Met maar heel weinig kennis is het het geval dat je er met stelligheid over kunt melden dat je er werkelijk niets aan hebt.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik heb geen gymnasium gedaan omdat ik werkelijk niets aan die oude talen heb, dat lijkt me intelligenter dan blind het gym doen
Hier zit impliciet de aanname dat ik heel weinig kennis over het gym heb, als ik het goed heb. Welnu, deze veronderstelling is onjuistquote:Op donderdag 26 juni 2008 00:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Met maar heel weinig kennis is het het geval dat je er met stelligheid over kunt melden dat je er werkelijk niets aan hebt.
Sowieso idioot. Je prestaties op school hangen af van heel veel factoren. Intelligentie speelt daar uiteraard een rol in, maar maakt echt niet het verschil tussen een HAVO of een VWO diploma bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:38 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Hmm.. rare manier van een advies geven, maar oke. Zoveel verschil is er namelijk niet tussen gym en atheneum.
Het mooie is natuurlijk dat elk vak op apart niveau gekozen kan worden. Alleen zo verspil je geen talent, want je houdt altijd mensen met een talenknobbel die niks van natuurkunde begrijpen en mensen die goed zijn in wiskunde, maar wel weer last hebben van dyslexie.quote:Op woensdag 25 juni 2008 22:57 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Inderdaad, en ook meteen maar flink hoger! Als ik hoor hoeveel mensen geen fluit hoeven doen voor het VWO denk ik dat hier enorm veel talent verspild wordt!
Dat maakt in 95% van de gevallen wel degelijk het verschil tussen Havo en VWO.quote:Op donderdag 26 juni 2008 08:39 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Sowieso idioot. Je prestaties op school hangen af van heel veel factoren. Intelligentie speelt daar uiteraard een rol in, maar maakt echt niet het verschil tussen een HAVO of een VWO diploma bijvoorbeeld.
Hard werken kan een groot verschil maken, evenals onverschilligheid bv.
Nee, echt niet.quote:Op donderdag 26 juni 2008 22:57 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat maakt in 95% van de gevallen wel degelijk het verschil tussen Havo en VWO.
Ook op het VWO is er meestal wel een groep die zowel voor de talen als voor de bčta-vakken een acht gemiddeld weet te halen.quote:Op donderdag 26 juni 2008 21:45 schreef Morrigan het volgende:
Het mooie is natuurlijk dat elk vak op apart niveau gekozen kan worden. Alleen zo verspil je geen talent, want je houdt altijd mensen met een talenknobbel die niks van natuurkunde begrijpen en mensen die goed zijn in wiskunde, maar wel weer last hebben van dyslexie.
Zullen we de universiteiten dan maar meteen voor iedereen openstellen? Vrijwel iedereen kan immers met een beetje inzet zijn bul wel halen.quote:
Nee, dat suggereerde ik niet. Ik snap best dat je iets niet interessant vindt, maar om te zeggen dat je er niets aan hebt is nog heel wat anders. Kennis is je niet vaak tot last, maar kan vaak wel van pas komen. Voor het Gymnasium geldt dit b.v. als je nog een keer Frans of Spaans of Italiaans wilt of moet leren, als je een taal wilt leren met naamvallen, als het om een algemeen begrip van oude geschiedenis gaat, om verhalen uit de oudheid die terugkomen op schilderijen in musea.quote:Op donderdag 26 juni 2008 08:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hier zit impliciet de aanname dat ik heel weinig kennis over het gym heb, als ik het goed heb. Welnu, deze veronderstelling is onjuist
quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:54 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zullen we de universiteiten dan maar meteen voor iedereen openstellen? Vrijwel iedereen kan immers met een beetje inzet zijn bul wel halen.
Ik weet niet op wat voor school jij gezeten hebt, maar op de Havo werkt men echt niet duidelijk minder dan op het VWO. Net als al die HBO-doorstromers, dat zijn over het algemeen behoorlijk gemotiveerde lui, zeker diegenen die met een propedeuse naar het WO gaan. Toch halen ze het massaal niet, en dat ligt echt aan intelligentie.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 17:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]![]()
![]()
<--- ik heb er 3, jij maar 1
Nee, daarvoor zul je een VWO papiertje of een Propedeuse papiertje moeten hebben (of hoger natuurlijk).
Waar het om gaat is dat een hoop mensen op de HAVO daar zitten omdat ze niet zitten te wachten op Latijn, Grieks, etc, etc.
Het niveauverschil tussen HAVO en VWO zit hem meer in werkhouding dan in intelligentie. Ik heb zowel op het VWO als op de HAVO nooit hard hoeven lopen, behalve bij Duits en Wiskunde.
Ben zelf afgehaakt toen op het VWO plotseling allerlei randzaken mede bepalend werden voor mijn cijfers en wij in het 4e jaar van VWO een pilot school werden voor het zogenaamde studiehuis.
En zo zijn er met mij nog velen. Ik durf dus wel te zeggen dat het verschil in IQ verwaarloosbaar zal zijn.
Worden aangemerkt ja, je zegt het goed.quote:Op woensdag 25 juni 2008 22:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Het is voor VWO-ers even wennen maar er zal altijd iemand zijn die een 'moeilijker' studie dan jou doet, als 'slimmer' wordt aangemerkt enzovoorts![]()
Jammer maar waar. Voor VMBOers en Havisten is dit ook de gewoonste zaak ter wereld. Dus huil maar niet langer!
(zelf ook 'maar' Atheneum gedaan )
Er is dus ook een groep waarbij dat niet het geval is en dus tijdens hun schoolperiode vooral bezig zijn met hun zwakke punten om alsnog VWO te kunnen halen. Dat er op scholen alle vakken worden gegeven, heeft volgens mij vooral met algemene kennis te maken. Waarom zou dan iemand die talent heeft voor talen en al lang weet dat hij/zij later ook een taal gaat studeren ook bijvoorbeeld vakken zoals scheikunde op VWO-niveau moeten krijgen. HAVO-niveau zou voor die persoon ook wel voldoende zijn.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 09:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ook op het VWO is er meestal wel een groep die zowel voor de talen als voor de bčta-vakken een acht gemiddeld weet te halen.
Ik heb ook een HBO diploma, maar ik kan pas sinds een jaar of 2 (en ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd) enige motivatie ontdekken.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 17:18 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik weet niet op wat voor school jij gezeten hebt, maar op de Havo werkt men echt niet duidelijk minder dan op het VWO. Net als al die HBO-doorstromers, dat zijn over het algemeen behoorlijk gemotiveerde lui, zeker diegenen die met een propedeuse naar het WO gaan. Toch halen ze het massaal niet, en dat ligt echt aan intelligentie.
Waar haal je dat vandaan?Zo'n iemand kiest dan volgens mij geen NG/NT profiel.De "basis" die je in de eerste 3 jaar krijgt lijkt me echt niet zo moeilijk.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 18:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Er is dus ook een groep waarbij dat niet het geval is en dus tijdens hun schoolperiode vooral bezig zijn met hun zwakke punten om alsnog VWO te kunnen halen. Dat er op scholen alle vakken worden gegeven, heeft volgens mij vooral met algemene kennis te maken. Waarom zou dan iemand die talent heeft voor talen en al lang weet dat hij/zij later ook een taal gaat studeren ook bijvoorbeeld vakken zoals scheikunde op VWO-niveau moeten krijgen. HAVO-niveau zou voor die persoon ook wel voldoende zijn.
Voor mensen die een beetje intelligent zijn gaat dat best. Voor mensen met een HBO-intelligentie lukt dat idd niet. Die proberen het compenseren met hard werken...quote:Op vrijdag 27 juni 2008 19:10 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik heb ook een HBO diploma, maar ik kan pas sinds een jaar of 2 (en ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd) enige motivatie ontdekken.
Wat jij bedoelt zijn de lui die een gebrek aan intelligentie (klinkt denigrerend, maar niet zo bedoeld - ik word nog mild) compenseren met keihard werken. Die zijn er idd ook, maar mijn ervaring leert dat dat de minderheid is.
En wat je niet moet vergeten is dat de overstap van HBO (schools) naar Uni (zoek het uit) voor de meesten veel te groot is. Je kunt niet zoals op HBO, effe een studie kiezen en met half werk je diploma halen.
Denk dat dat slechts voor een enkeling is weggelegd.
Dat zeker. Wat mij zelf ook opviel toen ik in de brugklas zat, was dat niet aan de hand van een persoonlijk gesprek, een test of een inschatting door de docent bepaald werd wie 'slim' genoeg was om extra vakken te mogen doen, maar aan de hand van cijfers. Kortom, de mensen die hard leerden mochten meer werk doen, de mensen die misschien wel veel slimmer waren maar lagere cijfers haalden (onderpresteerders) mochten dit niet.quote:Op woensdag 25 juni 2008 22:57 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Inderdaad, en ook meteen maar flink hoger! Als ik hoor hoeveel mensen geen fluit hoeven doen voor het VWO denk ik dat hier enorm veel talent verspild wordt!
Eerlijk gezegd denk ik dat je maar beter op cijfers kunt selecteren. Andere leerlingen kunnen wel intelligenter zijn, maar het lijkt me sterk dat die er blij mee zijn als ze nog meer moeten gaan doen als ze hun normale werk al niet afmaken.quote:Op zondag 29 juni 2008 02:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dat zeker. Wat mij zelf ook opviel toen ik in de brugklas zat, was dat niet aan de hand van een persoonlijk gesprek, een test of een inschatting door de docent bepaald werd wie 'slim' genoeg was om extra vakken te mogen doen, maar aan de hand van cijfers. Kortom, de mensen die hard leerden mochten meer werk doen, de mensen die misschien wel veel slimmer waren maar lagere cijfers haalden (onderpresteerders) mochten dit niet.
Die cultuur heeft er volgens mij ook mee te maken dat je daar geen duidelijke scheiding in het middelbaar onderwijs hebt. Hier is een zes op het VWO genoeg, scoor je daar een C dan ga naar een polytechnic. Dan zul je inderdaad hogere cijfers moeten scoren, maar dat betektent niet dat leerlingen daar veel beter presteren.quote:Sowieso is het Nederlandse onderwijsstelsel helemaal niet gericht op het ontwikkelen van kinderen/jongeren, maar op het geven van een beetje basiskennis waarmee je naar de winkel kan lopen zonder over je schoenveters te struikelen. Te weinig aandacht voor het individu en een zesjescultuur. Ik wil niet zeggen dat bijv. de Amerikaanse cultuur om de hoogste cijfers te halen en publicaties te scoren nou zo geweldig is, omdat ik al heb meegemaakt dat een uitwisselingsstudente maar stopte met een cursus omdat ze voor een opdracht een te laag cijfer had gehaald wat haar studiegemiddelde omlaag zou halen als ze de cursus zou afronden... Lijkt me niet de bedoeling, beetje jammer is dat. Maar in Nederland word je soms met de nek aangekeken als je per ongeluk hoger dan een zeven haalt, dat vind ik dan weer het andere uiterste.
Da's denk ik een grote fout, om te denken dat je iets volgt "om er wat mee te kunnen". Op die basis stellen mensen vaak ook dat ze geen wiskunde hoeven. Een vooropleiding als het WO laat je vormen op een bepaalde manier, zoals een WO studie. Als je alleen maar dingen wilt leren die je later pasklaar kunt toepassen kun je beter naar het HBO of MBO.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik heb geen gymnasium gedaan omdat ik werkelijk niets aan die oude talen heb, dat lijkt me intelligenter dan blind het gym doen
Wat voor vaardigheid leert men dan van het doen van een examen in het Grieks en het Latijn?quote:Op zondag 29 juni 2008 15:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's denk ik een grote fout, om te denken dat je iets volgt "om er wat mee te kunnen". Op die basis stellen mensen vaak ook dat ze geen wiskunde hoeven. Een vooropleiding als het WO laat je vormen op een bepaalde manier, zoals een WO studie. Als je alleen maar dingen wilt leren die je later pasklaar kunt toepassen kun je beter naar het HBO of MBO.
Verbanden leggen. Waarschijnlijk heeft het hetzelfde effect als het lezen van goede boeken, het kijken van goede films, filosofen lezen, bijbelkennis, enzovoorts.quote:Op zondag 29 juni 2008 20:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat voor vaardigheid leert men dan van het doen van een examen in het Grieks en het Latijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |