abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:44:32 #1
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_59647599
Sinds de eerste game uitgekomen is zijn er talloze figuren verschenen die in games een grote of kleine rol speelden. Denk aan personages als Link uit Zelda en de Master Chief uit Halo. Er is echter één personage dat boven alle anderen uitsteekt: Super Mario.

Het begint allemaal in 1981 als Shigeru Miyamoto de game Donkey Kong ontwikkeld voor Nintendo. Deze arcadekast groeide in korte tijd uit tot een groot succes. In Donkey Kong moet de timmerman Jumpman zijn geliefde Pauline redden uit de klauwen van een grote boze aap: Donkey Kong. Na een vervolg kreeg Jumpman de naam Mario en schitterde hij in zijn eigen game: Mario Bros. Hierin speelt hij samen met zijn broer Luigi, die er exact hetzelfde uitzag, maar dan in het groen. Inmiddels was Mario loodgieter geworden en dat kwam goed van pas aangezien Mario Bros nogal wat pijpen kende.

Mario is echter pas echt groot geworden in zijn platformgames die begonnen op de NES met Super Mario Bros. Super Mario Bros. is nog altijd de meest verkochte game allertijden en de Mario platform-serie is nog steeds de beste platform-serie aller tijden. Naast alle platformgames zijn er ook talloze spin-offs verschenen als Mario Kart, Mario Tennis, Mario Party en Paper Mario. Van al die spin-offs zijn Mario Party en Mario Kart het meest succesvol, maar eigenlijk is elke game met Mario bovengemiddeld goed.

Geloof je nog niet in deze game-God? Het is nog niet te laat. Open je ogen en sluit je aan. Mario zal je leiden.

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:46:42 #2
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_59647654
Mario

god wat heb ik die 8-bit en 16-bit platformers doodgespeeld zeg
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:47:52 #3
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59647686
Helemaal eens. Ik kan zo nu en dan ook nog steeds de NES erbij pakken een paar uur non-stop Super Mario Bros. spelen.
pi_59647724
Mario, god van inpikken en nadoen verkoopt
Speaking is not communicating.
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:51:05 #5
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_59647784

u r mr gay

Maar inderdaad. Mario is puik. zeker de oude 8 en 16 bits versies zijn de tofheid zelve.

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
  dinsdag 24 juni 2008 @ 11:51:52 #6
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59647807
Waar heeft mario leren pijpen dan?
The truth was in here.
pi_59647867
Gebruik dan op zijn minst een originele screenshot, gij heiligschenner!
pi_59648272
Ik heb net gister met m'n schoonzusje Super Mario World voor de SNES weer eens uitgespeeld (Dit maal op de Wii) Hij blijft geweldig
pi_59648831
Mario is inderdaad god. Je flikkert hem in een gat en een paar tellen later staat-ie weer op je scherm!
Iemand dood maken met een blije mus is nooit grappig...
  dinsdag 24 juni 2008 @ 12:34:11 #10
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_59648911
Eens.

Kan de vakanties met Game-Boy en Super Mario Land nog goed herinneren.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 24 juni 2008 @ 12:53:39 #11
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_59649318
NSMB is tot nu toe mijn enige (uit)gespeelde mario-titel.

Komt daar nog een deel 2 van?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_59652199
Mario is overhyped. Mario Bros. is best een prima spelletje hoor, en Mario Bros. 3 is mijn favoriete game ooit, maar verder heeft Nintendo geen geweldige Mario-games uitgebracht. Toegegeven, Galaxy heb ik nog niet gespeeld, maar afgezien daarvan is het weinig de afgelopen tijd. Mario & Luigi en Mario Paper zijn wel leuk, maar de echte platformgames van Mario zijn echt niet zo geweldig goed. Wel vermakelijk hoor, maar Banjo en Kazooie vond ik persoonlijk een stuk beter dan Mario 64. Maar goed, alles met Mario verkoopt automatisch goed, ook al is het vrijwel exact hetzelfde spel als zijn voorganger. Hoe serieus kun je jezelf als game-serie nog nemen als je met deel 9 komt, welke weer precies dezelfde gameplay gaat bieden als in deel 1 ook al het geval was?

Daarnaast vind ik Mario ook geen aansprekend karakter eigenlijk. Luigi is wel tof, maar Mario is zo nietszeggend. Hij heeft geen karakter, hij is alleen goed.

Wario is als game-icoon vele malen beter. Hij heeft een duidelijk karakter, humor, en met Wario durft Nintendo het wel aan om nieuwe soorten games te maken (welke niet altijd een succes zijn). Denk aan Wario Ware, en dat verkleedspelletje op de DS.

En stiekem vind ik nogsteeds Klonoa het tofste character ooit, maar die mocht helaas geen groot succes worden
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  Redactie Games dinsdag 24 juni 2008 @ 14:59:57 #13
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_59652554

Ik moet altijd lachen als hij in Mariokart DD roept
"I am The Weener!!! Woohoo!!"

[ Bericht 20% gewijzigd door Mr.Noodle op 24-06-2008 15:07:07 ]
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  dinsdag 24 juni 2008 @ 15:27:24 #14
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59653213
Was ik toch bijna een van de beste spelen aller tijden en zeker het beste portable spel aller tijden vergeten!

En zeker het grappigste spel aller tijden!
  dinsdag 24 juni 2008 @ 16:14:13 #15
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_59654352
Voor mij is Mario toch een beetje een groot deel van mijn jeugd... Ik zag wel eens een spelcomputer; dan zat je met een debiele joystick een tankje te besturen en dat tankje was opgebouwd uit 10 vierkant blokjes... Het hele beeld was zwart en het tankje en andere objecten waren 1 kleur blauw. Toen zag ik in ene wat Nintendo inhield in 1990 en bij elke nintendo zat natuurlijk Mario. Nu terugkijkend is de originele Mario verre van grafisch uitmuntend maar al een flinke stap vooruit op wat ik gewend was... Het voelde massive aan, speelde lekker en die geweldige rush die je kreeg toen je een warpzone ontdekte.

Toen ik de Nintendo kreeg had je ook al Mario 2 op de markt; wat vond ik die mooi. Kleurrijke werelden met diepgang; naar links en naar rechts lopen, even in de schaduwzone munten trekken, deurtje door, meerdere mogelijkheden om van punt A naar punt B te komen, Veel variatie in vijanden. Als klein menneke van 12 ging ik 's avonds ook nog even in dromenland wandelen door Super Mario Bros 2 wereld.

Vlot daar achteraan kwam Mario 3 die er nog gelikter en massaler uitzag en voelde om binnen een jaar opgevolgd te worden door Super Mario World. Nou daar heb ik ook vele uren aan gespendeerd. Even helemaal verdwijnen in dat dinosaurland... rijden op Yoshi, vliegen. Samen met Zelda III de tofste game voor de snes...

Daarna ben ik afgehaakt... de spelcomputer werd ingeruild voor draaitafels en dat hele 3d gebeuren trok me niet zo...
[..]
pi_59654520
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 16:14 schreef MikeyMo het volgende:

Toen ik de Nintendo kreeg had je ook al Mario 2 op de markt; wat vond ik die mooi. Kleurrijke werelden met diepgang; naar links en naar rechts lopen, even in de schaduwzone munten trekken, deurtje door, meerdere mogelijkheden om van punt A naar punt B te komen, Veel variatie in vijanden. Als klein menneke van 12 ging ik 's avonds ook nog even in dromenland wandelen door Super Mario Bros 2 wereld.
Mario Bros 2 was een beetje een nep Mario, het is een rip-off van een Japanse platform game. (de orginele Mario Bros 2 is alleen in Japan uitgebracht).

Maar het was best een leuk spel, dat zeker wel
٩๏̯͡๏)۶
  dinsdag 24 juni 2008 @ 17:43:55 #17
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_59656254
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 16:21 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Mario Bros 2 was een beetje een nep Mario, het is een rip-off van een Japanse platform game. (de orginele Mario Bros 2 is alleen in Japan uitgebracht).

Maar het was best een leuk spel, dat zeker wel
het is niet eens een ripoff, het is zelfs een rechtstreekse kopie van doki doki panic, ze hebben alleen de ikoontjes van de hoofdpersonen veranderd in mario, peach, luigi en toad en de watervallen scrollen iets langzamer, voor de rest is alles, incl de achtergrondmuziek identiek. In de remake op de GBA kun je trouwens wel zien dat Nintendo het naar maatstaven heeft opgepoetst, en alhoewel het nog wel de vreemde eend blijft, het de Mario feeling tenminste een stuk beter naar voren brengt.
pi_59656414
Alles wat MikeyMo zegt. Minus de draaitafels, + dat ik met de DS en de Wii weer aangehaakt ben en soms nog net zo enthousiast als "vroeger" kan raken wanneer ik met veel moeite eindelijk bepaalde levels uit weet te spelen...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_59658375
Kuttopic.slotje.

Ik zou graag de tijd nemen om Mario af te zeiken, maar ik heb thuis nog steeds geen internet.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 19:45:18 #20
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_59658496
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  dinsdag 24 juni 2008 @ 19:51:33 #21
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_59658638
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 17:43 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

het is niet eens een ripoff, het is zelfs een rechtstreekse kopie van doki doki panic, ze hebben alleen de ikoontjes van de hoofdpersonen veranderd in mario, peach, luigi en toad en de watervallen scrollen iets langzamer, voor de rest is alles, incl de achtergrondmuziek identiek. In de remake op de GBA kun je trouwens wel zien dat Nintendo het naar maatstaven heeft opgepoetst, en alhoewel het nog wel de vreemde eend blijft, het de Mario feeling tenminste een stuk beter naar voren brengt.
klopt, maar ik heb er nooit een hekel aan gehad... vond het ergens wel een verfrissende titel; geen bowser en consorten voor de verandering. Het is een beetje het zwarte schaap in de family; nou dat maakt mij een brothalova
[..]
pi_59660970
OMFG Roy topic

Inderdaad, Mario is god en zal altijd god blijven. Heil Mario! Het verkoopt nog steeds als een tiet en de nieuwe Mario games zijn nog steeds goed. Super Mario Galaxy was/is een geweldige game, en Mario Kart Wii is ook weer een game die we niet snel zullen vergeten. Super Paper Mario vorig jaar was een goede aanvulling op de Paper Mario reeks, en New Super Mario Bros is ook zo tof. En gelukkig gaan er al weer geruchten over een New Super Mario Bros 2 Mario zal nooit verdwijnen ( Rayman daarintegen )
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
pi_59661283
Ik vind het zo grappig dat al die totaal ongerelateerde enemies van Doki Doki gewoon zonder problemen zijn opgenomen in het canon. Zo "uniek" was mario dan blijkbaar toch niet.

Mijn fav is SMB3, alleen al omdat het al die shizzle uit een NES weet te halen. En de fluitjes...
Ik had een Japanner als klasgenooit die time-runner was met SMB3, waanzinnig om te zien.
Ik was toen zelf time-runner voor SMB en die-hard Ninty fanboy
  dinsdag 24 juni 2008 @ 21:31:38 #24
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_59661319
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 21:30 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Ik vind het zo grappig dat al die totaal ongerelateerde enemies van Doki Doki gewoon zonder problemen zijn opgenomen in het canon. Zo "uniek" was mario dan blijkbaar toch niet.

Het enige unieke aan SMB2 was toad idd
pi_59661335
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 21:21 schreef RaymanNL het volgende:
Mario zal nooit verdwijnen ( Rayman daarintegen )
Je hebt gewoon op het verkeerde paard gewed

De spin-offs zijn meestal vergezocht enzo, maar de platformers en RPG's zijn toch stuk voor stuk pareltjes Kan dan ook niet wachten tot Super Mario RPG in de VC verschijnt
Fok!Wormskampioen '09
Live en PSN: geemfriek
Mario Kart Wii: 0216-0895-3770
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')