Look mom! I'm on TV!quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:58 schreef maok het volgende:
[..]
Ik was niet thuis maar het staat ook al op youtube:
27 juli valt op een zondag, idd.quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:53 schreef DevilsAndDust het volgende:
Je bent dit jaar toch op een zondag jarig, Alex? Misschien kunnen we dan wel gezellig met z'n allen langskomen..
Ik ben vóór (dan wel op zondagmiddag, dan kunnen de kerkgangers onder ons nog eerst naar de kerk)quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:53 schreef DevilsAndDust het volgende:
Je bent dit jaar toch op een zondag jarig, Alex? Misschien kunnen we dan wel gezellig met z'n allen langskomen..
Nou, niet eigenlijk. Dat gebeurt simpelweg nergens.quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
freecell, weet jij misschien waar in de Bijbel Jezus Petrus aanwijst als zijn aardse opvolger?.
Ja, of niet natuurlijkquote:Op donderdag 19 juni 2008 09:53 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ja, of jullie gana lopend vanaf daarquote:Op donderdag 19 juni 2008 10:40 schreef DevilsAndDust het volgende:
We kunnen sowieso naar het station in Leeuwarden gaan, en dan om de beurt opgehaald worden door Alex..
Die tekst is er trouwens wel de oorzaak van dat Petrus altijd bij de hemelpoort of met de sleutels van de hemel wordt afgebeeldquote:Op donderdag 19 juni 2008 10:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ah, ok. Heel erg bedankt!
Dat heb ik vermeld.quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:01 schreef freecell het volgende:
[..]
Die tekst is er trouwens wel de oorzaak van dat Petrus altijd bij de hemelpoort of met de sleutels van de hemel wordt afgebeeld
quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:07 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Die tekst is trouwens tevens een woorspeling omdat 'petra/petrus' rots betekend.
Volgens katholieke overlevering is Petrus bisschop van Rome geworden (oftewel de eerste paus). Hij zou begraven liggen onder de Sint Pieter in Vaticaanstad (volgens Katholieken nu letterlijk en figuurlijk de rots waarop de kerk gebouwd is). De pausen noemen zich Petrus' opvolgers. Vooral dat gedeelte over Petrus' bindende oordelen wordt door de pausen gebruikt om hun macht te doen gelden.
Ja, dat weet ik. De Sint Pieter was eerst slechts een bovengrondse graftombe, gebouwd door Constantijn rond 330, evenals het graf van Paulus, die allebei uiteraard buiten de stadsmuren van Rome begraven lagen (het begraven van doden binnen de stadsmuren was toen nog verboden). Zogenaamde coemeteium subteglatum. De kerkelijke functie kwam eigenlijk pas later. Het graf heeft enorm meegeholpen in de ontwikkeling van Rome door de grote hoeveelheden pelgrims die vanaf de vijfde eeuw het graf kwamen bezoeken en daardoor een handelscentrum buiten de eigenlijke stad lieten ontstaan, op wat nu de Borgo is.quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:07 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Die tekst is trouwens tevens een woorspeling omdat 'petra/petrus' rots betekend.
Volgens katholieke overlevering is Petrus bisschop van Rome geworden (oftewel de eerste paus). Hij zou begraven liggen onder de Sint Pieter in Vaticaanstad (volgens Katholieken nu letterlijk en figuurlijk de rots waarop de kerk gebouwd is). De pausen noemen zich Petrus' opvolgers. Vooral dat gedeelte over Petrus' bindende oordelen wordt door de pausen gebruikt om hun macht te doen gelden.
Een beetje offtopic misschien, maar bést interessant hoor!quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. De Sint Pieter was eerst slechts een bovengrondse graftombe, gebouwd door Constantijn rond 330, evenals het graf van Paulus, die allebei uiteraard buiten de stadsmuren van Rome begraven lagen (het begraven van doden binnen de stadsmuren was toen nog verboden). Zogenaamde coemeteium subteglatum. De kerkelijke functie kwam eigenlijk pas later. Het graf heeft enorm meegeholpen in de ontwikkeling van Rome door de grote hoeveelheden pelgrims die vanaf de vijfde eeuw het graf kwamen bezoeken en daardoor een handelscentrum buiten de eigenlijke stad lieten ontstaan, op wat nu de Borgo is.
Maar goed, niet interessant verder..
Ik heb je bijna twintig pagina's te bieden over de geschiedenis van pelgrimages en hoe Rome omging met die enorme stromen mensen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:17 schreef freecell het volgende:
[..]
Een beetje offtopic misschien, maar bést interessant hoor!
En niet meer offtopic dan de gesprekken hier normaal
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |