Nee, dat punt maak ik niet. Hoe de markt er bij liberalisering van de WW uit ziet zal afhangen van de kostenpatronen die dergelijke verzekeraars hebben. Het punt wat ik maak is dat de kosten op een zuivere manier ervaren moeten worden. Een overheid heeft niet vanzelfsprekend een kostenbeperkende incentive zoals bedrijven dat wel hebben.quote:Op woensdag 2 juli 2008 18:26 schreef mspoez het volgende:
Het punt dat je maakt is dat de overheid de WW moet decentraliseren, moet loslaten, zodat mensen zich zélf kunnen gaan verzekeren tegen werkloosheid en de financiële gevolgen daarvan.
Ha, leuk, met een simpele drogredenatie mijn verhaal terzijde schuiven.quote:Dat kan je leuk zo maken, en dat mag je nog zo vinden ook, maar dat is een punt dat kant noch wal raakt in de verzorgingsstaat die Nederland nou eenmaal is. Nederland láát mensen niet onverzekerd. Een terzijde te schuiven punt derhalve.
Waarom begin je dan zelf met kommaneuken? De WW is een verzekering, het staat in de wet. Verder verzuim je uit te leggen waarom de WW geen verzekering zou zijn, kom maar eens met wat uitleg.quote:De WW is geen verzekering, waarom dat in de wet staat weet ik niet, dat zal zijn redenen wel hebben maar ik hou niet zo van kommaneuken.
Hopelijk leef jij dan allang niet meer.quote:De verzorgingsstaat is wat mij betreft iets dat over 50 jaar nog alleen in de geschiedenisboeken terug is te vinden.
De overheid heeft geen ander uitgangspunt; zij wil misschien geen winst maken maar wél zo weinig mogelijk uitgeven.quote:Op woensdag 2 juli 2008 18:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
ww in vrije markt
Nee, dat punt maak ik niet. Hoe de markt er bij liberalisering van de WW uit ziet zal afhangen van de kostenpatronen die dergelijke verzekeraars hebben. Het punt wat ik maak is dat de kosten op een zuivere manier ervaren moeten worden. Een overheid heeft niet vanzelfsprekend een kostenbeperkende incentive zoals bedrijven dat wel hebben.
Ja. Dat kan.quote:verzorgingsstaat
[...]Ook Nederland kan naar een systeem toe waarin mensen zich vrijwillig verzekeren. De verzorgingsstaat is wat mij betreft iets dat over 50 jaar nog alleen in de geschiedenisboeken terug is te vinden.
Mijn interpretatie:quote:kommaneuken
Waarom begin je dan zelf met kommaneuken? De WW is een verzekering, het staat in de wet. Verder verzuim je uit te leggen waarom de WW geen verzekering zou zijn, kom maar eens met wat uitleg.
Rustig aan doenquote:Op woensdag 2 juli 2008 18:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hopelijk leef jij dan allang niet meer.
Dagonet snijdt hier een heel goed punt aan. Als je werkgever het vermoeden heeft dat je zijn baantje alleen maar neemt als tijdelijk dan willen ze je niet. Die hebben ook geen zin om elke 6 maanden nieuw personeel te zoeken. Net zoals als je eigenlijk fulltime wil werken, nooit wordt aangenomen voor een parttime baan. Ze weten dat je uiteindelijk toch iets anders gaat zoeken.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik zie een bedrijf nog niet zo heel snel een academicus aannemen als schoonmaker of klusjesman eigenlijk. Heel leuk dat ze verplichten de eerste de beste baan aan te nemen maar ze kunnen een bedrijf niet verplichten de eerste de beste ook daadwerkelijk in te huren. Sta je daar als programmeur in een regio met voornamelijk technische functies, dan kan je nog zo graag willen maar wie zegt dat je wordt aangenomen?
Of gaat de overheid ook bedrijven verplichten wie ze moeten aannemen? Want dan kan de overheid net zo goed meteen zeggen wie waar moet gaan werken en in wat voor functie.
Is alleen bij prostituëesquote:Op woensdag 2 juli 2008 20:48 schreef ShadyLane het volgende:
Ik volg dat van dat premie betalen en die verzekering niet zo. Andere verzekeraars veranderen toch ook weleens de dekking?
Ook bij gewone verzekeringen geldt dat de verzekerde alles moet doen om de schade zoveel mogelijk te beperken. Ik zou dus willen stellen dat vanuit dit idee iemand al vanaf dag 1 iedere baan zou moeten accepteren...quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:06 schreef Aoristus het volgende:
omdat je premie betaalt en dan hoef je geen waarom uit te leggen.
