abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61298414
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:30 schreef Jordy-B het volgende:
[ afbeelding ]
thx, hier kan ik wel iets mee
quote:
Op maandag 1 september 2008 18:00 schreef peejdorie het volgende:
[..]
Kan je niet gewoon het beste met tabs werken in plaats van notenschrift? Meestal is het gewoon de vinger die het dichtst in de buurt is, en welke vingers je daarna moet gebruiken voor andere tonen.
[...]
eerst ff moeten googlen wat tabs zijn (xD) maar is opzich ook een goed idee om ze te gebruiken:)
deze site heeft me goed geholpen met het begrijpen ervan:
http://www.gitaartabs.nl/index.php?page=les_tab_lezen
thx voor snelle reacties:)
Op maandag 27 juli 2009 13:48 schreef Boeman het volgende:
:')
Potentieel goed topic powerlite
pi_61300098
quote:
Op maandag 1 september 2008 18:40 schreef powerlite het volgende:

[..]

thx, hier kan ik wel iets mee
[..]

eerst ff moeten googlen wat tabs zijn (xD) maar is opzich ook een goed idee om ze te gebruiken:)
deze site heeft me goed geholpen met het begrijpen ervan:
http://www.gitaartabs.nl/index.php?page=les_tab_lezen
thx voor snelle reacties:)
tabs heerschen (en nu niet op gaan zoeken wat heerschen betekend hè!)
pi_61301649
quote:
Op maandag 1 september 2008 18:00 schreef peejdorie het volgende:

[..]

Kan je niet gewoon het beste met tabs werken in plaats van notenschrift? Meestal is het gewoon de vinger die het dichtst in de buurt is, en welke vingers je daarna moet gebruiken voor andere tonen.

Ik heb sinds afgelopen weekend nieuwe snaren op mijn epiphone les paul gezet, DR "tite-fit" electric snaren. Die zijn 0,009 - 0,042 inch, en daardoor hoeft er maar weinig spanning op te staan om de juiste toon te krijgen. Dat is handig met het maken van bends, maar het heeft ook een nadeel; de snaren raken soms hoger gelegen frets, waardoor je fret buzz krijgt
Ik heb de zadels (heten die zo?) van de betreffende snaren al een beetje naar voren geschroefd (naar de elementen toe) en het wordt daardoor wel wat minder, maar het is nog niet helemaal over

Toch maar andere snaren erop zetten of weet iemand nog geniale trucs om dit te verhelpen?

edit: deze [ afbeelding ]
Het kan de brugafstelling zijn, maar het zou ook aan de trussrod kunnen liggen.

Er staat bij een staalsnarige/elektrische gitaar vrij veel spanning op de snaren. Om te voorkomen dat de nek kromtrekt, zit er een metalen staaf met schroefdraad in verwerkt. Deze staaf (trussrod) zorgt voor tegendruk om de trekkracht van de snaren te compenseren, zodat de nek goed recht blijft.

De nek van jouw gitaar is afgesteld om de oude (zwaardere?) snaren te dragen. Er was balans tussen de trekkracht van de snaren en de tegendruk van de nek. Als je overstapt op lichtere snaren, zullen deze snaren minder trekken. Je krijgt dan de situatie dat de balans nu meer in het voordeel van de trussrod ligt. Dit zorgt ervoor dat de nek nu rechter is (prima), of zelfs naar achteren buigt (niet prima). Je moet in ieder geval de rest van de afstelling van de gitaar (laten) corrigeren zodat alles weer klopt. Controleer in ieder geval even dat de nek niet naar achteren buigt. Druk een snaar naar keuze even aan op de eerste en de hoogste fret en controleer even de hoogte tussen de snaar en de frets in het midden (ongeveer 12e fret). Er hoort nog ruimte te zijn tussen de snaar en de fretten.

Je kan de trussrod zelf aanpassen, maar het is wel een klusje waar enige risico's aan verbonden zijn (je kan je nek slopen, zeg maar).
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 1 september 2008 @ 21:19:01 #229
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_61303759
quote:
Op maandag 1 september 2008 20:21 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het kan de brugafstelling zijn, maar het zou ook aan de trussrod kunnen liggen.

Er staat bij een staalsnarige/elektrische gitaar vrij veel spanning op de snaren. Om te voorkomen dat de nek kromtrekt, zit er een metalen staaf met schroefdraad in verwerkt. Deze staaf (trussrod) zorgt voor tegendruk om de trekkracht van de snaren te compenseren, zodat de nek goed recht blijft.

De nek van jouw gitaar is afgesteld om de oude (zwaardere?) snaren te dragen. Er was balans tussen de trekkracht van de snaren en de tegendruk van de nek. Als je overstapt op lichtere snaren, zullen deze snaren minder trekken. Je krijgt dan de situatie dat de balans nu meer in het voordeel van de trussrod ligt. Dit zorgt ervoor dat de nek nu rechter is (prima), of zelfs naar achteren buigt (niet prima). Je moet in ieder geval de rest van de afstelling van de gitaar (laten) corrigeren zodat alles weer klopt. Controleer in ieder geval even dat de nek niet naar achteren buigt. Druk een snaar naar keuze even aan op de eerste en de hoogste fret en controleer even de hoogte tussen de snaar en de frets in het midden (ongeveer 12e fret). Er hoort nog ruimte te zijn tussen de snaar en de fretten.

Je kan de trussrod zelf aanpassen, maar het is wel een klusje waar enige risico's aan verbonden zijn (je kan je nek slopen, zeg maar).
Oké bedankt voor de duidelijke uitleg. Die trussrod zelf aanpassen lijkt me indd geen goed plan. Als ik een snaar op de 12e fret indruk, verschilt het per snaar, maar de hoge E snaar heeft bijvoorbeeld maar minimale ruime tov het 13e fretijzer (ik hoor hem niet trillen, maar zie met het blote oog eigenlijk geen ruimte).
Helpt het evt. ook om weer zwaardere snaren erop te zetten of is het kwaad nu al geschied en is hij kromgetrokken?
pi_61305149
Ik zou hem gewoon even naar de winkel/gitaarboer brengen om te laten afstellen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_61335550
Vanavond even aan het stoeien geweest met KRISTAL Audio Engine (in combinatie met Amplitube), om eens a la Brian May een gitaarharmonie in elkaar te steken.

Ik heb een (niet zo'n goeie) tab van Procession gebruikt (Queen II). Min-of-meer iedere snaar apart opgenomen.

Procession

Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik wel fatsoenlijke sustain kan krijgen zonder alle ruis en troep. En er zit een valse noot in, maar dat ligt meer aan die tab dan aan mij. (Ik vond KRISTAL al lastig zat, dus ik had geen zin om ook nog aan die tab te moeten sleutelen.)
  woensdag 3 september 2008 @ 00:02:40 #232
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_61336382
Klinkt op zich wel goed!

Alleen jammer dat jouw lage tonen niet zo " " zijn als die van Brian

Probeer anders ook eens Good Company

Klinkt ook niet verkeerd trouwens

Ohja, doe dit alleen als je veel tijd over hebt
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_61344840
quote:
Op woensdag 3 september 2008 00:02 schreef qu63 het volgende:
Klinkt op zich wel goed!

Alleen jammer dat jouw lage tonen niet zo " " zijn als die van Brian
Ik heb een Les Paul gebruikt(die gaat makkelijker in drop-D). Die heeft juist veel krachtigere lage tonen dan de Red Special. Dat was de reden dat ik de track met het basloopje op een veel lager volume in de mix heb gegooid, omdat 'ie totaal over de harmonie heenscheurde. (de bas zit ook in het rechterkanaal, terwijl de rest vooral links zit).

Ik doe later nog wel een poging met een andere tab (alleen heeft die tab de timing veel minder duidelijk)
  woensdag 3 september 2008 @ 17:35:47 #234
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_61352438
Ben benieuwd!

Misschien zelf ook maar eens aanklooien met Procession, is wel gaaf om te doen
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 4 september 2008 @ 22:10:16 #235
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_61387141

Mijn gitaar leraar

http://www.northseajazz.com/nl/Photobook.aspx?&p=13# (2e rij van onder 1ste van rechts.)
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_61387145
Ik kan geen 'Welke gitaar moet ik kopen'- topic vinden, dus ik stel mijn vraag maar hier.
Ik heb nu een oude akoestische (spaanse-) gitaar waar ik een tijdje wat op gepingeld heb. Volgende week start ik met gitaarlessen en ik wil een betere gitaar kopen, waarschijnlijk een western.
Ik heb er een paar in mijn handen gehad en mij beviel de Cort earth 100 goed. Iemand hier die ervaring heeft met deze gitaar? Of iemand die andere tips heeft.
(kost in die winkel trouwens ¤289,- is dat een beetje redelijk?)
Jij ook?
  donderdag 4 september 2008 @ 22:52:48 #237
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_61388421
Zaterdag 2e gig en dan over twee weken:

Lekker iedereen wegblazen, betaald
pi_61389523
quote:
Op donderdag 4 september 2008 22:10 schreef Krambo het volgende:
Ik kan geen 'Welke gitaar moet ik kopen'- topic vinden, dus ik stel mijn vraag maar hier.
Ik heb nu een oude akoestische (spaanse-) gitaar waar ik een tijdje wat op gepingeld heb. Volgende week start ik met gitaarlessen en ik wil een betere gitaar kopen, waarschijnlijk een western.
Ik heb er een paar in mijn handen gehad en mij beviel de Cort earth 100 goed. Iemand hier die ervaring heeft met deze gitaar? Of iemand die andere tips heeft.
(kost in die winkel trouwens ¤289,- is dat een beetje redelijk?)
Ik heb zelf geen ervaring met Cort maar ze schijnen best wel redelijk te zijn.
In dezelfde prijsklasse kun je ook een Dean Performer kopen, daar heb ik best wel goede dingen over gehoord.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  vrijdag 5 september 2008 @ 08:29:18 #239
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_61393041
quote:
Op donderdag 4 september 2008 23:34 schreef brother52 het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen ervaring met Cort maar ze schijnen best wel redelijk te zijn.
In dezelfde prijsklasse kun je ook een Dean Performer kopen, daar heb ik best wel goede dingen over gehoord.
Cort is een goed merk, speelt lekker voor beginnersgitaar... Maar akoestisch weet ik niet
  vrijdag 5 september 2008 @ 09:34:17 #240
20720 brother52
Dus..........
pi_61394152
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 08:29 schreef KaMo het volgende:

Cort is een goed merk, speelt lekker voor beginnersgitaar... Maar akoestisch weet ik niet
Een ex-collega van mij heeft er één. Die was er volgens mij wel over te spreken.
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_61434788
quote:
Op maandag 1 september 2008 19:35 schreef Patrijz het volgende:

[..]

tabs heerschen (en nu niet op gaan zoeken wat heerschen betekend hè!)
whaha xD
Op maandag 27 juli 2009 13:48 schreef Boeman het volgende:
:')
Potentieel goed topic powerlite
pi_61478211
Kan iemand mij vertellen waarom Eric Johnson zo'n andere sunburst heeft?
Is dat gekomen omdat hij er veel op gespeeld heeft of is het gewoon een hele andere lak.
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
pi_61478260
quote:
Op maandag 8 september 2008 18:04 schreef matjuhhh007 het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom Eric Johnson zo'n andere sunburst heeft?
Is dat gekomen omdat hij er veel op gespeeld heeft of is het gewoon een hele andere lak.
Bedoel je dat bruinige?

Dat heet een tobacco sunburst en is een vrij normale kleuroptie.
pi_61482222
Owh, ik zie die niet vaak, heb zelf ook een 'normale' fender sunburst, vandaar ...
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
pi_61502909
niet helemaal 'n leer gitaar spelen iets maar ik denk dat het hier prima bij past aangezien het wel 'n beginners iets is.

Ik heb 'n nieuwe kabel gekocht voor tussen m'n gitaar en de versterker/stemapparaat want de vorige deed het niet meer. Nou doet deze het echter ook helemaal niet. (Stemapparaat en de versterker ontvangen geen geluid van de gitaar, die werken allebei nog wel) Is er dan iets in de gitaar kapot of heb ik het gewoon verneukt op de een of andere lompe manier?:')

*edit* ik heb natuurlijk wel dat knopje open gedraaid dat ervoor zorgt dat er geluid doorgelaten word. Zo n00b ben ik dan ook weer niet
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:10:37 #246
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61503152
Doe die kabel anders eerst eens rechtstreeks in een versterker (amdere versterker) en probeer eventueel de kabel van iemand anders die zeker wel goed is.

Anders zou je een los contactje kunnen hebben of een kapotte/versleten volumeknop of schakelaar.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61503224
Okay, ik ga die dingen proberen. Bedankt =)
pi_61515060
Gewoon een verotte jack-socket (dat ding waar je de kabel insteekt, zeg maar)?
  woensdag 10 september 2008 @ 16:12:03 #249
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_61526234
quote:
Op woensdag 10 september 2008 01:41 schreef Jordy-B het volgende:
Gewoon een verotte jack-socket (dat ding waar je de kabel insteekt, zeg maar)?
Of je volume-pot, tone-pot, pickupselector, pickup, amp etc
pi_61527925
quote:
Op woensdag 10 september 2008 16:12 schreef KaMo het volgende:

[..]

Of je volume-pot, tone-pot, pickupselector, pickup, amp etc
Die raken lang niet zo vaak beschadigd als de jack-socket.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')