abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59696050
ik zoek drankjes met weinig suiker maar geen aspartaam,aspartaam heb ik een beetje een raar gevoel bij dat het niet deugt etc heb wel wat filmpjes op youtube etc om dit te onderbouwen maar gaat het nu niet om.
Wat ik zoek zijn lekkere frisse (fruit)drankjes die niet boordevol met suiker zitten of anderzijds waar aspartaam of andere niet natuurlijke zoetstoffen zitten
pi_59696052
En dat zoek je om 4 uur snachts
pi_59696060
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 04:07 schreef Yashaaaaa het volgende:
En dat zoek je om 4 uur snachts
Ik leef (werk) 'snachts
pi_59696062
Ah, vooruit dan mag het van me.. Ik kan je helaas niet helpen..
pi_59696067
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 04:10 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ah, vooruit dan mag het van me.. Ik kan je helaas niet helpen..
Jammer! Tis saai waarom ben jij zo laat nog wakker als ik vragen mag? K zit nu in Utrecht bij de rabobank in beveiliiging maar is niks te beleven verder
pi_59696075
Ik kom net terug van het uitgaan.. Maar ik ga nu mijn bed maar eens in
pi_59696084
spa en fruit light varianten.

Verder is het gezeur om aspartaam bullshit. Zolang je niet 100den grammen per dag binnen krijgt, 10 jaar lang, is er niets om je druk om te maken.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_59696089
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 04:19 schreef Flashwin het volgende:
spa en fruit light varianten.

Verder is het gezeur om aspartaam bullshit. Zolang je niet 100den grammen per dag binnen krijgt, 10 jaar lang, is er niets om je druk om te maken.
Spa en fruit zit wel asprataam in en die discussie over wel of geen aspartaam ga ik niet aan, kan je 10 tallen voorbeelden geven waarin word aangeduid dat het wel schadelijk is maargoed ontopic fruitdrankjes zonder teveel suiker of aspartaam
  donderdag 26 juni 2008 @ 06:13:26 #9
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_59696171
christal clear misschien?
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_59696257
Goedkoop, lekker, en geen calorieen

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_59696267
Tomatensap
Chiquita sap (die ander halve euro voor 250 ml, was puur fruit zonder extra shit volgens mij)
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_59696269
Spa rood
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 26 juni 2008 @ 07:22:35 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_59696316
Apfelschorle. In DLD kant-en-klaar te koop, in NL gewoon zelf mixen: ongeveer 1/3 glas appelsap aanvullen met prikwater. Heerlijk fris en weinig calorieën
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_59696359
water
I feel kinda Locrian today
pi_59696709
Limonade, zolang je niet de light versie neemt.
Stoer en ruig maar net geen tuig
  Moderator donderdag 26 juni 2008 @ 08:31:41 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_59696732

appeltje voor de dorst?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_59697190
Je kan ijsthee proberen, zit misschien ook wel wat zoetstof in, maar in ieder geval wel minder calorieën dan andere frisdranken. Fruit zit van nature al vol suikers, dus de meeste fruitdrank bevat ook veel calorieën, mits je iets aangelengd met water koopt (spa & fruit etc)... maar dat verpesten ze ook weer vaak met aspartaam en dat soort troep.

Ben ook wel benieuwd of iemand tips heeft.
pi_59697603
Fruitsmoothies bij de lidl.

Altijd 2 soorten fruit en zonder toegevoegde suikers. (en heerlijk spul)
Sappig !!
  Moderator donderdag 26 juni 2008 @ 09:52:11 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_59697977
Sinds wanneer denken mensen dat er in fruit geen suikers zitten

Vooral banaan is een suiker bom en die zit bijna in al die smoothies
pi_59698834
spa rood/blauw/groen
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_59699676
sourcy sprankelsap...
pi_59699912
Wellicht is DubbelFrisss Minder Zoet een optie?
pi_59700556
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:

Idd, banaan heeft zo'n 30% fruitsuikers, en fruitsuiker is niet veel anders dan biet(/kristal)suiker in calorien
pi_59702208
Lipton Clear Green? Zitten geen zoetstoffen in...

of anders

Roosvicee 50/50, 50% fruitsap en 50% water dus geen zoetstoffen en geen suikers toegevoegd maar wel wat suikers van het fruitsap (14 kcal per 100 ml)

pi_59702276
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 04:21 schreef fm07 het volgende:
kan je 10 tallen voorbeelden geven waarin word aangeduid dat het wel schadelijk is
Ben heel benieuwd, er is nog nooit een uitgebreid dubbelblind onderzoek naar gedaan

Uit een van de kleinere dubbelblinde onderzoeken bleek dit:
quote:
Aspartaam: neuropsychologische en neurofysiologische evaluatie van acute en chronische effecten
Paul A Spiers, LuAnn Sabounjjan, Allison Reiner, Diane K Myers, Judith Wurtman, and Donlad L Schomer

Samenvatting

Achtergrond: Er doen verhalen de ronde over neuro-gedragswetenschappelijke symptomen in verband met aspartaam.

Doelstelling: Het doel van dit onderzoek was te bepalen of aspartaam kan leiden tot een verstoring van het cognitieve, neuropsychologische of gedragsmatige functioneren van normale personen.

Model: Achtenveertig gezonde vrijwilligers voltooiden een willekeurig, dubbelblind, placebo-gecontroleerd cross-overonderzoek. De eerste maand was aspartaamvrij. De testpersonen consumeerden vervolgens elke gedurende 20 dagen frisdranken en capsules met een placebo, aspartaam of sucrose. De testpersonen werden willekeurig toegewezen aan groepen met een hoge (45 mg/kg lichaamsgewicht –1 d–1) of lage- (15 mg/kg lichaamsgewicht –1 d–1) dosis aspartaam. Neuropsychologisch en laboratoriumonderzoek werden uitgevoerd op dag 10 van elke behandelingsperiode om eventuele acute effecten te kunnen bepalen, en op dag 20 voor eventuele chronische effecten.

Resultaten: De concentraties van fenylalanine in het plasma namen aanzienlijk toe gedurende de behandeling met aspartaam. Neuropsychologische resultaten, negatieve ervaringen, aminozuren, insuline- en glucosewaarden en elektro-encefalogrammen werden vergeleken per geslacht en per behandeling. Er werden geen significante verschillen aangetroffen de verschillende factoren.

Conclusie: Grote doses aspartaam hadden geen effect op het neuropsychologische, neurofysiologische of gedragsmatig functioneren van gezonde jongvolwassenen.

Am J Clin Nutr 1998;68:531-7.
Anyway, ontopic maar weer

[ Bericht 34% gewijzigd door Trusten op 26-06-2008 12:42:02 ]
  donderdag 26 juni 2008 @ 12:35:57 #26
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59702294
quote:

[..]

Spa en fruit zit wel asprataam in
Nee toch? Of hebben ze het onder een E-nummer geplaatst?
pi_59702571
Fruit is echt mierzoet! Ik heb diabetes en ben dus ook regelmatig op zoek naar drank zonder suiker, en alle fruitdrankjes vallen sowieso af. TS heeft het wel over aspartaan, maar geraffineerde suiker schijnt ook niet al te best te zijn.

Hoe dan ook on-topic: die vage drankjes met namen als kambucha ofzoiets hebben niet al te veel suiker, of sommigen ice tea. Mijn beste oplossing is groentesap van appelsientje; je moet er wel van houden, maar met een beetje tabasco en knoflook lijkt het een beetje op gazpacho
pi_59703536
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 06:13 schreef Jumparound het volgende:
christal clear misschien?
Die vind ik ook lekker maar zit ook aspartaam in
pi_59703625
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:

Mee eens ja maar dat zijn natuurlijke suikers in zoverre suikerbieten geven ook natuurlijke suikers of rietsuiker maar in vruchten is het toch minder slecht?
Vroeger zeiden ze al snoep verstandig neem een appen , geen mars ofzo
pi_59703671
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 12:47 schreef zatoichi het volgende:
Fruit is echt mierzoet! Ik heb diabetes en ben dus ook regelmatig op zoek naar drank zonder suiker, en alle fruitdrankjes vallen sowieso af. TS heeft het wel over aspartaan, maar geraffineerde suiker schijnt ook niet al te best te zijn.

Hoe dan ook on-topic: die vage drankjes met namen als kambucha ofzoiets hebben niet al te veel suiker, of sommigen ice tea. Mijn beste oplossing is groentesap van appelsientje; je moet er wel van houden, maar met een beetje tabasco en knoflook lijkt het een beetje op gazpacho
Ice tee wel lekker ja maar dat andere klinkt niet echt als een verfrissend drankje voor na het sporten ofzo
  donderdag 26 juni 2008 @ 13:27:11 #31
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_59703692
Gewoon water en als je er een smaakje in wilt koop je gewoon zo'n bolletje puur citroen- of limoensap.

Zo'n dingetje rechts dus:
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_59703696
met koolzuur:

cristal clear
limondain
rivella
cola light
spa en fruit

wat betreft de kleurstof weet ik zo niet
Dit keer zonder signature
pi_59703727
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 12:35 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee toch? Of hebben ze het onder een E-nummer geplaatst?
Zowel de pakken als de flessen (flessen zijn kwa koolzuur drankjes dan) echt verreweg het lekkerst maar beide wel met aspartaam en nog een paar niet natuurlijke zoetstoffen zacherine ofzo
pi_59703792
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:27 schreef Ericjuh het volgende:
met koolzuur:

cristal clear
limondain
rivella
cola light
spa en fruit

wat betreft de kleurstof weet ik zo niet
Heb je de vraag wel gelezen? Zonder aspartaam , alles wat jij zegt zit dat juist wel in
pi_59703979
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:26 schreef fm07 het volgende:
Ice tee wel lekker ja maar dat andere klinkt niet echt als een verfrissend drankje voor na het sporten ofzo
Roosvicee 50/50!
  Moderator donderdag 26 juni 2008 @ 13:38:37 #36
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_59704043
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:24 schreef fm07 het volgende:

[..]

Mee eens ja maar dat zijn natuurlijke suikers in zoverre suikerbieten geven ook natuurlijke suikers of rietsuiker maar in vruchten is het toch minder slecht?
Vroeger zeiden ze al snoep verstandig neem een appen , geen mars ofzo
Suiker is suiker (vaak in de vorm van fruitsuikers die nog makkelijker door het lichaam worden opgenomen) en is dus net zo 'slecht' als toegevoegde suiker.
pi_59704177
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Suiker is suiker (vaak in de vorm van fruitsuikers die nog makkelijker door het lichaam worden opgenomen) en is dus net zo 'slecht' als toegevoegde suiker.
Ligt er maar net aan wat de reden is om geen/minder suiker te eten. Voor de kcal maakt het niets uit inderdaad...geraffineerde suiker of dextrose is na consumptie binnen enkele minuten in de bloedbaan beschikbaar waardoor de pancreas heel snel moet reageren met een grote hoeveelheid insuline, veel sneller dan waarvoor hij ontworpen is (glucose gemaakt door de lever)
pi_59706180
Jackie chan green tea Te koop bij De tuinen. Het zijn zakjes, dus je moet zelf water toevoegen Heel makkelijk, even zo een zakje in een petfles gooien en water erbij Je hebt ze in 'natural', maar ook met smaakjes. Zonder aspartaam maar wel met een andere zoetstof trouwens. Die natural is zonder zoetstoffen, maar die smaakt niet
pi_59706968
Op Wikipedia vind je een heel gebalanceerd artikel over aspartaam, met pro- en contra-argumenten. Wat er eigenlijk uit blijkt, is dat nooit goed is aangetoond dat aspartaam ongezond zou zijn. Verder hanteert de EU dusdanige eisen over de inname dat je wel 6-7 liter light-frisdrank per dag moet drinken om uit te komen op de grens van wat onverantwoordelijk veel is.

Wat het hier genoemde Lipton Clear Green betreft: ik vind het niet te zuipen, dat spul. En dat terwijl ik de vorige variant Lipton Ice Tea Green wél erg lekker vond. Daar zat aspartaam in, in de nieuwe zit suiker EN ook veel meer calorieën. Doe mij die oude maar terug, serieus...
pi_59707390
In Ice Tea zit toch hartstikke veel suiker of heb ik dat mezelf aangepraat?
Die dingen van de Aldi bijvoorbeeld, dat kan niet anders..
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  donderdag 26 juni 2008 @ 15:37:52 #41
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_59707449
Ik gebruik zelf diksap als limonadesiroop. Maar dat verschilt qua (fruit)suikers niet van een pak appelsap behalve dat je zelf de hoeveelheid bepaalt en er meer smaken dan appel zijn.
pi_59707776
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 15:35 schreef LastRequest het volgende:
Hangt van de soort af, denk ik. Lipton heeft bijvoorbeeld een reguliere (flesse) Ice Tea waar pakweg net zo veel suiker in zit als in cola, maar ook een light-variant. In de *pakken* Ice Tea zoals Lemon en Apple zitten vrij weinig calorieën, behalve dan nu die Clear Green-rommel.
  donderdag 26 juni 2008 @ 16:17:26 #43
3869 David
Drum the drums
pi_59708452
Je kunt gewone limonade oid aanlengen met water. In het begin zal dit smakeloos lijken maar je past je er snel aan aan. Uiteindelijk is de stap tot het hoofdzakelijk water drinken ook niet meer zo groot. Veel mensen geraken nl. snel 'verslaafd' aan de zoete kick van frisdranken. En eigenlijk is er maar één échte low-calorie drank en dat is water.
pi_59713897
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 15:15 schreef Elfletterig het volgende:
Wat het hier genoemde Lipton Clear Green betreft: ik vind het niet te zuipen, dat spul. En dat terwijl ik de vorige variant Lipton Ice Tea Green wél erg lekker vond.
Mee eens
pi_59716455
tvp, zelfde verhaal hier, geen kunstmatige zoetstoffen voor mij

Frisdranken zijn lastig, zit veel suiker in altijd.
pi_59716808
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 15:35 schreef LastRequest het volgende:
Zelf ice tea maken!
Erg lekker: een pot redelijk sterke groene thee zetten en hier terwijl het nog heet is een aantal schijfjes citroen, wat plakjes verse gember en wat fijngehakte munt in doen. Af laten koelen. Overgieten in een kan en de prut eruit zeven, aanvullen met water, ijs en verse citroen en gember.

-edit- ook lekker met een paar stukjes fijngesneden rode peper.

Fruit door de sapcentrifuge gooien en zo zelf je fruitsapjes maken.

Een appel door de sapcentrifuge gooien en het sap aanvullen met spa rood.(Apfelschörle roeleert maar niets is zo lekker als zelfgemaakte. ) Sinaasappeltje uitpersen en aanvullen met spa rood.

Spa rood met schijfjes citroen, sinaasappel, appel, limoen, perzik etc.

De mogelijkheden zijn eindeloos.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_59719824
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 12:35 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ben heel benieuwd, er is nog nooit een uitgebreid dubbelblind onderzoek naar gedaan

Uit een van de kleinere dubbelblinde onderzoeken bleek dit:
[..]

Anyway, ontopic maar weer

Weet je waarom er geen onderzoek naar wordt gedaan?Omdat het de toenmalige directeur van de Food and Drug administration ontslagen is en bedreigd is door de de belangen vertegenwoordigers van mega concerns zoals Coca Cola , Pepsi etc maargoed ik zeg wel eens het kan broodje aap verhaal zijn , aan de andere kant stonden mensen 20 jaar geleden ook asbest platen te zagen zonder bescherming want al die zeikerds die dachten dat het schadelijk was waren paranoide!

dit is het antwoord op jouw onderzoek (overigens zijn er wel degelijk grootschalige onderzoeken geweest ook internationaal met wisselende uitkomsten:

donderdag 26 juni 2008 @ 23:31:36 #48
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_59719993
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 21:58 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Zelf ice tea maken!
Erg lekker: een pot redelijk sterke groene thee zetten en hier terwijl het nog heet is een aantal schijfjes citroen, wat plakjes verse gember en wat fijngehakte munt in doen. Af laten koelen. Overgieten in een kan en de prut eruit zeven, aanvullen met water, ijs en verse citroen en gember.

-edit- ook lekker met een paar stukjes fijngesneden rode peper.

Fruit door de sapcentrifuge gooien en zo zelf je fruitsapjes maken.

Een appel door de sapcentrifuge gooien en het sap aanvullen met spa rood.(Apfelschörle roeleert maar niets is zo lekker als zelfgemaakte. ) Sinaasappeltje uitpersen en aanvullen met spa rood.

Spa rood met schijfjes citroen, sinaasappel, appel, limoen, perzik etc.

De mogelijkheden zijn eindeloos.
Dat fruitsap zit wel vol calorieen hoor

Maar verder noem je allemaal heerlijke drankjes op
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_59720208
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 23:31 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Dat fruitsap zit wel vol calorieen hoor

Maar verder noem je allemaal heerlijke drankjes op
Klopt, maar beter een zelfgemaakt sapje dan een uit de supermarkt. Ik ben ook meer voor de ice tea en de spa met stukje fruit voor een smaakje maar aangezien er allemaal sapjes e.d. genoemd worden leek het me handig om een gezonder alternatief te geven.
  vrijdag 27 juni 2008 @ 08:24:48 #50
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59723509
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:28 schreef fm07 het volgende:

[..]

Zowel de pakken als de flessen (flessen zijn kwa koolzuur drankjes dan) echt verreweg het lekkerst maar beide wel met aspartaam en nog een paar niet natuurlijke zoetstoffen zacherine ofzo
Bij de ingredientenlijst staat echt geen aspartaam hoor, wel andere zoetstoffen inderdaad, maar aspartaam toch echt niet.
pi_59723611
Dit volg ik even.
Al was het maar om het aspartaam-fabeltje
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_59723960
Bar-le-duc citroen
pi_59726090
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 23:24 schreef fm07 het volgende:
dit is het antwoord op jouw onderzoek (overigens zijn er wel degelijk grootschalige onderzoeken geweest ook internationaal met wisselende uitkomsten:
Typisch Amerikaans filmpje Het hoge percentage aspartaamgebruikers maakt het onvermijdelijk dat zulke gevallen voorkomen. Als ze er niet waren, dan zou dat juist een reden zijn om te vermoeden dat aspartaam ziektes kan voorkomen. En dan het blind verhaal in dat filmpje, van methanol (dat o.a. in aspartaam zit) kun je inderdaad blind worden, maar dan moet je er wel heel veel meer van nuttigen dan met het gebruik van aspartaam als zoetstof mogelijk is. Er zit meer methanol in een glas sinaasappel- of tomatensap dan in een blikje Cola light...

Er zijn echter drie groepen mensen die geen aspartaam kunnen gebruiken, maar die moeten ook heel wat alledaags voedsel laten staan. Dat zijn de mensen (1 op de 16.000) met de erfelijke afwijking fenylketonurie (PKU), mensen met ernstige leverkwalen en zwangere vrouwen met hyperfenylalanine (te veel fenylalanine in hun bloed). Maar die zijn beslist onder doktersbehandeling en ze moeten een heel erg strikt dieet volgen. Voor hen moet dan ook op het etiket van alle eet- en drinkwaren staan of er aspartaam in zit, want dat zit maar al te vaak in producten waar je het helemaal niet verwacht. Voor alle andere mensen is aspartaam, zoals tot zover bekend is, veilig.

Nogmaals er is inderdaad veel onderzoek gedaan naar aspartaam maar er is bij serieuze dubbelblinde onderzoeken nooit wat gevonden dat de klachten bevestigt...

Als jij er eentje weet te vinden ben ik er erg benieuwd naar

Mensen die op aspartaam gaan letten in hun voeding betekend gewoon dat je je voedingspatroon hebt veranderd en minder troep eet. Je bent gewoon gezonder gaan eten, de relatie met aspartaam is gewoon een epifenomeen. Voor 'de leek' (waaronder jij en ik ik) is het inmiddels onmogelijk een goed oordeel te vormen. Er zijn gewoon teveel studies. Het enige wat je uiteindelijk kan doen is inderdaad proberen zo min mogelijk troep te eten, zeker als je kan kiezen tussen produkten...
pi_59731688
Analyse toont aan dat bijna 100% van het onafhankelijke onderzoek, vragen zet bij het gebruik van Aspartaam.

--------------------------------------------------------------------------------

Aspartaam Onderzoek: Wie heeft de WARE resultaten?

Searle zegt dat 74 van de 74 van hun eigen onderzoeken aantoont dat aspartaam veilig is. Echter 83 van 90 onafhankelijke onderzoeken toonden problemen aan. . . en zes van de andere zeven werden uitgevoerd door FDA werknemers die later voor de industrie gingen werken.

Analyse van eerder verschenen medische literatuur, waarbij gebruik werd gemaakt van MEDLINE en andere gegevensbanken, door Ralph G. Walton, MD, Voorzitter van het centrum voor gedrag en geneeskunde en Professor in de Klinische Psychiatrie van de Hogeschool voor Geneeskunde voor de Universiteit van Noordoost Ohio. Dr. Walton analiseerde 164 onderzoeken waarvan men vond dat ze te maken hadden met vraagstukken op het gebied van mens en veiligheid. Van deze onderzoeken waren 74 onderzoeken gesponsord door de aspartaam industrie en 90 waren gefinancierd zonder enige geld van de industrie.

Van deze 90 niet door de industrie gesponsorde onderzoeken, brachten 83 (92%) één of meer problemen met aspartaam aan het licht. Van de 7 onderzoeken die geen problemen aantoonden, werden er 6 gehouden door de FDA. Gegeven het feit dat een aantal FDA functionarissen onmiddellijk na de goedkeuring voor de aspartaam industrie gingen werken (met inbegrip van voormalig FDA commissaris), beschouwen velen deze onderzoeken gelijkwaardig aan door de industrie gesponsord onderzoek.

Van de 74 door de aspartaam industrie gesponsorde onderzoeken, beweerde alle 74 (100%) dat er bij aspartaam geen problemen gevonden waren. Dit herinnert aan de onderzoeken van de tabaksindustrie waar het hoofdzakelijk de tabaksindustrie was die nooit problemen vond bij het product, maar bijna alle onafhankelijke onderzoeken vonden wel problemen.

De 74 door de aspartaam industrie gesponsorde onderzoeken, zijn die onderzoeken die men hoofdzakelijk ziet in PR/nieuws en verslagen door die organisatie, gefinancierd door Monsanto Benevia/NutraSweet. Deze onderzoeken blijken dusdanig ernstige tekortkomingen te vertonen, dat de gewenste uitkomsten van te voren gewaarbord blijken te zijn.

Voor documentatie betreffende de (on)wetenschappelijke onderzoeken, zie het artikel van Mark Gold je kunt ook e-mailen naar:
Ed Gunneweg voor meer informatie.

Het gaat niet om een complot theorie , maar het is typisch en dan met name dit stukje :

Searle zegt dat 74 van de 74 van hun eigen onderzoeken aantoont dat aspartaam veilig is. Echter 83 van 90 onafhankelijke onderzoeken toonden problemen aan. . . en zes van de andere zeven werden uitgevoerd door FDA werknemers die later voor de industrie gingen werken.
pi_59731931
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 10:44 schreef Trusten het volgende:

[..]

Typisch Amerikaans filmpje Het hoge percentage aspartaamgebruikers maakt het onvermijdelijk dat zulke gevallen voorkomen. Als ze er niet waren, dan zou dat juist een reden zijn om te vermoeden dat aspartaam ziektes kan voorkomen. En dan het blind verhaal in dat filmpje, van methanol (dat o.a. in aspartaam zit) kun je inderdaad blind worden, maar dan moet je er wel heel veel meer van nuttigen dan met het gebruik van aspartaam als zoetstof mogelijk is. Er zit meer methanol in een glas sinaasappel- of tomatensap dan in een blikje Cola light...

Er zijn echter drie groepen mensen die geen aspartaam kunnen gebruiken, maar die moeten ook heel wat alledaags voedsel laten staan. Dat zijn de mensen (1 op de 16.000) met de erfelijke afwijking fenylketonurie (PKU), mensen met ernstige leverkwalen en zwangere vrouwen met hyperfenylalanine (te veel fenylalanine in hun bloed). Maar die zijn beslist onder doktersbehandeling en ze moeten een heel erg strikt dieet volgen. Voor hen moet dan ook op het etiket van alle eet- en drinkwaren staan of er aspartaam in zit, want dat zit maar al te vaak in producten waar je het helemaal niet verwacht. Voor alle andere mensen is aspartaam, zoals tot zover bekend is, veilig.

Nogmaals er is inderdaad veel onderzoek gedaan naar aspartaam maar er is bij serieuze dubbelblinde onderzoeken nooit wat gevonden dat de klachten bevestigt...

Als jij er eentje weet te vinden ben ik er erg benieuwd naar

Mensen die op aspartaam gaan letten in hun voeding betekend gewoon dat je je voedingspatroon hebt veranderd en minder troep eet. Je bent gewoon gezonder gaan eten, de relatie met aspartaam is gewoon een epifenomeen. Voor 'de leek' (waaronder jij en ik ik) is het inmiddels onmogelijk een goed oordeel te vormen. Er zijn gewoon teveel studies. Het enige wat je uiteindelijk kan doen is inderdaad proberen zo min mogelijk troep te eten, zeker als je kan kiezen tussen produkten...
Dubbelblind onderzoek zie hier:

Emotionele Stoornissen

Een dubbel blind onderzoek naar de effecten van aspartaam bij personen met emotionele stoornissen werd gehouden door Ralph G. Walton. Daar het onderzoek niet gefinancierd noch gecontroleerd werd door de makers van aspartaam, weigerde de firma NutraSweet hem de aspartaam te leveren. Dr. Walton was verplicht om het uit een andere bron te betrekken.

Het onderzoek vertoonde een grote toename van ernstige verschijnselen bij personen die aspartaam gebruikten. Daar sommige van de verschijnselen zo ernstig waren was men van hoger hand verplicht het onderzoek te staken. Drie van de deelnemers verklaarden dat ze "vergiftigd waren" door aspartaam. Dr. Walton concludeerde dat "personen met emotionele stoornissen in het bijzonder gevoelig zijn voor deze kunstmatige zoetstof; het gebruik bij deze bevolkingsgroep zou ontmoedigd moeten worden." Er zich bewust van zijnde dat de experimenten niet herhaald konden worden vanwege het gevaar voor de proefpersonen zei Dr. Walton: "Ik weet dat het epileptische insulten veroorzaakt. Ik ben er ook van overtuigd dat het absoluut gedragsveranderingen veroorzaakt. Ik ben erg kwaad dat deze stof op de markt is. Persoonlijk twijfel ik aan de betrouwbaarheid en de deugdelijkheid van enig onderzoek dat gefinancierd is door de firma NutraSweet."

Eind
pi_59731992
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 14:34 schreef fm07 het volgende:
knip
Interesting, waar is het onderzoek te vinden?
pi_59732083
Dat onderzoek ging alleen over mensen met emotionele stoornissen.

Echter er zijn een groot aantal gerenomeerde artsen en wetenschappers die de werking van aspartaam sterk afraden, als je zegt dat er geen (dubbelblind)research is gedaan moet je misschien google maar eens proberen?

Dr. Blaylock is een van de vele wetenschappers en artsen die bezorgd zijn over schade door prikkelende aminozuren door opname van aspartaam en MSG.
Enkele van de vele experts die zich hebben uitgesproken tegen schade veroorzaakt door het gebruik van aspartaat en glutaminezuur zijn:

Adrienne Sarnuels, Ph.D. -- experimenteel Psycholoog gespecialiseerd in het ontwerpen van research modellen.

John W. Olney, MD -- professor van de artsenopleiding bij de afdeling Psychiatrie van de Universiteit van Washington. Hij is neurowetenschapper en onderzoeker en een vooraanstaand autoriteit op het gebied van exitotoxins.
(Hij lichtte Searle al in 1971 in dat asparaginezuur gaten veroorzaakte in de hersenen van muizen.)

Francis J. Waickman, Arts -- ontvanger van de Rinkel en Forman Award en bevoegd in Kindergeneeskunde, allergie en Immunologie.

John R. Hain, MD -- bevoegd gerechtelijk Patholoog

H.J. Roberts, MD, FACP, FCCP -- Diabetes specialist, Who's who in Amerika, The World, Wetenschap en Technologie, en door een nationaal medisch tijdschrift gekozen als "The Best Doctor in the U.S."

John Samuels, -- stelde een lijst samen van wetenschappelijk onderzoek die voldoende was om de gevaren aan te duiden die liggen in overmatig gebruik van vrije glutamaat en asparaginezuur....

en vele anderen.

Zijn toch niet de minste die zich er duidelijk over uitspreken?

Laat mij eens een onafhankelijk onderzoek zien van een gerenomeerde arts of wetenschapper die zich positief uitlaat over aspartaam?

Ik ben zeker niet een anti aspartaam iemand die paranoide is en bang voor enge ziektes , echter toen ik eens keek in de koelkast naar de drankjes die ik (dagelijks) nuttigde viel het mij op dat 9 van de tien aspartaam bevat, en vandaar dit topic dus.
Ik vind de discussie wel/geen aspartaam best interessant maar ben nog meer geinteresseerd in suggesties voor alternatieven
pi_59732830
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 14:41 schreef fm07 het volgende:
Dr. Blaylock is een van de vele wetenschappers en artsen die bezorgd zijn over schade door prikkelende aminozuren door opname van aspartaam en MSG.
Leuk al die namen maar ik wil graag de onderzoeken lezen dus als je wat linkjes voor me hebt? Heb je je weleens in verdiept wat aspartaam in je lichaam doet? In je lichaam wordt aspartaam gesplitst in de beide aminozuren en er komt een beetje methanol vrij. Alle drie de stoffen komen in je lichaam voor en zijn in normale hoeveelheden niet schadelijk.
De onderzoeken van de serieuze wetenschappelijke bureau's zoals TNO, de EU, de Duitse keuringsdienst etc. zeggen allen dat normaal gebruik van Aspartaam niet schadelijk is. Alleenj bij overvloedigggebbruik, vanaf 200 gram per dag kunnen milde klachten optreden.

MSG, is nog zo'n mooi fabeltje ook dat is uiteindelijk niet schadelijk, zoals de serieuze wetenschap meerdere keren aangetoond heeft. MSG komt namelijk ook van nature voor in kaas, tomaat, vlees, vis, soja en niet heel China loopt rond met hoofdpijn

Ben trouwens helemaal geen fan verder van aspartaam maar ik kan gewoon niet zo goed tegen die bangmakerij
pi_59733100
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 15:19 schreef Trusten het volgende:

[..]

Leuk al die namen maar ik wil graag de onderzoeken lezen dus als je wat linkjes voor me hebt? Heb je je weleens in verdiept wat aspartaam in je lichaam doet? In je lichaam wordt aspartaam gesplitst in de beide aminozuren en er komt een beetje methanol vrij. Alle drie de stoffen komen in je lichaam voor en zijn in normale hoeveelheden niet schadelijk.
De onderzoeken van de serieuze wetenschappelijke bureau's zoals TNO, de EU, de Duitse keuringsdienst etc. zeggen allen dat normaal gebruik van Aspartaam niet schadelijk is. Alleenj bij overvloedigggebbruik, vanaf 200 gram per dag kunnen milde klachten optreden.

MSG, is nog zo'n mooi fabeltje ook dat is uiteindelijk niet schadelijk, zoals de serieuze wetenschap meerdere keren aangetoond heeft. MSG komt namelijk ook van nature voor in kaas, tomaat, vlees, vis, soja en niet heel China loopt rond met hoofdpijn

Ben trouwens helemaal geen fan verder van aspartaam maar ik kan gewoon niet zo goed tegen die bangmakerij
Staat toch een link met een verwijzing naar de onderzoeken? Daarnaast staan de onderzoeken van TNO en de Duiste keruringsdienst helemaal nergens??

Gaat niet om bangmakerij er zijn gewoon door gerenomeerde onderzoekers zeer negatieve signalen afgegeven, zullen ook positieve dingen gepubliceerd zijn maar ik zie je enkel dingen ontkennen die ik stel maar een wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt?Als je goed leest dan zie je dus dat het niet gaat om de MSG maar juist om de afsplitsing en niet om de methanol maar de fysische bindingswaarde met vetweefsel en celvorming en vervorming van de aanmaak van anti-oxidanten maargoed je hoeft mij niet te overtuigen want lukt je toch niet.
Jij hebt jouw redenen om wel aspartaam te gebruiken en ik de mijne om het liever te mijden, dit topic gaat over alternatieven voor ofwel superveel suiker ofwel aspartaam dus als je daar iets leuks over weet hoor ik het graag anders
pi_59733562
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 15:30 schreef fm07 het volgende:
Jij hebt jouw redenen om wel aspartaam te gebruiken en ik de mijne om het liever te mijden, dit topic gaat over alternatieven voor ofwel superveel suiker ofwel aspartaam dus als je daar iets leuks over weet hoor ik het graag anders
Heb ik je al meerdere keren gegeven maar je reageert daar niet eens op

Recent onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18560494?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Nog wat linkjes:
http://www.news-medical.net/?id=29715
http://www.evmi.nl/nieuws(...)ankerverwekkend.html
http://www.chivo.nl/modules/news/article.php?storyid=242
  Moderator vrijdag 27 juni 2008 @ 16:05:01 #62
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_59733937
quote:
Zit je nou alleen maar een beetje te pubmedden je moet ook even doorzoeken dan zie je dat dat slechts een commentaar is op een onderzoek van ene Soffritti

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18560494
pi_59734026
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 16:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zit je nou alleen maar een beetje te pubmedden je moet ook even doorzoeken dan zie je dat dat slechts een commentaar is op een onderzoek van ene Soffritti

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18560494
Precies
pi_59734103
quote:
Nogmaals onafhankelijke onderzoeken.....................

The authors received payment from the Burdock Group during the preparation of an expert review of the safety of aspartame. The Burdock Group managed the independent review, which was financially supported by Ajinomoto Company Inc., a producer of aspartame.

Wat moet ik daarvan geloven?Corrupte bende gewoon met miljoenen-belangen in de aspartaam buissines die onderzoeken gaan doen.

Owja in deze http://www.chivo.nl/modules/news/article.php?storyid=242 las ik het volgende:

Hoewel wij de relatie niet spectaculair overtuigend vinden, blijkt uit de resultaten dat vooral vrouwtjesratten een grotere kans op kanker hadden. De hoeveelheden zijn na rato vergelijkbaar met de dosis voor mensen. De eerste resultaten laten een discutabele dosisgerelateerde toename zien van lymfomen en vormen van leukemie. Het begint dan al bij een dosis van 20mg/Kg, ongeveer de helft van de toegestane hoeveelheid bij mensen. Ook interessant was dat de ratten niet afvielen. Dit laatste wapenfeit is overigens in lijn met een serie kleinere onderzoeken bij mensen, waarbij zoetstoffen weinig succesvol lijken in het bestrijden van overgewicht (Ben06). De finale bevindingen zijn gepubliceerd in de European Journal of Oncology (Sof05), waarop de EFSA, de Europese voedsel autoriteit de ruwe data heeft verzocht en op 19 december 2005 heeft ontvangen. Deze wordt op dit moment met de hoogste prioriteit onderzocht door de EFSA (EFS05). Interessant was dat dit onderzoek, toch gepubliceerd door een gerenommeerd instituut, volstrekt genegeerd is door de (populaire) pers. Zeker omdat dit het eerste langdurig onderzoek is door een onafhankelijke partij.

Lekker geruststellend

[ Bericht 29% gewijzigd door fm07 op 27-06-2008 16:18:52 ]
  vrijdag 27 juni 2008 @ 16:15:16 #65
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59734142
Overigens, nu je er toch weer bent! :
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 08:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Bij de ingredientenlijst staat echt geen aspartaam hoor, wel andere zoetstoffen inderdaad, maar aspartaam toch echt niet.
pi_59734342
Lol k heb hier een fles Spa & Fruit multifruit staan Acesulfaan K en Aspartaam gewoon op de zijkant hoor

pi_59734373
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 16:13 schreef fm07 het volgende:
Corrupte bende gewoon met miljoenen-belangen in de aspartaam buissines die onderzoeken gaan doen.
Omkoperij is niet zo'n best argument. Zelfs al zouden de FDA en al die andere instanties omgekocht zijn, dan is daarmee nog niet aangetoond dat aspartaam schadelijk is voor de gezondheid.

Maar goed, blijf jij het lekker mijden dan blijf ik het lekker drinken
  Moderator / Miss SHO vrijdag 27 juni 2008 @ 16:31:26 #68
22592 crew  Ole
pi_59734476
Ik meng zelf spa rood met (vers) sinaasappelsap of ander sap.
Dan zit er alleen de suiker van het vruchtensap in. Door het aan te lengen met spa zitten er dan minder calorien in. Net als thee/koffie zonder suiker is het even wennen, maar daarna iig beter dan alleen maar water.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_59734490
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 16:26 schreef Trusten het volgende:

[..]

Omkoperij is niet zo'n best argument. Zelfs al zouden de FDA en al die andere instanties omgekocht zijn, dan is daarmee nog niet aangetoond dat aspartaam schadelijk is voor de gezondheid.

Maar goed, blijf jij het lekker mijden dan blijf ik het lekker drinken
K heb al tich keer om een onafhankelijk onderzoek gevraagd waarin word gesteld dat het volkomen onschadelijk is?
Als je dan met een door de aspartaam-clan gesubsidieert onderzoekje komt en een ander onafhankelijk onderzoek waarin gewoon wel gesteld word dat het mogelijk schade is ben ik niet overtuigt .

Je zal dr heus niet acuut dood van neervallen maar het is toch gezond om gewoon vragen te blijven stellen?
  Moderator vrijdag 27 juni 2008 @ 16:59:13 #70
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_59734984
Welke aspartaam hebben we het eingelijk over was daar niet 10 jaar geleden een accefietje over verkeerde zuivering en dat door de onzuiverheden mesen overleden en niet door de stof zelf ? Dus het kan nog wel eens fabrikant afhankelijk zijn etc.
pi_59814455
quote:

Spa en fruit zit wel asprataam in en die discussie over wel of geen aspartaam ga ik niet aan, kan je 10 tallen voorbeelden geven waarin word aangeduid dat het wel schadelijk is maargoed ontopic fruitdrankjes zonder teveel suiker of aspartaam
Niet om die aspartaamdiscussie met je aan te gaan hoor (hoewel ik een groot cola-light liefhebber ben), maar is niet alle frisdrank sowieso slecht voor je? Elk eten, eigenlijk. In elk eten zit toch wel iets wat niet gezond is. Maar goed
10/08 Maximo Park | 15.16.17/08 Lowlands | 02/09 Conor Oberst | 04/09 The Faint
the space that's in between insane and insecure
pi_59815780
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 11:13 schreef addict.for.dramatics het volgende:

[..]

Niet om die aspartaamdiscussie met je aan te gaan hoor (hoewel ik een groot cola-light liefhebber ben), maar is niet alle frisdrank sowieso slecht voor je? Elk eten, eigenlijk. In elk eten zit toch wel iets wat niet gezond is. Maar goed
Gelijk heb je , maargoed tussen slecht en slecht zit ook een verschil.
Kijk maar eens naar vroeger met dat asbest , m'n pa en waarschijnlijk tal van 50 plussers hebben gewoon zonder bescherming daarmee gewerkt en als je kijkt naar de overlevingscijfers van mensen die dat hebben gedaan word je niet vrolijk.Mja anderzijds ontopic over de aspartaam schijt eraan toch zolang er goede en lekkere alternatieven zijn voor dingen wel met aspartaam hou ik het liever daarbij.
pi_59816033
Ik drink vaak spa rood met vruchtensap of diksap erin, minder calorieen dan puur sap maar meer dan light. Daarnaast inderdaad zelfgemaakte ijsthee.
Ik krijg last van mijn gewrichten als ik veel aspartaam binnen krijg (veel is om de dag of om de twee dagen een flesje light van 0,5 liter)
  dinsdag 1 juli 2008 @ 16:09:24 #74
24919 Quantor
allround game addict
pi_59821352
Om toch even terug te komen Spa & Fruit discussie: je hebt daarin 2 (en eigenlijk 3) versies die met en zonder koolzuur.
De versie zonder koolzuur (die in pakken zit) heb je ook in de Light uitvoering (= incl kunstmatige zoetstoffen = aspartaam) echter de normale heeft gewoon suiker, waarvan een aantal maanden geleden de suikertoevoeging met 10% is verminderd. En die vermindering heb ik als zoetekauw gelijk gemerkt en toen pas op de verpakking gezien.
Maar nog steeds vind ik Spa & Fruit Appel Kers de lekkerste drank naast cola

Trouwens ik wil ook geen aspartaam in m'n drinken of eten (joghurt ofzo) omdat het bij mij gewoon een vieze en bittere smaak heeft. Het proeft niet eens zoet! Ik moet me echt dwingen om bijv. een glas cola light op te drinken als ik weer ergens ben waar men alleen light produkten koopt.
*NuT5*
pi_59826809
Ice tea green?

pi_59827836
In veel normale frisdranken zit tegenwoordig overigens ook aspartaam (E951). Voornamelijk in de huismerken en goedkopere merken. Coca cola is een van de weinige die geen nepsuikers gebruikt in zijn normale frisdrank. Als je aspartaam dus wilt vermijden zou ik daar ook eens op letten.
pi_59828396
Frisdrank zonder enige vorm van zoetstof of (fruit)suiker bestaat niet. Er zijn hier al goede tips gegeven, voor dranken met weinig suiker.

Als je het aantal calorieën verder wilt verminderen, kun je sap zoals dat van Roosvice of Spa verder aanlengen met water. Gewone aanmaaksiroop kun je ook dusdanig verdunnen dat er alleen nog een lichtzoete smaak aan je water blijft zitten.
Ik zoek niet, ik vind.
pi_59831520
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 16:09 schreef Quantor het volgende:
Om toch even terug te komen Spa & Fruit discussie: je hebt daarin 2 (en eigenlijk 3) versies die met en zonder koolzuur.
De versie zonder koolzuur (die in pakken zit) heb je ook in de Light uitvoering (= incl kunstmatige zoetstoffen = aspartaam) echter de normale heeft gewoon suiker, waarvan een aantal maanden geleden de suikertoevoeging met 10% is verminderd. En die vermindering heb ik als zoetekauw gelijk gemerkt en toen pas op de verpakking gezien.
Maar nog steeds vind ik Spa & Fruit Appel Kers de lekkerste drank naast cola

Trouwens ik wil ook geen aspartaam in m'n drinken of eten (joghurt ofzo) omdat het bij mij gewoon een vieze en bittere smaak heeft. Het proeft niet eens zoet! Ik moet me echt dwingen om bijv. een glas cola light op te drinken als ik weer ergens ben waar men alleen light produkten koopt.

Ahhh een zoetekauw me 2 hoor

Dit is superslecht denk 90 % suiker maar wel superlekker,

Ook gewoon in pakken te koop bij de appie en de super
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 2 juli 2008 @ 23:18:47 #79
862 Arcee
Look closer
pi_59854458
quote:
die discussie over wel of geen aspartaam ga ik niet aan
Toen nog niet, nee.:')
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_59884191
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:58 schreef fm07 het volgende:
Dit is superslecht denk 90 % suiker
Valt mee hoor, 12 g (waarvan suikers 12 g) koolhydraten per 100 gram dus 12 % suiker. Waarvan het meeste fruitsuiker is...
pi_59884349
Crystal clear lijkt me duidelijk!
pi_59884721
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 11:18 schreef JvA-8 het volgende:
Crystal clear lijkt me duidelijk!
Crystal Clear bevat cyclaamzuur, aspartaam en sacharine.
pi_59885865
Maaza ftw
10/08 Maximo Park | 15.16.17/08 Lowlands | 02/09 Conor Oberst | 04/09 The Faint
the space that's in between insane and insecure
pi_59909806
Ik wwet niet of je toevallig aan de duitse grens woont; in duitsland veel drankjes te koop die op Spa-en-fruit /CristalClear lijken, maar dan zonder zoetstoffen. Wij nemen ze regelmatig mee uit de Aldi of Lidl (in Duitsland dus).
pi_59915935
Spa-rood met schijfje citroen. Heer-lijk.
pi_59916069
Je kunt Tao Ti groene thee met honing proberen. Deze heb ik laatst bij de toko gehaald. Deze Tao Ti bevat veel minder suiker dan al die andere ice teas die ik ooit geprobeerd heb. Het bevat slechts 3.3g suiker per 100ml.
De ingredienten zijn water, groene thee, jasmijn, suiker, honing en aroma. Sowieso kun je Aziatische frisdrankmerken gaan proberen als je niet van zoetstoffen houdt. Tot nu toe heb ik nooit zoetstoffen gezien in die frisdranken.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')