Toen ik nog bij een groothandel voor supermarkten werkte had ik wel en collega die een beetje basaal systeemonderhoud deed. Het leek hem wel handig om een IT leek ook te leren hoe je een order kon verwijderen uit het systeem en gaf daarbij iets van DELETE FROM Orders WHERE ID = * als voorbeeld met de opmerking dat op de plaats van het * de ordernummer ingevuld diende te worden. De productie heeft geloof ik twee uur stil gelegen.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:08 schreef trancethrust het volgende:
Wie dropt de drop table * commando's?
Gewoon dat bedrijf dumpen.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 14:09 schreef BobbyB het volgende:
[ afbeelding ]
Oja, en "professionele" web bureaus die alleen voor IE sites maken:Vandaag gebeld met zo'n bedrijf dat hun site er niet goed uit zag met FF. Ze wisten niet eens wat dat was bladiebla, uiteindelijk hun webbureau gebeld: "ja, wij maken het alleen maar voor IE want anders kost het teveel tijd."
WTF?! En de klant weet dus van niks. Echt schandalig.
Epic fail, je noemt het zelf een scriptquote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:01 schreef Thomass het volgende:
Aan alle knuppels die zeggen dat php geen programmeren is
[...]
Een php script is een prima voorbeeld van een reeks opdrachten die door een computer geïnterpreteerd kunnen worden dus het lijkt me heel helder
PHP is dus scripttaal.quote:Wikipedia zegt:PHP is een scripttaal, die bedoeld is om op webservers dynamische webpagina's te creëren. PHP is in 1994 ontworpen door Rasmus Lerdorf, een senior software engineer bij IBM. Destijds was de taal duidelijk geïnspireerd door Larry Walls Perl.
Is het verschil tussen een script- en een programmeertaal niet of het gecompileerd of dat het geïnterpreteerd wordt?quote:
quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:13 schreef slindenau het volgende:
[..]
Epic fail, je noemt het zelf een script
Als we dan toch Wiki gaan quotenquote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scripttaalquote:Een scripttaal is een programmeertaal die geschikt is voor het schrijven van scripts, kleine programmaatjes om veel voorkomende taken (bijv. systeembeheertaken) te automatiseren, of om een grote maar eenmalige taak te verrichten. Veelal hebben deze taken te maken met het verwerken van tekstbestanden. Scripttalen zijn over het algemeen high-level talen, en worden doorgaans geïmplementeerd door middel van een interpreter, omwille van snelheid en gemak bij het ontwikkelen.
Dat is wat mij betreft het enige verschil inderdaad. Zoals ik eerder in dit topic al postte, volgens de definitie is een programmeertaal een programmeertaal als het turing complete is. In de regel wordt PHP als turing complete gedefinieerd.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:22 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Is het verschil tussen een script- en een programmeertaal niet of het gecompileerd of dat het geïnterpreteerd wordt?
Maar turing-complete is ook niet alles. LaTeX bijvoorbeeld is ook turing-complete, maar zou ik toch niet als programmeertaal willen zien.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft het enige verschil inderdaad. Zoals ik eerder in dit topic al postte, volgens de definitie is een programmeertaal een programmeertaal als het turing complete is. In de regel wordt PHP als turing complete gedefinieerd.
Ik ken latex verder niet, maar volgens de definitie dus wel. En verder... boeiuh. Als er een volk altijd bezig is andermans werk af te katten en expertise in twijfel aan het trekken is zijn het wel programmeurs.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:42 schreef HuHu het volgende:
[..]
Maar turing-complete is ook niet alles. LaTeX bijvoorbeeld is ook turing-complete, maar zou ik toch niet als programmeertaal willen zien.
LaTeX is een mark-up/typesetting "taal", veelal gebruikt voor wetenschappelijke teksten.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ken latex verder niet, maar volgens de definitie dus wel. En verder... boeiuh. Als er een volk altijd bezig is andermans werk af te katten en expertise in twijfel aan het trekken is zijn het wel programmeurs.
De methode van jezelf is altijd mooier, beter, efficienter dan die andere prutsers. En vooral roepen dat jij toch veel meer l33t skilzzz hebt in ECHTE programmeer talen is voor de gemiddelde code klopper echt voldoende voor een paal tot het kanaal.
Hoezo niet? Het is speciaal toegespitst op typesetting, maar bevat nog wel alle elementen van een 'normale' taal; elk latex commando dat je tikt roept in principe een soort van functie aan, environments kun je zien als een soort van klasse, je kunt zelf andere functies en environments schrijven, etc.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:42 schreef HuHu het volgende:
[..]
Maar turing-complete is ook niet alles. LaTeX bijvoorbeeld is ook turing-complete, maar zou ik toch niet als programmeertaal willen zien.
Bah, vieze PHP prutsers die zich (web) programmeurs noemenquote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:24 schreef BobbyB het volgende:
[..]
[..]
Als we dan toch Wiki gaan quoten
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scripttaal
Schattig.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:05 schreef ach het volgende:
ik werk wel eens met een vrouwelijke programmeur en dan krijg je dingen als:
doeDingetjeMetTekstje(tekstje) { }
Van die wijven verkleinwoorden overalEn ze heeft alle klasses die ik al had gemaakt compleet lopen vertalen naar het nederlands
Volgens die definities is machine code de enige programmeertaalquote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:01 schreef Thomass het volgende:
Aan alle knuppels die zeggen dat php geen programmeren is
pro·gram·me·ren (overgankelijk werkwoord; programmeerde, heeft geprogrammeerd)
1 (een proces) strak plannen
2 het schrijven van een computerprogramma
com·pu·ter·pro·gram·ma (het)
1 reeks opdrachten die door een computer kunnen worden geïnterpreteerd en uitgevoerd
Een php script is een prima voorbeeld van een reeks opdrachten die door een computer geïnterpreteerd kunnen worden dus het lijkt me heel helder
Basic is ook een scripttaal. En java zou ik een hybride taal noemen.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 22:59 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Volgens die definities is machine code de enige programmeertaal. Het verschil tussen een scripttaal en een programmeertaal wordt mijns inziens 'gedefinieerd' door hoe het gewoonlijk wordt gebruikt, en dan krijg je vanzelfsprekend "grijze" talen. Het lijkt mij dat het verschil iig niet zit in compileren / interpreteren; BASIC werd immers vroeger geïnterpreteerd, netzoals Java, maar dat wordt ook nog eens gecompileerd. En om het af te maken heb je ook nog java compilers die direct een executable kunnen produceren...
(GW-/Q-)Basic compileert naar executables.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 23:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Basic is ook een scripttaal. En java zou ik een hybride taal noemen.
Nee, een php script wordt door een php interpreter geinterpreteerd die het vervolgens uitvoert. Er komt geen mens aan te pas hoor, de computer interpreteert het en voert het uit.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 22:59 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Volgens die definities is machine code de enige programmeertaal.
Script (geschreven in een scripttaal) = geïnterpreteerdquote:Het verschil tussen een scripttaal en een programmeertaal wordt mijns inziens 'gedefinieerd' door hoe het gewoonlijk wordt gebruikt, en dan krijg je vanzelfsprekend "grijze" talen.
Maarja waarom voeren we de discussie uberhaupt, stomme definitiekwestiesquote:Het lijkt mij dat het verschil iig niet zit in compileren / interpreteren; BASIC werd immers vroeger geïnterpreteerd, netzoals Java, maar dat wordt ook nog eens gecompileerd. En om het af te maken heb je ook nog java compilers die direct een executable kunnen produceren...
Een taal compileert zichzelf niet. Je hebt voor deze talen zowel interpreters als compilers.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 23:06 schreef trancethrust het volgende:
[..]
(GW-/Q-)Basic compileert naar executables.
Hoe kom ik zo interessant mogelijk overquote:Het lijkt mij dat het verschil iig niet zit in compileren / interpreteren; BASIC werd immers vroeger geïnterpreteerd, netzoals Java, maar dat wordt ook nog eens gecompileerd. En om het af te maken heb je ook nog java compilers die direct een executable kunnen produceren...
Klopt, echte die hards dromen in Assemblyquote:Op dinsdag 24 juni 2008 22:59 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Volgens die definities is machine code de enige programmeertaal.[..]
Als jij fatsoenlijk de OP had gelezen, dan had je gezien dat dat slechts de HTML output is van een sevrerside script.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:37 schreef EvoViper7 het volgende:
en dat noemt de TS programmeren.
Kom op, dat is HTML, dat heet geen programmeren.
PHP en JAVA, jwt OO programmeren
Ben blij dat ik van die kutopleiding afben. Programmeren = kut. PHP is![]()
Inderdaad.quote:Op woensdag 25 juni 2008 00:52 schreef CasB het volgende:
Het topic begon zo leuk, maar het is weer eens uitgelopen op een welles/nietes, windows/mac, ie/ff topic.
Jammer
Hoe zou jij het noemen dan?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 22:58 schreef slindenau het volgende:
[..]
Bah, vieze PHP prutsers die zich (web) programmeurs noemen
Precies! Maar ja, er zijn ook mensen die een web applicatie geen applicatie vinden.quote:Op woensdag 25 juni 2008 09:14 schreef Scorpie het volgende:
Java, PHP, .NET, BASIC. Its all the same for me: het zijn programmeertalen waarmee ik een applicatie kan bouwen, ongeacht web of windows doeleinde.
Wat is er mis met een webapplicatie vraag ik me dan af. Argumentatie ontbreekt er telkens aan bij onze "boe" roepers.quote:Op woensdag 25 juni 2008 09:34 schreef BobbyB het volgende:
Precies! Maar ja, er zijn ook mensen die een web applicatie geen applicatie vinden.
HIO-erigquote:Op woensdag 25 juni 2008 09:48 schreef Monolith het volgende:
Dat hele gezeur over specifieke programmeertaaltjes of applicaties komt sowieso nogal HIO-erig over.
Geen idee. Monolith? Iemand?quote:
Marionquote:
Dat dus, HBO opleiding tot programmeurtje.quote:Op woensdag 25 juni 2008 09:57 schreef veldmuis het volgende:
Hoger Informatica Onderwijs-erig.
Ah ok, thanks!quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat dus, HBO opleiding tot programmeurtje.
Ah. Inderdaad.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Programmeurtje".quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Of "Wat is OOP?!"quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:11 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ah. Inderdaad.
Van die 'programmeurs' die op school van alles een beetje krijgen (lees: "Hello world" parsen in elke willekeurige taal en variant die d'r is), hun hele CV vol knallen met een lijst van programmeertalen en technieken die ze beheersen en in de praktijk vervolgens altijd een van de volgende opmerkingen laten vallen wanneer je ze iets laat maken:
- "Dat is lang geleden dat ik met die taal gewerkt heb!"
- "Dat is lang geleden dat ik zo'n script/programma geschreven heb!"
- "Wij hebben dat op school altijd enkel met [programma X] en [programmeertaal versie X] gedaan!"
- "Wij deden dat op school altijd op een heel andere manier!"
Uiteraard.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Programmeurtje".
Laat me raden: WO-er zeker?
Dat vind ik vaak het ergste, ze weten van de boekjes verdomd goed wat objectgeoriënteerd programmeren is, maar ze kunnen het niet toepassen. Hetzelfde met, pak 'm beet, eren database. Ze kunnen er modellen van maken, ze kunnen er stapels documentatie over maken, maar de database zelf in elkaar zetten? Dat gaat vaak nog net een stapje te ver.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:19 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Of "Wat is OOP?!"
En dan laat je ze wat aanklooien, en wat is het resultaat? Zie topic.
Niks mis met programmeurs hoor, maar ik zie een programmeren toch meer als een middel en niet als een doel. Het hele geneuzel van bijvoorbeeld PHP vs Java is een beetje geleuter in de marge. Die twee talen verschillen niet wezenlijk van elkaar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Prolog dat op een compleet ander paradigma leunt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |