"Roelandt raadde mij groeihormoon aan"
do 25/09/08 - Spurter Erik Wijmeersch (38) heeft zijn afscheid van de atletiek aangekondigd. Hij haalde zwaar uit naar Renno Roelandt, vicevoorzitter van het BOIC. De dokter zou Wijmeersch tien jaar geleden groeihormoon hebben aangeraden. Roelandt ontkent.
Erik Wijmeersch (foto) deed zijn verhaal op een persconferentie in de gebouwen van de Vlaamse Atletiekliga in Brussel.
"Het gebeurde na het EK 1998 in Boedapest", begint Wijmeersch.
"Op mijn hotelkamer gaf Renno Roelandt, toen voorzitter van de antidopingcommissie van de Vlaamse Gemeenschap, me het advies om groeihormoon te nemen. "Als ik jou was, zou ik het echt proberen", zei hij tegen mij."
"Ik heb zijn advies gevolgd. Tussen 1998 en het voorjaar van 2001 nam ik doping."
"Dit is geen afrekening. Ik doe dit om de hypocrisie in de Belgische sport aan te klagen
Wijmeersch: "Ik heb een tape"
Erik Wijmeersch roept Renno Roelandt op om zijn verhaal te bevestigen: "Mijn geloofwaardigheid staat op het spel."
"Ik heb keiharde bewijzen op tape staan en ben juridisch volledig ingedekt. Als Renno de feiten ontkent, kom ik naar buiten met de bewijzen."
"Ik besef dat dit voor hem een zware klap zal zijn, maar ik heb in mijn carrière één zwarte bladzijde en hij is daar de oorzaak van."
"Hij was voor mij de beslissende factor om met doping te starten. En dat terwijl hij het atleten moet afraden."
Volgende maand publiceert Wijmeersch een boek met meer onthullingen. "zij die denken dat ze veilig zitten, zouden beter schrik krijgen", besluit de Belgische kampioen op de 100 meter.
Wijmeersch riskeert nog een schorsing
Erik Wijmeersch is regerend Belgisch kampioen op de 100 meter. Hij verzamelde in totaal 19 Belgische titels.
Internationaal kende hij zijn hoogtepunt op het EK indoor van 1996 in Stockholm toen hij goud won op de 200 meter.
Wijmeersch hangt nog een schorsing van twee jaar boven het hoofd. In mei daagde hij niet op bij een dopingcontrole.
Roelandt: "Nooit doping voorgeschreven"
Renno Roelandt, ook lid van het wereldantidopingentschap, geeft toe dat hij in 1998 met Erik Wijmeersch over doping gepraat heeft.
"Ik heb met de sprinter Erik Wijmeersch inderdaad over groeihormoon gesproken", zegt hij in een mededeling.
"Dat gebeurde in een tijdsgeest en context waarin heel wat vreemde zaken gebeurden en waarin de Belgische atletiek geen enkele rol speelde op wereldniveau."
"Maar ik heb nooit groeihormoon of een ander verboden product ingespoten, toegediend of bevoorraad aan atleten. En ik heb nooit verboden producten voorgeschreven."
"Dit is de enige reactie die ik over deze zaak wil geven."
BOIC: "Beseffen dat dit zeer erg is"
Het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) blijft bij monde van woordvoerder Luc Rampaer voorzichtig na de uitlatingen van Wijmeersch.
"Het is nog te vroeg om commentaar te geven. We moeten eerst meer informatie hebben", meldt de woordvoerder.
"Maar wij beseffen dat dit zeer erg is. Ik herhaal dat de strijd tegen doping een prioriteit blijft voor het BOIC. Ik vermoed dat we in de volgende dagen zullen praten met Renno Roelandt."
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)