abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juni 2008 @ 19:49:02 #201
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_59658577
Ik krijg ook wel eens code aangeleverd vanuit een ander bedrijf of van een ander persoon binnen het bedrijf, en die houdt zich wel aan camelcase maar doet dat niet echt handig, functies of variabelen als genereerGetal of winkelWagentjeUpdaten. en dat soort fratsen.

Het is inderdaad niet fijn

php, javascript, css, html etc. etc. etc. IS ALLEMAAL SCRIPT TAAL; dus in feite blijf je een scriptkiddie. Dat is de conclusie die ik hieruit kan trekken en dit is de enige !
pi_59658827
Aan alle knuppels die zeggen dat php geen programmeren is

pro·gram·me·ren (overgankelijk werkwoord; programmeerde, heeft geprogrammeerd)
1 (een proces) strak plannen
2 het schrijven van een computerprogramma

com·pu·ter·pro·gram·ma (het)
1 reeks opdrachten die door een computer kunnen worden geïnterpreteerd en uitgevoerd

Een php script is een prima voorbeeld van een reeks opdrachten die door een computer geïnterpreteerd kunnen worden dus het lijkt me heel helder
pi_59658844
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 17:08 schreef trancethrust het volgende:
Wie dropt de drop table * commando's?
Toen ik nog bij een groothandel voor supermarkten werkte had ik wel en collega die een beetje basaal systeemonderhoud deed. Het leek hem wel handig om een IT leek ook te leren hoe je een order kon verwijderen uit het systeem en gaf daarbij iets van DELETE FROM Orders WHERE ID = * als voorbeeld met de opmerking dat op de plaats van het * de ordernummer ingevuld diende te worden. De productie heeft geloof ik twee uur stil gelegen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 24 juni 2008 @ 20:11:46 #204
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_59659066
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 14:09 schreef BobbyB het volgende:
[ afbeelding ]

Oja, en "professionele" web bureaus die alleen voor IE sites maken: Vandaag gebeld met zo'n bedrijf dat hun site er niet goed uit zag met FF. Ze wisten niet eens wat dat was bladiebla, uiteindelijk hun webbureau gebeld: "ja, wij maken het alleen maar voor IE want anders kost het teveel tijd." WTF?! En de klant weet dus van niks. Echt schandalig.
Gewoon dat bedrijf dumpen.
pi_59659114
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:01 schreef Thomass het volgende:
[...]
Een php script is een prima voorbeeld van een reeks opdrachten die door een computer geïnterpreteerd kunnen worden dus het lijkt me heel helder
Epic fail, je noemt het zelf een script
pi_59659236
quote:
Wikipedia zegt:PHP is een scripttaal, die bedoeld is om op webservers dynamische webpagina's te creëren. PHP is in 1994 ontworpen door Rasmus Lerdorf, een senior software engineer bij IBM. Destijds was de taal duidelijk geïnspireerd door Larry Walls Perl.
PHP is dus scripttaal.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 20:22:14 #207
159354 Trannellius
Rekenwonder
pi_59659321
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:18 schreef Daeron het volgende:

[..]

PHP is dus scripttaal.
Is het verschil tussen een script- en een programmeertaal niet of het gecompileerd of dat het geïnterpreteerd wordt?
Hoera! Weer een kuttopic!
pi_59659368
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:13 schreef slindenau het volgende:

[..]

Epic fail, je noemt het zelf een script
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:18 schreef Daeron het volgende:

[..]

PHP is dus scripttaal.
Als we dan toch Wiki gaan quoten
quote:
Een scripttaal is een programmeertaal die geschikt is voor het schrijven van scripts, kleine programmaatjes om veel voorkomende taken (bijv. systeembeheertaken) te automatiseren, of om een grote maar eenmalige taak te verrichten. Veelal hebben deze taken te maken met het verwerken van tekstbestanden. Scripttalen zijn over het algemeen high-level talen, en worden doorgaans geïmplementeerd door middel van een interpreter, omwille van snelheid en gemak bij het ontwikkelen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scripttaal

De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 juni 2008 @ 20:36:19 #209
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59659699
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:22 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Is het verschil tussen een script- en een programmeertaal niet of het gecompileerd of dat het geïnterpreteerd wordt?
Dat is wat mij betreft het enige verschil inderdaad. Zoals ik eerder in dit topic al postte, volgens de definitie is een programmeertaal een programmeertaal als het turing complete is. In de regel wordt PHP als turing complete gedefinieerd.
pi_59659850
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat is wat mij betreft het enige verschil inderdaad. Zoals ik eerder in dit topic al postte, volgens de definitie is een programmeertaal een programmeertaal als het turing complete is. In de regel wordt PHP als turing complete gedefinieerd.
Maar turing-complete is ook niet alles. LaTeX bijvoorbeeld is ook turing-complete, maar zou ik toch niet als programmeertaal willen zien.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 juni 2008 @ 20:42:19 #211
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59659852
Maar goed, als je variabelen hebt in de vorm van strings, integers, floats en je hebt loops in alle vormen en maten en je hebt elke wiskundige operator, array's met bijbehorende functie, regular expressions...., wat is dan het verschil met een grote mensen programmeer taal?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 juni 2008 @ 20:43:02 #212
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59659873
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:42 schreef HuHu het volgende:

[..]

Maar turing-complete is ook niet alles. LaTeX bijvoorbeeld is ook turing-complete, maar zou ik toch niet als programmeertaal willen zien.
Ik ken latex verder niet, maar volgens de definitie dus wel. En verder... boeiuh. Als er een volk altijd bezig is andermans werk af te katten en expertise in twijfel aan het trekken is zijn het wel programmeurs.

De methode van jezelf is altijd mooier, beter, efficienter dan die andere prutsers. En vooral roepen dat jij toch veel meer l33t skilzzz hebt in ECHTE programmeer talen is voor de gemiddelde code klopper echt voldoende voor een paal tot het kanaal.
pi_59660490
ik werk wel eens met een vrouwelijke programmeur en dan krijg je dingen als:
doeDingetjeMetTekstje(tekstje) { }

Van die wijven verkleinwoorden overal En ze heeft alle klasses die ik al had gemaakt compleet lopen vertalen naar het nederlands
pi_59660536
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:43 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ken latex verder niet, maar volgens de definitie dus wel. En verder... boeiuh. Als er een volk altijd bezig is andermans werk af te katten en expertise in twijfel aan het trekken is zijn het wel programmeurs.

De methode van jezelf is altijd mooier, beter, efficienter dan die andere prutsers. En vooral roepen dat jij toch veel meer l33t skilzzz hebt in ECHTE programmeer talen is voor de gemiddelde code klopper echt voldoende voor een paal tot het kanaal.
LaTeX is een mark-up/typesetting "taal", veelal gebruikt voor wetenschappelijke teksten.

En inderdaad... programmeurs roepen vaak dat ze het zelf beter kunnen enzo, maar als hun code weer aan andere programmeurs wordt getoond roepen die hetzelfde. Beetje een oneindige cirkel van heen-en-weer roepen.
pi_59663749
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:42 schreef HuHu het volgende:

[..]

Hoezo niet? Het is speciaal toegespitst op typesetting, maar bevat nog wel alle elementen van een 'normale' taal; elk latex commando dat je tikt roept in principe een soort van functie aan, environments kun je zien als een soort van klasse, je kunt zelf andere functies en environments schrijven, etc.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_59663893
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:24 schreef BobbyB het volgende:

[..]

[..]

Als we dan toch Wiki gaan quoten
[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scripttaal

Bah, vieze PHP prutsers die zich (web) programmeurs noemen
pi_59663913
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 21:05 schreef ach het volgende:
ik werk wel eens met een vrouwelijke programmeur en dan krijg je dingen als:
doeDingetjeMetTekstje(tekstje) { }

Van die wijven verkleinwoorden overal En ze heeft alle klasses die ik al had gemaakt compleet lopen vertalen naar het nederlands
Schattig.
pi_59663922
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:01 schreef Thomass het volgende:

pro·gram·me·ren (overgankelijk werkwoord; programmeerde, heeft geprogrammeerd)
1 (een proces) strak plannen
2 het schrijven van een computerprogramma

com·pu·ter·pro·gram·ma (het)
1 reeks opdrachten die door een computer kunnen worden geïnterpreteerd en uitgevoerd

Volgens die definities is machine code de enige programmeertaal . Het verschil tussen een scripttaal en een programmeertaal wordt mijns inziens 'gedefinieerd' door hoe het gewoonlijk wordt gebruikt, en dan krijg je vanzelfsprekend "grijze" talen. Het lijkt mij dat het verschil iig niet zit in compileren / interpreteren; BASIC werd immers vroeger geïnterpreteerd, netzoals Java, maar dat wordt ook nog eens gecompileerd. En om het af te maken heb je ook nog java compilers die direct een executable kunnen produceren...
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 juni 2008 @ 23:02:42 #219
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59664011
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 22:59 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Volgens die definities is machine code de enige programmeertaal . Het verschil tussen een scripttaal en een programmeertaal wordt mijns inziens 'gedefinieerd' door hoe het gewoonlijk wordt gebruikt, en dan krijg je vanzelfsprekend "grijze" talen. Het lijkt mij dat het verschil iig niet zit in compileren / interpreteren; BASIC werd immers vroeger geïnterpreteerd, netzoals Java, maar dat wordt ook nog eens gecompileerd. En om het af te maken heb je ook nog java compilers die direct een executable kunnen produceren...
Basic is ook een scripttaal. En java zou ik een hybride taal noemen.
pi_59664102
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 23:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Basic is ook een scripttaal. En java zou ik een hybride taal noemen.
(GW-/Q-)Basic compileert naar executables.
pi_59664371
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 22:59 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Volgens die definities is machine code de enige programmeertaal .
Nee, een php script wordt door een php interpreter geinterpreteerd die het vervolgens uitvoert. Er komt geen mens aan te pas hoor, de computer interpreteert het en voert het uit.
quote:
Het verschil tussen een scripttaal en een programmeertaal wordt mijns inziens 'gedefinieerd' door hoe het gewoonlijk wordt gebruikt, en dan krijg je vanzelfsprekend "grijze" talen.
Script (geschreven in een scripttaal) = geïnterpreteerd
Programma (geschreven in een programmeertaal) = direct op de cpu uitgevoerd

Een script wordt vaak nog door een programma gehaald voordat er daadwerkelijk iets gebeurt (zoals ook bij php scripts)

Zowel een script als een programma schrijven is programmeren, eigenlijk is sommetjes intypen op je calculator ook programmeren
quote:
Het lijkt mij dat het verschil iig niet zit in compileren / interpreteren; BASIC werd immers vroeger geïnterpreteerd, netzoals Java, maar dat wordt ook nog eens gecompileerd. En om het af te maken heb je ook nog java compilers die direct een executable kunnen produceren...
Maarja waarom voeren we de discussie uberhaupt, stomme definitiekwesties
  dinsdag 24 juni 2008 @ 23:17:58 #222
192481 Core2
Happiness is the road
pi_59664421
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 23:06 schreef trancethrust het volgende:

[..]

(GW-/Q-)Basic compileert naar executables.
Een taal compileert zichzelf niet. Je hebt voor deze talen zowel interpreters als compilers.
pi_59664601
Het blijven natuurlijk allemaal imperatieve taaltjes. Op zich is het verschil met logische of functionele talen veel groter dan de verschillen onderling tussen dit soort zogenaamde 'echte programmeertalen' en 'scripttalen'.
pi_59664795
Dit topic kwalificeert zich weer als wie kan de meeste wijsheden roepen.
pi_59664970
wat een topic
Op dinsdag 1 februari 2011 17:41 schreef ß het volgende:
11% per 25 gram? Dus er zit totaal 74,8% zout in?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')