ok doei huiliequote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:43 schreef 68Chevelle het volgende:
pffff..... als ik nou nog een paar achterdochtige reacties lees, hoeft het al niet meer,
zit je weer aan de xtc?quote:Helpen heb ik het over, wat kost doodnormale simpele hulp uit ervaringen van een ander tegenwoordig?, het plezier dat je er mensen mee kunt geven.
gewoon niet op reagerenquote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:43 schreef 68Chevelle het volgende:
pffff..... als ik nou nog een paar achterdochtige reacties lees, hoeft het al niet meer,
zie je niet veel meer, goed bezigquote:Helpen heb ik het over, wat kost doodnormale simpele hulp uit ervaringen van een ander tegenwoordig?, het plezier dat je er mensen mee kunt geven.
Je biedt je diensten aan... leg mij eens uit waarom ik dit geen spam zou moeten vinden?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:37 schreef 68Chevelle het volgende:
spam zou het zijn als ik gegevens gaf van wat voor zaak ik eigenijk had, dit is lijkt mij irrelevant aan de behoeften van een ander.
BerenNDD: Help jij me eens met een goede marketingtitel op weg
quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je biedt je diensten aan... leg mij eens uit waarom ik dit geen spam zou moeten vinden?
er wordt geen reclame gemaakt en TS vraagt geen vergoedingquote:spam (dem; spams)
1 ongevraagde e-mail, m.n. reclame
omdat TS er geen geld mee wil verdienen, geen referrer id's in linkjes zet en puur wil helpen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je biedt je diensten aan... leg mij eens uit waarom ik dit geen spam zou moeten vinden?
In dat geval zijn zowel TT als OP ietwat rottig geformuleerd... Op zich vind ik een topic "Hoe zet je je eigen bedrijf op" heus geen slecht idee hoor...quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:50 schreef Sm0keZ het volgende:
Waarom wordt TS hier zo afgezeken?
Als hij er geen geld voor vraagt oid, dan is dit toch een goed initiatief? Of ligt dat nou aan mij?
Gelukkig, ik dacht alquote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
In dat geval zijn zowel TT als OP ietwat rottig geformuleerd... Op zich vind ik een topic "Hoe zet je je eigen bedrijf op" heus geen slecht idee hoor...
Ik sta op het punt om voor mezelf te beginnen. Ik ga Grafisch ontwerpen en standaard (HTML en CSS) websites maken. Ik wil beginnen als freelancer, maar als ik klaar ben met mijn opleiding wil ik er een echt bedrijf van maken. Twee vrienden schuiven dan in ter ondersteuning. Ik twijfel ook aan mezelf of dit wel haalbaar is. Ik heb geen ervaring met het administratieve gedeelte en ook kan ik nog veel leren in het vak zelf. Wat ook logisch is als je net begint.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:43 schreef 68Chevelle het volgende:
Helpen heb ik het over, wat kost doodnormale simpele hulp uit ervaringen van een ander tegenwoordig?, het plezier dat je er mensen mee kunt geven.
quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als je TOTAAL geen kaas hebt gegeten van boekhouden of enige administratieve werkzaamheden zou ik een (kleine) cursus doen. Het is namelijk bij de meeste bedrijven handig om te weten wat er binnen komt en uitgaat en met een besef van getallen is dat wat handiger.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:55 schreef daftme het volgende:
[..]
Ik sta op het punt om voor mezelf te beginnen. Ik ga Grafisch ontwerpen en standaard (HTML en CSS) websites maken. Ik wil beginnen als freelancer, maar als ik klaar ben met mijn opleiding wil ik er een echt bedrijf van maken. Twee vrienden schuiven dan in ter ondersteuning. Ik twijfel ook aan mezelf of dit wel haalbaar is. Ik heb geen ervaring met het administratieve gedeelte en ook kan ik nog veel leren in het vak zelf. Wat ook logisch is als je net begint.
Ik heb al redelijk wat documenten gelezen op internet. Waaronder een startersplan van de kvk en allerlei andere documenten die me helpen om op gang te komen. Ik zou graag jou ervaringen wel is willen horen en wat je ervan hebt geleerd. Welke fouten heb je gemaakt en wat je juist goed hebt aangepakt. Graag een reactie.
Het lijkt mij voor alle mogelijk geīnteresseerden beter om even te wachten tot het eerste boekjaar voorbij is van TS en hij de eerste belastingcontrole heeft gehad. Ik heb genoeg kleine zelfstandigen gezien die dachten dat ze de administratie zelf konden doen en er vervolgens achter kwamen dat de fiscus daar andere ideeën over had...quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:32 schreef 68Chevelle het volgende:
......ik heb dan ook besloten alles zelf te doen, administratie, factureren, de hele mikmak.
Ja, dat had ik ook in gedachten. Het financiële gedeelte is één van de belangrijkste aspecten in een onderneming. Ik wil dit graag zelf doen. Vooral in het begin als ik nog freelance werk, maar ook later als het een bedrijf word. Als het pas echt goed gaat lopen huur ik er iemand voor in, maar daar ben ik nog lang niet. Het is sowieso handig om die kennis te hebben dus ik laat me informeren door een betrouwbaar persoon met voldoende kennis of, zoals je zei, ik doe een cursus.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:59 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je TOTAAL geen kaas hebt gegeten van boekhouden of enige administratieve werkzaamheden zou ik een (kleine) cursus doen. Het is namelijk bij de meeste bedrijven handig om te weten wat er binnen komt en uitgaat en met een besef van getallen is dat wat handiger.
Ik wil (na mn studie) ook iets voor mezelf beginnen. Weet alleen niet wat!
Ik heb zelf MBO administratie gaan.Vond er toen geen ene fuck aan en dacht altijd dat ik er niets mee zou doen (ben daarna op HBO meer de commerciele richting uitgegaan). Maar met een onderneming is het handig!quote:Op vrijdag 27 juni 2008 13:16 schreef daftme het volgende:
[..]
Ja, dat had ik ook in gedachten. Het financiële gedeelte is één van de belangrijkste aspecten in een onderneming. Ik wil dit graag zelf doen. Vooral in het begin als ik nog freelance werk, maar ook later als het een bedrijf word. Als het pas echt goed gaat lopen huur ik er iemand voor in, maar daar ben ik nog lang niet. Het is sowieso handig om die kennis te hebben dus ik laat me informeren door een betrouwbaar persoon met voldoende kennis of, zoals je zei, ik doe een cursus.
quote:Op vrijdag 27 juni 2008 13:16 schreef daftme het volgende:
[..]
Ja, dat had ik ook in gedachten. Het financiële gedeelte is één van de belangrijkste aspecten in een onderneming. Ik wil dit graag zelf doen. Vooral in het begin als ik nog freelance werk, maar ook later als het een bedrijf word. Als het pas echt goed gaat lopen huur ik er iemand voor in, maar daar ben ik nog lang niet. Het is sowieso handig om die kennis te hebben dus ik laat me informeren door een betrouwbaar persoon met voldoende kennis of, zoals je zei, ik doe een cursus.
quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:09 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat is verstandig om te doen. Ten eerste omdat je dan zelf precies weet waar je staat, en je bespaart een hoop geld wat je anders aan een accountant of belastingadviseur kwijt bent.
Waar ik wel voor zou zorgen is dat je het eerste jaar wel iemand hebt met verstand van zaken die met je mee kan kijken. Ik zorg zelf voor aardig wat beginnende ondernemers die zelf hun boekhouding verzorgen, en als ze dan aan het eind van het jaar bij me komen zijn er in sommige gevallen toch wel aardig wat correcties nodig. Dat is dan weer zonde van het geld, zonde van het werk wat die persoon erin gesoken heeft, en de tijd die erin gestoken moet worden om eea weer recht te breien.
First things first, omstandigheden???.... bekend verhaal, wat voor omstandigheden?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:47 schreef Scorpie het volgende:
Gaaf! Ik heb zelf een tijd zitten denken om voor mezelf te beginnen maar ben nu even on hold met die plannen door wat omstandigheden.
Hoe bevalt het tot nu toe? Wat vond je het meeste tegenvallen? Hoeveel was je kwijt voor de eerste opzet, dus zeg maar voordat je kon beginnen met je 1e opdracht?
Cool, leuk voor je, ik zal naar eigen inzicht en interpretatie antwoord geven.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:55 schreef daftme het volgende:
[..]
Ik sta op het punt om voor mezelf te beginnen. Ik ga Grafisch ontwerpen en standaard (HTML en CSS) websites maken. Ik wil beginnen als freelancer, maar als ik klaar ben met mijn opleiding wil ik er een echt bedrijf van maken. Twee vrienden schuiven dan in ter ondersteuning. Ik twijfel ook aan mezelf of dit wel haalbaar is. Ik heb geen ervaring met het administratieve gedeelte en ook kan ik nog veel leren in het vak zelf. Wat ook logisch is als je net begint.
Ik heb al redelijk wat documenten gelezen op internet. Waaronder een startersplan van de kvk en allerlei andere documenten die me helpen om op gang te komen. Ik zou graag jou ervaringen wel is willen horen en wat je ervan hebt geleerd. Welke fouten heb je gemaakt en wat je juist goed hebt aangepakt. Graag een reactie.
Cool, hoe heb je je VAR rondgekregen?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:49 schreef Civilian het volgende:
Heb me gister toevallig ingeschreven bij KvK (en dus tegelijkertijd alles geregeld met de belastingdienst).
Vanaf 1 Juli zal m'n 'bedrijf' actief zijn en ga ik ook al aan de slag voor m'n 1e officiele klant
Ik zou voor je dat doet wel even goed je huidige contract doorlezen of er geen concurentiebeding in staat. Mocht dat zo zijn dan kon het wel eens lastig worden met voor jezelf beginnen omdat dat concurentiebeding je aardig kan belemmeren in je werk als zelfstandige.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:30 schreef Elfletterig het volgende:
Ik overweeg het steeds nadrukkelijker. Ik ben nu in loondienst bij een bedrijf (inmiddels bijna 7 jaar dezelfde werkgever) en denk dat ik als free-lancer veel beter af zou zijn. Klanten vragen specifiek om mij en ik betaal nu mee aan het loonstrookje van overhead binnen ons bedrijf. Of ik de stap ook daadwerkelijk zet op korte termijn, weet ik niet.
Bijna goed, ik hou maar met 1 ding rekening, en dat is dat ik direct na mijn inkomsten 70% apart zet voor belastingen, moet genoeg zijn om op financieel gebied de belasting niet als bedreiging te zien.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 13:02 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Het lijkt mij voor alle mogelijk geīnteresseerden beter om even te wachten tot het eerste boekjaar voorbij is van TS en hij de eerste belastingcontrole heeft gehad. Ik heb genoeg kleine zelfstandigen gezien die dachten dat ze de administratie zelf konden doen en er vervolgens achter kwamen dat de fiscus daar andere ideeën over had...
Je bent pas 3 maanden bezig, je hebt nog geen enkele tegenslag gehad (en geloof me, die komt heus wel) en je bent zo overtuigd van je goede ondernemerskwaliteiten dat je die graag met anderen wilt delen.....
Niet over nagedacht..... dat anderen ook weleens als spamgier kunnen optreden......:(quote:
-Edit-quote:
Jep. Huis gekocht met vriendin, plus nog wat andere onverwachte uitgaves, dus heb nu te weinig buffer om te beginnen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:16 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
First things first, omstandigheden???.... bekend verhaal, wat voor omstandigheden?
Oke. Ik wil meer de dienstverlenende kant op, consultancy e.d, dus RIA/Webapplicaties op maat maken, weinig hardware wat er bij komt kijken.quote:Meeste tegengevallen is toch wel op dit moment de communicatie met inkoop van de partij waarmee ik zaken wil doen, deze interpretatieverschillen kosten me een hoop tijd.
Zoiets ben ik niet van plan; ik denk dat ik eerst minder zal gaan werken om zodoende mijn eigen 'bedrijf' langzaam op te kunnen bouwen, zodat ik niet gelijk zonder cashflow kom te zitten.quote:ik ben met 0 op de botte bijl gestart, dus alleen de KVK heeft geld gekost, en mezelf in de ICT in de dienstverlening geschopt als eerste opstap.
Altijd slim, al lijkt 70% me aan de ruime kantquote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:46 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Bijna goed, ik hou maar met 1 ding rekening, en dat is dat ik direct na mijn inkomsten 70% apart zet voor belastingen, moet genoeg zijn om op financieel gebied de belasting niet als bedreiging te zien.
Twee heel belangrijke zaken inderdaad, om te voorkomen dat je opdrachtgever ineens toch als werkgever gezien wordt. En bedenk dat de Belastingdienst en het UWV niet altijd dezelfde lijn volgen in deze...quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:07 schreef BarraCupraCuda het volgende:
wat ik in mijn werk vaak tegenkom dat freelance iters zichzelf en elkaar opjutten zodat het merendeel ineens met een bmw 5 serie rijd.
men moet echt op een aantal dingen letten:
-VAR moet in orde zijn
- Men moet meer dan 3 opdrachtgevers per jaar hebben
enz enz
correct. verder moet men duidelijk zijn over de tarieven (wanneer je via een tussenpersoon werkt ook altijd aangeven dat je wil weten waarvoor je weggezet word! ) en van te voren duidelijke afspraken maken over ziekte/verlof.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:13 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Twee heel belangrijke zaken inderdaad, om te voorkomen dat je opdrachtgever ineens toch als werkgever gezien wordt. En bedenk dat de Belastingdienst en het UWV niet altijd dezelfde lijn volgen in deze...
Helemaal gelijk in, al zijn beide zaken omzeilbaar wanneer deze een bedreiging vormen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:07 schreef BarraCupraCuda het volgende:
wat ik in mijn werk vaak tegenkom dat freelance iters zichzelf en elkaar opjutten zodat het merendeel ineens met een bmw 5 serie rijd.
men moet echt op een aantal dingen letten:
-VAR moet in orde zijn
- Men moet meer dan 3 opdrachtgevers per jaar hebben
enz enz
correct.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:19 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Helemaal gelijk in, al zijn beide zaken omzeilbaar wanneer deze een bedreiging vormen.
Volgens mij staat dat er niet in; ik weet het nagenoeg zeker, maar ik zal het nog wel eens nakijken. Niettemin bedankt voor de tip.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:41 schreef Snakey het volgende:
Ik zou voor je dat doet wel even goed je huidige contract doorlezen of er geen concurentiebeding in staat. Mocht dat zo zijn dan kon het wel eens lastig worden met voor jezelf beginnen omdat dat concurentiebeding je aardig kan belemmeren in je werk als zelfstandige.
Mocht dit zo zijn en een beperking voor je zijn waar je geen alternatief voor kunt verzinnen, moet je dat even aangeven, oke?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat er niet in; ik weet het nagenoeg zeker, maar ik zal het nog wel eens nakijken. Niettemin bedankt voor de tip.
vaak staat er in een concurrentie beding dat je niet met een bepaalde branche met een bepaalde functie binnen en bepaalde regio mag omgaan.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat er niet in; ik weet het nagenoeg zeker, maar ik zal het nog wel eens nakijken. Niettemin bedankt voor de tip.
Deze truc ken ik nog nietquote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:48 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
vaak staat er in een concurrentie beding dat je niet met een bepaalde branche met een bepaalde functie binnen en bepaalde regio mag omgaan.
eenvoudig te omzeilen. maak jezelf directeur en je hebt een andere functie. een concurentie beding mag je persoonlijke groei nooit tegenhouden.
Van jou misschien niet, maar wettelijk mag het wel. In dit geval is het zelfs vrij aannemelijk dat het beding ook door de rechter niet vernietigd wordt, als er een aannemelijke kans is dat er klanten meegenomen worden naar de nieuwe onderneming.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:48 schreef BarraCupraCuda het volgende:
een concurentie beding mag je persoonlijke groei nooit tegenhouden.
Geen flauw idee, het gebeurt alleen vaker dan je denkt dat starters na hun eerste jaar stoppen met een positief saldo.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:02 schreef sitting_elfling het volgende:
hoeveel starters falen direct het 1e jaar eigenlijk al? Op de bek gaan en direct tienduizenden euro's in de schuld staan? Iemand enig idee waar ik hier over info over kan vinden ?
ach ja, zo ong. dacht ik het zelf ookquote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:04 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Geen flauw idee, het gebeurt alleen vaker dan je denkt dat starters na hun eerste jaar stoppen met een positief saldo.
Ik denk dat je moet gokken op een 15/20%
Dat klopt, en daar is ook wel jurisprudentie over te vinden. De grens is moeilijk vast te stellen, en over het algemeen kom je er met je ex werkgever niet uit omdat die zal volhouden dat bijna alles binnen het concurentie beding valt. Dan heb je dus al snel aan gang naar de rechter, terwijl je eigenlijk met je onderneming bezig wil zijn.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:48 schreef BarraCupraCuda het volgende:
een concurentie beding mag je persoonlijke groei nooit tegenhouden.
klanten meenemen is niet echt de bedoeling. maar vaak staat er ook nog niet dat je niet dezelfde functie voor dezelfde branche mag vervullen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:51 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Van jou misschien niet, maar wettelijk mag het wel. In dit geval is het zelfs vrij aannemelijk dat het beding ook door de rechter niet vernietigd wordt, als er een aannemelijke kans is dat er klanten meegenomen worden naar de nieuwe onderneming.
Mjah, deels is dat wel zo. Maar soms zou ik toch echt willen dat ik nog gewoon in loondienst was. Ik ga een paar keer per jaar op vakantie, maar dan gaat m'n laptop mee en werk ik alsnog zo'n 3 a 4 uur per dag. Dat is mooi natuurlijk omdat dat betekent dat ik meer dan genoeg werk heb, maar als ik in loondienst zou zijn zou ik ervan weg kunnen lopen zonder me waar dan ook zorgen over te maken. De verantwoordelijkheid ligt soms best hoog, en dat staat me zo nu en dan best tegen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:11 schreef sitting_elfling het volgende:
Maarja, iedereen die wil ondernemen heeft het goed in de gaten, ondernemen is 1 van de mooiste dingen van de wereld, waarom zou je van je 25 - 65e, 40 jaar in loondienst willen zitten? Elke dag die zelfde sleur? Hell no
Het concurrentiebeding wordt in dit geval al niet nageleefd omdat daar waarschijnlijk in staat dat je niet bij dat andere bedrijf mag werken. Die klant mag zijn goederen en diensten halen waar hij dat wil, dat wel.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:19 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
klanten meenemen is niet echt de bedoeling. maar vaak staat er ook nog niet dat je niet dezelfde functie voor dezelfde branche mag vervullen.
de meeste concurrentie bedingen stellen niets voor en zijn niet hard te maken.
Voorbeeld A.
Je gaat bij bedrijf X weg die bedrijf A als klant heeft. Je begint zelf bedrijf Y.
Wanneer bedrijf A heel graag met je zaken doet en meer aan jou hangt dan aan het bedrijf X kan niemand en niets tegenhouden dat bedrijf A voortaan klant is bij bedrijf Y.
Bedrijf X heeft namelijk niets te vertellen over bedrijf A of bedrijf Y. Alleen maar over het wel of niet actief benaderen van klanten van bedrijf X
Door te zeggen dat je iemand anders bent, ben je niet daadwerkelijk een ander. Dus mag je nog steeds geen contact zoeken met dat bedrijf.quote:Voorbeeld B
Je gaat bij bedrijf X weg die bedrijf A als klant heeft. Je begint zelf bedrijf Y.
je heet zelf persoon Z. in je concurrentie beding staat dat persoon Z niet actief contact/business mag zoeken met bedrijf A.
je bent naar bedrijf A. zegt dat je persoon B bent en gaat zaken doen.
Ja daar wordt voor betaald. Je bood je diensten aan, en dat mag gewoon niet. FOK! forum niet een gratis advertentie forum.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:22 schreef BarraCupraCuda het volgende:vind het ook wel heel kansloos dat mijn post werd gedelete omdat het spam is en hier onder een it staffing banner staat die niet weg gaat zoals gewone google ads... betalen ze ervoor om onder dit topic te staan ofzo?
ik bood helemaal geen dienst aan. ik wou mensen helpen...quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:29 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ja daar wordt voor betaald. Je bood je diensten aan, en dat mag gewoon niet. FOK! forum niet een gratis advertentie forum.
Verdere vragen hierover kun je het beste in WGR FB stellen, dan hoeft het hier verder niet off topic te gaan.
Ik volg het topic even, heb op het moment helemaal geen plannen. Maar leuk dat je je hulp aanbiedtquote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:43 schreef 68Chevelle het volgende:
Helpen heb ik het over, wat kost doodnormale simpele hulp uit ervaringen van een ander tegenwoordig?, het plezier dat je er mensen mee kunt geven.
Zolang de zorgen niet te groot zijn, en je er gewoon normaal van kunt slapen zie ik het probleem niet? Oke, als je er elke nacht van wakker wordt en sochtens maar vroeg uit bed gaat om ff wat werk te fixen gaat het misschien de verkeerde kant op. Maar toch .. zie de vrijheid. Daar komt nog eens bij dat heel veel mensen hun werk in loondienst niet eens kunnen loslaten! Burn outs everywhere enzoquote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:22 schreef Snakey het volgende:
[..]
Mjah, deels is dat wel zo. Maar soms zou ik toch echt willen dat ik nog gewoon in loondienst was. Ik ga een paar keer per jaar op vakantie, maar dan gaat m'n laptop mee en werk ik alsnog zo'n 3 a 4 uur per dag. Dat is mooi natuurlijk omdat dat betekent dat ik meer dan genoeg werk heb, maar als ik in loondienst zou zijn zou ik ervan weg kunnen lopen zonder me waar dan ook zorgen over te maken. De verantwoordelijkheid ligt soms best hoog, en dat staat me zo nu en dan best tegen.
Oeps, dat bedoelde ik ook. Blijkbaar niet helemaal wakker. Aangepastquote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:08 schreef Serinde het volgende:
@BettyWeter: je krijgt juist een korting als je ineens betaalt. En ja, d.m.v. een schattingsformulier kun je de voorlopige aanslag aan laten passen.
Jij lijkt me nou een prima slachtoffer om over te halen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:30 schreef Elfletterig het volgende:
Ik overweeg het steeds nadrukkelijker. Ik ben nu in loondienst bij een bedrijf (inmiddels bijna 7 jaar dezelfde werkgever) en denk dat ik als free-lancer veel beter af zou zijn. Klanten vragen specifiek om mij en ik betaal nu mee aan het loonstrookje van overhead binnen ons bedrijf. Of ik de stap ook daadwerkelijk zet op korte termijn, weet ik niet.
My thoughts exactly (of in goed Nederlands: Precies wat ik dacht)quote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:59 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe kun je dat nu beoordelen op basis van deze gegevens?
Misschien is de persoonlijke situatie van Elfletterig wel ongunstig om te starten.
Misschien zit ie wel in een branche waar een stevige investering nodig is.
Misschien is er onvoldoende financiële buffer.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het best dat je mensen wilt helpen die willen starten maar het lijkt me beter je eerst in te lezen in de situatie alvorens dit soort uitspraken te doen.
Bruto/netto met wat als grondslag of resultaat?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 20:02 schreef sigme het volgende:
Ik overweeg ZZP'er te worden. Wat ik heel graag zou willen weten is wat ongeveer de verhouding bruto/netto is als ZZP'er.
Is daar iets in z'n algemeenheid over te zeggen? (Branche = ICT, ik heb geen bedrijfskosten oid).
Mag je dan ook rustig zeggen, hoor.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 20:09 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
My thoughts exactly (of in goed Nederlands: Precies wat ik dacht)
Afgezien daarvan; je bent wel knap stom als je je door iemand op een forum laat overhalen tot zo'n verandering. Dat moet toch echt een eigen weloverwogen beslissing zijn. En de mogelijke hulp van iemand op een forum moet daarbij in ieder geval niet doorslaggevend zijn.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:59 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe kun je dat nu beoordelen op basis van deze gegevens?
Soms is het niet zinvol cq bereik ik er niks mee om mijn gedachtes aan een topic toe te vertrouwen. En in dit geval achtte ik dat ook van toepassingquote:Op vrijdag 27 juni 2008 20:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Mag je dan ook rustig zeggen, hoor.
(En als je precies wilt weten wat ik denk, PM me maar, haha.)
Hier kun je het een beetje uitrekenen, van collega's begrijp ik dat het redelijk klopt:quote:Op vrijdag 27 juni 2008 20:02 schreef sigme het volgende:
Ik overweeg ZZP'er te worden. Wat ik heel graag zou willen weten is wat ongeveer de verhouding bruto/netto is als ZZP'er.
Is daar iets in z'n algemeenheid over te zeggen? (Branche = ICT, ik heb geen bedrijfskosten oid).
Zo af en toe kan ik er wel eens van wakker liggen, of schrik ik veels te vroeg wakker. Dat is niet zo erg, soms zijn dingen gewoon even moeilijk, of kom je door tijdgebrek even in de knel te zitten.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 17:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zolang de zorgen niet te groot zijn, en je er gewoon normaal van kunt slapen zie ik het probleem niet? Oke, als je er elke nacht van wakker wordt en sochtens maar vroeg uit bed gaat om ff wat werk te fixen gaat het misschien de verkeerde kant op. Maar toch .. zie de vrijheid. Daar komt nog eens bij dat heel veel mensen hun werk in loondienst niet eens kunnen loslaten! Burn outs everywhere enzo
Ben uiteraard nu wel geīnteresseerd geraakt wat voor werk je exact doet, je weblink doet het enige vermoeden, maar daar 'raak' je niet zo maar van de 1 op de andere dag in. Dus als je het ene andere kan toelichtenquote:Op vrijdag 27 juni 2008 21:21 schreef Snakey het volgende:
[..]
Zo af en toe kan ik er wel eens van wakker liggen, of schrik ik veels te vroeg wakker. Dat is niet zo erg, soms zijn dingen gewoon even moeilijk, of kom je door tijdgebrek even in de knel te zitten.
Wat ik bedoel is dat als je in loondienst bent je wat makkelijker van je verantwoordingen weg kan lopen, wat als zelfstandige niet gaat omdat je volledig verantwoordelijk bent voor wat je aanneemt.
Dit is geen klacht trouwens, begrijp me niet verkeerd. Het gaat hartsikke goed en daar ben ik erg blij mee. Maar ik ben nu 4 jaar bezig en eigenlijk heb ik al 4 jaar niet echt een vrije dag gehad. Ik verdien (veel) meer dan ik in loondienst zou kunnen verdienen, en ja er is een bepaalde mate van meer vrijheid, maar het is ook wel eens zwaar om continu door te buffelen. En dan is het gevoel van vrijheid ineens een stuk minder dan je voor ogen had toen je begon.
Die link is mn uitrustplekje. Die dan ook weer verhuurd wordt als we er zelf niet zijn, anders kost het alleen maar geld.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 22:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ben uiteraard nu wel geīnteresseerd geraakt wat voor werk je exact doet, je weblink doet het enige vermoeden, maar daar 'raak' je niet zo maar van de 1 op de andere dag in. Dus als je het ene andere kan toelichten
Okquote:Op vrijdag 27 juni 2008 20:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Bruto/netto met wat als grondslag of resultaat?
Bruto winst? Netto winst?
Netto inkomen?
Vergeet niet dat je altijd wel iets aan bedrijfskosten kunt hebben. (Of je ze opvoert als bedrijfskosten ligt aan jezelf natuurlijk.)
Daarnaast is het netto inkomen afhankelijk van de belasting die je betaalt. En die is afhankelijk van je winst en of je wel of niet gebruik kunt maken van fiscale faciliteiten.
Simpel gezegd: je zult met meer gegevens moeten komen om een zinnig antwoord te kunnen geven.
Tof. Ik moet ook eens gaan bedenken hoe ik mijn BE-opleiding leuk kan combineren met mijn hobby (of verslaving) muziek.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 22:57 schreef Snakey het volgende:
Ik ben accountant en werk vooral voor artiesten die in Europa touren. Ik zorg er voor dat per land waar ze spelen hun belastingen, en in sommige gevallen al hun financieen geregeld zijn. En dus zoveel mogelijk probeer te besparen op de belastingen die ze verschuldigd zijn.
Ja, na loonbelasting en premies volksverzekeringen enzo blijft er van 23.400 euro ongeveer 15.000 over.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 15:29 schreef sigme het volgende:
Dank. Dat is dan toch aardig wat meer dan wanneer ik datzelfde bedrag (23.400) bruto verdien uit loondienst, nietwaar?
Jij vergeet voor het gemak dat er ook zoiets als heffingskortingen bestaat? Ik kom toch echt ¤ 3.500 hoger uit.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 15:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, na loonbelasting en premies volksverzekeringen enzo blijft er van 23.400 euro ongeveer 15.000 over.
Ja, je hebt gelijk, het leek al wat te makkelijk.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 16:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij vergeet voor het gemak dat er ook zoiets als heffingskortingen bestaat? Ik kom toch echt ¤ 3.500 hoger uit.
Oh. Dus dan is het lood om oud ijzer? Of ik nou in loondienst dat bedrag verdien of als ZZP'er, wat ik netto overhoud is gelijk?quote:Op zaterdag 28 juni 2008 16:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij vergeet voor het gemak dat er ook zoiets als heffingskortingen bestaat? Ik kom toch echt ¤ 3.500 hoger uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |