abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 juni 2008 @ 23:11:31 #51
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_59782751
quote:
Op zondag 29 juni 2008 21:38 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Pink is kut inderdaad. Veel te weinig kracht in m'n linkerpink. Trainen dus.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  zondag 29 juni 2008 @ 23:16:52 #52
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59782907
Mijn grootste probleem is meer het wisselen van snaren. Op een snaar kan ik leuke loopjes doen, maar als dan 2 snaer naar boven of beneden ga moet ik eerst goed kijken
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_59783307
quote:
Op zondag 29 juni 2008 23:11 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zag 'm op feedback staan. Werkt het goed?
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_59784265
quote:
Op zondag 29 juni 2008 23:29 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Zag 'm op feedback staan. Werkt het goed?
Ik heb die dingen wel eens bij iemand anders geprobeerd, en als ik eerlijk ben zou ik gewoon eerst meer gaan oefenen op de gitaar dan zo'n ding proberen. Vooral omdat de prijs van die dingen een beetje belachelijk is voor 3 stukjes plastic en een paar veertjes als ik het me goed herinner.
  maandag 30 juni 2008 @ 00:18:26 #55
157428 GoodGawd
pi_59784418
Voor op mijn aankomende lange vanantie lijkt het me ideaal, heb het nog niet geprobeerd, maar ik ga nog wel even langs de feedback in Utrecht leuke hebbe dingetjes inkopen
pi_59823511
TVP, net mijn eerste electrische gitaar gekregen
Cort G200

(maar dan in het rood/wit ipv blauw/wit )

Iemand nog algemene tips, want ik heb er geen handleiding bij (is 2e hands, maar amper gebruikt) en de site van Cort mag ik niet op van google (malware oid), en ik heb GEEN idee waarom ik nou bvb bepaalde pickups wel of niet moet gebruiken, of dat "tone" knopje.
En hoe werkt die whammy-bar, die zit erbij, kan ik erin schroeven, maar ik moet er flink wat kracht op zetten wil de toon een heel klein beetje veranderen, hoort dat zo? Ik durf niet teveel kracht te zetten...
  dinsdag 1 juli 2008 @ 18:25:27 #57
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59824017
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 17:54 schreef M4a1 het volgende:
TVP, net mijn eerste electrische gitaar gekregen
Cort G200
[ afbeelding ]
(maar dan in het rood/wit ipv blauw/wit )

Iemand nog algemene tips, want ik heb er geen handleiding bij (is 2e hands, maar amper gebruikt) en de site van Cort mag ik niet op van google (malware oid), en ik heb GEEN idee waarom ik nou bvb bepaalde pickups wel of niet moet gebruiken,
Dat geeft een andere klank, gewoon lekker uitproberen. Ik heb een favoriet standje, maar de andere standjes gebruikt ik ook als ik zin heb.
quote:
of dat "tone" knopje.
Om de tone aan te passen, net wat je lekker vind of het beste past bij een stuk dat je speelt. Lekker experimenteren dus.
quote:

En hoe werkt die whammy-bar, die zit erbij, kan ik erin schroeven, maar ik moet er flink wat kracht op zetten wil de toon een heel klein beetje veranderen, hoort dat zo? Ik durf niet teveel kracht te zetten...
Bij sommige gitaren kan je hem maar een kan t op drukken, dat kan je vaak zien aan de brug. Met mijn gitaar kan ik de snaran alleen slapper whammyen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_59824111
Als je nou punk wilt spelen hè (Offspring etc, de pop-punk achtige nummers), en je wilt van die korte snelle achtste noten spelen, hoe demp je die dan het beste?
pi_59824234
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 18:31 schreef M4a1 het volgende:
Als je nou punk wilt spelen hè (Offspring etc, de pop-punk achtige nummers), en je wilt van die korte snelle achtste noten spelen, hoe demp je die dan het beste?
Met de muis van je pink waarmee je de snaren aanslaat, ofwel palm mute.

I feel kinda Locrian today
pi_59824374
Ohja...ga zo snel mogelijk op gitaarles (ongeacht wat sommigen hier waarschijnlijk gaan beweren als reactie op deze uitspraak).

