quote:
Door het rookverbod in Ierland, hebben de café en clubbezoekers een nieuwe bezigheid uitgevonden, waar ook een eigen werkwoord bij hoort; Smirten. Smirten is een combinatie van de woorden roken en flirten, maar dan uiteraard op zijn Engels. Contacten leggen en samen een sigaretje roken, volgens de Engelsen is het bij de rokersgroep gezelliger dan bij de niet rokers.
Algemeen
In steeds meer landen wordt het roken in horecagelegenheden verboden. De regeringen hopen hiermee het roken te ontmoedigen. De belangrijkste reden om dit verbod in te voeren is de mens in het algemeen te beschermen tegen ziekten als kanker, hart- en vaat- en andere acute aandoeningen die als gevolg van roken (sneller) opgelopen kunnen worden.
Rokerige ruimten voor al dan niet zelf rokende zwangere vrouwen kan gevaar opleveren voor de baby. Kinderen die in rokerige ruimten verkeren kunnen chronisch last krijgen van de luchtwegen.
Smirten
Vanaf juli 2007 geldt een rookverbod in de pubs en clubs in Engeland. Dat het bezoekende publiek hier inmiddels aan gewend is, blijkt uit een nieuwe vorm van contact leggen. Heel veel pubs en clubs hebben, indien de mogelijkheid zich hiertoe voordeed, een terras bij hun horeca gelegenheid aangelegd. Hier mag de klant namelijk wel roken en, zoals volgens de Engelsen, is het bij de rokende groep altijd gezelliger.
Op deze manier is een nieuwe trend ontstaan: Smirten. Dit is een combinatie van (buiten) smoking and flirting (roken en flirten). Volgens de officiële benaming betekend smirten: het sociale tijdverdrijf in de vorm van flirten buiten, of voor de deur van, openbare plaatsten, zoals café, restaurant of overheidsgebouwen. Kortom overal waar roken verboden is. Eigenlijk is dit nieuwe werkwoord ontstaan toen na 29 maart 2004 in Ierland het rookverbod in de horeca van kracht was.
In Ierland is zelfs een geheel nieuwe hype ontstaan, terrasjes buiten de pub. Het maakt voor de uitbater niet langer uit of het zomer of winter is, de terrassen zitten vol. Met bezoekers in dikke winterjas en sjaal, of in luchtig T-shirt.
Voordelen van het rookverbod
Buiten is vaak beter te horen wat er gezegd wordt dan binnen, vooral wanneer het druk is in de gelegenheid, of als de muziek ietwat hard staat
Het levert (meer) sociale contacten op, binnen zijn die moeilijker te realiseren
Gedeelde smart is halve smart, dus kans op een goed contact of nieuwe relatie is groter
Je weet dat je (eventuele) partner ook rookt
Grootste voordeel blijft uiteraard dat roken slecht is voor de gezondheid, door het verbod wordt het lastiger regelmatig te roken.
Nadelen van het buiten roken
Buiten is het (vaak) kouder dan binnen
Bij regen wordt je nat
Wanneer je te lange buiten in kou en/of regen staat is de kans op ziek worden groter
Helaas rookt je (eventuele) toekomstige partner ook
Als één van de twee toch wil stoppen met roken, ben je je partner wat vaker kwijt als je uitgaat
De buren hebben meer last van lawaai hinder, doordat er vaker café bezoekers voor de horecagelegenheid staan dan voorheen
Leuk om te weten
Voor zover is te achterhalen is bekend dat het eerste rookverbod dateert van 1590. De Paus verbood het gebruik van tabak binnen de muren van de kerk, ongeacht welk soort tabak dan ook
Het strengste rookverbod is van kracht in de een voorstad van Los Angeles in Amerika. In de stad Calabasas mag nergens meer gerookt worden. Alleen nog op plaatsen waar door het gemeentebestuur nadrukkelijk is aangegeven dat er wel gerookt mag worden.
Vanaf januari 2008 is er zowel in Frankrijk als in de meeste Duitse deelstaten het rookverbod ook ingesteld. Het rookverbod was al van kracht in de openbare gelegenheden. De overige deelstaten (circa 5 stuks) zullen waarschijnlijk nog dit jaar volgen.
In Parijs zal bij overtreding van het rookverbod voor de roker een boete van ongeveer ¤ 68,-- worden uitgeschreven, voor de eigenaar van de horeca gelegenheid zal een boete gelden van ongeveer ¤ 135,--.
Toevallig zijn mijn peuken op en wanhopig vraag ik mij nu erg onrustig af hoe ik ooit kan stoppen als....
Corruptieschandaal rond dodelijk anti-roken vaccin
Geplaatst op 29-06-2008 om 09:03:45 uur | 1029 bekeken |
www.NIBURU.NL | Print
Piloten, luchtverkeersleiders, vrachtwagen en buschauffeurs is het verboden om het anti-roken vaccin Varencline (Champix of Chantix) van Pfizer nog langer te gebruiken. Woordvoerder Les Dorr van de FAA, het bureau van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten met veel meer bevoegdheden dan bijvoorbeeld de Nederlandse Rijksluchtvaartdienst, vertelde aan Heartwire dat het de piloten en luchtverkeerleiders eerder had toegestaan om het anti-roken medicijn juist wel te gebruiken. Volgens een schatting van het FFA hebben ongeveer 150 piloten en 30 luchtverkeersleiders het anti-roken vaccin Varencline tot op heden gebruikt.
Inmiddels wordt hen echter door de officiële overheidsinstantie verboden om nog langer het middel te gebruiken, en mogen zij drie dagen niet op het werk verschijnen.
Dorr zegt dat deze beslissing is genomen in reactie op een rapport van het Institute for Safe Medication Practices (ISMP), dat is gebaseerd op rapporten over de vele gezondheidsschadelijke bijwerkingen van het middel, welke zijn verzameld door de FDA. (Federal Drug Administration)
Volgens het ISMP rapport waren er meldingen vanuit het hele land. Het rapport meldt; 227 gebruikers met onverklaarbare sterk suïcidale gedachten, zelfmoordpogingen en zelfmoorden. 397 Gevallen van psychosen, en 525 meldingen van buitengewoon vijandig en agressief gedrag na gebruik van het anti-roken middel. En nog veel meer fraais...
In deze cijfers zijn 28 zelfmoorden, 41 meldingen van zelfmoordpogingen, 60 gevallen van paranoia, en 55 gevallen van hallucinaties opgenomen.
Maar wellicht nog vele malen schokkender is dat het rapport ook spreekt ook over; "serieuze overige gezondheidsschade waartegen op dit moment nog geen enkele waarschuwing bestaat", niet van Pfizer, en niet van de FDA. (Overheid)
Dit gaat dan weer over de relatie tot ongevallen en verwondingen (173 gevallen) door; verstoring van het zichtvermogen (148 gevallen gemeld), hart ritme storingen (224 gevallen), en spasmes van spieren (458 gevallen). Ook reacties van de huid (338 gevallen), en het ontstaan van diabetes door het gebruikte vaccin (544 gevallen) worden in het rapport vermeld.
In het oorspronkelijke (Engelstalige) artikel lezen we dat "The company also highlights the health benefits of quitting smoking and suggests that these must be weighed against the drug's risks". Waarmee ze eigenlijk zegt dat mensen zélf maar moeten uitzoeken of de risico's van harddruggebruik opwegen tegen het opsteken van een sigaret. Vreemd dat ze hier dan weer wél voor de individuele verantwoordelijkheid pleit. Want er zal maar eens een suïcidale en agressieve automobilist het zebrapad op komen scheuren als jij net met je kinderen oversteekt.
De (Engelstalige) studie hier.
Het European Medicines Agency deed na de verontrustende berichten uit Amerika ook onderzoek naar de bezwaren van het medicijn. Conclusie: waarschuwingen zijn overbodig, geen verdere actie noodzakelijk!
Bron: Vrijheidsstrijder.nl
Wie wil mij een pakkie peukie brengen vroeg ik mij schaamteloos af..
shame on me!
Ranzige vuige smokerwijf dat gij zijt dacht ik toen...
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!