Jammer! Tis saai waarom ben jij zo laat nog wakker als ik vragen mag? K zit nu in Utrecht bij de rabobank in beveiliiging maar is niks te beleven verderquote:Op donderdag 26 juni 2008 04:10 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ah, vooruit dan mag het van me.. Ik kan je helaas niet helpen..
Spa en fruit zit wel asprataam in en die discussie over wel of geen aspartaam ga ik niet aan, kan je 10 tallen voorbeelden geven waarin word aangeduid dat het wel schadelijk is maargoed ontopic fruitdrankjes zonder teveel suiker of aspartaamquote:Op donderdag 26 juni 2008 04:19 schreef Flashwin het volgende:
spa en fruit light varianten.
Verder is het gezeur om aspartaam bullshit. Zolang je niet 100den grammen per dag binnen krijgt, 10 jaar lang, is er niets om je druk om te maken.
Idd, banaan heeft zo'n 30% fruitsuikers, en fruitsuiker is niet veel anders dan biet(/kristal)suiker in calorienquote:Op donderdag 26 juni 2008 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Sinds wanneer denken mensen dat er in fruit geen suikers zitten![]()
Vooral banaan is een suiker bom en die zit bijna in al die smoothies
Ben heel benieuwd, er is nog nooit een uitgebreid dubbelblind onderzoek naar gedaanquote:Op donderdag 26 juni 2008 04:21 schreef fm07 het volgende:
kan je 10 tallen voorbeelden geven waarin word aangeduid dat het wel schadelijk is
Anyway, ontopic maar weerquote:Aspartaam: neuropsychologische en neurofysiologische evaluatie van acute en chronische effecten
Paul A Spiers, LuAnn Sabounjjan, Allison Reiner, Diane K Myers, Judith Wurtman, and Donlad L Schomer
Samenvatting
Achtergrond: Er doen verhalen de ronde over neuro-gedragswetenschappelijke symptomen in verband met aspartaam.
Doelstelling: Het doel van dit onderzoek was te bepalen of aspartaam kan leiden tot een verstoring van het cognitieve, neuropsychologische of gedragsmatige functioneren van normale personen.
Model: Achtenveertig gezonde vrijwilligers voltooiden een willekeurig, dubbelblind, placebo-gecontroleerd cross-overonderzoek. De eerste maand was aspartaamvrij. De testpersonen consumeerden vervolgens elke gedurende 20 dagen frisdranken en capsules met een placebo, aspartaam of sucrose. De testpersonen werden willekeurig toegewezen aan groepen met een hoge (45 mg/kg lichaamsgewicht –1 d–1) of lage- (15 mg/kg lichaamsgewicht –1 d–1) dosis aspartaam. Neuropsychologisch en laboratoriumonderzoek werden uitgevoerd op dag 10 van elke behandelingsperiode om eventuele acute effecten te kunnen bepalen, en op dag 20 voor eventuele chronische effecten.
Resultaten: De concentraties van fenylalanine in het plasma namen aanzienlijk toe gedurende de behandeling met aspartaam. Neuropsychologische resultaten, negatieve ervaringen, aminozuren, insuline- en glucosewaarden en elektro-encefalogrammen werden vergeleken per geslacht en per behandeling. Er werden geen significante verschillen aangetroffen de verschillende factoren.
Conclusie: Grote doses aspartaam hadden geen effect op het neuropsychologische, neurofysiologische of gedragsmatig functioneren van gezonde jongvolwassenen.
Am J Clin Nutr 1998;68:531-7.
Mee eens ja maar dat zijn natuurlijke suikers in zoverre suikerbieten geven ook natuurlijke suikers of rietsuiker maar in vruchten is het toch minder slecht?quote:Op donderdag 26 juni 2008 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Sinds wanneer denken mensen dat er in fruit geen suikers zitten![]()
Vooral banaan is een suiker bom en die zit bijna in al die smoothies
Ice tee wel lekker ja maar dat andere klinkt niet echt als een verfrissend drankje voor na het sporten ofzoquote:Op donderdag 26 juni 2008 12:47 schreef zatoichi het volgende:
Fruit is echt mierzoet! Ik heb diabetes en ben dus ook regelmatig op zoek naar drank zonder suiker, en alle fruitdrankjes vallen sowieso af. TS heeft het wel over aspartaan, maar geraffineerde suiker schijnt ook niet al te best te zijn.
Hoe dan ook on-topic: die vage drankjes met namen als kambucha ofzoiets hebben niet al te veel suiker, of sommigen ice tea. Mijn beste oplossing is groentesap van appelsientje; je moet er wel van houden, maar met een beetje tabasco en knoflook lijkt het een beetje op gazpacho
Zowel de pakken als de flessen (flessen zijn kwa koolzuur drankjes dan) echt verreweg het lekkerst maar beide wel met aspartaam en nog een paar niet natuurlijke zoetstoffen zacherine ofzoquote:Op donderdag 26 juni 2008 12:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee toch? Of hebben ze het onder een E-nummer geplaatst?
Heb je de vraag wel gelezen? Zonder aspartaam , alles wat jij zegt zit dat juist wel inquote:Op donderdag 26 juni 2008 13:27 schreef Ericjuh het volgende:
met koolzuur:
cristal clear
limondain
rivella
cola light
spa en fruit
wat betreft de kleurstof weet ik zo niet
Roosvicee 50/50!quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:26 schreef fm07 het volgende:
Ice tee wel lekker ja maar dat andere klinkt niet echt als een verfrissend drankje voor na het sporten ofzo
Suiker is suiker (vaak in de vorm van fruitsuikers die nog makkelijker door het lichaam worden opgenomen) en is dus net zo 'slecht' als toegevoegde suiker.quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:24 schreef fm07 het volgende:
[..]
Mee eens ja maar dat zijn natuurlijke suikers in zoverre suikerbieten geven ook natuurlijke suikers of rietsuiker maar in vruchten is het toch minder slecht?
Vroeger zeiden ze al snoep verstandig neem een appen , geen mars ofzo
Ligt er maar net aan wat de reden is om geen/minder suiker te eten. Voor de kcal maakt het niets uit inderdaad...geraffineerde suiker of dextrose is na consumptie binnen enkele minuten in de bloedbaan beschikbaar waardoor de pancreas heel snel moet reageren met een grote hoeveelheid insuline, veel sneller dan waarvoor hij ontworpen is (glucose gemaakt door de lever)quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Suiker is suiker (vaak in de vorm van fruitsuikers die nog makkelijker door het lichaam worden opgenomen) en is dus net zo 'slecht' als toegevoegde suiker.
Hangt van de soort af, denk ik. Lipton heeft bijvoorbeeld een reguliere (flesse) Ice Tea waar pakweg net zo veel suiker in zit als in cola, maar ook een light-variant. In de *pakken* Ice Tea zoals Lemon en Apple zitten vrij weinig calorieën, behalve dan nu die Clear Green-rommel.quote:Op donderdag 26 juni 2008 15:35 schreef LastRequest het volgende:
In Ice Tea zit toch hartstikke veel suiker of heb ik dat mezelf aangepraat?
Die dingen van de Aldi bijvoorbeeld, dat kan niet anders..
Mee eensquote:Op donderdag 26 juni 2008 15:15 schreef Elfletterig het volgende:
Wat het hier genoemde Lipton Clear Green betreft: ik vind het niet te zuipen, dat spul. En dat terwijl ik de vorige variant Lipton Ice Tea Green wél erg lekker vond.
Zelf ice tea maken!quote:Op donderdag 26 juni 2008 15:35 schreef LastRequest het volgende:
In Ice Tea zit toch hartstikke veel suiker of heb ik dat mezelf aangepraat?
Die dingen van de Aldi bijvoorbeeld, dat kan niet anders..
