abonnement Unibet Coolblue
pi_59513957
Ik heb het ook weer voor elkaar.

In december 2006 kocht ik een Hyundai Lantra uit '99 voor ¤4.900,--. Omdat ik een goeie handelaar ben kreeg ik er een grote beurt bij en een prima autoradio. Het ding had volgens mij al een tijd stilgestaan. Lantra's verkopen ook niet zo goed, volgens mij.


De Blauwe Draak

Anyway, het is nu juni 2008 en ik heb er een kleine 47.000 kilometer in gereden. Veel, weet ik, maar niet raar; elke dag 120km zo'n beetje en een boel ritten van Amsterdamn naar Groningen. Onlangs ook 2600km gereden voor een vakantie naar Frankrijk. Geen al te gek gebruik, ben ook geen snelheidsduivel of een snelle optrekker... gewoon gebruik, kortom.

Mijn linkervoorwiel maakte opeens een raar geluid en omdat het toch al tijd was voor de grote beurt heb ik een afspraak gemaakt bij een andere garage dan waar ik 'm heb gekocht (omdat ik er geen afstanden meer mee ga rijden met dat geluid, heb ik de dichtstbijzijnde opgezocht). Ik wist dat:

- twee achterbanden moesten worden vervangen
- er een probleem was met het linkervoorwiel
- er een grote beurt moest komen

Dus ik denk "1000¤ moet genoeg zijn". Flink veel, maar goed, dat moet nou eenmaal.

Ik heb net prijsopgaaf gekregen.
- Grote beurt: ¤ 360,--
- Remschrijf linkervoorwiel kromgetrokken: ¤ 475,--
- Twee achterbanden vervangen: ¤ 360,--
- Uitlaatspruitstruk kapot: ¤ 1.780(!),--
- Achterremcylinders lek: ¤ 240,--
- Buitenste ashoes gescheurd: ¤ 440,--
- Twee knipperlichtlampjes: ¤ 10,--
Totaal: ¤ 3.665,-- !!!

Dat is meer dan tweederde dan de prijs die ik ervoor heb betaald...!

Ik hink nu op twee benen:
1. De auto was goedkoop en niet nieuw. Dit is pech hebben, maar de auto is het niet waard om voor zoveel gerepareerd te worden. Er is flink gebruik van gemaakt waardoor de reeds zwakke plekken, verder zijn gesleten. Uithuilen, auto wegdoen en verder rijden in de auto van m'n vriendin.

2. What the FUCK hebben ze me verkocht?! Na ANDERHALF JAAR krijg ik te maken met een kapot spruitstuk, lekke cylinders en gescheurde achterhoezen! Is dat normaal? Betekent dit dat ik voortaan van die garage kan verwachten dat auto's maximaal 9 jaar meegaan? Hoe zit het trouwens met spruitstukken, gaan die zomaar kapot? Kan ie al kapot zijn geweest tijdens de aanschaf, of tenminste zwak zijn gebleken, en zo ja, kan dat zomaar...? Gaan achterremcylinders zomaar lek? Of ashoezen?

Kortom, ik ben woest op mijzelf, de omstandigheden en de garage. En ik ben er dus helemaal niet zeker van dat dit gebreken zijn die zó snel zouden kunnen optreden bij normaal gebruik.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is hier sprake van gebrekkige controle van die garage? Of heb ik gewoon enorm pech gehad?

[ Bericht 2% gewijzigd door Karrs op 20-06-2008 16:11:12 ]
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_59514209
Tja, goedkoop is niet altijd goed zeg ik maar.

Ik zou de auto wegdoen, en een andere kopen.
It's inevitable that Seagulls will take over the world!
pi_59514451
Dat spruitstuk is wel belachelijk duur. Bij onze Hyunday Excel was het rond de 650 euro om dit te vervangen...
pi_59514552
Misschien moet je eens bij een andere of je oude garage langs om een nieuwe prijsopgaaf te krijgen. Ik vertrouw dat zowiezo allemaal niet zo.
pi_59514689
Ik vind die prijsopgave anders wel belachelijk.
De prijs van een de remschijven geloof ik wel, die dingen zijn gewoon duur.
Maar 360 euro voor 2 banden vind ik absurd, dit zou voor 120 a 150 euro gedaan moeten zijn.
Een uitlaatspruitstuk kan ook duur zijn maar ook hier is de offerte absurd.
Ik heb al eens de complete uitlaat van mijn scirocco moeten laten vervangen voor zo'n 1400 euro.
Ik kan je vertellen dat men dit al een dure uitlaat vond, dus ook dit moet veel goedkoper kunnen.
De prijs van de remcylinders kan wel kloppen, ik heb ongeveer hetzelfde betaald voor mijn astra.
Dan weer de prijs voor de ashoezen.... dit hoort tientjes werk te zijn!
De hoezen op mijn scirocco en van de corrado zijn beide al eens vervangen.
Het is letterlijk een rubberen hoesje wat over de aslagers heen gaat, niks bijzonders.

Al in al... ga eens naar een andere garage en vraag een nieuwe offerte.
In these bodies we will live, in these bodies we will die
Where you invest your love, you invest your life
pi_59514841
Spruitstuk is iets wat je kan gebeuren. Ik had toen in oktober mijn auto naar de garage (dealer) gebracht wegens ernstige mankementen (dat kostte mij toen ook 140 euro voor een auto die ik 3 maanden eerder voor 1250 heb gekocht), toen hebben ze hem goed doorgekeken om te kijken wat er nog meer aan mankeerde en toen alle problemen verholpen. Toch viel in maart mijn spruitstuk er ook onderuit - al kostte mij dat maar 250 euro (bij de Kwikfit).

Maar het is mogelijk dat je auto verder al (wat) gaar was toen je hem kocht. Sommige autoverkopers controleren zo'n tweedehands wagen niet eens voordat ze hem verkopen. Zolang er maar geen visuele defecten of rare geluiden zijn gaat hij direct door naar de verkoop. APK komt pas vlak voor het afhalen/betalen erbij.

Overigens vind ik het ook een erg hoge prijsopgave inderdaad. Als het kan zou ik ook even naar een andere garage gaan om te kijken wat die opgeven.
pi_59514989
Dit klinkt meer als een wegjaag offerte. Komt vaak genoeg voor. In ieder geval even een second opinion laten doen zeg ik.

Je kan ook eens kijken wat echt nodig is. Spruitstuk kan misschien gelast worden en veel andere dingen kan je mogelijk op de sloop vinden. Ook dingen als een grote beurt kan je voor een heel groot deel zelf doen. Als je een klein beetje handig bent en niet bang bent voor vieze handen en wat tijd er voor neemt kan je dat heel veel geld besparen. Ook zelf dingen als remschijven bij een auto materialen zaak bestellen kan bergen met geld schelen in verhouding tot de garage die er ook nog eens klauwen met geld op wil verdienen.

Even een klein voorbeeldje: ik had ook een lek deel van een uitlaat, kostte me eigenlijk rond de 400 euro (alleen aan materiaal). Was ik dus minimaal 500 verder geweest als ik dat had laten doen. Uiteindelijk na wat speurwerk een ander soort uitlaat gevonden die inclusief spruitstuk 185 euro kostte. Heeft toch ook weer mooi wat geld bespaard...
pi_59515069
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 12:24 schreef $tranger het volgende:
Dit klinkt meer als een wegjaag offerte. Komt vaak genoeg voor. In ieder geval even een second opinion laten doen zeg ik.

Je kan ook eens kijken wat echt nodig is. Spruitstuk kan misschien gelast worden en veel andere dingen kan je mogelijk op de sloop vinden. Ook dingen als een grote beurt kan je voor een heel groot deel zelf doen. Als je een klein beetje handig bent en niet bang bent voor vieze handen en wat tijd er voor neemt kan je dat heel veel geld besparen. Ook zelf dingen als remschijven bij een auto materialen zaak bestellen kan bergen met geld schelen in verhouding tot de garage die er ook nog eens klauwen met geld op wil verdienen.
Helaas, ik ga niet zelf aan auto's prutsen.

@iedereen: bedankt voor de adviezen!
Ik ga de remschijf laten repareren en vervolgens door een andere garage laten beoordelen.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 19 juni 2008 @ 12:29:20 #9
23755 brienen
een resize is slecht voor je
pi_59515127
lijkt me inderdaad veel te duur, kwam met Google deze tegen:

http://www.autoweek.nl/klokjerond.php?id=80&cache=no

Mooi verhaal met een log van alle onderhoudskosten, spruitstuk word meerdere keren genoemd voor +- ¤300 - ¤400.

Misschien denkt die garage er wel uren mee bezig te zijn
pi_59515149
Achterbanden voor 180 euro per stuk..

Ik zou een andere garage zoeken
pi_59515482
hahaha mooie offerte...

zou mooi een andere garage zoeken.... en niet eens die remschijven laten maken...
pi_59515609
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 12:42 schreef TheOneAndOnly het volgende:
hahaha mooie offerte...

zou mooi een andere garage zoeken.... en niet eens die remschijven laten maken...
Nou ja, als die kapot zijn, zijn die kapot, natuurlijk.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_59515752
in principe zijn het geen gekke dingen, het zijn dingen die in anderhalf jaar kunnen slijten/kapot gaan het is ook niet structureel.. alleen de prijs is echt belachelijk! maar dat snapte je al wel
  donderdag 19 juni 2008 @ 12:59:42 #14
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_59515915
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:51 schreef Karrs het volgende:

Ik heb net prijsopgaaf gekregen.
- Grote beurt: ¤ 360,--
- Remschrijf linkervoorwiel kromgetrokken: ¤ 475,--
- Twee achterbanden vervangen: ¤ 360,--
- Uitlaatspruitstruk kapot: ¤ 1.780(!),--
- Achterremcylinders lek: ¤ 240,--
- Buitenste ashoes gescheurd: ¤ 440,--
- Twee knipperlichtlampjes: ¤ 10,--
Totaal: ¤ 3.665,-- !!!

Dat is meer dan tweederde dan de prijs die ik ervoor heb betaald...!
Dat is zekersteweten een rot-aub-op-met-je-hok offerte. Gewoon een andere garage zoeken want zelfs de knipperlichtlampjes zijn te duur.
pi_59516648
toevallig kwikfit?
Back to the 70's
pi_59517748
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 13:27 schreef arnold-d het volgende:
toevallig kwikfit?

Daar kom ik niet, al valt mijn auto volledig uiteen op hun oprit.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_59517783
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 14:02 schreef Karrs het volgende:

[..]


Daar kom ik niet, al valt mijn auto volledig uiteen op hun oprit.
gelukkig.
want bij de kwikfit moet je echt niet komen,.. oplichters daarzo
Back to the 70's
pi_59517896
Waarschijnlijk is 1000 euro wel genoeg voor genoemde reparaties bij een garage die je niet ontzettend probeert af te zetten. Ik zou in ieder geval ergens anders nog een offerte laten maken.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_59517954
je hebt ook een lantra.daar kun je geen kwaliteit van verwachten maar moet wel zeggen dat ze wel veel geld van je vragen. volgens mij kan dat goedkoper.
"Once you jack off to Japanese girls puking in each others mouths, you can't exactly go back to Playboy" - Randy Marsh
pi_59518468
je kan ook naar een APK station gaan, ook al zou je nog niet gekeurd hoeven worden, daar geven ze wel een beoordeling van de auto zonder dat ze vage reparaties met extreme prijzen ineens tevoorschijn toveren..
  donderdag 19 juni 2008 @ 15:31:07 #21
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_59520748
Dit zegt ook weinig over de staat van de auto. Het zijn allemaal dingen die kunnen gebeuren.
Ik zou een andere garage eens vragen. Desnoods doe je dat spruitstuk zelf, is helemaal niet zoveel werk..
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_59521377
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 12:14 schreef Mind_Fuck het volgende:
Ik vind die prijsopgave anders wel belachelijk.
De prijs van een de remschijven geloof ik wel, die dingen zijn gewoon duur.
Maar 360 euro voor 2 banden vind ik absurd, dit zou voor 120 a 150 euro gedaan moeten zijn.
Een uitlaatspruitstuk kan ook duur zijn maar ook hier is de offerte absurd.
De prijs van de remcylinders kan wel kloppen, ik heb ongeveer hetzelfde betaald voor mijn astra.
Dan weer de prijs voor de ashoezen.... dit hoort tientjes werk te zijn!
Al in al... ga eens naar een andere garage en vraag een nieuwe offerte.
Eensch. Die prijzen kloppen niks van

Remschijf: 82 euro
2 bandjes: 60-65 p/stuk
spruitstuk: kan duur zijn maar kan vaak ook gelast worden. 1700 euro kan iig nooit
remcylinders: 35 euro p/stuk
ashoes: 16 euro p/stuk

dit zijn prijzen van Hbase, dit is inkoop ex btw maar dan snap je wel dat die garage flink aan het verdienen is.
pi_59521478
Ik las net dat schijfremmen per paar ¤ 90,-- kosten

Waar rekenen zij dan ¤ 450,-- voor...? Duurt het 6 uur om zo'n schijf erom te leggen of zo...?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 19 juni 2008 @ 16:23:48 #24
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_59522011
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:01 schreef Karrs het volgende:
Ik las net dat schijfremmen per paar ¤ 90,-- kosten

Waar rekenen zij dan ¤ 450,-- voor...? Duurt het 6 uur om zo'n schijf erom te leggen of zo...?
Inderdaad echt idiote prijzen zeg. Een paar remschijven heb je in maximaal een uur vervangen als je 2 linkerhanden hebt. En dat spruitstuk kom op zeg dat is echt een idioot hoge prijs. Een spruitstuk kan wel wat geld kosten maar veel meer dan 4-500 euro ex arbeid kost het niet en het kost geen 1300 euro aan arbeid om te vervangen kan ik je vertellen. Tenzij het hele motorblok eruit moet ofzo maar dan nog ben je er geen 21 uur aan bezig tegen 60 euro per uur. Dat is gewoon afzetterij. En dan die ashoes 440 euro??? lol die dingen kosten een tientje inkoop ofzo. zijn ze er 7 uur mee bezig om dat te vervangen of wat.

ga voor een second opinion zou ik zeggen en anders -> auto weg doen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 19 juni 2008 @ 16:26:44 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59522071
Hoe krijg je eigenlijk een kapot uitlaatspruitstuk?
Gewoon flink op drempels knallen, of zijn er ook nog andere oorzaken mogelijk?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')