abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 juli 2009 @ 22:12:21 #103
144006 chacama
Ondernemend!
pi_71410655
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:39 schreef Suzanna het volgende:
Hoeveel verdient een gastouder tegenwoordig per uur? Daar ben ik erg benieuwd naar. Misschien is het wat voor mij om te doen als ik twee of drie kinderen op school heb.

Chacama, jij zei iets (heel lang geleden in dit topic) over dat je vindt dat gastouders in principe een opleiding moeten hebben gedaan, bijv. SPW, waarom vind je dit? Wat is er verschillend aan gastouder of 'gewoon ouder' zijn - wat moet je beter kunnen om gastouder te kunnen zijn in jouw ogen? of gaat het gewoon om dat papiertje dat je je kinderen eerder aan iemand toevertrouwt met een diploma o.i.d.?
Was ik gewoon benieuwd naar. Ik heb namelijk geen opleiding in die richting o.i.d. gedaan maar vind dat persoonlijk ook echt niet nodig...
Kan me eerlijk gezegd niet meer herrineren dat ik dat gezegd heb. Weet wel dat er over gesproken is tijdens de nieuwe regels. Die heb ik dus wel in een pdf-file, maar dat 4 kantjes. De moeite waard om te lezen, maar weet dus niet hoe ik hier een link naar een pdf moet zetten. En onder een spoiler is het ook zo'n lap tekst.

Op zich heb ik er geen probleem mee dat er geen sprake is van scholing zolang de gastouder ook echt zelf ouder is. Dus ervaring heeft met het opvoeden van kinderen. Ze krijgen als het goed is immers via het gastouderbureau in elk geval kinder ehbo en nog evt. andere cursussen omtrent het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. Maar als de gastouder zelf geen 'ervaren' ouder is dan zou ik het zelf wel prettig vinden als ze iets van ontwikkelingskennis hebben. Een moeilijke peuter handelen is toch iets makelijker als je ooit al eens een peuter gehad hebt of in elk geval weet dat er zoiets als een peuter-puberteit bestaat. Want als ik Maud nu bv. naar iemand zou moeten brengen die nog nooit een peuter heeft meegemaakt of weet welke gekke buien ze kan hebben, dan denk ik dat die persoon mij redelijk kwaad op zou bellen met de vraag of ik ze aub wil komen halen omdat ze om de haverklap een woede-aanval heeft om niets.

Klinkt op zich wel logisch het verschil in thuisoppas en ziekte en het opvangen van kinderen in je eigen huis qua ziekte. Ik weet overigens wel dat bij het gastouderbureau hier vanaf volgend jaar een minimum aantal uur wordt doorberekend tijdens de vakanties van vraagkinderen. Ergens wel logisch, want die plek is natuurlijk niet zo maar te vullen. En op een kdv is dat volgens mij ook zo.

Qua back-up bij ziekte van de gastouder geldt hier dat dit het probleem van de vraagouder is. Wat ik wel kan doen is in het geval van vakantie een aanvraag indienen bij het kdv. Ze kunnen niets garanderen, maar zullen altijd hun uiterste best doen om de meiden te plaatsen. Nu heb ik bijvoorbeeld voor de hele 3 weken van de mijn gastouders vankantie opvang via het kdv. Dit vind ik echt super. Het was even schuiven met de werkdagen van F. en mij, maar ik hoef in elk geval niet terug te vallen op familie. Vorig jaar heb ik dat overigens opgevangen door de thuisoppasser van de zaterdag die 3 weken in te schakelen. Maar zij heeft dit jaar meerdere adressen dus dat ging niet meer.
pi_71419187
Volgens de nieuwe regels moet je vanaf 2010 op de één of andere manier opgeleid zijn. Dus minimaal MBO3 als ik het goed heb.

Bij ons gastouderbureau heb je geen vervangende opvang bij ziekte. Het enige wat ons bureau doet is gastouders aan vraagouders koppelen, de veiligheid checken en zorgen dat alles legaal en belastingtechnisch ok is.

Ik verdien tussen de 3,50 en 4,50 per uur. Verschilt per oppas-uk (dat was dom van mij en dat zou ik in de toekomst ook niet meer doen, maar het is nu eenmaal zo gegroeid).
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 19:37 schreef beefcake het volgende:

[..]

Is daar niet die speciale regeling voor? Ben je als gastouder niet een soort zelfstandig ondernemer? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Volgens onze gemeente ben je in loondienst bij het gastouderbureau met een 0 uren contract. Dus dat gaat niet werken hier.

Maar ik ga me laten ontslaan aan het einde van mijn zwangerschap Dan krijg ik een zw. uitkering van de UWV gedurende de verlofperiode en daarna nemen ze me weer aan. Stomme constructie wel trouwens
pi_71420699
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 09:33 schreef freecell het volgende:
Volgens onze gemeente ben je in loondienst bij het gastouderbureau met een 0 uren contract. Dus dat gaat niet werken hier.
Maar met een nul uren contract heb je ook recht op zwangerschaps- en bavallingsuitkering, gebaseerd op het gemiddelde aantal uren dat je hebt gewerkt voorafgaand aan je bevalling.
Zie (o.a.) hier
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_71420753
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:33 schreef beefcake het volgende:

[..]

Maar met een nul uren contract heb je ook recht op zwangerschaps- en bavallingsuitkering, gebaseerd op het gemiddelde aantal uren dat je hebt gewerkt voorafgaand aan je bevalling.
Zie (o.a.) hier
Hey, dat zou een stuk makkelijker zijn
Ik ga maar eens even met mijn UWV bellen

Ook omdat je dan wél geld krijgt als je door de zwangerschap wat eerder moet stoppen en omdat het het gedoe met ontslagen worden voorkomt, haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')