbruggetjes in het echte leven. fok! is verdomme slechts internet! niks meer of minder. ik schrijf hier anders dan bij klanten...

Begrijpend lezen kun je blijkbaar niet, want ik heb het écht niet over jou.
Dus tief lekker op met jezelf aangevallen voelen en mij van offtopic te betichten terwijl ik alsnog een ontopic reactie geef.
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:37:26 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59827987
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:36 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Begrijpend lezen kun je blijkbaar niet, want ik heb het écht niet over jou.
Dus tief lekker op met jezelf aangevallen voelen en mij van offtopic te betichten terwijl ik alsnog een ontopic reactie geef.
oh ok. doe je mee?
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:45:04 #26
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59828157
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:37 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

oh ok. doe je mee?
Met deze actie?
Ik denk het niet, ik ben erg slecht in lesgeven denk ik, hoewel het misschien daarom juist voor mezelf ook een goede training is.

Een paar van mijn collega's, die op zich redelijk goed Nederlands spreken, hebben wel aangegeven dat ze er graag wat meer mee zouden oefenen. Dus misschien is het onafhankelijk van dit initiatief een goed idee om bijvoorbeeld 1 dag per week verplicht Nederlands als standaard in te stellen op de werkvloer ipv Engels. Zit er al een tijdje over te denken om dat als ludiek initiatief te starten.
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:46:48 #27
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59828195
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:45 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Met deze actie?
Ik denk het niet, ik ben erg slecht in lesgeven denk ik, hoewel het misschien daarom juist voor mezelf ook een goede training is.

Een paar van mijn collega's, die op zich redelijk goed Nederlands spreken, hebben wel aangegeven dat ze er graag wat meer mee zouden oefenen. Dus misschien is het onafhankelijk van dit initiatief een goed idee om bijvoorbeeld 1 dag per week verplicht Nederlands als standaard in te stellen op de werkvloer ipv Engels. Zit er al een tijdje over te denken om dat als ludiek initiatief te starten.
ok dan. en nog sorry dat ik je aanviel.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:49:25 #28
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59828255
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:46 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ok dan. en nog sorry dat ik je aanviel.
Geeftniet.

Wat denk jij er verder van? Zal dit initiatief van Vogelaar aanslaan?
[KNE]-Mod
pi_59828288

bijna .... 8 ) t betekende alcohol , die knaap moest schoonmaak alcohol hebben om machines te onderhouden
dit sloeg dus op '' het nederlands leren aan ... ''
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:52:23 #30
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59828339
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:49 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Geeft niet.

Wat denk jij er verder van? Zal dit initiatief van Vogelaar aanslaan?
als er genoeg mensen zijn die dit openbaar maken wel ja. we moeten gewoon meedoen. iedereen zit op zijn of haar eiland. dan zorgt goede communicatie altijd voor het beste resultaat.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:55:49 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_59828422
Het leer-pubers-spellen-voor-het-misgaat-topic

Veel van de tips die hier staan (het gaat niet alleen over spelling) kunnen misschien van pas komen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:58:31 #32
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59828491
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:50 schreef zxs het volgende:

bijna .... 8 ) t betekende alcohol , die knaap moest schoonmaak alcohol hebben om machines te onderhouden
dit sloeg dus op '' het nederlands leren aan ... ''
Zo werkte ik ooit in de vakantie bij een bedrijf dat grondstoffen maakte voor bakkerijen. Voor sommige klanten ging alles in gekleurde zakken omdat de werknemers daar de opschriften niet konden lezen en op deze manier dus gewoon recepten als "2x groen, 1x geel en 1,5x rood" konden onthouden.
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:00:32 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59828538
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:55 schreef Dagonet het volgende:
Het leer-pubers-spellen-voor-het-misgaat-topic

Veel van de tips die hier staan (het gaat niet alleen over spelling) kunnen misschien van pas komen.
kan jij mij aangeven aangeven waar ik in dit topic, behalve hoofdletters, fout zat qua spelling? al maakt dat weinig uit, het lijkt me wel leuk.

en volgens de kennis van die link, zou jij bereid zijn om de mensen bedoeld met o.p. te helpen? hooguit een paar uur per week, tijdens het eten is helemaal ok.
pi_59828562
Het lijkt me niet eens zo erg om te doen. Jammer dat je er niet een kleine vergoeding voor krijgt
Cool story, Hansel.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:05:13 #35
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_59828640
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 22:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kan jij mij aangeven aangeven waar ik in dit topic, behalve hoofdletters, fout zat qua spelling? al maakt dat weinig uit, het lijkt me wel leuk.

en volgens de kennis van die link, zou jij bereid zijn om de mensen bedoeld met o.p. te helpen? hooguit een paar uur per week, tijdens het eten is helemaal ok.
dislexticus en hun waar het hen moet zijn, verder heb ik geen zin om te kijken, vind het niet zo héél erg boeiend hier.

En helpen? Mwach, als de overheid het Nederlands al van jongs af aan kapot wil maken door kinderen verplicht meertalig les te laten krijgen op zeer jonge leeftijd terwijl het niveau nu al bar slecht is dan vind ik dit wel een voorstel met boter op het hoofd hoor.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:09:26 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59828741
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 22:05 schreef Dagonet het volgende:

[..]

dislexticus en hun waar het hen moet zijn, verder heb ik geen zin om te kijken, vind het niet zo héél erg boeiend hier.

En helpen? Mwach, als de overheid het Nederlands al van jongs af aan kapot wil maken door kinderen verplicht meertalig les te laten krijgen op zeer jonge leeftijd terwijl het niveau nu al bar slecht is dan vind ik dit wel een voorstel met boter op het hoofd hoor.
lol! ik had eerst 'disclecticus' geschreven, maar dat stond niet dislectisch genoeg. en hun waar het hen moest zijn is waarschijnlijk van het zelfde laken een pak.

trouwens, en daar werd ik zelf ook laatst op gewezen, is 'hun' en 'hen' ook allang aan verval toe. en waar was dat in mijn tekst?
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:11:28 #37
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_59828799
Fijn, ik dacht dat hier leuke ezelsbruggetjes zouden staan.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:15:26 #38
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59828913
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 22:11 schreef mazaru het volgende:
Fijn, ik dacht dat hier leuke ezelsbruggetjes zouden staan.
lol

'dat' altijd als het om een verkleinwoord gaat. een verkleinwoord eindigd altijd op 'je'. meisje, opstootje, slipje, klitje.

[ Bericht 0% gewijzigd door zoalshetis op 01-07-2008 22:24:25 ]
pi_59829121
puik plan
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:23:50 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59829141
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 22:23 schreef EricT het volgende:
puik plan

wel meedoen dan.
  woensdag 2 juli 2008 @ 00:01:17 #41
38396 mazaru
pi_59831559
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 22:15 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lol

'dat' altijd als het om een verkleinwoord gaat. een verkleinwoord eindigd altijd op 'je'. meisje, opstootje, slipje, klitje.
En ezelsbruggetje dus
  woensdag 2 juli 2008 @ 00:12:27 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59831718
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 00:01 schreef mazaru het volgende:

[..]

En ezelsbruggetje dus
ja, dat zei ik toch, kreng!~
pi_59834445
Goed plan. En wat maakt het uit als er wat fouten gemaakt worden met d's of t's of hun ipv hen, zolang ze zich maar verstaanbaar kunnen maken.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  Moderator donderdag 10 juli 2008 @ 06:53:10 #44
42184 crew  DaMart
pi_60011785
Leuk topic! In verband met de sluiting van INT neem ik hem mee naar TTK .

Toen ik bij een bungalowpark werkte, heb ik ook nog wel wat Marokkaanse jongens/mannen wat Nederlands geleerd. Die kwamen gewoon spontaan vragen wat het Nederlandse woord voor iets was, of wat een Nederlands woord betekende.

Andersom probeerden zij mij weer wat Arabisch bij te brengen, nou ja, niet echt woorden die je snel zal gebruiken, maar toch . Maar veel is daar niet van blijven hangen bij me, ben ik bang.
pi_60113338
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:16 schreef zoalshetis het volgende:
zodat ze begrijpen dat we hun niet haten. etc

eens of oneens? zo ja eens, doe het.
'Hen' niet haten

Maar mooi plan, alleen niet gratis, tegen een kleine vergoeding en waar dat dan vandaan komt maakt niet uit. Het is nl ook hun eigen verantwoordelijkheid om goed Nederlands te leren.
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 15 juli 2008 @ 06:21:56 #46
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60113375
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 22:15 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

een verkleinwoord eindigd altijd op 'je'. meisje, opstootje, slipje, klitje.
En een 3e persoon-enkelvoud persoonsvorm eindigt bijna altijd op een t. Er zijn uitzonderingen (willen, kunnen), maar het eindigt NOOIT op een d, al helemaal niet als er in het werkwoord zelf geen d voorkomt.

Meneer de copywriter.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 17 juli 2008 @ 15:25:06 #47
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_60167299
Ik vind het op zich een nobel initiatief, maar TS, laten we dan beginnen met het gebruiken van hoofdletters .
  donderdag 17 juli 2008 @ 16:34:57 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60168903
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 15:25 schreef servus_universitas het volgende:
Ik vind het op zich een nobel initiatief, maar TS, laten we dan beginnen met het gebruiken van hoofdletters .
he he wat geestig... er waren nog niet genoeg off topic foutmeldingen geweest. stelletje zielige knuppels.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 18:45:50 #49
38396 mazaru
pi_60194761
Het verschil tussen “kennen” of “kunnen”
“Kennen, kende, heeft gekend”: bekend zijn met, weten. “Kunnen, kon, heeft gekund”: in staat zijn. Bijvoorbeeld: “Hij kent de heer Klaassen niet”. Of: “Hij kent de reden van haar weigering”. Maar: “Hij kan niet fluiten”. Veel gemaakte fouten: “Hij kon de heer Klaassen niet”. “Hij ken niet fluiten”.
  Moderator zaterdag 19 juli 2008 @ 12:38:33 #50
42184 crew  DaMart
pi_60206028
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 12:15 schreef zoalshetis het volgende:
(...)het topic was bedoeld om mensen te enthousiastmeren medelanders simpel nederlands te leren.
Zie bovenstaande quote. Dit topic is dus niet bedoeld om het taalgebruik van TS te verbeteren of veelgemaakte taalfouten aan de kaak te stellen (voor dat laatste zijn al andere topics), maar om te discussiëren over het al dan niet helpen van mensen, die de Nederlanse taal nog niet (goed) spreken, bij het leren van Nederlands.

Vanaf nu gaan we weer gewoon ontopic dus!
pi_60207376
Begrijpend lezen blijkt voor sommige mierenneukende taalpuristen nog best moeilijk, daar mag ook wel aan gewerkt worden

Het gaat in dit topic dus niet om het verbeteren van arbitraire spelfoutjes! Als ik zie hoe hier als een stel hyena's op de spelfouten wordt gedoken kan ik me best indenken dat veel niet-Nederlands sprekende allochtonen niet eens meer Nederlands durven te leren spreken en schrijven. Elk initiatief om samen in dit land één taal te spreken juich ik van harte toe. Wie niet ziet dat dit topic dáár over gaat moet zichzelf eens achter zijn oren krabben wie er nou echt verkeerd met taal omgaat.

En ik zou best een uurtje of twee per week van mijn tijd hier aan willen spenderen. Het is zo belangrijk om jezelf verstaanbaar te kunnen maken als je medische hulp zoekt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 19 juli 2008 @ 19:51:09 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60213484
ik hoop maar dat het middel de doelen heiligt.

wat verwacht je van de mensen in ttk dan?

dat ze zeggen, "ik maak nooit taal- of typfouten dus ik meld me aan"?

dat gaat in dit subforum echt helemaal nergens over. sorry, ik kan er toch niet mee leven.

als je echt mensen lid wil maken dan niet in ttk.
pi_60214696
Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk zoalshetis en heb je voor zoiets normale mensen nodig en geen taalpuristen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 19 juli 2008 @ 21:43:53 #54
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60215134
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 21:12 schreef Isabeau het volgende:
Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk zoalshetis en heb je voor zoiets normale mensen nodig en geen taalpuristen
hey schatje. we doen gewoon ons best!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 23:01:23 #55
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_60216307
Ik zou dat best willen doen: asielzoekers/buitenlanders Nederlands leren, eerlijk gezegd. Oh en wat betreft de ezelsbruggetjes: ik vul altijd 'n werkwoord zoals 'lopen' in als ik twijfel over d of dt. En als 't 'n voltooid deelwoord is dan ff de ouwe regel 't Kofschip toepassen dan weet je ook meteen of 't op 'n t of 'n d eindigt.

M.
Hallon!
  maandag 21 juli 2008 @ 14:37:59 #56
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60245250
wie heeft zich al aangemeld? laat je niet afschrikken door de eisen op de site en bel. zeg dat je een paar uur per week beschikbaar bent.

ik heb straks kandidaten en maak ook gelijk wat halalvoer. dat is wel zo gezellig.
  maandag 21 juli 2008 @ 14:43:50 #57
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60245348
straks als in over 18 dagen. als de noodruftigen weer terug zijn van hun 'vakantie' in marokko.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 07:48:02 #58
66444 Lord_Vetinari
pi_60260204
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:55 schreef Isabeau het volgende:

Het gaat in dit topic dus niet om het verbeteren van arbitraire spelfoutjes! Als ik zie hoe hier als een stel hyena's op de spelfouten wordt gedoken
Ah, jij bent een aanhanger van de theorie 'Zij die het zelf niet kunnen, onderwijzen het aan anderen'?

Aangezien het de bedoeling is dat de mensen de taal goed leren, want inburgering, want kans op een baan, lijkt het me toch wel redelijk essentieel, dat degenen die deze lessen gaan geven, zelf weten hoe ze werkwoorden vervoegen (om maar iets te noemen), zodat de leerlingen na afloop van de lessen ook een correcte sollicitatiebrief kunnen schrijven.

En sorry, maar ik vind het vervoegen van werkwoorden tot 'hij bepaald' of 'hij wilt' niet echt een aanbeveling om te zeggen: "Ja, jou wil ik het aan anderen laten leren." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
pi_60260291
Nooit van mijn leven. Ik ga natuurlijk geen multikul sponsoren/stimuleren.
pi_60262981
Ik heb mezelf ooit opgegeven om een cursus te geven (op vrijwillige basis) aan asielzoekers hier in de buurt. Het ging om een groep die in het land van herkomst werkzaam was in de gezondheidszorg.
Helaas was de groep niet bereid om om half negen te beginnen, was te vroeg om op tijd te komen.
De rede daarvan was dat ze niet zo vroeg uit bed kwamen.
Daar ben ik wel zo op afgeknapt, had alles geregeld, mijn werk, opvang voor de kinderen. Als ze dan d`r nest niet uit willen komen houdt het voor mij op.
als je niets doet kan er niets gebeuren
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:10:07 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60266676
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ah, jij bent een aanhanger van de theorie 'Zij die het zelf niet kunnen, onderwijzen het aan anderen'?

Aangezien het de bedoeling is dat de mensen de taal goed leren, want inburgering, want kans op een baan, lijkt het me toch wel redelijk essentieel, dat degenen die deze lessen gaan geven, zelf weten hoe ze werkwoorden vervoegen (om maar iets te noemen), zodat de leerlingen na afloop van de lessen ook een correcte sollicitatiebrief kunnen schrijven.

En sorry, maar ik vind het vervoegen van werkwoorden tot 'hij bepaald' of 'hij wilt' niet echt een aanbeveling om te zeggen: "Ja, jou wil ik het aan anderen laten leren." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
hey pisnicht. ik heb toch al aangegeven dat ik op fok! minder secuur ben dan in het dagelijks leven. overigens is de wil of wilt regel anders dan jij denkt.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:58:34 #62
66444 Lord_Vetinari
pi_60271181
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

overigens is de wil of wilt regel anders dan jij denkt.
Vertel. Ik ben erg benieuwd op welk moment je ' hij wilt' mag gebruiken...
  dinsdag 22 juli 2008 @ 16:23:18 #63
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60271831
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vertel. Ik ben erg benieuwd op welk moment je ' hij wilt' mag gebruiken...
hij wil of hij wilt is precies hetzefde. daarnaast heb jij ook wat foutjes gemaakt in je tekst. maar daar begin ik niet over.

als jij niet gelooft dat ik foutloos kan schrijven (zeker als je er een boekje bij krijgt waar je het uit gaat leren) dan ben je gewoon een burgerlijke trut die geen recht van spreken heeft en de hele intentie niet snapt.

en het gaat niet eens om foutloos. mensen die net in nederland zijn mogen fouten maken in hun sollicitatiebrief.

opzouten uit dit topic graag. je hebt niet eens recht van spreken.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 16:38:00 #64
38396 mazaru
pi_60272205
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
Daarom is het juist zo belangrijk om die basischool-lesjes even te herhalen. Daar worden namelijk de meeste fouten in gemaakt.
En voor degenen die het wel allemaal onder de knie hebben. Gefeliciteerd!!
Maar er zijn heel veel mensen die juist die lessen compleet vergeten zijn.
En aangezien het basisschool-lessen zijn, moet het juist heel simpel zijn om dat met wat aanwijzingen weer naar boven te halen, of opnieuw te leren.
Ik maak zelf ook heel veel van die simpele fouten. En ik vind het heel vervelend, maar schaam me er niet voor.
Maar ik ben ook niet te beroerd om af en toe eens wat dingen op te zoeken.
Hier staan bv. hele leuke oefeningetjes en lessen:
http://home.tiscali.nl/~cb005214/tegenwoordige%20tijd%201.htm
http://www.u4u.nl/flatertaal/verschillen.htm#9
http://woordenlijst.org/
http://nl.wikipedia.org/wiki/D_en_T_in_de_Nederlandse_spelling
  dinsdag 22 juli 2008 @ 16:46:34 #65
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60272441
http://www.onzetaal.nl/advies/waargebeurd.php

dit is ook een goede.

en hoe vaker ik die zure zeikerd in dit topic zie, hoe burgerlijker ik hem inschat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')