Ik vind jou wel erg pessimistisch. Mensen kunnen nog goed herstellen na een hersenbloeding en liggen niet per definitie in hun bed te wachten tot ze dood gaan. Het wordt bijna nooit honderd procent, maar tussen honderd procent en totale afhankelijkheid zit een heel gebied.quote:Op maandag 16 juni 2008 17:06 schreef Bubbz het volgende:
Dat ziet er heel slecht uit. Ik zou me maar voorbereiden op het ergste want zoals ze voor 5 weken geleden was zal je haar nooit meer zien.
Zelf ben ik mijn vader verloren door een hersenbloeding en achteraf gezien blij dat het bij hem snel over was (binnen 2 weken). Het is gewoon geen leven meer alleen maar in je bed liggen wachten tot je dood gaat en totaal afhankelijk van anderen.
Eens.quote:Op maandag 16 juni 2008 17:09 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind jou wel erg pessimistisch. Mensen kunnen nog goed herstellen na een hersenbloeding en liggen niet per definitie in hun bed te wachten tot ze dood gaan. Het wordt bijna nooit honderd procent, maar tussen honderd procent en totale afhankelijkheid zit een heel gebied.
Dat realiseer ik me ook wel. Maar ik zou al blij zijn als ze kon praten en in een (elektrische) rolstoel zich kon voortbewegen.quote:Op maandag 16 juni 2008 17:06 schreef Bubbz het volgende:
Dat ziet er heel slecht uit. Ik zou me maar voorbereiden op het ergste want zoals ze voor 5 weken geleden was zal je haar nooit meer zien.
Hoeveel er terugkomt is met geen mogelijkheid te zeggen. Heeft te maken met of en hoeveel hersenweefsel er beschadigd is, welk deel daarvan onherstelbaar, en hoe goed het overgebleven hersenweefsel vergaan hersenweefsel kunnen vervangen. Gezien het feit dat we erg weinig weten van dit vermogen van de hersenen, is dit niet te voorspellen. Daarbij hebben alle delen van de hersenen andere functies dus zal het ook aan de precieze locatie liggen hoe of wat. Sommige functies zijn makkelijker over te nemen door andere gebieden als andere, sommige locaties zijn disdanis ingewikkeld/belangrijk dat ze nooit meer kunnen herstellenquote:Op maandag 16 juni 2008 21:29 schreef Osramp het volgende:
Wat ik ervan begrijp is dat de hersenen in elkaar gedrukt worden door de bloeding. De bloeding is nu gestelpt en het lichaam kan de zwelling afbouwen. Maar als de druk weg is, of lager is, dan moeten de hersenen hun taak toch weer opnemen of niet?
Hoe zeker kun je hiervan zijn? En wat kunnen doktoren hiermee? Al is het maar voor een prognose hoe de toekomst er uit gaat zien.
Nou, maar dat is misschien niet zo'n slecht bericht. Dat het herstel nu nauwelijks merkbaar is, hoeft dus geen maatstaf te zijn voor het verdere verloop?quote:Op maandag 16 juni 2008 21:46 schreef ralfie het volgende:
Sorry, maar der is maar 1 manier om erachter te komen wat je kunt verwachten, en dat is afwachten. De eerste 6 maanden tot 1 jaar zul je de meeste vooruitgang zien, pas daarna kun je een globale schatting maken wat ze ervan over houdt. Prognoses zijn in dit stadium nauwelijks te geven
Thanx. Iedereen trouwens.quote:Op maandag 16 juni 2008 21:50 schreef Sylvana het volgende:
Heel veel sterkte ermee iig.
Idd, dat maakt niks uit. Bij mijn vader heeft het ook weken geduurd voordat hij wat meer kon en nou ruim een jaar later is hij toch heel aardig hersteld. Mijn vader kon ook niet eten en praten in het begin, en nou kan hij dat wel gewoon. Oke, hij is wat minder goed verstaanbaar en heeft soms last met het vinden van woorden, maar hij kan zich gewoon goed uitdrukken nu. Terwijl het bijvoorbeeld in het begin echt heel erg moeilijk was om samen met hem de menulijst van het verpleeghuis door te nemen. Dan moest je echt alles opnoemen en dan knikte hij als hij het wilde hebben.quote:Op maandag 16 juni 2008 21:54 schreef Osramp het volgende:
[..]
Nou, maar dat is misschien niet zo'n slecht bericht. Dat het herstel nu nauwelijks merkbaar is, hoeft dus geen maatstaf te zijn voor het verdere verloop?
Dat het nooit meer zo wordt zoals het geweest is, soit, daar kunnen we vrede mee hebben. Zou ze maar vast weer eens normaal kunnen eten en praten, dan waren we al heel erg blij.
Hee, veel succes ermee. Ik werk zelf in SRL, dus wel grappig. Ik kan dus zeker beamen dat ze daar wel goed zitquote:Op zondag 20 juli 2008 19:58 schreef Osramp het volgende:
Ondertussen zijn we een maand verder en we mogen terugkijken op een goede herstelperiode. Ze is nu verhuisd naar een revalidatiekliniek (na het verpleeghuis). Ondertussen kan ze weer praten, al heeft ze vaak moeite met het koppelen van woorden en beelden (afasie). Ze kan zich prima een kop thee voorstellen enzo, maar weet dan het woord er niet voor. Soms raden we er dan naar en dan zeg je toevallig "kop thee" en dan weet ze precies dat het klopt en is dan heel blij.
Ze kan zelfstandig met de rolstoel overweg, linkerhand en voet is voldoende om een redelijke snelheid te halen. Vrijdag ben ik (als schoonzoon!) haar gaan helpen om naar het toilet te gaan, dat gaat ook al heel erg goed. Ze kan nagenoeg op eigen kracht van rolstoel naar wc-bril en terug. Je helpt alleen even met de broek laten zaken en omhooghalen.
Tot nu toe mogen we tevreden zijn en de revalidatiekliniek waar ze zit (SRL Hoensbroeck) staat erom bekend dat de mensen heel erg zelfstandig kunnen maken.
De vooruitzichten zijn dus goed, we hebben weer hoop voor de toekomst.
Fijn dat het bij jullie allemaal goed gekomen is. Als je je moeder helemaal hulpeloos op de IC hebt zien liggen, dan is haar staat van gezondheid op dit moment natuurlijk geweldig.quote:Op zondag 20 juli 2008 21:01 schreef Lllaura het volgende:
Mijn moeder heeft een tijd geleden een hersenbloeding gehad. Ik heb destijds een topic gemaakt waarin ik elke dag bijhield hoe het met haar ging.
Hersenbloeding
Inmiddels is ze 'voor het zicht' weer helemaal de oude. Aan haar spraak hoor je niets meer. Wel kost het haar zelf nog erg veel energie.
Heel heel heel veel sterkte.![]()
Afasie is idd behoorlijk frustrerend. Vooral ook omdat het niet aan je te zien is. Zo zeiden mensen vaak tegen m'n moeder: "Wat heb je toch een geluk gehad he, dat je niet in een rolstoel zit!"quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:17 schreef Osramp het volgende:
[..]
Fijn dat het bij jullie allemaal goed gekomen is. Als je je moeder helemaal hulpeloos op de IC hebt zien liggen, dan is haar staat van gezondheid op dit moment natuurlijk geweldig.
Bij ons gaat het ook de goede kant uit. Praten gaat best goed nu, al speelt de afasie nog wel behoorlijk parten, dat is ook een behoorlijk punt van frustratie voor haar. Heel vreemd dat ze met de namen van de kinderen veel moeite heeft. Belangrijkste is nog de rechtszijdige verlamming, rechterhand begint al wel een heel klein beetje kracht in te komen, maar rechterbeen doet nog helemaal niks en is volledig gevoelloos.
Goeie tip van dat computerprogramma! Ik weet dat ze in de kliniek veel op de computer moet oefenen, grappig terwijl ze een absolute computern00b is.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:50 schreef Lllaura het volgende:
[..]
Via de Nederlandse Afasie Vereniging kun je het computerprogramma Compro 2000 bestellen. Hier heeft mijn moeder veel mee geoefend en heeft haar goed geholpen. Het begint makkelijk en naarmate je niveau stijgt, kun je kiezen voor lastigere opgaven.
Hoe gaat je schoonmoeder er verder emotioneel mee om? Is ze een beetje posotief gestemd?
Heel veel sterkte weer!
Hmhm, schoonzusje vond dat wij ons er een beetje makkelijk vanaf maakten ofzo. Ze zei dat vader en broertje (wonen onder 1 dak) er bijna niet meer tegen konden. Dat kan ik dus ECHT niet begrijpen. We zijn van "hopen dat ze het overleeft" via "hopen dat ze weer kan praten" naar "afwachten of haar karakter onveranderd is" op "buitenshuis rolstoel, binnenshuis matige beperkingen" uitgekomen. Het gaat dus steeds beter! Ik begrijp niet hoe je dan aan het einde van je latijn kunt raken.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:10 schreef ElisaB het volgende:
Je moet allemaal doen wat je kunt, maar ondertussen jezelf niet uit het oog verliezen. Niemand heeft er iets aan als jullie er zelf aan onderdoor gaan.
Dit lijkt me niet het moment eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:38 schreef Scorpie het volgende:
Die schoonzus lekker in de stront laten zakken. Heel simpel hoor. Met dat soort mensen heb ik heel weinig geduld.
Wanneer is het dan wel het moment? Je moet je grenzen aangeven zodra iemand die probeert te overschrijden. Zodra ze mij schema`s onder de neus zouden douwen met bezoekuren is dat punt al lang en breed voorbijquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:42 schreef maedel het volgende:
[..]
Dit lijkt me niet het moment eerlijk gezegd.![]()
Al kan het helemaal geen kwaad om duidelijk aan te geven wat je wel en niet wilt. Maar dat heeft TS gedaan begrijp ik.
Het kwam op mij over alsof jij zei dat je moet breken met die schoonzuster. Dat is niet handig als samen je een familielid hebt waar je allebei voor wilt zorgen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wanneer is het dan wel het moment? Je moet je grenzen aangeven zodra iemand die probeert te overschrijden. Zodra ze mij schema`s onder de neus zouden douwen met bezoekuren is dat punt al lang en breed voorbij
Dankjewel, het herstel gaat voorspoedig, al zal het nog wel een paar maanden duren eer er van thuiskomen sprake zal zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:48 schreef HappyDoos het volgende:
Ik wens je ontzettend veel sterkte! en heel veel geluk ook richting de toekomst!
Ik heb ook zo'n schoonzusquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:30 schreef Osramp het volgende:
Och, dat schema is mss zo erg niet. Al vind ik dat opgelegd op bezoek gaan dan niet zo leuk. Wat me vooral steekt is dat mijn schoonzus doet alsof wij alle tijd van de wereld hebben!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |