quote:
xD Je laatste opmerking slaat natuurlijk nergens op.
daar ga ik dan nog maar eens beter op in ....
In één van mijn eerdere posten heb ik aangegeven dat mijn geloofsovertuiging een aanmerkelijke wending nam toen ik een verhaal vernam over het behalen van een doel van iemand. Daardoor ben ik gaan denken over een eventuele verklaring voor die levensstijl die dat tot gevolg had. In feite zou het betekenen dat het tot de mogelijkheden zou behoren dat een mens zich in een traject van een ander zou kunnen plaatsen om toe te kijken of misschien te adviseren.
Een soort scenario zoals in "Time traveler" < zo heette die film geloof ik, een film waarin een ramptoerist die via een tijdsmeganisme allerlei rampen ging bekijken en daarmee de tijd-reis wetten overtrad en vervolgens werd bekeurd door de "tijd politie"
Het volgen van een bepaald geloof, zou in fictie voor een zelfde en soortgelijk voorval kunnen zorgen, wanneer men zou spreken, over het bestaan van een hogere macht.
Dit denkbeeld heeft mij van mijn stuk gebracht en ik ben er door gaan twijfelen aan de werekelijkheid zoals ik deze had leren kennen.
De GGZ laat wel wat ruimte voor het spirituele maar dat is tot mijn bevinding toch altijd minimaal gebleken en beperkte zich tot nog toe tot het bedrijven van meditatie, yoga en dergelijke of een filosofisch praatje tijdens het “bezinnings uur”.
De mate waarin ik spiritueel actief was toen ik echt in mijn eigen element leek te zijn was dermate hoog, dat ik op die grond kan spreken over een benauwend stramien dat de GGZ handhaaft.
Reeds een tijdje ben ik van mijn spirituele pad geraakt en ben ik nuchterder in de wereld gaan staan totdat ik dus dat geloofs conflict in mijn hoofd kreeg.
Tot zo ver (het tercht mij echter wel splinters van een fictief lijkend voorafgaand pad tegen te komen in mijn directe omgeving , al wat ik vraag is of de GGZ in gesprek wil treden met mij om samen door te nemen wat mijn beweegruimte zou moeten / mogen zijn in de wereld van het onvatbare, overklaarbare, complottheoriën en geloof.
quote:
Ik zit me even af te vragen waarom jouw doel het redden van de gehele mensheid is (dat bedoel je toch?). Ik heb steeds de neiging om het als 'symptoom' van je gevoel te zien. Dus dat je dit als doel kiest, omdat dat goed uitkomt of voelt. Daarbij speelt de haalbaarheid van het idee denk ik ook een rol. Daarmee bedoel ik:
# De kans dat het lukt is zeer klein
uhm .... met die instelling blijven we maar aanmodderen en wanneer heb jij degelijk onderzoek gedaan naar de potentie van 6 miljard mensen ?
quote:
# Als het lukt dan is alles goed (ultiem doel).
Is daar iets fout aan dan ? ik heb geluisterd naar de teksten van bijvoorbeeld een Unique , die oppert dat wij niet moeten geloven in een utopia maar ook muziek over maffia en gangsterzaken maakt, dit stoot me echt tegen de borst omdat hij in de tekst die ik ten gehore heb gekregen zijn publiek op een niet eens ludieke wijze dwingt het met hem eens te zijn en anders hun mening bij te stellen tot deze overeenkomt met die van hem. Hij maakt daar nog dreigende uitlatingen bij en sluit andere meningen of invalshoeken dan ook gelijk uit.
Ik denk , als dit nou is wat mensen luisteren , en graag willen horen , waar gaat het dan naartoe ? Ik zou graag ( het liefst samen met jullie ) gaan kijken wat Cuba te bieden heeft op het terrein van media controle, sturing of advies.
Gematigd als ik ben, ben ik niet voor een tolatitair controle systeem over de media maar vind dat het tijd wordt voor een reine greep in de media markt ( ik ben toch al “gek” ) en ben dan ook aan het bekokstoven hoe men de verschillende artiesten en hun invloed in kaart kan brengen. Ook wil ik graag weten wat er onder de jeugd leeft en wat voor sferen er hangen in buurthuizen, discotheken en American Parties waar meestal het recht van de sterkste / stoerste nu ( deze tekst is geschreven anno 2009 ) nog blijkt te gelden.
Muziek wordt vaak afgestemd op sfeer maar tegenwoordig lijkt het in mijn , soms psychotische beleving echter anders ; dit hoeft natuurlijk niet per definitie te betekenen dat alle initiatiefsmuziek slecht is , neen , in tegendeel.
Muziek is een rijk medium geworden dat hele massa’s mensen hebben ontdekt, het gaat al gauw eerder om de boodschap dan om de “tune” “beat” of “melody”. De “feeling” komt daar als extra vaneigens bij te passen.
Maar wat ik wel één ieder , ( en dat is dan ook de reden waarom ik afdwaal ) als een hart onder de riem wil drukken is dat er wanorde en negativiteit regeerd in de muziek wereld. Niet alleen in de muziek wereld maar ook in de Media ( geef het nou gewoon maar toe ).
Nauwe wegen zijn te bewandelen voor weinige ,zelfs ook niet veel van elkaar verschillend oogende mensen , hier mee wijs ik mijzelf erop dat dit niet enkel om uiterlijk vertoon of over een media beeld gaat dat men ons opdringt of in iedergeval de acceptatie goed vergaat , maar dat het ook over oppinie ( bijvoorbeeld hardnekkig gewortelde discrimininatie ) gaat en ook over instandhouding van ongezonde / negatieve / achterhaalde levenswijzen.
Ik weet niet wat jullie hiervan vinden maar ik kan me er echt wel druk over maken. ( jullie zullen vast zeggen : “dan luister je toch lekker nie!”
Maar verder op de orde van de dag , er werd mij nog iets gevraagd :
quote:
Echter heeft het kiezen van dit doel een aantal implicaties:
# 1 Kiezen voor dit doel is erg makkelijk: de logische implicatie van het ultieme doel is namelijk dat je niet hoeft te verantwoorden (aan jezelf vooral) waarom je er aan werkt. Het is immers ultiem nobel.
Jahoor, het spijt mij feestelijk maar er is genoeg te verantwoorden tegenover hulp behoevende mensen onrecht haat en verderf, het feit dat wij dit oogluikend allemaal maar accepteren en wij niet in actie ( niet iedereen natuurlijk ) komen is al een nieuwe zonde opzich. Daar boven op komt ( voor mij ) mijn eigen lijdensweg en potentieel gevaar, kan ik zomaar mijn mening uiten in een wereld zoals deze ? Wat gebeurd er nou daadwerkelijk echt met frisse sla groene informatie voer wantoestanden binnen vaak het politieke en commerciele systeem ? Wat lok ik uit door kritische stukken over mensen te schrijven ?
Al de bovengenoemde vraagstukken stel ik mijzelf dan ook vaak.
· Waar doe ik het allemaal voor en ben ik wel zo goed bezig ?
· Wil ik mijn vrijheid en onbezorgdheid gaan opofferen voor mijn idealen
· Breng ik anderen niet in gevaar?.
· Overschat ik mijn tijdsgeest niet?
· Overschat ik mijn eigen strevenswaarde niet?
· Heb ik wel een goed fundament gebouwd waarvan uit actie ondernoemen zou moeten worden ?
quote:
# 2 Het doel is zo groot en complex dat je niet kan weten/weet waar je moet beginnen.
alle begin is moeilijk maar uit hypocritische overwegingen ontwikkelingen staken is voor mij niet enkel een zonde maar ook een misdaad. Antwoord dit je vraag ?
quote:
De onoverzichtelijkheid van dit doel heeft als gevolg dat je ook dat als argument voor jezelf kunt gebruiken waarom je niet echt verder komt.
Zoals je zegt : “kunt” dit was ik niet van plan en excusé moi maar sodemieter nou eens alsjeblieft een eind op met je insteken waarmee je lijkt te doelen op mijn “zieke” benaderinging van het leven en mijn doelstellingen, Please ! SVP
quote:
# 3 Dit punt is misschien niet heel erg relevant:Alles wat anderen doen, waarvan je niet begrijpt waarom ze het doen, kunt je toeschrijven aan het niet mee werken aan het ultieme doel. Het werkt dus als verklaring voor gedrag dat je niet begrijpt of wil begrijpen. (begrijpen zit hem immers vaak in het 'niet willen')
Ja , wat ik me nu afvraag is of jij mij dan wel wilt begrijpen, ik probeer mij in te leven in andere mensen hun situatie en diens gevolgen, diens acties en diens besluiten. Ik probeer daar dus juist vat op te krijgen in mijn optiek.
quote:
Ik weet dat het analyseren van problemen de mens een stuk 'verder' heeft geholpen in zijn ontwikkeling. Maar daarbij moet je wel oppassen dat die analyse wel ergens in tot uiting komt, anders heeft het slechts het nut dat het je jezelf bezig houdt (tijdsbesteding).
waarom denk je dat ik mijn therapie schema niet volg ?
quote:
Ik vermoed dat het probleem zit in het feit dat je, zoals je zelf al aangeeft, te weinig doet. Je keuze voor het ultieme doel heeft als gevolg dat je niets hoeft te doen. Het vergemakkelijkt je verantwoording voor het feit dat je concreet gezien weinig uitvoert (naast het denken over het doel dan).
dit is gewoon een belediging
quote:
Of de keuze voor het doel nu dus voorkomt uit verantwoording voor luiheid, wil ik nog wel betwijfelen. De reden waarom je er misschien wél voor kiest is omdat er iets is dat niet wil dat jij daadwerkelijk over de moraliteit van je gedrag gaat nadenken. Daarmee bedoel ik dat je misschien moeite hebt met het verantwoorden van je eigen gedrag en daarom gebruik je steeds maar weer het 'ik werk aan het ultieme doel'-argument. Dit argument is echter een simpel concept dat geen uitleg nodig heeft, waarmee die verantwoording voor jezelf natuurlijk direct van de baan is.
Daar heb ik al meerdere malen mijn hoofd over gebroken maar nee, zo steekt de vork niet in de steel. Ik ben een denker , en ben dit altijd al geweest, ik wil iets doen met mijn intelligentie en dat de GGZ dat niet ziet zitten , tot daaraan toe, maar als ik op internet ook nog eens te horen krijg dat ik mijn complete levensmissie als object gebruik in een ziek spelletje , begin ik toch echt te twijfelen aan je motivatie en vraag ik me af of je net zoals “aanmenreetdus” je schuldig maakt aan zelfprojectie.....
quote:
Ik denk dat je punt 3 hier ook aan kunt koppelen: het bedenken van verantwoording van het gedrag van anderen is met dit argument ook snel van de baan: "anderen werken niet aan dit doel, dus alles wat ik niet begrijp in hun gedrag wijst er gewoon op dat zij niet aan het ultieme doel werken"
Tja , das een ander verhaal ,.
Veel denken levert daadwerkelijk na een bepaalde tijd iets op , je kan me wel nutteloos vinden maar in gesprekken met andere mensen kom ik vaak op onderwerpen te stuiten waar ik al lang over gedacht heb . Dit geeft mij een vorm van wijsheid , zo lijkt het . Ik denk dat iedereeb zijn of haar steentje bijdraagt aan de wereld en dat er echt wel een wil is maar ik geloof wel dat er een niet zo makkelijk en voor de hand liggende baan moet worden begaan die de gehele mensheid naar “het doel” leidt.
quote:
ps. reken me niet af op het feit dat mijn alinea's beginnen met 'ik' en ik val af en toe misschien enigszins in herhaling. Wat een rotstuk om te typen overigens
stel je niet aan ;-)
quote:
Als er nog onduidelijkheden in het bovenstaande verhaal staan, dan moet je me daar even op wijzen
Nee , ik wilde je nog even zeggen dat ik spijt heb dat ik zei dat je moet opsodemietere , maar ik laat het er wel instaan ....
Bedankt voor je tijd..... hoop je genoeg te hebben geinformeerd.
Saluta,
Tinoz