Van een professionale gitaarleraar leer je het snelst een goede techniek. Misschien lijkt het nu niet nodig en wil je rond klooien op je gitaar, akkoord. Maar als je eenmaal een 'verkeerde' techniek aanleert ben je net zo lang bezig om die weer af te leren, wil je op een gegeven moment een niveau hoger komen.
pi_59824428
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 18:39 schreef starla het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oeh, dat doe ik ook heel veel in de metalcore
Brutal. Fucking. Metal.
pi_59824563
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 17:54 schreef M4a1 het volgende:
Met de whammy bar (of tremolo bridge) kan je eigenlijk altijd de tonen naar beneden halen. Dit doe je door het hendeltje ongeveer parallel aan de snaren te houden (richting de kop van de gitaar) en het hendeltje vervolgens richting de body te drukken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_59827136
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 18:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Met de whammy bar (of tremolo bridge) kan je eigenlijk altijd de tonen naar beneden halen. Dit doe je door het hendeltje ongeveer parallel aan de snaren te houden (richting de kop van de gitaar) en het hendeltje vervolgens richting de body te drukken.
Ooooowja lol, ik was aan het ding aan het draaien en me af aan het vragen waarom het niks deed
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 18:39 schreef starla het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Thanks, ik had wel van palm muten gehoord maar het leek me zo snel om te doen.. toch aan snelheid werken dan

-edit-
oh wacht, ik zie dat je je hand erop moet hóuden, niet na iedere toon muten maar gewoon constant... oooooh!!

[ Bericht 6% gewijzigd door M4a1 op 01-07-2008 21:40:34 ]
pi_59828034
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 20:54 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Ooooowja lol, ik was aan het ding aan het draaien en me af aan het vragen waarom het niks deed
dat deed ik ook bij mijn eerste ontmoeting met de tremolo...

Ik gebruik de tremolo eigenlijk niet zoveel. Eigenlijk alleen heel lichtjes op akkoorden die wat langer moeten klinken. Maakt het akkoord wat levendiger (qu63, Brian May doet het ook)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 21:41:31 #65
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59828078
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:39 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

dat deed ik ook bij mijn eerste ontmoeting met de tremolo...

Ik gebruik de tremolo eigenlijk niet zoveel. Eigenlijk alleen heel lichtjes op akkoorden die wat langer moeten klinken. Maakt het akkoord wat levendiger (qu63, Brian May doet het ook)
Dat wist ik

En ook wel eens omhoog
It's Time To Shine
pi_59828162
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat wist ik

En ook wel eens omhoog
Ja, maar dat kan je ook je snaren kosten...
pi_59830806
Ik ben weer begonnen met spelen, vanaf niveau 0 zeg maar.
Ben vooral bezig met het oefenen met mijn vingers, goed op de fret krijgen zeg maar.
En dan beetje simpele nummers spelen.

Hoe lang duurde het bij jullie voor je wat (simpels) kon en waarmee zijn jullie begonnen?
  dinsdag 1 juli 2008 @ 23:52:57 #68
pi_59831411
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:24 schreef JeroenV het volgende:

Hoe lang duurde het bij jullie voor je wat (simpels) kon en waarmee zijn jullie begonnen?
Ik ben begonnen met het C akkoord. Eerst de wijsvinger plaatsen, dan de 2e vinger op de goede plek wringen... AUW! Kramp! 5 minuten pauze. Nog eens proberen. Na een halve dag oefenen kreeg ik alle vingers op de goede plek en kon ik mijn eerste akkoord aan slaan.

De volgende dag werd ik wakker, deed een half oog open, zag een geleende gitaar en dacht: "Nu moet je dat ding pakken en iets doen." Na een kwartier wakker worden zat ik op mijn bed met de gitaar en zette in 1 beweging de C en sloeg een zuiver klinkend akkoord aan. Toen was ik verslaafd. Na 2 dagen kon ik de A en de E en kon ik een melodietje spelen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_59831508
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:24 schreef JeroenV het volgende:
Ik ben weer begonnen met spelen, vanaf niveau 0 zeg maar.
Ben vooral bezig met het oefenen met mijn vingers, goed op de fret krijgen zeg maar.
En dan beetje simpele nummers spelen.

Ik ben eigenlijk meer begonnen met akkoorden dan met losse noten.

Pingelen op een oude spaanse gitaar die ik op zolder had gevonden (van mijn ouders, er lagen er twee). Juist meer akkoorden dan losse noten, want als je alleen "vader Jacob" speelt met losse noten, klinkt het nergens naar. Als je akkoorden speelt wordt het al snel een echt liedje (en dankzij de akkoordschema's op internet hoef je niet per se de hele theorie achter akkoorden te kennen om akkoorden te kunnen spelen). Ik denk dat ik een jaartje op die gitaren gespeeld heb.

Omdat ik voornamelijk rocknummers speelde (Live en K's Choice, enzo) heb ik een elektrische gitaar (mijn samick Les Paul) en een versterker (vrij simpele Marshall 15W met clean, overdrive, reverb en tube-emulatie) gekocht en ben toen lekker door gaan klooien. Later nog een guitarport gekocht (wat echt een goed idee is, omdat je met de software zó enorm veel mogelijkheden hebt dat je ieder geluid kan krijgen dat je zou willen hebben). Daarna heb ik een westerngitaar en een tweede elektrische gitaar ('vintage' VH51, Musicman Axis kopie) gekocht. Die tweede gitaar heeft een tremolobrug, wat ik toch wel miste bij de Les Paul.

Nu wil ik eigenlijk nog een Red Special kopie, maar qu63 wil hem niet verkopen...
  woensdag 2 juli 2008 @ 00:01:51 #70
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59831566
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:58 schreef Jordy-B het volgende:
Nu wil ik eigenlijk nog een Red Special kopie, maar qu63 wil hem niet verkopen...
Ik heb em ook 2e hands gekocht

En als ik mn Red Special Super heb mag jij deze kopen
It's Time To Shine
pi_59832799
Bij Wonderwall van Oasis staat dit:
quote:

Em7 G Dsus4 A7sus4
e--3--3--3--3-3-3-3-3--3--3-3--3-3-3--3--3-3-3--3--3-3-3-3-3-3-3----
B--3--3--3--3-3-3-3-3--3--3-3--3-3-3--3--3-3-3--3--3-3-3-3-3-3-3----
G--0--0--0--0-0-0-0-0--0--0-0--0-2-2--2--2-0-0--0--0-0-0-0-0-0-0----
D--2--2--2--2-2-2-0-0--0--0-0--0-0-0--0--0-0-2--2--0-2-2-0-2-2-0----
A--2--2--2--2-2-2-2-2--2--2-2----------------0--0----0-0-0-0-0------
E--0--0--0--0-0-0-3-3--3--3-3---------------------------------------

Em7 G Dsus4 A7sus4
Today is gonna be the day that they're gonna throw it back to you
Maar hoe moet je het dan precies aanslaan? En wanneer weet je of het op of neer moet? Voor mijn gevoel is het begin veel langer dan wat het moet zijn. (buiten dat het nog niet klinkt)
pi_59832928
Tabs zijn altijd wat problematisch qua timing.

Hier kun je afkijken:

pi_59833192
Mja ik heb het ritme inmiddels redelijk gevonden

Volgende probleem is dat de opslag niet lukt. Ik heb geen plectrum, dus doe het mijn mijn duim en wijsvinger tegen elkaar. Alleen bij de opslag loopt dat telkens vast tussen de snaren

Verder gaat het wel goed, wel gaaf dat ik nu eindelijk wat vooruit kom.
pi_59833591
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 03:52 schreef JeroenV het volgende:
Alleen bij de opslag loopt dat telkens vast tussen de snaren
Oefenen en je zult meer gevoel krijgen. Je aanslagen zullen steeds constanter worden ipv de ene keer alle snaren knettershard aanslaan en de andere keer alle snare net schampen.
  woensdag 2 juli 2008 @ 07:56:18 #75
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_59833777
Hoe voorkom ik dat als ik een snaar op een fret druk dat ik de snaar eronder ook aanraak, heb het idee dat mijn vingertoppen te dik zijn.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  woensdag 2 juli 2008 @ 08:14:06 #76
157428 GoodGawd
pi_59833885
Ritme moet je horen.
pi_59834116
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 07:56 schreef Heatseeker het volgende:
Hoe voorkom ik dat als ik een snaar op een fret druk dat ik de snaar eronder ook aanraak, heb het idee dat mijn vingertoppen te dik zijn.
Meestal komt dat doordat je je duim niet ver genoeg onder de hals hebt geplaatst. Met name als je de bovenste snaren wilt aanslaan moet je goed je duim onder de hals bewegen. In het begin doe je teveel met alléén je vingers en te weinig met de positie van je hand.

In het onderstaande voorbeeld zie je de duim helemaal niet, omdat hij z'n duim goed onder de hals heeft. Hierdoor komen de vingers meer loodrecht op de hals te staan waardoor je de andere snaren niet aanraakt.

In tegenstelling tot hier:

Dat je duim over de hals steekt is niet altijd een probleem. Sommige akkoorden of riffs lenen zich daar uitstekend voor. Jimi Hendrix drukte juist vaak de lage E in met z'n duim als hij deze aansloeg:

woensdag 2 juli 2008 @ 08:43:54 #78
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_59834156
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 08:39 schreef starla het volgende:

[..]

Meestal komt dat doordat je je duim niet ver genoeg onder de hals hebt geplaatst. Met name als je de bovenste snaren wilt aanslaan moet je goed je duim onder de hals bewegen. In het begin doe je teveel met alléén je vingers en te weinig met de positie van je hand.

In het onderstaande voorbeeld zie je de duim helemaal niet, omdat hij z'n duim goed onder de hals heeft. Hierdoor komen de vingers meer loodrecht op de hals te staan waardoor je de andere snaren niet aanraakt.

[ afbeelding ]

In tegenstelling tot hier:

[ afbeelding ]

Dat je duim over de hals steekt is niet altijd een probleem. Sommige akkoorden of riffs lenen zich daar uitstekend voor. Jimi Hendrix drukte juist vaak de lage E in met z'n duim als hij deze aansloeg:

[ afbeelding ]
Dank je wel, ga het vanavond proberen.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
pi_59838416
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 01:48 schreef JeroenV het volgende:
Bij Wonderwall van Oasis staat dit:
[..]

Maar hoe moet je het dan precies aanslaan? En wanneer weet je of het op of neer moet? Voor mijn gevoel is het begin veel langer dan wat het moet zijn. (buiten dat het nog niet klinkt)
Tabs altijd even tussen [code]-tags zetten... dan worden ze goed uitgelijnd.
Er zit hoorbaar verschil tussen de down- en upstrokes, maar het kan zijn dat je even moet oefenen voordat je dat verschil ook hoort.

Omdat bij tabs het ritme vaak onduidelijk is, moet je altijd even naar het originele nummer luisteren en dat meespelen (youtube is handig, maar winamp is prettiger in gebruik, omdat je gewoon sneltoetsen kan gebruiken en niet iedere keer naar je muis hoeft te grijpen).

Wat de upstroke betreft: gebruik je plectrum zoals je een kwast of penseel gebruikt als je op en neer schildert. Als je schildert, druk je de kwast niet tegen de haren in, maar kantel je de kwast zo dat je steeds met de haren mee schildert.

Kantel dus de hoek van je plectrum (van je hand, eigenlijk) een beetje, zodat je niet het probleem hebt dat het plectrum zich tussen de snaren begraaft.
  woensdag 2 juli 2008 @ 12:18:50 #80
157428 GoodGawd
pi_59838753
lol @ plaatje nr 2
Die houdt zijn nagels wel erg kort
pi_59843879
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 12:18 schreef GoodGawd het volgende:
lol @ plaatje nr 2
Die houdt zijn nagels wel erg kort
Ingegroeide nagels. Brr...
pi_59865131
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 15:47 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ingegroeide nagels. Brr...
Ai, en waarom lijkt het eigenlijk altijd zo alsof hendrix zijn gitaar verkeerd om heeft? hij heeft wel een linkshandige, maar waarom hij verkeerd om hangt, dat wou ik wel weten
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
pi_59865196
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 13:51 schreef matjuhhh007 het volgende:

[..]

Ai, en waarom lijkt het eigenlijk altijd zo alsof hendrix zijn gitaar verkeerd om heeft?
Omdat hendrix zijn gitaar verkeerd om heeft.

Hij was linkshandig, maar gebruikte eigenlijk altijd rechtshandige gitaren. Kijk maar naar de slagplaat.
pi_59866538
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 13:53 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Omdat hendrix zijn gitaar verkeerd om heeft.

Hij was linkshandig, maar gebruikte eigenlijk altijd rechtshandige gitaren. Kijk maar naar de slagplaat.
Yep, een rechtshandige gitaar met de snaren verkeerd om.
pi_59867382
Cool. Misschien is dat z'n geheim.

*Bestelt linkshandige gitaar.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:22:36 #86
20720 brother52
Dus..........
pi_59867593
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 15:14 schreef SuperHarregarre het volgende:

En als dat het geheim niet is, kom ik die gitaar gratis bij je ophalen
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_59868804
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 15:22 schreef brother52 het volgende:

[..]

En als dat het geheim niet is, kom ik die gitaar gratis bij je ophalen
Gratis in dollars is aanschafprijs in euro's. Die wisselkoers tegenwoordig ook.
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:10:59 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59868848
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 15:14 schreef SuperHarregarre het volgende:

Hij speelt op een rechtshandige zoals hierboven al gezegd is
It's Time To Shine
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:11:23 #89
20720 brother52
Dus..........
pi_59868860
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:08 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Gratis in dollars is aanschafprijs in euro's. Die wisselkoers tegenwoordig ook.
Ook goed, maar dan moet het wel een linkshandige Indie 2tone zijn met gratis (in euro's) koffer erbij.
Bij voorkeur ook nog met schaller straplocks maar die wil ik er eventueel zelf ook nog wel opschroeven.
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:11:41 #90
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59868870
En bij Brian May is het iig niet zn gitaar wat het geheim is
It's Time To Shine
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:12:06 #91
20720 brother52
Dus..........
pi_59868885
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:10 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hij speelt op een rechtshandige zoals hierboven al gezegd is
Daarom juist, als je rechts bent moet je dus een linkshandige bestellen.
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:13:53 #92
20720 brother52
Dus..........
pi_59868926
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:11 schreef qu63 het volgende:
En bij Brian May is het iig niet zn gitaar wat het geheim is
Wel onderdeel van z'n geheim. Want hij kan z'n elementen uit fase zetten.
En misschien zijn de gaatjes van de houtworm in de hals wel zijn geheim.
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:14:40 #93
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59868942
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:12 schreef brother52 het volgende:

[..]

Daarom juist, als je rechts bent moet je dus een linkshandige bestellen.
Nee, dan moet je een rechtshandige bestellen en de snaren omwisselen.
It's Time To Shine
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:15:11 #94
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59868954
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:13 schreef brother52 het volgende:

[..]

Ik heb een Brian May Red Special, en ik kan niet spelen

Dus dat is niet het geheim
It's Time To Shine
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:20:36 #95
pi_59869085
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:13 schreef brother52 het volgende:

[..]

En vergeet zijn Deaky niet.
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:20:46 #96
20720 brother52
Dus..........
pi_59869087
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:15 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik heb een Brian May Red Special, en ik kan niet spelen

Dus dat is niet het geheim
Misschien moet je nog 2 AC30's kopen en daar een paar miliseconden vertraging tussen zetten voor het stereo-effect.
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:29:58 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59869302
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En vergeet zijn Deaky niet.
Ik heb deze al:

Dat is een treble booster en Deacy Amp in een

En ik heb ook al een Digitech Brian May Pedal waar ik de delays en Deacy Amp uit kan halen
It's Time To Shine
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:30:37 #98
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_59869321
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:20 schreef brother52 het volgende:

[..]

Misschien moet je nog 2 AC30's kopen en daar een paar miliseconden vertraging tussen zetten voor het stereo-effect.
3 zelfs dan, 1 clear, delay 1 en delay 2
It's Time To Shine
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:32:12 #99
20720 brother52
Dus..........
pi_59869360
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

3 zelfs dan, 1 clear, delay 1 en delay 2
Had je nog geen AC30 dan?