Okay, ik heb even kunnen afkoelen tijdens Doctor Who Confidential, maar ik was direct na de aflevering effe helemaal kapot. (Leuk he, helemaal opgaan in je favo serie.

)
Eerst de Rose/Doctor reunite. Ik ben zo'n tranenbom bij dat soort scenes, dus ik zat al in m'n ogen te wrijven toen Donna hintte dat Rose er was. Vervolgens 't rennen en daarna de regeneration. Ik HAD het niet meer. The Doctor begint te regenereren en je denkt 'nee joh, dat doen ze niet'. Maar dan zegt ook Jack tegen Rose dat ze uit de weg moet gaan (wat raar is, Jack heeft nog nooit een gereneration meegemaakt en Rose wel), en dat maakt het erg definitief. En dan staat the Doctor op en bevestigt hij het... Ik was shocked. Mede omdat ik gewoon vind dat Tennant nog zeker een seizoen door moet gaan. Moffat heeft hem nog een hoop te bieden denk ik.
Maargoed, toen koelde ik af, en bedacht ik me een paar dingen:
1. David Tennant is volgende week gelist als the Doctor (al kan dat bewust fout zijn, je wil je major plot point niet weggeven door iets lulligs als een lijstje met acteurs)
2. David Tennant is gesignaleerd tijdens de opnames voor de Christmas Special (toch? herinnert iemand zich dat nog?)
3. Sterker nog, is niet gewoon allang bekend gemaakt dat hij nog in de specials zit? (en ook dat kan bewuste misleiding zijn)
4.Wat hierboven al genoemd is: we zitten in een aparte positie, waarbij de legendarische Medusa Cascade, met z'n eigen heuse Rift wel voor een speciale situatie zorgt, dus het kan allemaal geannuleerd worden.
Dus: WOW! En nu afkoelen. We zien wel wat het wordt.

Effe over de aflevering zelf dan maar: wow, oh wow, oh wow! En wow. Wat een enorm sterke samenkomst van figuren, situaties en locaties. Wat geweldig voor zij die ook TW en/of SJA kennen om een hele wereld aan karakters te herkennen en samen te zien komen. Dat alleen al heeft zo ontzettend het risico cheesy en geforceerd over te komen, maar dat was het niet. Door de manier waarop the Doctor en Donna even buiten the big picture worden gelaten konden ze TW, SJA en de positie van Martha en Rose even inleiden, en echt op een goede manier. Het bouwt het geweldig op en je gaat echt elke seconde meeleven.
Mooie karakterpunten:
› Rose die de hele aflevering bezig blijft the Doctor te zoeken, en reageert op de subwave beelden maar er niet aan mee mag doen: prachtig!
› Ianto die een 'oy!' reactie heeft wanneer Jack vertelt dat-ie een soldaat ontmoet heeft.
› Jack, Martha, Sarah-Jane en Rose die fucking terrified zijn wanneer ze voor het eerst de Daleks horen.
› The Doctor die lekker brutaal is tegen Davros.
› Harriet Jones met haar eeuwige identificatiepasje.

En ook gaaf:
› Davros! Zo echt, zo niet-lullig (zoals-ie in het verleden wel was, zie eerder in dit topic).
› Crazy Caan, die overigens kan zien wat er gebeurt of zoiets? What's that about?
› RTD's gekke plotlijnen met referenties naar setups uit vorige seizoenen. Dit is echt zijn meest briljante verhaal ooit.
Nou, ik ga even m'n kop in een bak ijswater gooien denk ik. Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een tv-serie.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.