Weet je waarom er geen onderzoek naar wordt gedaan?Omdat het de toenmalige directeur van de Food and Drug administration ontslagen is en bedreigd is door de de belangen vertegenwoordigers van mega concerns zoals Coca Cola , Pepsi etc maargoed ik zeg wel eens het kan broodje aap verhaal zijn , aan de andere kant stonden mensen 20 jaar geleden ook asbest platen te zagen zonder bescherming want al die zeikerds die dachten dat het schadelijk was waren paranoide!quote:Op donderdag 26 juni 2008 12:35 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ben heel benieuwd, er is nog nooit een uitgebreid dubbelblind onderzoek naar gedaan
Uit een van de kleinere dubbelblinde onderzoeken bleek dit:
[..]
Anyway, ontopic maar weer![]()
Dat fruitsap zit wel vol calorieen hoorquote:Op donderdag 26 juni 2008 21:58 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zelf ice tea maken!![]()
Erg lekker: een pot redelijk sterke groene thee zetten en hier terwijl het nog heet is een aantal schijfjes citroen, wat plakjes verse gember en wat fijngehakte munt in doen. Af laten koelen. Overgieten in een kan en de prut eruit zeven, aanvullen met water, ijs en verse citroen en gember.![]()
-edit- ook lekker met een paar stukjes fijngesneden rode peper.
Fruit door de sapcentrifuge gooien en zo zelf je fruitsapjes maken.
Een appel door de sapcentrifuge gooien en het sap aanvullen met spa rood.(Apfelschörle roeleert maar niets is zo lekker als zelfgemaakte.) Sinaasappeltje uitpersen en aanvullen met spa rood.
Spa rood met schijfjes citroen, sinaasappel, appel, limoen, perzik etc.
De mogelijkheden zijn eindeloos.
Klopt, maar beter een zelfgemaakt sapje dan een uit de supermarkt. Ik ben ook meer voor de ice tea en de spa met stukje fruit voor een smaakje maar aangezien er allemaal sapjes e.d. genoemd worden leek het me handig om een gezonder alternatief te geven.quote:Op donderdag 26 juni 2008 23:31 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat fruitsap zit wel vol calorieen hoor
Maar verder noem je allemaal heerlijke drankjes op
Bij de ingredientenlijst staat echt geen aspartaam hoor, wel andere zoetstoffen inderdaad, maar aspartaam toch echt niet.quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:28 schreef fm07 het volgende:
[..]
Zowel de pakken als de flessen (flessen zijn kwa koolzuur drankjes dan) echt verreweg het lekkerst maar beide wel met aspartaam en nog een paar niet natuurlijke zoetstoffen zacherine ofzo
Typisch Amerikaans filmpjequote:Op donderdag 26 juni 2008 23:24 schreef fm07 het volgende:
dit is het antwoord op jouw onderzoek (overigens zijn er wel degelijk grootschalige onderzoeken geweest ook internationaal met wisselende uitkomsten:
Dubbelblind onderzoek zie hier:quote:Op vrijdag 27 juni 2008 10:44 schreef Trusten het volgende:
[..]
Typisch Amerikaans filmpjeHet hoge percentage aspartaamgebruikers maakt het onvermijdelijk dat zulke gevallen voorkomen. Als ze er niet waren, dan zou dat juist een reden zijn om te vermoeden dat aspartaam ziektes kan voorkomen. En dan het blind verhaal in dat filmpje, van methanol (dat o.a. in aspartaam zit) kun je inderdaad blind worden, maar dan moet je er wel heel veel meer van nuttigen dan met het gebruik van aspartaam als zoetstof mogelijk is. Er zit meer methanol in een glas sinaasappel- of tomatensap dan in een blikje Cola light...
Er zijn echter drie groepen mensen die geen aspartaam kunnen gebruiken, maar die moeten ook heel wat alledaags voedsel laten staan. Dat zijn de mensen (1 op de 16.000) met de erfelijke afwijking fenylketonurie (PKU), mensen met ernstige leverkwalen en zwangere vrouwen met hyperfenylalanine (te veel fenylalanine in hun bloed). Maar die zijn beslist onder doktersbehandeling en ze moeten een heel erg strikt dieet volgen. Voor hen moet dan ook op het etiket van alle eet- en drinkwaren staan of er aspartaam in zit, want dat zit maar al te vaak in producten waar je het helemaal niet verwacht. Voor alle andere mensen is aspartaam, zoals tot zover bekend is, veilig.
Nogmaals er is inderdaad veel onderzoek gedaan naar aspartaam maar er is bij serieuze dubbelblinde onderzoeken nooit wat gevonden dat de klachten bevestigt...
Als jij er eentje weet te vinden ben ik er erg benieuwd naar
Mensen die op aspartaam gaan letten in hun voeding betekend gewoon dat je je voedingspatroon hebt veranderd en minder troep eet. Je bent gewoon gezonder gaan eten, de relatie met aspartaam is gewoon een epifenomeen. Voor 'de leek' (waaronder jij en ik ik) is het inmiddels onmogelijk een goed oordeel te vormen. Er zijn gewoon teveel studies. Het enige wat je uiteindelijk kan doen is inderdaad proberen zo min mogelijk troep te eten, zeker als je kan kiezen tussen produkten...
Interesting, waar is het onderzoek te vinden?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:34 schreef fm07 het volgende:
knip
Leuk al die namen maar ik wil graag de onderzoeken lezen dus als je wat linkjes voor me hebt? Heb je je weleens in verdiept wat aspartaam in je lichaam doet? In je lichaam wordt aspartaam gesplitst in de beide aminozuren en er komt een beetje methanol vrij. Alle drie de stoffen komen in je lichaam voor en zijn in normale hoeveelheden niet schadelijk.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:41 schreef fm07 het volgende:
Dr. Blaylock is een van de vele wetenschappers en artsen die bezorgd zijn over schade door prikkelende aminozuren door opname van aspartaam en MSG.
Staat toch een link met een verwijzing naar de onderzoeken? Daarnaast staan de onderzoeken van TNO en de Duiste keruringsdienst helemaal nergens??quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:19 schreef Trusten het volgende:
[..]
Leuk al die namen maar ik wil graag de onderzoeken lezen dus als je wat linkjes voor me hebt? Heb je je weleens in verdiept wat aspartaam in je lichaam doet? In je lichaam wordt aspartaam gesplitst in de beide aminozuren en er komt een beetje methanol vrij. Alle drie de stoffen komen in je lichaam voor en zijn in normale hoeveelheden niet schadelijk.
De onderzoeken van de serieuze wetenschappelijke bureau's zoals TNO, de EU, de Duitse keuringsdienst etc. zeggen allen dat normaal gebruik van Aspartaam niet schadelijk is. Alleenj bij overvloedigggebbruik, vanaf 200 gram per dag kunnen milde klachten optreden.
MSG, is nog zo'n mooi fabeltjeook dat is uiteindelijk niet schadelijk, zoals de serieuze wetenschap meerdere keren aangetoond heeft. MSG komt namelijk ook van nature voor in kaas, tomaat, vlees, vis, soja en niet heel China loopt rond met hoofdpijn
![]()
Ben trouwens helemaal geen fan verder van aspartaam maar ik kan gewoon niet zo goed tegen die bangmakerij
Heb ik je al meerdere keren gegeven maar je reageert daar niet eens opquote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:30 schreef fm07 het volgende:
Jij hebt jouw redenen om wel aspartaam te gebruiken en ik de mijne om het liever te mijden, dit topic gaat over alternatieven voor ofwel superveel suiker ofwel aspartaam dus als je daar iets leuks over weet hoor ik het graag anders
Zit je nou alleen maar een beetje te pubmedden je moet ook even doorzoeken dan zie je dat dat slechts een commentaar is op een onderzoek van ene Soffrittiquote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:48 schreef Trusten het volgende:
[..]
Recent onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18560494?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
Preciesquote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zit je nou alleen maar een beetje te pubmedden je moet ook even doorzoeken dan zie je dat dat slechts een commentaar is op een onderzoek van ene Soffritti
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18560494
Nogmaals onafhankelijke onderzoeken.....................quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:48 schreef Trusten het volgende:
[..]
Heb ik je al meerdere keren gegeven maar je reageert daar niet eens op![]()
Recent onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18560494?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
Nog wat linkjes:
http://www.news-medical.net/?id=29715
http://www.evmi.nl/nieuws(...)ankerverwekkend.html
http://www.chivo.nl/modules/news/article.php?storyid=242
quote:Op vrijdag 27 juni 2008 08:24 schreef pfaf het volgende:
[..]
Bij de ingredientenlijst staat echt geen aspartaam hoor, wel andere zoetstoffen inderdaad, maar aspartaam toch echt niet.
Omkoperij is niet zo'n best argument. Zelfs al zouden de FDA en al die andere instanties omgekocht zijn, dan is daarmee nog niet aangetoond dat aspartaam schadelijk is voor de gezondheid.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:13 schreef fm07 het volgende:
Corrupte bende gewoon met miljoenen-belangen in de aspartaam buissines die onderzoeken gaan doen.
K heb al tich keer om een onafhankelijk onderzoek gevraagd waarin word gesteld dat het volkomen onschadelijk is?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:26 schreef Trusten het volgende:
[..]
Omkoperij is niet zo'n best argument. Zelfs al zouden de FDA en al die andere instanties omgekocht zijn, dan is daarmee nog niet aangetoond dat aspartaam schadelijk is voor de gezondheid.
Maar goed, blijf jij het lekker mijden dan blijf ik het lekker drinken
Niet om die aspartaamdiscussie met je aan te gaan hoor (hoewel ik een groot cola-light liefhebber ben), maar is niet alle frisdrank sowieso slecht voor je? Elk eten, eigenlijk. In elk eten zit toch wel iets wat niet gezond is. Maar goedquote:Op donderdag 26 juni 2008 04:21 schreef fm07 het volgende:
Spa en fruit zit wel asprataam in en die discussie over wel of geen aspartaam ga ik niet aan, kan je 10 tallen voorbeelden geven waarin word aangeduid dat het wel schadelijk is maargoed ontopic fruitdrankjes zonder teveel suiker of aspartaam
Gelijk heb je , maargoed tussen slecht en slecht zit ook een verschil.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:13 schreef addict.for.dramatics het volgende:
[..]
Niet om die aspartaamdiscussie met je aan te gaan hoor (hoewel ik een groot cola-light liefhebber ben), maar is niet alle frisdrank sowieso slecht voor je? Elk eten, eigenlijk. In elk eten zit toch wel iets wat niet gezond is. Maar goed
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 16:09 schreef Quantor het volgende:
Om toch even terug te komen Spa & Fruit discussie: je hebt daarin 2 (en eigenlijk 3) versies die met en zonder koolzuur.
De versie zonder koolzuur (die in pakken zit) heb je ook in de Light uitvoering (= incl kunstmatige zoetstoffen = aspartaam) echter de normale heeft gewoon suiker, waarvan een aantal maanden geleden de suikertoevoeging met 10% is verminderd. En die vermindering heb ik als zoetekauw gelijk gemerkt en toen pas op de verpakking gezien.
Maar nog steeds vind ik Spa & Fruit Appel Kers de lekkerste drank naast cola
Trouwens ik wil ook geen aspartaam in m'n drinken of eten (joghurt ofzo) omdat het bij mij gewoon een vieze en bittere smaak heeft. Het proeft niet eens zoet! Ik moet me echt dwingen om bijv. een glas cola light op te drinken als ik weer ergens ben waar men alleen light produkten koopt.
Toen nog niet, nee.:')quote:Op donderdag 26 juni 2008 04:21 schreef fm07 het volgende:
die discussie over wel of geen aspartaam ga ik niet aan
Valt mee hoor, 12 g (waarvan suikers 12 g) koolhydraten per 100 gram dus 12 % suiker. Waarvan het meeste fruitsuiker is...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:58 schreef fm07 het volgende:
Dit is superslecht denk 90 % suiker
Crystal Clear bevat cyclaamzuur, aspartaam en sacharine.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:18 schreef JvA-8 het volgende:
Crystal clear lijkt me duidelijk!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |