abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60207376
Begrijpend lezen blijkt voor sommige mierenneukende taalpuristen nog best moeilijk, daar mag ook wel aan gewerkt worden

Het gaat in dit topic dus niet om het verbeteren van arbitraire spelfoutjes! Als ik zie hoe hier als een stel hyena's op de spelfouten wordt gedoken kan ik me best indenken dat veel niet-Nederlands sprekende allochtonen niet eens meer Nederlands durven te leren spreken en schrijven. Elk initiatief om samen in dit land één taal te spreken juich ik van harte toe. Wie niet ziet dat dit topic dáár over gaat moet zichzelf eens achter zijn oren krabben wie er nou echt verkeerd met taal omgaat.

En ik zou best een uurtje of twee per week van mijn tijd hier aan willen spenderen. Het is zo belangrijk om jezelf verstaanbaar te kunnen maken als je medische hulp zoekt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 19 juli 2008 @ 19:51:09 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60213484
ik hoop maar dat het middel de doelen heiligt.

wat verwacht je van de mensen in ttk dan?

dat ze zeggen, "ik maak nooit taal- of typfouten dus ik meld me aan"?

dat gaat in dit subforum echt helemaal nergens over. sorry, ik kan er toch niet mee leven.

als je echt mensen lid wil maken dan niet in ttk.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_60214696
Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk zoalshetis en heb je voor zoiets normale mensen nodig en geen taalpuristen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 19 juli 2008 @ 21:43:53 #54
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60215134
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 21:12 schreef Isabeau het volgende:
Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk zoalshetis en heb je voor zoiets normale mensen nodig en geen taalpuristen
hey schatje. we doen gewoon ons best!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 23:01:23 #55
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_60216307
Ik zou dat best willen doen: asielzoekers/buitenlanders Nederlands leren, eerlijk gezegd. Oh en wat betreft de ezelsbruggetjes: ik vul altijd 'n werkwoord zoals 'lopen' in als ik twijfel over d of dt. En als 't 'n voltooid deelwoord is dan ff de ouwe regel 't Kofschip toepassen dan weet je ook meteen of 't op 'n t of 'n d eindigt.

M.
Hallon!
  maandag 21 juli 2008 @ 14:37:59 #56
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60245250
wie heeft zich al aangemeld? laat je niet afschrikken door de eisen op de site en bel. zeg dat je een paar uur per week beschikbaar bent.

ik heb straks kandidaten en maak ook gelijk wat halalvoer. dat is wel zo gezellig.
  maandag 21 juli 2008 @ 14:43:50 #57
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60245348
straks als in over 18 dagen. als de noodruftigen weer terug zijn van hun 'vakantie' in marokko.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 07:48:02 #58
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60260204
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:55 schreef Isabeau het volgende:
Begrijpend lezen blijkt voor sommige mierenneukende taalpuristen nog best moeilijk, daar mag ook wel aan gewerkt worden

Het gaat in dit topic dus niet om het verbeteren van arbitraire spelfoutjes! Als ik zie hoe hier als een stel hyena's op de spelfouten wordt gedoken
Ah, jij bent een aanhanger van de theorie 'Zij die het zelf niet kunnen, onderwijzen het aan anderen'?

Aangezien het de bedoeling is dat de mensen de taal goed leren, want inburgering, want kans op een baan, lijkt het me toch wel redelijk essentieel, dat degenen die deze lessen gaan geven, zelf weten hoe ze werkwoorden vervoegen (om maar iets te noemen), zodat de leerlingen na afloop van de lessen ook een correcte sollicitatiebrief kunnen schrijven.

En sorry, maar ik vind het vervoegen van werkwoorden tot 'hij bepaald' of 'hij wilt' niet echt een aanbeveling om te zeggen: "Ja, jou wil ik het aan anderen laten leren." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_60260291
Nooit van mijn leven. Ik ga natuurlijk geen multikul sponsoren/stimuleren.
pi_60262981
Ik heb mezelf ooit opgegeven om een cursus te geven (op vrijwillige basis) aan asielzoekers hier in de buurt. Het ging om een groep die in het land van herkomst werkzaam was in de gezondheidszorg.
Helaas was de groep niet bereid om om half negen te beginnen, was te vroeg om op tijd te komen.
De rede daarvan was dat ze niet zo vroeg uit bed kwamen.
Daar ben ik wel zo op afgeknapt, had alles geregeld, mijn werk, opvang voor de kinderen. Als ze dan d`r nest niet uit willen komen houdt het voor mij op.
als je niets doet kan er niets gebeuren
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:10:07 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60266676
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ah, jij bent een aanhanger van de theorie 'Zij die het zelf niet kunnen, onderwijzen het aan anderen'?

Aangezien het de bedoeling is dat de mensen de taal goed leren, want inburgering, want kans op een baan, lijkt het me toch wel redelijk essentieel, dat degenen die deze lessen gaan geven, zelf weten hoe ze werkwoorden vervoegen (om maar iets te noemen), zodat de leerlingen na afloop van de lessen ook een correcte sollicitatiebrief kunnen schrijven.

En sorry, maar ik vind het vervoegen van werkwoorden tot 'hij bepaald' of 'hij wilt' niet echt een aanbeveling om te zeggen: "Ja, jou wil ik het aan anderen laten leren." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
hey pisnicht. ik heb toch al aangegeven dat ik op fok! minder secuur ben dan in het dagelijks leven. overigens is de wil of wilt regel anders dan jij denkt.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:58:34 #62
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60271181
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

overigens is de wil of wilt regel anders dan jij denkt.
Vertel. Ik ben erg benieuwd op welk moment je ' hij wilt' mag gebruiken...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 22 juli 2008 @ 16:23:18 #63
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60271831
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vertel. Ik ben erg benieuwd op welk moment je ' hij wilt' mag gebruiken...
hij wil of hij wilt is precies hetzefde. daarnaast heb jij ook wat foutjes gemaakt in je tekst. maar daar begin ik niet over.

als jij niet gelooft dat ik foutloos kan schrijven (zeker als je er een boekje bij krijgt waar je het uit gaat leren) dan ben je gewoon een burgerlijke trut die geen recht van spreken heeft en de hele intentie niet snapt.

en het gaat niet eens om foutloos. mensen die net in nederland zijn mogen fouten maken in hun sollicitatiebrief.

opzouten uit dit topic graag. je hebt niet eens recht van spreken.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 16:38:00 #64
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_60272205
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
." En nee, dat zijn geen 'arbitraire spelfoutjes'. Dat zijn basisschool-fouten.
Daarom is het juist zo belangrijk om die basischool-lesjes even te herhalen. Daar worden namelijk de meeste fouten in gemaakt.
En voor degenen die het wel allemaal onder de knie hebben. Gefeliciteerd!!
Maar er zijn heel veel mensen die juist die lessen compleet vergeten zijn.
En aangezien het basisschool-lessen zijn, moet het juist heel simpel zijn om dat met wat aanwijzingen weer naar boven te halen, of opnieuw te leren.
Ik maak zelf ook heel veel van die simpele fouten. En ik vind het heel vervelend, maar schaam me er niet voor.
Maar ik ben ook niet te beroerd om af en toe eens wat dingen op te zoeken.
Hier staan bv. hele leuke oefeningetjes en lessen:
http://home.tiscali.nl/~cb005214/tegenwoordige%20tijd%201.htm
http://www.u4u.nl/flatertaal/verschillen.htm#9
http://woordenlijst.org/
http://nl.wikipedia.org/wiki/D_en_T_in_de_Nederlandse_spelling
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  dinsdag 22 juli 2008 @ 16:46:34 #65
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60272441
http://www.onzetaal.nl/advies/waargebeurd.php

dit is ook een goede.

en hoe vaker ik die zure zeikerd in dit topic zie, hoe burgerlijker ik hem inschat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')