abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59778883
Auw! dat doet pijn.
of verdorie weer die uitslag!

Huis tuin en keuken (ehbo)middeltjes om van de ongemakken af te komen of ze in ieder geval iets te verzachten, zijn overal om ons heen te vinden.
Dat is leuk gesteld....maar waar vinden we ze?
En wannéér raap of pluk je ze het beste?
Verzamel je de bloemen, de wortels of de blaadjes in de herfst, in de winter, in de lente of in de zomer?
En hoe droog je ze? Hoe bereid je het middel?

Het is de bedoeling dat in dit topic onze middeltjes uit de natuur met elkaar delen.
Als je het weet, voeg dan een beschrijving erbij van wanneer je welk deel van welke plant of boom je plukt en hoe je het droogt en of bereidt.
Maak er dus een zo compleet mogelijk verhaal van.

Ik zal later ook wat handigheidjes posten.

WAARSCHUWING:
niet alle kruiden mag je tijdens een zwangerschap gebruiken.
niet alle kruiden en medicijnen kunnen door elkaar gebruikt worden.
informeer je dus goed als één van bovenstaande zaken aan de orde is of als je wat voor twijfel dan ook hebt.

Je kan kruiden vers halen, het zelf plukken maakt natuurlijk wel de sfeer compleet. Gemak dient echter de mens! En als je niet goed weet waar je mee bezig bent is het vaak nog veiliger ook
In een winkel kopen kan vaak ook.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rimpelhond op 29-06-2008 21:05:54 ]
pi_59778997
Hondsdraf helpt goed tegen jeuk, bijvoorbeeld door brandnetels. Pluk en kneus de bloemetjes waardoor het sap vrijkomt en wrijf dat over de plek.

Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_59779095
Bij ontstekingen in de mondholte en keel helpt spoelen met saliethee.
Thee van aarbeienblad helpt bij diarree
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_59779228
Zonnatura -Goede nachtrust-thee. Ingredienten zijn : Hop, Valeriaan en kamille. Smaakt lekker en heeft een aparte nasmaak. Bij mij slaat die thee bewonderingswaardig goed in. Een rust komt over me heen bij het drinken van die thee en ik begin zelfs te gapen voordat ik ga slapen, hoef dan niet in bed te gaan draaien voordat ik eindelijk inslaap.

Kamille-thee helpt voor vrije luchtwegen en is rustgevend.

Brandnetel thee is zuiverend voor het lichaam zoals bekend is bij veel mensen.

Dan gaat het hier alleen om de thee maar ook thee komt uit de natuur, zonnatura kies ik dan als merk altijd. . Vooral die nachtrust thee bevalt me erg goed en is een gewoonte geworden rond 2300. Weet niet of het bij iedereen inslaat die thee, kan zijn dat de een meer vatbaar is ervoor dan de ander. Slaapthee laat ik trouwens lang trekken, 10 minuten inplaats van de 6 minuten die voorgeschreven zijn. Zo wordt de thee wat sterker Ongemak is dan moeilijk in slaap vallen uiteraard.

Naast thee heb je nog magnesium-tabletten die zorgt voor betere concentratie en ook rust. Je hebt dan nog de welbekende visolie met omega vetzuren die goed zijn voor hart, cholesterol, hersens en bloed maar dit is ook in de meeste gevallen bekend. Werking van visolie is dan wetenschappelijk aangetoond dus zeker geen fabel.

Water drinken is dan ook iets Ondanks dat ze op nu.nl een bericht hadden geschreven dat water helemaal niet zuiverend is voor het lichaam en alleen goed is voor de kater van alcohol blijf ik overtuigd dat water een zuiverende werking heeft. Nu.nl heeft wel vaker berichten die de plank misslaan dus meteen uitgaan dat water niet helpt doe ik niet. Zuiver water als spoeling van de nieren lijkt me geen vreemde gedachte en water sowieso als spoeling en zuivering.

Allemaal vanzelfsprekende middeltjes, wie weet het vermelden alsnog waard.

[ Bericht 15% gewijzigd door Topspin op 29-06-2008 21:45:57 ]
Genieten is toegestaan!!!
pi_59779703
quote:
Op zondag 29 juni 2008 21:10 schreef nokwanda het volgende:
Bij ontstekingen in de mondholte en keel helpt spoelen met saliethee.
Thee van aarbeienblad helpt bij diarree

oei, jij bent geloof ik een heksje in hart en nieren aan je gerijm te zien

pi_59780219
Hop is bovendien goed bij overgangsklachten omdat het op oestrogeen lijkende stoffen bevat. Alleen moet je er wel me euitkijken omdat het ook depressies in de hand kan werken. Niet samen gebruiken met sint Janskruid.

Heksje had niet in de gaten dat ze rijmde
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_59780376
Overgangsklachten heb ik geen last van als man gelukkig

Hop zit toch ook in bier of niet? Moet dat toch weten na al die biertjes in mijn leven maar goed heb nooit op het etiket gelet zozeer. Hop, gerstemout en gist dacht ik gelezen te hebben op de fles van heineken Inderdaad in bier, wist het wel maar net even niet zeker. Hoppe hoppe graanjenever ook.

Biergist schijnt ook te helpen ergens tegen. Biergist-tabletten heb ik hier liggen maar waar ze voor zijn weet ik niet hoe ze in huis gekomen zijn weet ik zelfs niet, in ieder geval een helende werking.

Bad-soda heb je dan ook nog. Schijnt te helpen tegen eelt op voeten, scheelt weer tientallen euro's aan smeermiddelen die minder helpen.

Knoflook heeft dan weer een bepaalde werking en zo kun je doorgaan

Kijk je bij DA in de winkel dan zie je tientallen middeltjes. Bij Jan Linders hadden ze ook tientallen producten met kruiden voor badtherapie en voetbad-therapie. Ik hou het op thee en visolie, meer heb ik niet nodig. Bad-soda ga ik nog halen, had eerst soda om de vaatwasser mee schoon te maken gekocht maar daar stond irriterende werking op dus dat maar beter niet doen Moet nog badsoda gaan kopen maar heb het niet zo 1,2,3 kunnen vinden in de winkel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Topspin op 29-06-2008 22:10:22 ]
  maandag 30 juni 2008 @ 08:42:43 #8
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59786612
Als je jeuk hebt van een brandnetel zou je er wat sap uit de stengel van deze bloem op moeten doen dacht ik

The truth was in here.
  Moderator maandag 30 juni 2008 @ 12:27:18 #9
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_59791105
quote:
Op maandag 30 juni 2008 08:42 schreef Bastard het volgende:
Als je jeuk hebt van een brandnetel zou je er wat sap uit de stengel van deze bloem op moeten doen dacht ik

[ afbeelding ]
Ja, dat deden wij vroeger ook altijd inderdaad
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Licht Ontvlambaar maandag 30 juni 2008 @ 12:34:02 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_59791280
Ik heb geleerd dat weegbree (het plaatje in de OP) helpt bij brandnetelperikelen...

En knoflook is gezond, maar iedereen merkt meteen dat je het gegeten hebt. Tenzij je na het eten wat verse peterselie kauwt.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_59793198
Hoe zit het dan met knoflook tabletten die ook te verkrijgen zijn bij de drogist. Ga je daar ook naar knoflook van ruiken? Van visolie tabletten weet ik dat je vieze smaak van krijgt in de mond, dan gaat de maag even opstoten en vervolgens lijkt het net alsof je verdorven vis gegeten hebt. Ook een reden dat ik daar mee gestopt ben. De maag ging er vanzelf van opstoten zelfs bij eerst vooraf ontbijten.

Je hebt dan nog de visolie met sinasappelsmaak maar die nergens weten te vinden, ergens gezien in een tijdschrift en stond erbij te verkrijgen bij drogist of apotheek maar dus niet.
pi_59803800
Aloe Vera plant is kun je gebruiken als je je gebrand hebt... gewoon stukje stengel afsnijden, stukje stengel dat je eraf hebt gesneden even open snijden en het sap/slijm op de plek wrijven.

Dit is echt zo'n topic voor mijn moeder, die weet veel over natuurlijke middeltjes
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  dinsdag 1 juli 2008 @ 07:57:33 #13
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59811347
quote:
Op maandag 30 juni 2008 21:16 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Aloe Vera plant is kun je gebruiken als je je gebrand hebt... gewoon stukje stengel afsnijden, stukje stengel dat je eraf hebt gesneden even open snijden en het sap/slijm op de plek wrijven.

Dit is echt zo'n topic voor mijn moeder, die weet veel over natuurlijke middeltjes
Aloe Vera, is dat een plant dan Dacht dat het in potjes zat
The truth was in here.
pi_59812218
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 07:57 schreef Bastard het volgende:

[..]

Aloe Vera, is dat een plant dan Dacht dat het in potjes zat
ow noes, dit meeeen je niet

Aloe plant men in zuidelijk afrika ook bij de ingang van een erf, kraal of tuin. Men zegt dat het ook slechte energieen weert.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  dinsdag 1 juli 2008 @ 10:04:03 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59812955
Ok weer wat geleerd, Aloe Vera:
Niet een plant die je even langs de weg ziet hier
The truth was in here.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 10:37:03 #16
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_59813624
TVP handig topic.
gaarne vooral plaatjes erbij ivm MIJN fotografisch geheugen.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_59815093
Voor rusteloze en slechtslapende babies:
Anijszaad. Thee van trekken en vermengen met de flesvoeding, of als klein voorafje geven bij borstvoeding.
20 cc is voldoende als het redelijk getrokken heeft. Het moet lichtgeel zijn. Niet al naar het bruin neigen. Dan heeft het al te lang getrokken. Oude tip van mijn antilliaanse tante. Lifesaver in de tijd dat EW nog een klein wurmpie was.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  dinsdag 1 juli 2008 @ 11:55:21 #18
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59815490
Helpt dat ook bij kinderen van 16 mnden Nok?
The truth was in here.
pi_59816332
Het helpt ook bij kinderen van 30 of 40 of 50.
Maar men neemt dan liever de gezoete anijsblokjes. Dat is dan weer minder goed.. Beter is het dan om anijsthee te maken of een sterk aftreksen dan met een beetje honing in de melk te doen.

Word zelf trouwens misselijk van de geur van anijs alleen al, maar dat had ik er toen wel voor over.

Jongste nog steeds een wat onrustig meiske?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  donderdag 3 juli 2008 @ 21:22:03 #20
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59875091
Zojuist geleerd
quote:
Als Calendula uitwendig wordt toegepast, versterkt het de granulatie (weefselvorming) van de weefsels om de wond te helpen genezen, het bloeden te stelpen en infectie te voorkomen. Hlet middel wordt gebruikt voor oppervlakkige verwondingen zoals schaafwonden en open plekken.
The truth was in here.
pi_60302064
TVP voor later
pi_60650604
Ik kom net uit Maleisie-Borneo en daar gebruiken ze ook erg veel natuurlijke medicijnen. Erg leuk om te horen, maar helaas kan ik er nog maar weinig van naproduceren... daarvoor moet je bij de reisleider zijn, die wist wel erg veel uit zijn hoofd...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_60655606
Oei oei, leuk topic, had ik nog niet gezien

Een natuurlijke remedie tegen verstoppingen:
Een stoombad maken:
1. Doe deze kruiden in een schaal met 1 liter kokend water:
- 10 gr kamillebloempjes
- 10 gr pepermuntblaadjes
- 10 gr tijmblaadjes
Inhaleer met een handdoek over je hoofd vijf minuten boven de schaal.

(Kamille vermindert slijmontsteking, pepermunt verlicht hoofdpijn en koorts en tijm werkt antibacterieel)
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
pi_60655854
Vraagje aan TS.
Mogen het alleen middeltjes zijn tegen ongemakken of ook algemene?
pi_60656642
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:02 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Vraagje aan TS.
Mogen het alleen middeltjes zijn tegen ongemakken of ook algemene?
Algemeen!

hoi Lilith
pi_60657330
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 15:20 schreef Rimpelhond het volgende:

[..]

Algemeen!

hoi Lilith
Hallo M..Rimpelhond

Leuk
Maar ik weet er zoveel, heeft er soms iemand een specifieke klacht ?
pi_60657769
Nou Lillith-Wicca weet jij misschien wat je zou kunnen doen tegen donkere plekken onder je ogen? Ga vanavond 'n middeltje uitproberen die ik heb gevonden na wat googlen;
1 tsp tomatensap
1 tsp 1/2 citroensap
snufje kurkumapoeder
1 tsp bloem

Ik neem aan dat tsp teaspoon dus theelepeltje betekent(ja het stond in het engels op 'n site). Dit moet je dan mengen en 10 minuten laten zitten en dan goed afspoelen.

Misschien weet jij er wel 1 Lillith? Of iemand anders natuurlijk maar omdat je vroeg of iemand een specifieke klacht had.
Bedankt
pi_60659010
Je zou dat inderdaad kunnen proberen.
Mocht het niet helpen heb ik nog een andere voor je:
Doe 25 gr gedroogde kamillebloemetjes in een pot met 500 ml kokend water en sluit de pot af.
Laat het 10-15 min. trekken.
Zeef het en bewaar het vocht.
Laat het vocht afkoelen, dompel een washandje in het aftreksel.
Wringt het daarna uit en leg het 10 min. op je, gesloten, ogen.
pi_60659146
Thee tegen verkoudheid en griep.
Halve dosering duizendblad, halve dosering vlier, snuifje pepermunt.
Verlaagt koorts, vermindert de neusverkoudheid, stimuleert het zweten.

Tegen nervositeit en stress:
Een derde afkooksel van valiriaawortel
Een derde infusie van glidkruid
Een derde infusie van borage

Tinctuur tegen slapeloosheid
100 gram echte kamille
2,5 dl wodka
7,5 dl water
Neem ongeveer 20 minuten voor het slapen 5 ml in(1 theelepel)
Als dit niet werkt, dan nogmaals 5 ml, max 15 ml per nacht.
Volgende dag kan je beginnen met 10 ml tot je de juiste dosering vindt(max 15 ml).

Ijzerrijk recept:
50 gram gedroogde brandnetel
50 gram gehakte abrikozen
1 liter rode wijn
Deze wijn kan gebruikt worden als tonicum bij bloedarmoede, wanneer er sprake is van futloosheid en vermoeidheid en ook bij droge eczeem

Tegen aften:
2ml( salietintuur
2ml goudsbloemtinctuur
1dl water
In verdunde vorm als mondspoeling en onverdunt als lotion die rechtstreekt wordt aangebracht op de aften.
Antiseptische en genezende eigenschappen, onverdunt kan het wat prikken.

Mondverfrissend(werkt ook bij kiespijn!!!)
1 kop saliethee
Werkt uitstekend bij keelpijn of om de mond te verfrissen.
Salie werkt reinigend en beschermt tegen bacterien die infecties kunnen veroorzaken.

Tegen vermoeide ogen:
Kop kamillethee
Ontstekkingremmende werking en verzacht/herstelt de ogen

Tegen bindvliesontsteking:
1/2 kop ogentroostthee
1/2 kop goudsbloemthee
ogentroost heeft ontstekingsremmende werking, goudsbloem antiseptisch en genezende eigenschappen

Zalf voor snij en schaafwonden:
2dl medicinale goudsbloemolie
25 gram bijenwas
2 druppels etherische lavendelolie
Antibacterieel en genezend van goudsbloem met ontstekeingsremmende werking van lavendel

Verzorgend stoombad:
1 tl gedroogde peterselie
1 tl gedroogde munt
1 tl gedroogde rozemariijn
1 tl gedroogde goedsbloemblaadjes
1 tl gedroogde kamilli
1 1/2 lite water
Zorg dat je gezicht goed schoon is, doe de kruiden in een kom en giet er kokend water op, ga met je gezicht boven de schaal zitten en leg er een handdoek overheen, pas op dat de stoom niet te heet is!
Blijf 5 tot 10 minuten zitten, neem naderhand een mild, verzorgend masker en/of smeer de huid in met een gezichtscreme.

Dat is wel even zat voor nu, alleen voor wat onschuldige middelen gekozen in deze.

Kruiden/planten oogst je het beste op het toppunt van hun kracht, dus net voor ze klaar zijn, bloemen net voor ze in vruchten gaan veranderen bv
Volgens de oude kennis laat je ze de grond niet raken om hun kracht niet de grond in te laten gaan, maar daar hoef je niet in te geloven.

Zet je thee voor werking, doe dat dan afgesloten, laat de dampen niet ontsnappen, daarmee verminderd de werking!
Gebruik je verse kruiden, halveer dan de dosering.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_60670977
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 16:15 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Je zou dat inderdaad kunnen proberen.
Mocht het niet helpen heb ik nog een andere voor je:
Doe 25 gr gedroogde kamillebloemetjes in een pot met 500 ml kokend water en sluit de pot af.
Laat het 10-15 min. trekken.
Zeef het en bewaar het vocht.
Laat het vocht afkoelen, dompel een washandje in het aftreksel.
Wringt het daarna uit en leg het 10 min. op je, gesloten, ogen.

Dankjewel!
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 22:50:33 #31
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_60671051
is er ook iets tegen een blaffende kriebelhoest ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_60671212
Erodome, wat is precies een tinctuur en hoe maak je dat?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_60671363
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 22:50 schreef Klonk het volgende:
is er ook iets tegen een blaffende kriebelhoest ?
Eucaliptusblad verscheuren/fijnhakken en in kokend water (eventueel lavendel ook toevoegen).... goed inademen/stomen.
eventueel daarna zeven (of nieuwe maken) en drinken als thee.

Kauwen op zoethout!
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 23:01:31 #34
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_60671436
zoethout, tuurlijk, dom dat ik daar niet aan gedacht heb, morgen even halen, dank je wel
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_60672269
Stinkende gouwe. Als je er thee van maakt ga je er heel erg intens van dromen.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 15:31:52 #36
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_60684617
tvp
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
pi_60685465
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:29 schreef BabblingBrook het volgende:
Stinkende gouwe. Als je er thee van maakt ga je er heel erg intens van dromen.
Oeh...interessant...alleen eerst stinkende gouwe vinden...
pi_60691186
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 22:55 schreef nokwanda het volgende:
Erodome, wat is precies een tinctuur en hoe maak je dat?
Heb nu heel weinig tijd, zal morgen ofzo er eens wat over schrijven ok?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_60691271
Stinkende gouwe zou kanker kunnen veroorzaken. Er zijn vast andere dingen waar je van gaat dromen...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_60693578
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 21:28 schreef krakkemieke het volgende:
Stinkende gouwe zou kanker kunnen veroorzaken. Er zijn vast andere dingen waar je van gaat dromen...
Hmm, laten we die even lekker zitten (/staan) . Roept u maar...ik wil wel eens weer 'duidelijk' dromen, maar of daar ook iets voor is...
pi_60694520
Je kan duidelijk leren dromen.
Het klinkt gek, maar als je pen en papier naast je bed legt, gaat het steeds beter. Je kunt meteen opschrijven wat je gedroomd hebt, dat is al beter dan het na de koffie opschrijven.
En volgens mij ga je er ook op slapen, dat je beter droomt omdat je weet dat je het kan opschrijven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_60696693
Helpt bij wonden of ontstekingen: honing. Dat haalt bacterieen eruit en maakt een wond zuiver zodat het zonder litteken kan dichtgroeien. Ik gebruik het regelmatig, werkt altijd. Een oud middeltje waar de oude Egyptenaren al dol op waren.
pi_60708842
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 23:04 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Hmm, laten we die even lekker zitten (/staan) . Roept u maar...ik wil wel eens weer 'duidelijk' dromen, maar of daar ook iets voor is...
Je kan een droomkussentje proberen...

Voor een droomkussentje die ook helpt voor zelfrespect...

Kies 3 kruiden uit de volgende lijst, liefdeskruiden:

Gedroogde selderieblaadjes
Framboos
Aardbei
Druivenbladeren
Rozenblaadjes
Bonenkruid
Tulpen

Voeg daaraan toe de volgende droomkruiden:

Bijvoet
Agrimonie
Lijsterbes
Engelwortel
Stinkende gouwe
Steranijs
Molrovekruid
Pepermunt
Rode klaver

Stop deze in een kussentje die je maakt van 2 lapjes stof van 30 cm, beetje kussenvulling erbij, het zal helpen.
Nog beter helpt het als je de kruiden laad(deze heilige kruiden zullen mij zoete, gezonde, blije en productieve dromen brengen) en een affermatie(schrijf je dat zo) opzegt terwijl je het kussentje naait, bv elke steek zal mij bezorgen, zoete slaap en harmonie tot aan de morgen.

Ook al geloof je niet in spreukjes of wat dan ook, door heel bewust bezig te zijn ermee, met de bedoeling erbij zet je een toon voor jezelf, in jezelf die zal helpen te krijgen wat je wil in deze, bij dit soort dingen die tussen de oren werken werkt dat heel erg goed zelfs.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen een potpourie te maken van een aantal droomkruiden en die gewoon naast je bed zetten, voel je vrij om daarmee te doen wat bij jou past.

Oh ja, had beloofd te schrijven hoe je een tinctuur maakt.

Een tinctuur is erg handig als je een kruid langer wilt gebruiken, tincturen blijven ongeveer 2 jaar houdbaar namelijk, ze zijn veel sterker dan afkooksels of infusie's, worden afgemeten in ml!

Nodig:

200 gram gedroogde kruiden
2,5 dl alcohol(alcoholpercentage moet ten minste 30% zijn om de werkzame stof uit de kruiden te kunnen halen en te bewaren, gebruik geen industriele alcohol!)).
7,5 dl water

De verhouding kruiden/vloeistof is 1 op 1, de vloeistof bestaat uit 25% alcohol en 75% water.

Hak de kruiden fijn en doe ze in een afsluitbare glazen pot of kom, voeg de vloeistof toe en sluit de pot goed af.
Zet dan de pot op een warme, donkere plaats en laat hem daar 14 dagen staan.
Schud het mengsel elke 2 a 3 dagen om.

Na die 14 dagen zeef je het mengels goed en bewaart de uitgezeefde vloeistof in een gekleurde glazen pot of fles op een donkere, koele(kamertemp of lager) plaats.
Je kan evt de kruiden uitwringen in een stuk katoen of door een wijnpers halen om de laatste vloeistof eruit te halen.

Doe wel een etiket op de tinctuur met daarop wat voor tinctuur het is en de bereidingsdatum om zo te weten wanneer het is gemaakt en vooral wanneer niet meer!
pi_60709740
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 23:40 schreef krakkemieke het volgende:
Je kan duidelijk leren dromen.
Het klinkt gek, maar als je pen en papier naast je bed legt, gaat het steeds beter. Je kunt meteen opschrijven wat je gedroomd hebt, dat is al beter dan het na de koffie opschrijven.
En volgens mij ga je er ook op slapen, dat je beter droomt omdat je weet dat je het kan opschrijven.
Dat doe ik ook wel eens, maar als er nog andere 'hulpmiddeltjes' zijn, dan wil ik die ook graag horen!
pi_60709822
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 16:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Je kan een droomkussentje proberen...

Voor een droomkussentje die ook helpt voor zelfrespect...

Kies 3 kruiden uit de volgende lijst, liefdeskruiden:

Gedroogde selderieblaadjes
Framboos
Aardbei
Druivenbladeren
Rozenblaadjes
Bonenkruid
Tulpen

Voeg daaraan toe de volgende droomkruiden:

Bijvoet
Agrimonie
Lijsterbes
Engelwortel
Stinkende gouwe
Steranijs
Molrovekruid
Pepermunt
Rode klaver

Stop deze in een kussentje die je maakt van 2 lapjes stof van 30 cm, beetje kussenvulling erbij, het zal helpen.
Nog beter helpt het als je de kruiden laad(deze heilige kruiden zullen mij zoete, gezonde, blije en productieve dromen brengen) en een affermatie(schrijf je dat zo) opzegt terwijl je het kussentje naait, bv elke steek zal mij bezorgen, zoete slaap en harmonie tot aan de morgen.

Ook al geloof je niet in spreukjes of wat dan ook, door heel bewust bezig te zijn ermee, met de bedoeling erbij zet je een toon voor jezelf, in jezelf die zal helpen te krijgen wat je wil in deze, bij dit soort dingen die tussen de oren werken werkt dat heel erg goed zelfs.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen een potpourie te maken van een aantal droomkruiden en die gewoon naast je bed zetten, voel je vrij om daarmee te doen wat bij jou past.

Dit is nou iets wat ik bedoelde als interessant hulpmiddel! Waar kun je dit soort kruiden kopen? Neem aan dat je gedroogde kruiden neemt en geen verse ?
pi_60710420
Er zijn vrij veel online kruidenwinkeltjes, ook gewone kruidenwinkeltjes, maar het is vaak lastig om alles bij 1 en dezelfde winkel te krijgen.
Ik heb heel veel kruiden gewoon zelf, vaak aan de hand van nieuwe recepten die ik wil uitproberen koop ik planten/kruiden erbij en oogst ze zelf.
Of ik zoek ze in het wild op waar dat mogelijk is, je kan mij wel vaker vinden in de natuur met een mand voor planten/kruiden, zeker zo rond deze tijd waarin veel planten/kruide op de top van hun kracht zijn.
Mijn zoontje grinnikt rond deze tijd vaak, mama met haar gekke heksendingen ook altijd als ik weer toestemming vraag, een bedankje mompel en een klein dingetje als dank achterlaat

Bij sommige heksenwinkeltjes kan je zelfs kant en klare kruidenmengsels kopen(ook losse kruiden meestal), eigenlijk altijd voor vrij onschuldige dingen zoals mooie dromen enzo, gewoon even kijken wat er dan presies inzit, maar ik ben zelf erg weg van het een beetje eigen kracht meegeven, de wens van wat je ermee wil doen en de moeite ervoor te doen om het zelf te bereiden, dan zit mijn eigen kracht, mijn eigen liefde erin, dat vind ik persoonlijk fijner.

Voor een droomkussentje lijken me gedroogde kruiden trouwens wel handig ja
Maar voor een schaaltje naast je bed kan je prima verse kruiden nemen en die verwisselen naar gelieven.

Kruiden drogen kan heel simpel, zeker in kleinere hoeveelheden, een goed boek kan prima dienst doen, kruiden erin, goed verdelen, boek wegleggen, binnen no time is je kruid prachtig gedroogd als je geen plek hebt om ze donker weg te hangen.
pi_60891611
Leuk topic! Heb alleen geen middeltjes te noemen. Dingen die ik weet staan hierboven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')