Alsof Nederlanders dat niet doenquote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:24 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
alsof ons dat iets interesseerd?
daarnaast zijn belgen achterbaks en schijnheilig en zodra je weg bent zullen ze het niet nalaten negatief over je te lullen.
Ik kijk eigenlijk praktisch elke werkdag naar het VRT journaal.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:06 schreef Scaurus het volgende:
Ik denk dat Vlamingen en Nederlanders vrij weinig naar elkaar omkijken. Wij Nederlanders kijken alleen Canvas voor de mooie documentaires, in het nieuws zijn wij amper geďnteresseerd. Vice versa bij de Vlamingen, denk ik.
Ik weet niet of het waar is, maar zo komen jullie in Belgie over. Aan jullie om het tegendeel te bewijzen.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:37 schreef Monolith het volgende:
Dus omdat jij voorbarige conclusies trekt heeft Nederland xenofobische kanten.
-belgen zijn beduidend achterbakserquote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:37 schreef katerwater het volgende:
[..]
Alsof Nederlanders dat niet doenMaar bon, van jou had ik deze reactie wel verwacht.
Als het jou geen moer kan schelen wat de mening van Belgen is, moet je ook niet verwachten dat je welkom bent. Als je iets zegt, ben je ook 100% verantwoordelijk voor wat je zegt.
Ik was ook eerlijk met mijn mening over xenofobe nederlanders, en kijk hoe agressief je reactie hierop is. Blijkbaar interesseert het je wel
Ik kan natuurlijk niet voor heel Vlaanderen spreken maar voor zover ik het rond me beleef (woon al m'n leven lang in Vlaanderen) is Nederland vooral het land van de 'gekke ollanders' met hun kérévens en patat. maw: veel onwetendheid en dus komt de gemiddelde vlaming niet verder dan 'asjemenou' zeggen wanneer het over NL gaat.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 17:01 schreef Monolith het volgende:
Ik krijg bij sommige Vlamingen een beetje het idee dat ze last hebben van een 'grote broer'-syndroom met betrekking tot Nederland.
Belgen irriteren zich altijd aan Ollanders.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:00 schreef katerwater het volgende:
Kijk, dit is nu wat ik bedoel met dat xenofobisch kantje van Nederland. Een mening hebben zonder al te veel te beseffen wat de gevolgen van die uitspraak zouden kunnen zijn. Belgen zijn enorm geďrriteerd door dit gedrag.
En dit is dan dat minderwaardigheidscomplex waar we -al dan niet terecht?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:00 schreef katerwater het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo zijn? Ken jij Belgen persoonlijk die opkijken naar NL als een grote broer? Zeg je dit omdat jij vindt dat NL het beter doet, of omdat Belgen/Belgie dit zegt?
Kijk, dit is nu wat ik bedoel met dat xenofobisch kantje van Nederland. Een mening hebben zonder al te veel te beseffen wat de gevolgen van die uitspraak zouden kunnen zijn. Belgen zijn enorm geďrriteerd door dit gedrag.
Het interesseert me persoonlijk niet zoveel hoe 'de Belg' 'de Nederlander' ziet. Ik zie ook niet in waarom ik een of andere stompzinnige generalisatie over 'de Nederlander' moet gaan ontkrachten. Vreemd genoeg sprak ik trouwens in januari op vakantie Vlamingen die er een positief beeld van Nederland op nahielden dat ik juist niet vond stroken met de werkelijkheid. Ook vreemd is dat het beeld dat 'de Belg' volgens jou heeft van 'de Nederlander' niet echt lijkt te stroken met het beeld dat allerlei andere mensen uit andere landen over 'de Nederlander' lijken te hebben.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:39 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ik weet niet of het waar is, maar zo komen jullie in Belgie over. Aan jullie om het tegendeel te bewijzen.
Het is maar dat je het weet.
Met dat paupervolk heb ik ook erg weinig hoor.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:45 schreef fyah het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk niet voor heel Vlaanderen spreken maar voor zover ik het rond me beleef (woon al m'n leven lang in Vlaanderen) is Nederland vooral het land van de 'gekke ollanders' met hun kérévens en patat. maw: veel onwetendheid en dus komt de gemiddelde vlaming niet verder dan 'asjemenou' zeggen wanneer het over NL gaat.
Dat bedoel ik eigenlijk ook een beetje met 'grote broer'. Vlaanderen en Nederland zijn verbonden door een redelijke culturele overlap en bovenal een gemeenschappelijke taal. Nederland is daarbij iets groter dan Vlaanderen en daarom lijkt het vaak of Vlaming de neiging hebben om een vergelijking te trekken met Nederland en zich af te zetten.quote:Bij bedrijven is het wel zo dat BE-vestigingen zich vaak in de schaduw gesteld voelen met hun NL vestiging.
Maar dat heeft 9/10 keer met omvang te maken
Nogmaals: dit is het gevoel dat onder veel Belgen leeft. Een publieke opinie wordt niet gevoed door de waarheid, maar wel door (gezamelijke) slechte ervaringen.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:42 schreef Klopkoek het volgende:
Katerwater, ik wacht nog steeds op een voorbeeld...
Precies, want dat is slechts een gedeelte van NL, maar eentje wat ze hier vaak zien op doortocht naar de zuiphutten in de ardennenquote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Met dat paupervolk heb ik ook erg weinig hoor.![]()
Het onderwijs van België is ook beter dan het onderwijs van Nederland.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 14:24 schreef katerwater het volgende:
Veel Nederlanders zijn, het spijt me, dom. Een tekort aan algemene kennis, waardoor de intolerantie stijgt, maakt NL een onaangename plek om te vertoeven. Maar voor de rest valt het mee hoor![]()
Grappig dat je dat zegt. Veel Nederlanders willen juist niet in Amsterdam of Randstad wonen. Een soortgelijk geval heb ik met Berlijn. Een Duitse vriendin van me zou voor geen goud in Berlijn willen wonen, terwijl ik juist Berlijn aan het idealiseren benquote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:41 schreef fyah het volgende:
Ik, als Vlaming, zou dolgraag in een NL stad wonen. Een huidig lopend contract houdt me tegen om de eerste tijd te verhuizen maar van zodra ik de kans krijg mik ik op jullie randstad. Zoiets hebben we in BE niet. De enige echte 'hot spot' is Brussel en daar wil ik echt niet leven. Gezellig 'stadje' om met je vriend(in) heen te gaan, maar er zijn weinig Vlamingen die er zouden willen wonen, alleen al omdat het Franstalig is.
Kort: Ik wil naar 020
Kan kloppen, al ben ik zelf geen held in aardrijkskundequote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:58 schreef katerwater het volgende:
Maar als je graag een voorbeeld wilt: in gesprekken met Nederlanders viel het me soms op dat landenkennis klein was. Een student management die niet weet dat Madrid de hoofdstad van Spanje was. Zulke dingen. En ja, ik weet dat dat niet representatief is, maar het viel me wel op.
Middelbaar onderwijs absoluut. Op het hoger hoeven jullie al jaren niet meer onderdoen aan ons hoor, dat geloof ik nietquote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:59 schreef Sno0ze het volgende:
[..]
Het onderwijs van België is ook beter dan het onderwijs van Nederland.
Ja inderdaadquote:Op zaterdag 14 juni 2008 22:03 schreef Sno0ze het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. Veel Nederlanders willen juist niet in Amsterdam of Randstad wonen. Een soortgelijk geval heb ik met Berlijn. Een Duitse vriendin van me zou voor geen goud in Berlijn willen wonen, terwijl ik juist Berlijn aan het idealiseren ben
Grappig, waarom?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kijk eigenlijk praktisch elke werkdag naar het VRT journaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |