abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juni 2008 @ 22:57:23 #101
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_59663867
Ik vind helemaal niet zoveel mis met Achilles. Vind het geen mooie naam, maar ook niet hilarisch ofzo. Het is toch gewoon een naam?

Olijfje vind ik best grappig, maar Olivia vind ik ook best mooi. Alleen wat te hip.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_59663987
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 22:57 schreef Sugar het volgende:
Ik vind helemaal niet zoveel mis met Achilles. Vind het geen mooie naam, maar ook niet hilarisch ofzo. Het is toch gewoon een naam?
nou ja, achilles-hiel wordt in overdrachtelijke zin vaak gebruikt om iemands zwakke plek aan te duiden. vandaar dat deze naam een wat negatieve associatie bij mij oproept en ik 'm niet gauw zou gebruiken.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 23:09:13 #103
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_59664176
Ja, dat snap ik wel. Maar omdat ik het verhaal vooral goed ken, heb ik toch ook gewoon de associatie met een jongeman die Achilles heette en niet alleen aan de afloop van het verhaal. Snap je? Nou ja, maakt ook niet zoveel uit, maar ik bedoel dat ik meer aan de figuur Achilles denk dan alleen aan "zwakke plek". omg, ik ben onduidelijk, volgens mij!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  † In Memoriam † woensdag 25 juni 2008 @ 00:02:36 #104
43556 miss_dynastie
pi_59665638
Ik denk ook wel aan meer sugar omdat ik het verhaal goed ken, maar da's toch wel de eerste associatie die veel mensen met die naam hebben, zeker de mensen die het verhaal niet kennen. Maar er is niks mis mee, vind ik ook. Behalve dan dat ie voortaan zou gaan voor, ehm, wat normalere namen en na Michelle en Jasmijn vind ik Achilles toch wel een heel stuk aparter

Julius, Olivia en Romein (liever Romijn) vind ik erg leuk
  Moderator woensdag 25 juni 2008 @ 09:24:03 #105
5428 crew  miss_sly
pi_59668877
Ik heb niets met Achilles, hoewel ik het verhaal erachter wel helemaal kende. Ik zou zelf gewoon niet kiezen voor een oude Griek, Romein of een van de Goden uit die tijd als naam voor mijn kind. Beetje over the top, wat mij betreft.

Julius vind ik wel leuk Olivia op zich wel, hoewel dat in het Nederlands natuurlijk Ooolieviea wordt met uitspreken en ik het op z'n Engels dan mooier vind.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_59677429
Ja ik vind Achilles ook geen rare naam, maar wel een die onlosmakelijk verbonden is met de mythologische figuur. Dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Ik heb zelf wel eens voor een meisje als tweede naam Medea overwogen. En voor een jongen viel Seth voor mij af, vanwege de associatie met de god. Hoewel die laatste voor meer mensen een associatie opriep met Seth Gaaikema geloof ik .

Maar ik zou zelf niet zo gauw voor een naam kiezen waar zo'n duidelijk figuur 'aanhangt'.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  woensdag 25 juni 2008 @ 15:20:38 #107
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_59677808
Medea vind ik ook zo mooi maar dat heeft zo;n negatieve associatie, dat kan echt niet eigenlijk he?
Ik vind Achilles buiten de algemene associatie bij die naam die negatief is een hele rare naam in het rijtje, het past gewoon totaal niet bij de andere namen en dat vind ik wel jammer.
Neefje van mij heet Archimedes, echt way over the top vind ik, en ze noemen hem ook vol uit zo, wij zeggen Medes en dat wordt oogluikend toegelaten maar ze hoorden het liever niet geloof ik.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 29 juni 2008 @ 14:07:59 #108
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_59771461
Op vakantie hoorden we Bobiche.

Ook liep er een Simon, met zusje Emma. Grappig om te horen wat voor een broertjes/zusjesnaam erbij gekozen wordt!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zondag 29 juni 2008 @ 14:15:22 #109
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_59771599
Ik zag gisteren 'Amazones' op tv.. Theo Maassen speelt daarin ook 'Achilles'
  † In Memoriam † zondag 29 juni 2008 @ 14:31:26 #110
43556 miss_dynastie
pi_59771913
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 15:20 schreef oh-oh het volgende:
Medea vind ik ook zo mooi maar dat heeft zo;n negatieve associatie, dat kan echt niet eigenlijk he?
Ik vind Achilles buiten de algemene associatie bij die naam die negatief is een hele rare naam in het rijtje, het past gewoon totaal niet bij de andere namen en dat vind ik wel jammer.
Neefje van mij heet Archimedes, echt way over the top vind ik, en ze noemen hem ook vol uit zo, wij zeggen Medes en dat wordt oogluikend toegelaten maar ze hoorden het liever niet geloof ik.
Waarom doe je het dan
  zondag 29 juni 2008 @ 20:18:39 #111
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59777845
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 19:12 schreef Popples het volgende:

[..]

zo heet de zwager van mijn opa ook.

mag Annika ook in het lijstje hier boven aangezien haar grote zus er ook tussen staat?
Ik zie dit nu pas. Ze staat erbij hoor!
pi_59777975
quote:
Op zondag 29 juni 2008 14:07 schreef PM-girl het volgende:
Ook liep er een Simon, met zusje Emma. Grappig om te horen wat voor een broertjes/zusjesnaam erbij gekozen wordt!
Dat vind ik een heel mooie combinatie! Simon zou bij ons ook een serieuze kans hebben gemaakt, ware het niet dat de stiefzoon van mijn zus al zo heet. Zijn zusje heet trouwens Sofie, op zijn Deens uitgesproken als Soofie-je, klemtoon op fie
  zondag 29 juni 2008 @ 20:47:08 #113
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_59778620
quote:
Op zondag 29 juni 2008 14:31 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Waarom doe je het dan
Omdat je een lief neefje hebt ik neem tenminste aan dat hij nog lief en klein is en je hem met een iets kleinere naam wilt toespreken. Ik heb er niet zoveel moeite mee als mijn zus mijn kinderen andere namen toedicht dan ik bedacht heb. Het is mijn zus tenslotte en haar neefje en nichtje. Meestal verbastert ze wat, maar al zou ze miepje en klaasje zeggen, dan nog: het gaat om de toon waarop. Trouwens, du moment laten mijn kinderen zich niet verbasteren: hey, ze zijn wel 3, heh?

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die daar wel veel moeite mee hebben en waarom dan.
  zondag 29 juni 2008 @ 21:36:55 #114
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_59779861
Ik heb er zelf een hekel aan als mijn naam wordt afgekort. Wanneer er achter de naam van mijn oudste -tje wordt geplakt, vind ik dat op zich niet zo'n ramp, als het maar niet geen standaard gaat worden Bij de jongste heb ik nog geen verklein-naampje kunnen bedenken Alleen zag ik dat Oma de naam wel verkeerd had geschreven op de kalender.. pfff Ze is nog niet eens 60.
  † In Memoriam † zondag 29 juni 2008 @ 22:37:03 #115
43556 miss_dynastie
pi_59781585
quote:
Op zondag 29 juni 2008 20:47 schreef Smirre het volgende:
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die daar wel veel moeite mee hebben en waarom dan.
Ja, er zijn mensen die daar moeite mee hebben. Onder het mom van: we hebben hem tenslotte niet voor niks x genoemd. Als ouder dat laten weten probeer ik me daar toch echt wel aan te houden, al zit het verbasteren en verkleinen er bij mij ook wel een beetje in door de huisdieren die ik zelden met hun correcte naam aanspreek .

Er zijn ook mensen die gewoon niet reageren op afkortingen of verbasteringen, ik kan me van het zoontje van Rewimo nog een 'Ik heet Christan hoor!' herinneren, toen ie een aantal keer met een verbastering van zijn eigen naam werd aangesproken en diegene zich afvroeg waarom hij niet reageerde. En gelijk heeft ie.
  † In Memoriam † zondag 29 juni 2008 @ 23:28:58 #116
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_59783280
quote:
Op zondag 29 juni 2008 20:18 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik zie dit nu pas. Ze staat erbij hoor!
Mag Maja (Maartje Janna Delia) er ook bij? thnx!
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  zondag 29 juni 2008 @ 23:38:49 #117
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59783514
quote:
Op zondag 29 juni 2008 20:47 schreef Smirre het volgende:

[..]

Omdat je een lief neefje hebt ik neem tenminste aan dat hij nog lief en klein is en je hem met een iets kleinere naam wilt toespreken. Ik heb er niet zoveel moeite mee als mijn zus mijn kinderen andere namen toedicht dan ik bedacht heb. Het is mijn zus tenslotte en haar neefje en nichtje. Meestal verbastert ze wat, maar al zou ze miepje en klaasje zeggen, dan nog: het gaat om de toon waarop. Trouwens, du moment laten mijn kinderen zich niet verbasteren: hey, ze zijn wel 3, heh?

Mijn ouders (en ikzelf ook) hadden daar ook echt wel moeite mee.
Maar meer omdat het van een verkleinwoordje afgekort werd zeg maar.

Macka, ik zal haar er ook even bij zetten.
pi_59783872
Djulian noemde wij altijd boeffie, tot da hij dus dacht dat hij werkelijk boeffie heette Nu is ht Djulian, maar vrienden van ons noemen hem DJ, prima dat is gewoon hun naampje voor hem (en eigenlijk best wel leuk) en dat Djen een afkorting is weet ook iedereen Soms past het verkleinnaampje beter bij een kind.
ik werd ook bijna nooit Anitra genoemd door mijn ouders, pa zei Niek(ie) en ma altijd Traatje. NP
pi_59783943
tsja, toch vind ik 't ook wel wat star van ouders om geen varianten toe te staan. zo kreeg een collega van me een zoontje: maximiliaan. dat mocht ab-so-luut geen max worden, dus moest iedereen 't verplicht altijd voluit uitspreken.
  zondag 29 juni 2008 @ 23:58:22 #120
102760 Igraine
Headache
pi_59784050
Ik vind het niet erg als mijn naam afgekort of verkleind wordt, ik kort 'm zlef ook vaak af. Maar ik heb ook gewoon een naam die zich daarvoor leent. Shirley, Shir, Shirtje
Maar bij sommige namen kan het gewoon niet, of je moet er iets heel stoms van maken. Ik zou het daarom ook niet leuk vinden (maar ook weer niet vreselijk) als de naam van mijn dochter verkort of verkleind wordt.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  † In Memoriam † maandag 30 juni 2008 @ 00:00:28 #121
43556 miss_dynastie
pi_59784103
quote:
Op zondag 29 juni 2008 23:53 schreef bixister het volgende:
tsja, toch vind ik 't ook wel wat star van ouders om geen varianten toe te staan. zo kreeg een collega van me een zoontje: maximiliaan. dat mocht ab-so-luut geen max worden, dus moest iedereen 't verplicht altijd voluit uitspreken.
Juist bij zo'n naam snap ik het wel eigenlijk, als je het toestaat weet binnen no time niemand meer hoe hij voluit heet, dat risico is met 'boeffie' wat kleiner .
pi_59784270
ik snap 't ook wel, maar ik vind 't toch ook erg star. je kunt 't toch zelf voluit volhouden zonder dat je anderen er expliciet toe verplicht? zeker als 't nog zo'n iniminipiepklein baby'tje is. ik kan me ook erg goed inleven in de oom/tante/neef/nicht van de genoemde Archimedes hierboven. (enne... als ze Medes echt niet meer pikken kun je er nog 'Archie' van maken )
  maandag 30 juni 2008 @ 09:59:42 #123
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_59787598
Ik heb ook een hekel aan het plakken van -je of -tje achter een naam. Ik zal dat ook nooit doen, bij geen enkele naam. Dat heb ik van mn moeder die heeft er ook een hekel aan. Mn broertje heet Karel en iedereen is dan snel geneigd er Kareltje van te maken, maar dan kregen ze een zeer boze blik van mn moeder. Niemand noemt het dan ook Kareltje.

Wat ik wel doe en ook hoor is dat mijn eigen naam Diana, wordt "afgekort: tot Diaan of Daan. Daar heb ik dan veel minder moeitje mee.

Vroeger zei men nog wel eens Diane en dan zei ik altijd: ik heet Diana.. tot op een gegeven moment een leraar mij Diane noemde, ik het zelf niet doorhad, maar een deel van de leerlingen zeiden: ze heet Diana!! Was wel leuk.
Make love, not war ☮
  Licht Ontvlambaar maandag 30 juni 2008 @ 10:00:53 #124
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_59787615
I'm with her ^^
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  † In Memoriam † maandag 30 juni 2008 @ 10:11:33 #125
43556 miss_dynastie
pi_59787801
quote:
Op maandag 30 juni 2008 00:10 schreef bixister het volgende:
je kunt 't toch zelf voluit volhouden zonder dat je anderen er expliciet toe verplicht?
Nou, ehm, de bedoeling van een naam is toch dat je iemand ermee aanduidt? Vrij logisch toch dat je als ouders wil dat je kind ook aangeduid wordt met de naam die je gegeven hebt? Ik vind het totaal niet logisch om het alleen binnen je eigen gezin vol te houden. En binnen no time is iedereen er echt wel aan gewend én reageert het kind ook niet op de afkorting. Juist een afkorting als Max krijg je er echt nooit meer uit, aangezien de afkorting een gewonere naam is dan de volledige. Ik zou het in dat geval precies zo doen

Van de site van het NRC:

Vinz

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')