Bullshit, zo heeft de WW NOOIT in elkaar gezeten. De WW heeft altijd de regel gehad dat als je werkloosheid verweten kon worden, ook als dat in verband met te weinig solliciteren was je uitkering geweigerd kon worden.quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:06 schreef Aoristus het volgende:
Wat een nonsens zeg, alsof er niet zat banen zijn die een seizoenskarakter hebben, of voor de duur van een klus duren. Diezelfde banen dus die Poolse academici de laatste jaren hebben bezet.quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:24 schreef Herald het volgende:
[..]
Dagonet snijdt hier een heel goed punt aan. Als je werkgever het vermoeden heeft dat je zijn baantje alleen maar neemt als tijdelijk dan willen ze je niet. Die hebben ook geen zin om elke 6 maanden nieuw personeel te zoeken. Net zoals als je eigenlijk fulltime wil werken, nooit wordt aangenomen voor een parttime baan. Ze weten dat je uiteindelijk toch iets anders gaat zoeken.
Das nogal krom door de bocht he.quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:06 schreef Aoristus het volgende:
maar dan leg je nog meer restricties op voor een werkzoekende. Je moet elke baan accepteren, mits deze hersenloos is en mits deze een seizoenskarakter heeft. Dus als je hoogopgeleid bent, mag je in november alleen naar de functie van kerstpakketteninpakker solliciteren.quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:57 schreef HiZ het volgende:
Wat een nonsens zeg, alsof er niet zat banen zijn die een seizoenskarakter hebben, of voor de duur van een klus duren. Diezelfde banen dus die Poolse academici de laatste jaren hebben bezet.
Er worden toch helemaal geen restricties opgelegd, maar voorbeelden gegeven waarom een werkgever lang niet altijd twijfels zal hebben over het aannemen van overgekwalificeerd personeel.quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:20 schreef Herald het volgende:
[..]
maar dan leg je nog meer restricties op voor een werkzoekende. Je moet elke baan accepteren, mits deze hersenloos is en mits deze een seizoenskarakter heeft. Dus als je hoogopgeleid bent, mag je in november alleen naar de functie van kerstpakketteninpakker solliciteren.
Nu worden extreme voorbeelden gebruikt, academici die plantsoenen moeten schoffelen. Een werkeloze ingenieur die toiletten moet schoonmaken. Maar wat als je als HBO opgeleide technicus gaat solliciteren op een MBO baan? Dat is óók onder je niveau en de werkgever durft dat dan niet aan. Die willen niet iemand eerst een maand inleren zodat ie na een half jaar vertrekt.
Maar het is dan toch een voorwaarde dat de universitair opgeleide een baan moet zoeken als lopende band werk, werken in de tuinbouw, werken als decemberhulp bij de post. Ik snap wel dat er werk is wat iedereen kan doen, maar wat als je werk wil dat aansluiting heeft met je vorige functie, maar toch onder je niveau? Wat als je denkt "ach ik ga dan maar bij de Media Markt solliciteren."?quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:59 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Er worden toch helemaal geen restricties opgelegd, maar voorbeelden gegeven waarom een werkgever lang niet altijd twijfels zal hebben over het aannemen van overgekwalificeerd personeel.
Als een universitair opgeleide 'in between jobs' zit, zal het de fabriekseigenaar echt aan z'n reet roesten welk papiertje de werknemer heeft, als ie maar lopende band werk kan doen. Er zijn sowieso vaak uitzendkrachten in dat soort banen.
Het mooie aan dit soort regels is dat al is bewezen dat ze werken. Als mensen in onaantrekkelijke banen MOETEN werken, dan gaan ze een stuk harder werken om weer aan een baan te komen. (Wat was het percentage in Amsterdam dat plotseling geen bijstand meer hoefde als ze dan óók moesten werken?).quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:20 schreef Herald het volgende:
[..]
maar dan leg je nog meer restricties op voor een werkzoekende. Je moet elke baan accepteren, mits deze hersenloos is en mits deze een seizoenskarakter heeft. Dus als je hoogopgeleid bent, mag je in november alleen naar de functie van kerstpakketteninpakker solliciteren.
Nu worden extreme voorbeelden gebruikt, academici die plantsoenen moeten schoffelen. Een werkeloze ingenieur die toiletten moet schoonmaken. Maar wat als je als HBO opgeleide technicus gaat solliciteren op een MBO baan? Dat is óók onder je niveau en de werkgever durft dat dan niet aan. Die willen niet iemand eerst een maand inleren zodat ie na een half jaar vertrekt.
Ikzelf heb bewust gekozen voor een baan iets onder mijn niveau, met als resultaat dat mijn werkgever een werknemer heeft die nagenoeg geen opleiding nodig had voor hij aan de baan begon. Beter presteert dan de overige collega's en ikzelf een ongekende hoeveelheid vrijheid heb ik mijn werk en werkuren.quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
Waarom gaat iedereen ervan uit dat in deze tijden van personeelschaarste iedere academicus of HBO'er na een jaar solliciteren maar moet gaan bollenpellen of ander LBO niveau werk moet gaan doen. Dat is toch grote onzin. In de huidige tijd kan een gemiddelde HBO'er of academicus echt wel binnen een jaar werk vinden, kun je dat niet dan ben je echt lui, want er is zat werk voor deze groep.
Blijft over een groep zeer specifiek opgeleide mensen of mensen met een pretopleiding. deze groep kan zich altijd nog laten omscholen in een ander passend gebied. Als je bewezen hebt HBO of universiteit aan te kunnen, kun je in mijn ogen veel zolang het maar in je intresse gebied ligt. Maar daar komt ook een stukje eigen initiatief bij kijken.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan had ik alleen een probleem toen ik net van de HTS kwam. Iedereen wou toendertijd een zo jong mogelijke kandidaat met liefst 5 jaar ervaring. Beetje onmogelijk. Toen heb ik nog een tijdje in de horeca gewerkt full time, bij het bedrijf waar ik tijdens mijn studie werkte. Zwaar onder mijn niveau misschien, maar altijd heel erg leuk. Mocht ik morgen op straat komen te staan, en lukt het me niet om binnen 2 maanden weer aan het werk te zijn, dan ga ik weer de horeca in. lekker boeiend dat het onder mijn niveau is. Ik kan niet thuis zitten en ik heb me altijd prima vermaakt in de horeca. Alleen verwacht ik niet langer als 2 maanden thuis te zitten.
Je vergeet even dat werkgevers niet zitten te wachten op overgekwalificeerde werknemers die een paar maanden blijven hangen en dan weer weggaan. En veel ho(o)g(er) opgeleiden zijn niet zoals de persoon hierboven.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het mooie aan dit soort regels is dat al is bewezen dat ze werken. Als mensen in onaantrekkelijke banen MOETEN werken, dan gaan ze een stuk harder werken om weer aan een baan te komen. (Wat was het percentage in Amsterdam dat plotseling geen bijstand meer hoefde als ze dan óók moesten werken?).
Daarnaast, als je een verdringingseffect van hoog naar laag zou krijgen, dan is dat gewoon een uiting van een overschot aan HBO'ers en academici dat je ook niet moet willen oplossen door die mensen op de bank te laten zitten met een uitkering. Het is trouwens ook zo (vanuit het perspectief van de werkgever) dat een persoon die overgekwalificeerd is voor een functie meestal ook sneller ingewerkt kan worden voor een baan.
Veel werkgevers zouden het heel graag zien dat ze niet voor de eeuwigheid vastzitten aan hun werknemers. Zeker werkgevers die een klus te klaren hebben en dan graag afscheid willen nemen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:06 schreef PDOA het volgende:
[..]
Je vergeet even dat werkgevers niet zitten te wachten op overgekwalificeerde werknemers die een paar maanden blijven hangen en dan weer weggaan. En veel ho(o)g(er) opgeleiden zijn niet zoals de persoon hierboven.
Vind ik een beetje raar trouwens: bewust kiezen voor een baan onder je niveau. Lijkt mij dat je toch het maximale wil halen uit je kennis en dit ook kwijt kunt in je werkzaamheden?
Vandaar dat ik ongeveer 1/3 van het jaar niet in Nederland ben, verveel ik me ook nietquote:Op donderdag 3 juli 2008 20:00 schreef Ringo het volgende:
Ik heb ook een tijdlang werk onder mijn niveau gedaan. Bewust. Voelde heel fijn en was ongelofelijk relaxed -- de eerste zes maanden. Daarna ging het knagen en sloeg de verveling toe.
Wow goed man!quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:00 schreef Ringo het volgende:
Ik heb ook een tijdlang werk onder mijn niveau gedaan. Bewust. Voelde heel fijn en was ongelofelijk relaxed -- de eerste zes maanden. Daarna ging het knagen en sloeg de verveling toe.
Toen ben je maar weer op je niveau gaan orderpicken?quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:00 schreef Ringo het volgende:
Ja. PM me maar als je meer advies wil.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 00:08 schreef Xith het volgende:
Wow goed man!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |