http://www.novatv.nl/novaplayer/player169.html?id=rep-6162-0quote:DEN HAAG VANDAAG: WAT KOST HET KONINGSHUIS?
Ze vliegen veel en ze varen graag, maar hoeveel de koninklijke familie daadwerkelijk kost, is niet exact bekend.
De Brit betaald 1 euro per persoon per jaar aan the Royals, de Nederlander 7 euro per jaar. Maar waaraan dat geld wordt besteed, is onduidelijk.
Enige weken geleden moest ook premier Balkenende toegeven dat hij geen volledig inzicht heeft in de uitgaven van de Koningin en haar familie. Vandaag werd er iets meer duidelijk in de Tweede Kamer. Bijvoorbeeld dat pas over twee jaar echt helder wordt wat de Oranjes uitgeven.
Hmm heb je daar bronnen over? Klinkt wel beter eigenlijk!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:25 schreef ralph_lisse het volgende:
Britse koninklijk huis moet meer uit eigen zak betalen. Voor de rest word voor het britse koningshuis de beveiliging enzo niet door belast.
Het onderhoud aan de paleizen dienen door het britse koningshuiis zelf betaald te worden en dat is in nederland de kosten voor de staat. Het merendeel van de paleizen zijn daar open dus dat verdient zich ook wel terug.
Ik heb daar laatst nog een stukje over gelezen en volgens mij is het zo dat de meeste paleizen in Groot Brittannië eigendom zijn van de staat en de staat het onderhoud betaald. Deze paleizen hebben een algemeen belang, de koningin bezit slechts een klein aantal paleizen en betaald daar ook het onderhoud voor. In Nederland wordt dat allemaal voor het koningshuis betaald voor zover ik weet. Ook degene die in bezit zijn van de Oranjes.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:25 schreef ralph_lisse het volgende:
Britse koninklijk huis moet meer uit eigen zak betalen. Voor de rest word voor het britse koningshuis de beveiliging enzo niet door belast.
Het onderhoud aan de paleizen dienen door het britse koningshuiis zelf betaald te worden en dat is in Nederland de kosten voor de staat. Het merendeel van de paleizen zijn daar open dus dat verdient zich ook wel terug.
En het is een verstandige vrouw, dus zo erg is het niet.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:46 schreef Klopkoek het volgende:
Dat Beatrix veel invloed heeft is idd bekend.
Dat zou een enorm spektakel geweest zijnquote:Op dinsdag 1 juli 2008 15:34 schreef Argento het volgende:
[..]
En het is een verstandige vrouw, dus zo erg is het niet.
Als Bernard ooit koning zou zijn geweest, zou ik me per direct bekeren tot republikein.
Het gaat om het principe.quote:En het is een verstandige vrouw, dus zo erg is het niet.
Als Bernard ooit koning zou zijn geweest, zou ik me per direct bekeren tot republikein.
naar mijn mening ook, maar schijnbaar vond een journalist ( of een ander vaag figuur) het nodig dit aan de kaak te stellen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 16:49 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Naar mijn mening valt het allemaal nog reuze mee.
Het gaat niet om die 7 euro, het gaat om het totaalbedrag en vooral om het principe!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:10 schreef Dementor het volgende:
Ik denk ook dat men een stukje magie en mysterie weg neemt van het koningshuis indien alle financiele zaken openbaar worden gemaakt.
Ilk wil helemaal niet weten wat de Oranjes doen met die schrale 7 euro per jaar,
Dat is een hele andere discussie.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:19 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het gaat niet om die 7 euro, het gaat om het totaalbedrag en vooral om het principe!
Waarom moet die schatrijke familie gesubsidieerd worden?
Waarom niet families die het 1000x harder nodig hebben?
Je kunt pas weten of die 7 euro terecht is als de volgende vragen zijn beantwoord:quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:19 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het gaat niet om die 7 euro, het gaat om het totaalbedrag en vooral om het principe!
Waarom moet die schatrijke familie gesubsidieerd worden?
Waarom niet families die het 1000x harder nodig hebben?
Men wil complete inzage hebben om daarna te gaan snijden in de kosten ipv naar een effectiever uitgavepatroon toe te werken zonder het bedrag te verlagen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je kunt pas weten of die 7 euro terecht is als de volgende vragen zijn beantwoord:
- Wat betaalt Beatrix daarvan?
- Wat moet Beatrix zelf betalen?
- Wat krijgt Beatrix daarbovenop gratis?
- Waarom worden die dingen betaalt? (bijv. haar plezierritjes met de boot, waarom betaalt ze dat niet van haar eigen salaris?)
- Hoeveel levert die poppenkast op?
- Hoe doen ze het in het buitenland?
- Wat is er de logica van dat ze geen belasting hoeft te betalen?
Ik vraag me af of Beatrix het wel nodig heeft. Haar vermogen wordt immers op 4 miljard geschat. Daarnaast is de Koninklijke familie grootaandeelhouder van Shell en Heineken. Ik vermoed dat zij alleen al van dat dividend zouden kunnen leven.
Mijns inziens is het redelijk dat Beatrix een salaris krijgt. 1,2 miljoen vind ik dan nog niet eens zo heel veel. Maar dat betekent dan ook dat ze daarvan zelf alles moet betalen. Van tuin, tot vliegtuig.
Alleen de beveiliging zou dat Staat moeten betalen en het onderhoud van de Staatpaleizen (maar dan moet ook het volk een kijkje kunnen nemen, iets wat Beatrix itt tot de Engelsen verhindert). Die paleizen zijn van ons! Ons!
Dat moet nog maar blijken.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:46 schreef Dementor het volgende:
[..]
Men wil complete inzage hebben om daarna te gaan snijden in de kosten ipv naar een effectiever uitgavepatroon toe te werken zonder het bedrag te verlagen.
Klopt, maar het ligt wel in de lijn der verwachting gezien onze doorgeslagen efficiëntie cultuur.quote:
Ja, die Britse kannegin is veel beter bezig dan Bea hoor........quote:De Britse koningin hoeft niet op een houtje te bijten. Ze bezit paleizen, een kroondomein van 120.000 ha landbouwgrond, landgoederen in een reeks van graafschappen en de zeebodem rondom haar koninkrijk, waardoor ze op grond van eeuwenoude afspraken bizarre claims kan doen laten gelden. Zo zijn alle walvissen en steuren die op het land aanspoelen haar eigendom. Uit haar bezittingen komen heel wat revenuen voort. Zo levert een landgoed in Lancaster haar jaarlijks ruim 7 miljoen Engelse ponden op. Maar wat zij aan inkomsten peurt uit haar privé-bezit is geheim. Ook de Britse belastingdienst weet dat niet: zij hoeft geen aangifte te doen, maar bepaalt zelf of en hoeveel belasting ze afdraagt. Erg scheutig is ze niet voor de staatskas, want bij het overlijden van haar moeder kreeg ze een erfenis waar ze naar schatting, volgende de regels voor gewone stervelingen, een kleine 20 miljoen pond belasting over had moeten betalen. Ze hield de knip echter gesloten, omdat haar ‘constitutionele onpartijdigheid een zekere mate van onafhankelijkheid voor de vorst verlangt’. Boven op haar inkomen uit privé-bezit krijgt ze een –belastingvrije- uitkering uit de staatskas. In totaal is dat jaarlijks zo’n 35 miljoen pond, waar ze haar huishouden van draaiend moet zien te houden, de werkpaleizen die ze van de staat in bruikleen heeft moet verwarmen en van op vakantie moet. En ze geeft haar man een jaarlijkse zakcent van 1 miljoen pond. Voor haar huishouden krijgt ze een vast bedrag –als onderdeel van die 35 miljoen- van 7,9 miljoen pond. Dit bedrag staat tot 2011 vast, hoewel ze het niet in zijn geheel uitgeeft, want ze schijnt nogal zuinig te zijn. Becijferd is dat ze de afgelopen tien jaar ruim 35 miljoen pond heeft overgehouden van haar huishoudgeld. En dat heeft ze niet teruggestort, maar bijgeschreven op de eigen bankrekening. Uit welke andere bronnen deze rekening nog meer wordt gespekt is onbekend, omdat ze niet verplicht is in enige vorm te rapporteren over zakelijke belangen die de koninklijke familie in bedrijven heeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |