abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juni 2008 @ 17:17:45 #76
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_59680996
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 16:40 schreef Cypress_Hill het volgende:
Ik zie hier soms iemand zeggen dat je voor programmeren een wiskunde achtergrond nodig hebt. Hebben jullie het dan over B1,2 (hoop dat jullie weten wat ik hier mee bedoel )? En is dat ook van toepassing op webdev? (En ga alsjeblieft niet weer beginnen over wat programmeren is en wat niet.)
Ja en nee. Ik heb op het HBO er zeer veel aangehad. Bij mijn opleiding kreeg je nog 2 jaar wiskunde erbij. Dingen die je er leerde waren: kansberekening, getallenleer, verzamelingenleer, encryptie, vergevorderde priemgetalllen, vectoren en matrices.

Die zijn niet dingen die je heel vergevorderd krijgt bij wiskunde B1,2 (Niet bij mij toendertijd). Maar het hielp wel.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
pi_59681159
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 16:58 schreef Swetsenegger het volgende:

Het schrijven van compilers is natuurlijk ook vereiste basiskennis voor het programmeren van een applicatie.
Zelfs de basiskennis is al te moeilijk voor een MBO'er zie het voorbeeld in de OP. Programmeren is iets dat gewoon niet thuis hoort op het MBO, gelijk tandheelkunde ook niet thuis hoort op een MBO. Men zou er dus goed aan doen om gewoon systeembeheerders op te leiden en een einde te maken aan de illusie welke applicatieontwikkelaar is.
pi_59681227
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 17:17 schreef Paramnesia het volgende:

[..]
Bij mijn opleiding kreeg je nog 2 jaar wiskunde erbij.
Gaat het hier om een HBO opleiding? En welke school precies ... dat is toch netjes van die school dat ze dat geven.
  woensdag 25 juni 2008 @ 18:01:29 #79
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_59681894
Ik heb op het HBO 3.5 jaar Wiskunde gehad. Op de Uni merk ik er vrij weinig van.
pi_59682830
De markt van de ICT wordt vooral vervuild (niveau èn imago) door mensen die maar wat aanrommellen zonder inhoudelijke kennis. Echter, door de enorme vraag naar ICT'er blijven ze aan de bak.
pi_59682990
Voor "gewone" ICT heb je gewoonweg niet veel wiskunde nodig. Als je echt wetenschappelijke modellen gaat maken, dan wordt het pas echt interessant, wiskunde-wise.

Als we kijken naar simpele algebra, wat is nou het moeilijkste wiskundige model dat je moet toepassen in een ICT-app? Volgens mij kom je niet veel verder dan de basis van discrete wiskunde.
Pas bij natuurkundige modellen (simulaties/physics), geometrie (games) of visualisatie (CAD/CAM apps) krijg je volgens mij ECHT wiskunde voor je kiezen.
pi_59683570
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 18:55 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Voor "gewone" ICT heb je gewoonweg niet veel wiskunde nodig. Als je echt wetenschappelijke modellen gaat maken, dan wordt het pas echt interessant, wiskunde-wise.

Als we kijken naar simpele algebra, wat is nou het moeilijkste wiskundige model dat je moet toepassen in een ICT-app? Volgens mij kom je niet veel verder dan de basis van discrete wiskunde.
Pas bij natuurkundige modellen (simulaties/physics), geometrie (games) of visualisatie (CAD/CAM apps) krijg je volgens mij ECHT wiskunde voor je kiezen.
Ik denk ook wel bij complexe datawarehousing met het oog op efficiënte opslag èn zoekroutines.
pi_59683776
. . .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_59683843
Dat is geen wiskunde, dat is gewoon algoritmen opzoeken, en waarschijnlijk op zulks een high-level niveau dat de echte optimalisatie allang op een ander niveau wordt geregeld. Ik denk dat voor veel ICT-ers de optimalisatie wel ophoudt bij "JOIN is traag, en hashen is iets snels". En misschien hier en daar een quick-sort implementeren.

Tenzij je echt zelf het antwoord op mySQL gaat bouwen from scratch, maar dan zit je al echt in een bijna wetenschappelijke context te denken.
  woensdag 25 juni 2008 @ 19:53:10 #85
181657 LordNemephis
computer says no
pi_59684466
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 16:01 schreef -Six- het volgende:
blablabla
verkapte 'kijk mij eens hoog opgeleid zijn'-posts..

Ik ken een paar webdevelopers met amper opleiding die onderhand wel les geven en vakprijzen van onder meer Microsoft winnen met hun producten. Diploma's zeggen lang niet alles.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  woensdag 25 juni 2008 @ 19:54:17 #86
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_59684499
Vakprijzen van Microsoft ook niet.
pi_59685039
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 16:39 schreef -Six- het volgende:
Ik geef weinig tot niets voor het auto-didactisch eigen kunnen maken wanneer het uit de mond van een laagopgeleiden komt.
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 16:46 schreef -Six- het volgende:
Nee hoor, het is duidelijk dat jij als voormalig MBO'er hier duidelijk wil maken dat je door je autodidactische vaardigheden al lang het niveau ontstegen bent.
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 17:26 schreef -Six- het volgende:Zelfs de basiskennis is al te moeilijk voor een MBO'er zie het voorbeeld in de OP.
Daar ga je weer. Post na post die walgelijke "Ik ben hoogopgeleid dus beter dan jullie"-houding. Constant beweren hoe dom en incapabel andere mensen wel niet zijn zonder, na veler verzoek, zelf constructief op vragen in te gaan. Nee, jij zal een genot voor de positieve werksfeer van welk bedrijf dan ook zijn, al zou je zulke kennis van je vak hebben dat zelfs ik er bij in het niet val. Maar dat lijkt me geheel onwaarschijnlijk.

Doe eens een gooi. Wát heb jij zoal bereikt dan, op dat voor jou zo belangrijke papiertje na? Ik mag hopen dat het iets behoorlijks is, gezien je buitenproportionele minachting, neerbuigendheid en respectloosheid ten opzichte van andere mensen. Ik moet je nageven, lef heb je in ieder geval wel om hier zomaar als nieuwkomer binnen te komen huppelen en al meteen een asociaal misplaatst vooroordeel klaar te hebben over mensen die jij niet eens kent.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tuvai.net op 25-06-2008 20:23:25 ]
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 juni 2008 @ 20:22:49 #88
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59685405
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 20:12 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

[..]

[..]

Daar ga je weer. Post na post die walgelijke "Ik ben hoogopgeleid dus beter dan jullie"-houding. Constant beweren hoe dom en incapabel andere mensen wel niet zijn zonder, na veler verzoek, zelf constructief op vragen in te gaan. Nee, jij zal een genot voor de positieve werksfeer van welk bedrijf dan ook zijn, al zou je zulke kennis van je vak hebben dat zelfs ik er bij in het niet val. Maar dat lijkt me geheel onwaarschijnlijk.

Doe eens een gooi. Wát heb jij zoal bereikt dan, op dat voor jou zo belangrijke papiertje na? Ik mag hopen dat het iets behoorlijks is, gezien je minachting, neerbuigendheid en respectloosheid ten opzichte van andere mensen. Ik moet je nageven, lef heb je in ieder geval wel om hier zomaar als nieuwkomer binnen te komen huppelen en al meteen een asociaal misplaatst vooroordeel klaar te hebben over mensen die jij niet eens kent.
Waar maak je je druk om? Hij kan nog geen eenvoudige vraag beantwoorden of 2 posts plaatsen zonder epische tikfouten. Je hebt jezelf al bewezen in je vakgebied, lekker belangrijk wat een kloontje op FOK! er van vind.
pi_59685471
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 20:22 schreef Swetsenegger het volgende:
Waar maak je je druk om? Hij kan nog geen eenvoudige vraag beantwoorden of 2 posts plaatsen zonder epische tikfouten. Je hebt jezelf al bewezen in je vakgebied, lekker belangrijk wat een kloontje op FOK! er van vind.
Ja, je hebt gelijk. Ik zou me er niet zo druk om moeten maken.

Al die baggercode ook, zo zie je maar wat er van komt.
pi_59686446
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 18:49 schreef floris.exe het volgende:

De markt van de ICT wordt vooral vervuild (niveau èn imago) door mensen die maar wat aanrommellen zonder inhoudelijke kennis. Echter, door de enorme vraag naar ICT'er blijven ze aan de bak.
Inderdaad men kan eens een begin maken door MBO'ers te weren die claimen programmeur te zijn. Dat betekend dat er automatisch verwacht wordt dat een MBO'er als hij programmeur wil worden tenminste door moet gaan en het HBO moet halen. De rol van systeembeheerder is uitermate geschikt voor de doorsnee MBO'er die er voor kiest om niet door te leren.
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 19:31 schreef Cruise.Elroy het volgende:

Dat is geen wiskunde, dat is gewoon algoritmen opzoeken, en waarschijnlijk op zulks een high-level niveau dat de echte optimalisatie allang op een ander niveau wordt geregeld.
Classificeren en clusteren kan nog best wel wat van een persoon vragen.
  woensdag 25 juni 2008 @ 20:59:41 #91
181657 LordNemephis
computer says no
pi_59686601
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 20:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ach laat die droeftoeter lekker in zichzelf geloven. Sluit me helemaal bij je aan Swetsenegger.
quote:
Inderdaad men kan eens een begin maken door MBO'ers te weren die claimen programmeur te zijn. Dat betekend dat er automatisch verwacht wordt dat een MBO'er als hij programmeur wil worden tenminste door moet gaan en het HBO moet halen. De rol van systeembeheerder is uitermate geschikt voor de doorsnee MBO'er die er voor kiest om niet door te leren.
Wijze woorden van Six, de ubermensch
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  woensdag 25 juni 2008 @ 21:00:51 #92
181657 LordNemephis
computer says no
pi_59686639
kut verkeerde knopje... dubbelpost
pi_59686708
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 20:54 schreef -Six- het volgende:

[..]

[..]

Classificeren en clusteren kan nog best wel wat van een persoon vragen.
Jep, vijf keer de Alpe d'Huez op fietsen trouwens ook.

Clusteren en Classificeren is juist iets waar je gewoon goed boeren verstand voor nodig hebt, en ervaring, geen wiskunde, behalve misschien wat statistiek.

Ik ben geen ICT-er, ik ben meer technisch programmeur, ander vakgebied. Zonder PHP of databases.
  woensdag 25 juni 2008 @ 21:03:33 #94
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_59686723
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 17:29 schreef -Six- het volgende:

[..]

Gaat het hier om een HBO opleiding? En welke school precies ... dat is toch netjes van die school dat ze dat geven.
Hogeschool Utrecht, Informatica. Het is verplicht voor de jaren 1 en 2. Wiskunde is verplicht te halen in het eerste jaar, anders wordt geen propedeuse afgegeven.

Ook wordt er voor de MBO'ers Wiskunde -1 en Wiskunde 0 gegeven om het aantal jaar dat ze geen wiskunde hebben gehad te compenseren. Vaak blijken MBO'ers meer praktische kennis te bezitten en grotere doorzetters te zijn, maar komen ze bij vakken als Technisch Engels, Wiskunde en Testing vaak een beetje tekort.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
pi_59686865
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 20:59 schreef LordNemephis het volgende:

[..]
Wijze woorden van Six, de ubermensch
Tja, in dat opzicht ben ik een revolutionaire denker ... gelijk tandheelkunde niet thuis hoort op het MBO zo hoort Informatica ook niet thuis op MBO.
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:03 schreef Paramnesia het volgende:

[..]
Hogeschool Utrecht, Informatica. Het is verplicht voor de jaren 1 en 2. Wiskunde is verplicht te halen in het eerste jaar, anders wordt geen propedeuse afgegeven.
Is het dictaat toevallig nog online beschikbaar? Mocht er die zijn ... of was er gewoon een boek.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 juni 2008 @ 21:12:35 #96
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59687064
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:08 schreef -Six- het volgende:
Mocht er die zijn ...

revolutionair Nederlands zeker?
  woensdag 25 juni 2008 @ 21:15:36 #97
181657 LordNemephis
computer says no
pi_59687236
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

revolutionair Nederlands zeker?
als ie al zo schrijft dan ben ik benieuwd hoe brak de code is die hij schrijft
pi_59687260
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 14:55 schreef -Six- het volgende:

Als MBO'er ben je geen programmeur, of applicatieontwikkelaar zoals ze het daar noemen, daar heb je simpelweg te weinig baggage voor meegekregen.
Ik doe nu op het moment MBO Applicatieontwikkelaar (zoals ze dat daar inderdaad noemen), ik mocht het 1e jaar overslaan ('Je zit wat php betreft al op een niveau wat de leerlingen in het 4e jaar nog niet bereikt zullen hebben, dus mag je het 1e jaar overslaan').

Het niveau op het MBO ligt weldegelijk veel te laag, maar je hebt heus geen diploma nodig om je eigen een programmeur te noemen hoor.. Ik programeer al 4 jaar PHP, en ik heb kkcode gezien van bedrijven die 65 per uur vragen(Geschreven door mensen met HBO-Diploma) waarbij de kwaliteit zwaar verkankerd is en ik het 10 maal beter kan.
pi_59687548
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:16 schreef Elmostyle het volgende:

[..]
Het niveau op het MBO ligt weldegelijk veel te laag, maar je hebt heus geen diploma nodig om je eigen een programmeur te noemen hoor..
Het gaat natuurlijk vooral om de theoretische bagage die het "papiertje" representeerd ... overigens is het grappig dat met name MBO'ers zo laagdunkend doen over dat "papiertje". Daar bedoel ik jou overigens niet mee.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 juni 2008 @ 21:25:37 #100
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59687634
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 21:23 schreef -Six- het volgende:

laagdunkend
Bedoel je wellicht 'laatdunkend' ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: