Mijn toplijstje t/m 15 juli 2008 in no particular order (daar moet ik wat langer over nadenken):
Cloud Cult - Feel Good Ghosts
Het album klinkt zoals de cover eruit ziet, een beetje vreemd en samenhangend. Apart, soms catchy, maar erg constant. Elbow - The Seldom Seen Kid
Beste album van Elbow tot dusver. Nummers als Grounds for Divorce, hadden al lang door de radio opgepikt moeten worden. Madrugada - Madrugada
Afscheidsalbum van zeer hoog niveau. Deze band kan zich gerust de meest ondergewaarde band van de afgelopen 10 jaar noemen. Mensen die ze nog niet kennen moeten deze meepakken!Death Cab for Cutie - Narrow Stairs
Klein meesterwerkje van DCfC. Blind gekocht en geen spijt van gehadShearwater - Rook
Met zo'n cover móet het wel goed zijn. En dat is het ook
Drommerig, maar nooit saai. Het nummer Rooks maakt grote kans om mijn nr van het jaar te worden.Phantom Planet - Raise The Dead
Normaal past dit niet zo in mijn straatje, maar dit klinkt toch wel erg goed. Elk nummer heeft wel wat. Het is een kruising tussen Bell X1 en Radiohead met een zeer catchy sausje.Vampire Weekend - Vampire Weekend
Orginaliteit is soms ver te zoeken in de muziekwereld, maar deze nieuwkomer mag er zeker wezen! Je kunt het omschrijven als "Rockgae". Deze cd heeft mij nog niet verveeld.Islands - Arm's Way
Ook deze past normaal gesproken niet echt in mijn straatje, maar de opbouw van de nummers en de constante kwaliteit van de nummers zorgen ervoor dat hij aan het eind van het jaar in mijn top10 staat.Andrew Bird - Armchair Apocrypha en
Okkervil River - The Stage Names zijn volgens mij nog uit 2007, dus mogen niet mee. Anders hadden deze er zeker bij gestaan
MEGA floppers: Jason Mraz en Coldplay. Van beiden had ik een goed album verwacht, maar ze zijn me erg tegengevallen.
Mraz: (kopie van mijn reactie op musicmeter)
quote:
Ik heb de cd nu 1x geheel beluisterd en ben teleurgesteld.
De über-catchy nummers van de vorige cd zijn op 1 na (I'm Yours) niet aanwezig op deze cd. Het geheel is erg relaxt en layed back, maar weet mij geen moment echt te boeien, wat de vorige 2 cd's wel konden. Dit is wel een ideale "zwoele zomeravond met een glas wijn cd", maar is dat eigenlijk geen synoniem voor "lege" muziek?
Het neemt niet weg dat er enkele sterke nummers op deze cd staan. I'm yours (al is de oude versie beter), Coyotes, If it Kills me en A Beautiful Mess zijn nummers waar Mraz het niveau van zijn vorige 2 cd's haalt. Vooral de laatste 2 nummers bewijzen dat Mraz gewoon uitblinkt in het zingen van 'funky' popballads. If it Kills me is naar mijn mening met voorsprong het beste nummer van de cd, lekker zoet, zoals Mraz hoort te klinken
Zijn liefde voor het geloof is ook duidelijk te horen in sommige nummers, wat mij persoonlijk niet zo aanspreekt, maar dat terzijde.
Nee, ik voorspel helaas geen Europese doorbraak voor Mraz met deze cd. Dat had hij beter met zijn vorige cd kunnen proberen.
Coldplay:
Vanaf X&Y zijn ze gezakt naar het niveau 'doorsnee' en met het nieuwe album mogen ze van mij part dat predikaat niet eens hebben. Na 2 luisterbeurten is de lol er al af. Punt.
[ Bericht 7% gewijzigd door Moody op 18-07-2008 21:18:39 ]