abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59797080
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:29 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik was geen gymnasiumleerling maar werd vanwege mijn moeilijke gedrag in 5 VWO geïsoleerd t.o.v. mijn vrienden en in een gymnasiumklas geplaatst. Wat me direct opviel toen ik de eerste dag aanschoof, is dat ik op twee jongens na, niemand herkende in die klas van 25 (of zo) jongens en meisjes! Natuurlijk ken je niet iedereen op een school van toen 1300 leerlingen, maar dat je uit een groep van zoveel leeftijdsgenootjes alleen de pleinrokertjes van gezicht kent, is me altijd bijgebleven. Mijn conclusie is dan ook, puur op grond van mijn eigen ervaringen, dat gymnasiumleerlingen juist wel iets missen ten opzichte van andere leerlingen, iets dat niet zomaar op te vullen is met een reisje naar Rome (toen was het trouwens wel even wat stilletjes in de klas ).

En natuurlijk moet je gemiddeld intelligenter zijn om deze twee klassieke talen erbij te doen, maar de overige vakken blijven precies hetzelfde. Iemand die naast z'n VWO intensief sport heeft het c.p. ook moeilijker op school en zal derhalve gemiddeld inteligenter zijn, maar dat wil niet zeggen dat ie met recht kan stellen dat ie een heel andere opleiding doet.
Jij zegt dat gymnasiasten dus bepaalde sociale vaardigheden missen. Ik moet toegeven die heb je zeker ja, ook meer dan op andere scholen. Zonder sociale vaardigheden kom je nergens. Dit betekend niet dat er geen andere zitten. Van mijn oude klas zijn mensen toch heel assertief en sociaal. Veel zijn nu ook prominente leden bij studentenverenigingen en dat wordt je niet als je een suffe grijze muis bent. De middelbare schooltijd was dan ook een goede voorbereiding op de studententijd.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 30 juni 2008 @ 16:46:17 #102
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_59797176
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:42 schreef ssebass het volgende:

[..]

Jij zegt dat gymnasiasten dus bepaalde sociale vaardigheden missen. Ik moet toegeven die heb je zeker ja, ook meer dan op andere scholen. Zonder sociale vaardigheden kom je nergens. Dit betekend niet dat er geen andere zitten. Van mijn oude klas zijn mensen toch heel assertief en sociaal. Veel zijn nu ook prominente leden bij studentenverenigingen en dat wordt je niet als je een suffe grijze muis bent. De middelbare schooltijd was dan ook een goede voorbereiding op de studententijd.
Ik bedoel het niet cynisch (of misschien een heel klein beetje), maar was het niet iets verstandiger geweest je wat meer op Nederlandse grammatica te richten dan op dode talen?

Ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn lamballerige en opstandige houding me niet echt veel verder heeft geholpen in mijn WO tijd. Daardoor is het vooralsnog bij een VWO-, zwem- en strikdiploma gebleven.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  maandag 30 juni 2008 @ 16:49:29 #103
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59797253
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:34 schreef ssebass het volgende:

[..]

Tja ik vind het niet irrelevant aangezien bepaalde denkbeelden goed toe te passen zijn op vele vakgebieden. Je moet niet vergeten dat de basis voor de huidige wetenschap daar is gelegd. Daarbij beinvloed het je cijfer helemaal niet in sterke mate, zoals ik net al heb uitgelegd. De uitstapjes waren ook altijd geweldig, ook wanneer er dingen bij waren die je intresse niet hadden. Het blijven pubers die gewoon willen feesten.

Het leren zelfstandig informatie vergaren en op de juiste manier toepassen leer je door vallen en opstaan. Je moet hiervoor natuurlijk wel de vrijheid krijgen. Trial and error is de beste manier en natuurlijk het leren van eigen maar ook andermans fouten. Met meer kennis kun je dit proces versnellen. Daarbij is evaluatie en daarbij de kwaliteitscirkel betreden een belangrijke factor. Het constant verbeteren van het proces om efficienter te kunnen werken.

Ik vind het ook naief van mensen aspiraties hebben om aan de top te komen terwijl zij tot dan toe alleen maar gereproduceerd hebben. Met andere woorden dingen leren die andere je hebben opgedragen om te leren om vervolgens die dingen uit het boek uit te voeren. Hoe wil je dit gaan aanpakken wanneer je niemand meer boven je hebt om te zeggen wat je moet doen?
Nou, laten we niet doen alsof je in NL ook maar op enige wijze gestimulleerd wordt zelf na te denken. Ik heb er vanaf de basisschooll tot en met het VWO nooit iets van gemerkt.

En je hebt m'n vorige post niet helemaal goed gelezen
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_59797618
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:46 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ik bedoel het niet cynisch (of misschien een heel klein beetje), maar was het niet iets verstandiger geweest je wat meer op Nederlandse grammatica te richten dan op dode talen?

Ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn lamballerige en opstandige houding me niet echt veel verder heeft geholpen in mijn WO tijd. Daardoor is het vooralsnog bij een VWO-, zwem- en strikdiploma gebleven.
Haha ja het grappige is dat talen nooit mijn sterkste kant zijn geweest. Zit je daar met, wat zou het zijn geweest, 7 talen ofzo. Sinds ik uit de VS terug ben gekomen betrap ik mijzelfs steeds vaker op het creeren van onmogelijke zinstructuren.
Tja buiten intelligentie en sociale vaardigheden is er ook nog iets als discipline. Ook dat is niet mijn favoriete deel. Toch blijf ik proberen om op louter intelligentie en inzicht tentamens te maken, maar tot op zekere hoogte is er ook feitenkennis nodig. Ik ben dus ook bezig met een lange WO loopbaan (na de vakantie op naar jaartje 7)
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:49 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Nou, laten we niet doen alsof je in NL ook maar op enige wijze gestimulleerd wordt zelf na te denken. Ik heb er vanaf de basisschooll tot en met het VWO nooit iets van gemerkt.

En je hebt m'n vorige post niet helemaal goed gelezen
Nee daar heb je gelijk in. Het wordt ook steeds minder. Zelfs de uni wordt schools. Welkom tot de wereld van het 9-5 werkvee.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 30 juni 2008 @ 17:44:07 #105
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_59798448
quote:
Op maandag 30 juni 2008 17:03 schreef ssebass het volgende:

[..]

Haha ja het grappige is dat talen nooit mijn sterkste kant zijn geweest. Zit je daar met, wat zou het zijn geweest, 7 talen ofzo. Sinds ik uit de VS terug ben gekomen betrap ik mijzelfs steeds vaker op het creeren van onmogelijke zinstructuren.
Tja buiten intelligentie en sociale vaardigheden is er ook nog iets als discipline. Ook dat is niet mijn favoriete deel. Toch blijf ik proberen om op louter intelligentie en inzicht tentamens te maken, maar tot op zekere hoogte is er ook feitenkennis nodig. Ik ben dus ook bezig met een lange WO loopbaan (na de vakantie op naar jaartje 7)
.
Haha, dan kom je al aardig in de buurt van mij. Ik heb m'n studie(s) op m'n 22 opgegeven na een jaar uit de roulatie te zijn geweest na ziekte, en probeer het nu jaren later in deeltijd. Ook ik probeer het op louter intelligentie te doen, maar da's met Nederlands Recht niet gemakkelijk.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  maandag 30 juni 2008 @ 19:46:20 #106
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_59801091
Zijn er hier eigenlijk gymnasiasten die na het afronden van het gymnasium vinden dat de kennis van de klassieke oudheid geen enkel nut voor ze heeft gehad? Dat andere mensen dat graag roepen weten we wel, maar die kunnen daar moeilijk over oordelen. Dus mensen, vertel.
pi_59802217
quote:
Op maandag 30 juni 2008 19:46 schreef Nobu het volgende:
Zijn er hier eigenlijk gymnasiasten die na het afronden van het gymnasium vinden dat de kennis van de klassieke oudheid geen enkel nut voor ze heeft gehad? Dat andere mensen dat graag roepen weten we wel, maar die kunnen daar moeilijk over oordelen. Dus mensen, vertel.
Naja, het is vaak een kleine stap om latijn en/of grieks te laten vallen. Op het moment dat leerlingen die instelling krijgen zijn ze vaak meteen weg. Je zult waarschijnlijk niet veel mensen vinden die het hebben kunnen opbrengen jarenlang teksten te vertalen zonder er enig nut in te zien.
  maandag 30 juni 2008 @ 20:48:59 #108
105263 Litso
Interlectueel.
pi_59802969
quote:
Op maandag 30 juni 2008 20:25 schreef Finitio het volgende:

[..]

Naja, het is vaak een kleine stap om latijn en/of grieks te laten vallen. Op het moment dat leerlingen die instelling krijgen zijn ze vaak meteen weg. Je zult waarschijnlijk niet veel mensen vinden die het hebben kunnen opbrengen jarenlang teksten te vertalen zonder er enig nut in te zien.
Nouja, het kan natuurlijk altijd dat je achteraf in je vervolgopleiding of werk merkt dat ondanks dat je het nut er destijds van inzag, het helemaal nergens voor nodig bleek te zijn.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  maandag 30 juni 2008 @ 20:55:58 #109
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59803187
quote:
Op maandag 30 juni 2008 19:46 schreef Nobu het volgende:
Ik heb ook Latijn gehad gedurende 2 jaar, maar al was dat niet zo... Natuurlijk kan iemand daar over oordelen, simpelweg omdat je bij bepaalde studies veel met termen uit het latijn in aanraking komt en bij anderen weer niet.

En geen mens gaat van je aannemen dat de geestelijke rijkdom die verkregen wordt door kennis van het latijn van uitzonderlijk nut is geweest.

Want dat is wel erg vergezocht. Mag dat niet gezegd worden? Ik dacht toen ik op het VWO kwam dat het wel leuk zou zijn.

Viel vies tegen. Nominativus, Accusativus, Ablativus, Krygdetyfus was al snel een ingeburgerde term.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_59803489
quote:
Op maandag 30 juni 2008 20:48 schreef Litso het volgende:

[..]

Nouja, het kan natuurlijk altijd dat je achteraf in je vervolgopleiding of werk merkt dat ondanks dat je het nut er destijds van inzag, het helemaal nergens voor nodig bleek te zijn.
Je hebt gelijk, het inzicht dat het nutteloos was kan later altijd nog komen.
pi_59840731
quote:
Op maandag 30 juni 2008 13:57 schreef Lekiamh het volgende:

Gymnasium is voor lang niet iedereen een noodzaak. Voor mij was het ook geen noodzaak en heb dus toch maar atheneum gedaan.
Wat je de laatste tijd dan ook ziet, zijn een aantal scholen die wel het niveau van gymnasium aanbieden, maar dan met andere vakken dan latijn en grieks. Zo ken ik bijvoorbeeld een middelbare school met een atheneum plus opleiding. ipv latijn en grieks volgen de leerlingen extra vakken, zoals 4 moderne vreemde talen, het vak wetenschap, onderzoek en ontwerpen (WO+), filosofie en cultuur.
pi_59843698
bij mij op school begon je in een brugklas waar mensen met een vmbo advies tussen de mensen met VWO-advies zaten. zodat iedereen in ieder geval nog een kans hadden naast het basisschool-advies.

daarna zit je als stelletje gymnasiasten het 2e en 3e jaar in een eigen klas (of in ons jaar twee klassen), en door vrijwel alle docenten wordt je gezegd dat de gymnasiasten meer huiswerk en moeilijkere proefwerken kregen. dit kon ook omdat je in ieder geval geen keiharde falers tussen de gymnasiasten had zitten(die gingen dan naar atheneum), je kon als klas gewoon meer aan.

het vierde jaar waren er twee richtingen, de alfa- en de betarichting, maar de gymnasiasten werden nog wel bij elkaar gehouden. pas in de vijfde werden alle atheneum en gymnasium leerlingen door elkaar gehusseld, en zo veel als mogelijk per profiel (bij mij natuur en techniek) ingedeeld. en dit bleef zo in de zesde.

deze laatste twee jaar had je dus in principe dezelfde hoeveelheid en niveau van de vakken als het atheneum plus nog 6 uur latijn of grieks per week (op een handjevol gekken na, die beide talen hadden gekozen )

uiteindelijk was ik zelf niet zo'n gemotiveerde leerling, na het vierde jaar had ik totaal geen trek meer in latijn, want het werd opeens flink moeilijker na de derde klas, opeens echte vertalingen van de filosofen en uit de latijnse bijbel enzo. maar doordat ik in het vierde jaar biologie1 erbij had gehad door de éénjarige twee richtingen i.p.v. 4 profielen strategie van de school in het vierde jaar, zou ik als ik op het examen voor latijn niet slaagde alsnog een atheneum diploma hebben. uiteindelijk slaagde ik met een vijf op m'n diploma voor latijn en heb ik een gymnasium papiertje gekregen, met de laatste twee jaar op minimum-inspanning

wat mij betreft was het erg goed dat je drie jaar lang in een klas zit waar voornamelijk gemotiveerde en/of begaafde leerlingen zaten, zo werd je niet zo afgeremd door de mindere geesten(niks tegen hen, maar het remt een klas wel af, als zij de hele tijd hulp van de leraar nodig hebben). eigenlijk was het zelfs jammer dat dit niet doorgetrokken werd naar de laatste twee jaar.

dus wat mij betreft heeft een gymnasium afdeling in een school zeker zin (en een zelfstandig gymnasium is wat dat betreft helemaal super, alleen niet zo handig voor de mensen die het niet trekken en naar een andere school moeten).

qua het latijn of grieks als extra vak binnen een atheneum opleiding. tja, zelf heb ik niet echt het idee dat het veel toevoegd, behalve dat je een voorsprong hebt als je moderne vreemde talen moet leren. maargoed ik heb de laatste twee jaar er niet echt veel aan gedaan..

mensen die er alle 5 de jaren dat ze die vakken kregen ook echt veel mee bezig waren zullen denk ik zeker profijt van hebben qua analytisch vermogen. maar dat gaat meer om hun instelling dan om het vak zelf, als ze evenveel energie in een ander vak hadden gestopt, zouden ze dit vermogen ook haast wel kunnen krijgen.
  woensdag 2 juli 2008 @ 21:18:12 #113
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_59851088
quote:
Op maandag 30 juni 2008 20:55 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik heb ook Latijn gehad gedurende 2 jaar, maar al was dat niet zo... Natuurlijk kan iemand daar over oordelen, simpelweg omdat je bij bepaalde studies veel met termen uit het latijn in aanraking komt en bij anderen weer niet.

En geen mens gaat van je aannemen dat de geestelijke rijkdom die verkregen wordt door kennis van het latijn van uitzonderlijk nut is geweest.

Want dat is wel erg vergezocht. Mag dat niet gezegd worden? Ik dacht toen ik op het VWO kwam dat het wel leuk zou zijn.

Viel vies tegen. Nominativus, Accusativus, Ablativus, Krygdetyfus was al snel een ingeburgerde term.
De taal op zich heeft mij inderdaad weining opgeleverd, zeg maar gerust niets. Of het moet omgaan met tegenslagen zijn. Waar het mij meer om gaat is de kennis van de klassieke oudheid, allerlei wereldbeelden bijvoorbeeld. Niemand die het zelf niet gehad heeft gaat dat inderdaad van je aannemen.

Leuk zijn die talen inderdaad niet, man wat een ellende elke keer weer die proefvertalingen.
  donderdag 3 juli 2008 @ 09:09:56 #114
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_59858556
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 13:38 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Wat je de laatste tijd dan ook ziet, zijn een aantal scholen die wel het niveau van gymnasium aanbieden, maar dan met andere vakken dan latijn en grieks. Zo ken ik bijvoorbeeld een middelbare school met een atheneum plus opleiding. ipv latijn en grieks volgen de leerlingen extra vakken, zoals 4 moderne vreemde talen, het vak wetenschap, onderzoek en ontwerpen (WO+), filosofie en cultuur.
Wat is het niveau Gymnasium of WO+??
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_59888619
Gymnasium. Het is een middelbareschool opleiding, geen voortgezet onderwijs.
pi_59890066
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 13:55 schreef dyna18 het volgende:
Gymnasium. Het is een middelbareschool opleiding, geen voortgezet onderwijs.
Haha je maakt het er niet veel duidelijker op zo :p
  vrijdag 4 juli 2008 @ 16:16:54 #117
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_59892355
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 13:38 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Vind ik opzich een goede zaak.
Voor de leerlingen die zich wel willen verbreden en een hoger niveau aan kunnen, maar geen Latijn en/of Grieks willen doen.
  zondag 6 juli 2008 @ 10:47:44 #118
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_59921698
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 17:27 schreef GlowMouse het volgende:
Bij de (nationale) eindronde van de natuurkundeolympiade een paar jaar terug hadden er 13 van de 14 mensen gymnasium gedaan, dat zal toch ook geen toeval zijn.
Zeker geen toeval.... maar je kan het ook anders bekijken. Misschien behandelen ze op het gymnasium/atheneum e.d. natuurkunde anders dan op de HAVO en de MAVO.

Ik vind het raar dat je hieruit een IQ relatie wilt trekken.....

Overigens is het onmogelijk om een IQ relatie aan het opleidings niveau te koppelen.
Ik heb MAVO gedaan en daarna MBO en daarna HBO en ik zou eventueel nog Universiteit kunnen doen (kies overigens ervoor om dat niet te doen).

Het hangt van zoveel factoren af.....
Mensen met een hoog IQ met concentratie/discipline stoornissen e.d. zullen misschien niet een studie doen op het niveau van wat ze eigenlijk aan kunnen.
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
pi_59922606
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:47 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Zeker geen toeval.... maar je kan het ook anders bekijken. Misschien behandelen ze op het gymnasium/atheneum e.d. natuurkunde anders dan op de HAVO en de MAVO.

Ik vind het raar dat je hieruit een IQ relatie wilt trekken.....

Overigens is het onmogelijk om een IQ relatie aan het opleidings niveau te koppelen.
Ik heb MAVO gedaan en daarna MBO en daarna HBO en ik zou eventueel nog Universiteit kunnen doen (kies overigens ervoor om dat niet te doen).

Het hangt van zoveel factoren af.....
Mensen met een hoog IQ met concentratie/discipline stoornissen e.d. zullen misschien niet een studie doen op het niveau van wat ze eigenlijk aan kunnen.
Omdat het om gemiddelden gaat is er wel degelijk interessante informatie over IQ ten opzichte van opleidingsniveau te bekijken. Ja er zijn mensen dit meer kunnen dat het niveau waarop ze zitten, net zo goed als dat er mensen zijn die te hoog zitten. Maar dat zijn de individuele personen. Over het geheel het gemiddelde laat een duidelijk onderscheid per opleidingsniveau zien.
  zondag 6 juli 2008 @ 15:24:46 #120
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_59926555
Genialiteit is 5% inspiratie en 95% transpiratie.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 16:56:55 #121
230435 langnietgoed
altijd op kantoor!
pi_62129873
-weg-

[ Bericht 95% gewijzigd door BrandX op 04-10-2008 16:58:14 ]
Erwin
  Boks-Chick zaterdag 4 oktober 2008 @ 16:57:59 #122
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_62129916
hey, nu echt opkrassen met je spam!