Ik vind de eerste manier (de hoofdformules kennen en daar alles uit afleiden) een hogere vorm van intelligentie, dan simpelweg een goed geheugen hebben waarmee je alles kan onthouden. Zelf kan ik ook heel moeilijk formules uit mijn hoofd leren, maar dat vind ik geen probleem. Daar heb ik een formuleboek voor waar ik alles binnen no-time kan vinden. Afleiden vind ik echter veel essentiëler om bepaalde zaken te doorgronden.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:41 schreef mvdejong het volgende:
Het hangt ook erg van het exacte vak af. Je kunt in sommige vakken gebrek aan "intelligentie" compenseren door heel veel leren, en omgekeerd.
Ik heb geen best geheugen, dus i.p.v. 20 formules chemische thermodynamica te leren, leerde ik er 2, en leidde de rest daarvan af tijdens tentamens). Omgekeerde kende ik ook mensen die nauwelijks begrepen waarom ze bepaalde formules moesten toepassen, maar gewoon alle mogelijke toepassingen in het hoofd gestampt hadden.
nee. Maar ik kan me zo voorstellen dat bij de exacte kant het performale deel van de intelligentie iets belangrijker is dan bij de niet-exacte kant van het VWO. Ik weet niet of daar echt significante verschillen te ontdekken zijn. Ze hebben bij dit onderzoek gemiddelden genomen van het hele vwo.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:15 schreef Originele_Naam het volgende:
is vwo ook nog opgesplitst
ik zat meer te denken aan atheneum en gymnasium, bij ons op school werd je namelijk aan de hand van jequote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:21 schreef Wolkje het volgende:
[..]
nee. Maar ik kan me zo voorstellen dat bij de exacte kant het performale deel van de intelligentie iets belangrijker is dan bij de niet-exacte kant van het VWO. Ik weet niet of daar echt significante verschillen te ontdekken zijn. Ze hebben bij dit onderzoek gemiddelden genomen van het hele vwo.
quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:27 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
ik zat meer te denken aan atheneum en gymnasium, bij ons op school werd je namelijk aan de hand van je
intelligentie geselecteerd of je wel of niet naar gymnasium dan wel atheneum ging
Oh, zo bedoelde je. Nee. En ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er echt een noemenswaardig verschil in IQ is tussen atheneum of gymnasium. Voor die een of twee vakken hoef je echt niet een stuk intelligenter te zijn lijkt me, de rest van de stof is gewoon hetzelfde.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:27 schreef Originele_Naam het volgende:
ik zat meer te denken aan atheneum en gymnasium, bij ons op school werd je namelijk aan de hand van je
intelligentie geselecteerd of je wel of niet naar gymnasium dan wel atheneum ging
ach ja dat kan, wij hadden dan ook redelijk grote gymnasium afdeling, even groot als die van atheneum. Dus bij ons was het gewoon gesplitst. Bijvoorbeeld toen ik in de brugklas advies kreeg voor de vervolgopleiding was ik heel erg verbaasd dat ik gymnasium als advies kreeg. Ik stond namelijk zevens ofzo en dacht dat ik atheneum zou krijgen. Toen legde de lerares me uit dat ze niet zozeer naar de cijfers keken, maar meer naar hoe iemand als persoon overkwam. Was hij intelligent of haalde hij zijn toetsen puur door te stampen. Bij ons kreeg je als gymnasiast dan ook een andere behandeling door de leraren dan atheneum etc. Wij kregen meer huiswerk, moeilijkere toetsen etc. Dit ging deels verloren in de bovenbouw maar toch.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
lol. Bij ons ging alles samen, en had je de mogelijkheid om de vakken van het gymnasium er bij te doen. Je kreeg immers toch exact dezelfde examens.
Hmm.. rare manier van een advies geven, maar oke. Zoveel verschil is er namelijk niet tussen gym en atheneum.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:35 schreef Originele_Naam het volgende:
ach ja dat kan, wij hadden dan ook redelijk grote gymnasium afdeling, even groot als die van atheneum. Dus bij ons was het gewoon gesplitst. Bijvoorbeeld toen ik in de brugklas advies kreeg voor de vervolgopleiding was ik heel erg verbaasd dat ik gymnasium als advies kreeg. Ik stond namelijk zevens ofzo en dacht dat ik atheneum zou krijgen. Toen legde de lerares me uit dat ze niet zozeer naar de cijfers keken, maar meer naar hoe iemand als persoon overkwam. Was hij intelligent of haalde hij zijn toetsen puur door te stampen.
Nou ik weet het niet hoor. Ik merk bijvoorbeeld dat atheneum en gymnasium verschillende soort mensen aantrekt. Niet ten goede of ten slechte van de een of ander. Paar weken geleden merkte een vrouw uit mijn opmerkingen op dat ik gymnasium had gedaan, was best raarquote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:38 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Hmm.. rare manier van een advies geven, maar oke. Zoveel verschil is er namelijk niet tussen gym en atheneum.
maar dat wil niet zeggen dat er een verschil is in IQ. Je hebt natuurlijk meer kennis van de klassieke oudheid, je bent misschien wat meer cultureel gevormd en je hebt wat kennis van grieks en latijn. Dat maakt je niet per definitie intelligenter. Ik kan me wel voorstellen dat er een verschil is in ambities of interesses tussen de atheneumgroep en de gymnasiumgroep.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:44 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
Nou ik weet het niet hoor. Ik merk bijvoorbeeld dat atheneum en gymnasium verschillende soort mensen aantrekt. Niet ten goede of ten slechte van de een of ander. Paar weken geleden merkte een vrouw uit mijn opmerkingen op dat ik gymnasium had gedaan, was best raar
Ik heb het niet over kennis die geleerd is. Maar ik merk bijvoorbeeld dat mensen van het atheneum veel socialer zijn. Dus de sociale intelligentie van die groep mensen ligt hoger. Ik denk aan de andere kant dat gymnasiasten over het algemeen slimmer zijn in de normale iq tests dan atheneumers.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:56 schreef Wolkje het volgende:
[..]
maar dat wil niet zeggen dat er een verschil is in IQ. Je hebt natuurlijk meer kennis van de klassieke oudheid, je bent misschien wat meer cultureel gevormd en je hebt wat kennis van grieks en latijn. Dat maakt je niet per definitie intelligenter. Ik kan me wel voorstellen dat er een verschil is in ambities of interesses tussen de atheneumgroep en de gymnasiumgroep.
Dat sociaal merk ik eigenlijk niet. Ik denk ook niet dat gymnasiasten gemiddeld echt hoger scoren op een IQ test.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:03 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
Ik heb het niet over kennis die geleerd is. Maar ik merk bijvoorbeeld dat mensen van het atheneum veel socialer zijn. Dus de sociale intelligentie van die groep mensen ligt hoger. Ik denk aan de andere kant dat gymnasiasten over het algemeen slimmer zijn in de normale iq tests dan atheneumers.
Als je het niet wil, dan moet je toch nooit gymnasium doen? Ik zie het probleem niet zo.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:20 schreef frenkck het volgende:
Ik vind dat gymnasium persoonlijk echt zo'n bullshit, maak dan nog een klasse hoger dan VWO waar je die klassieke talen en oudheid niet hoeft te kiezen.
Misschien ben je wat intelligenter als je wordt geselecteerd voor het gymnasium, maar krijg je wel een dode taal door je strot erbij geduwd waar de meeste geen reet aan hebben.
Gymnasiasten komen in mijn ervaring ook meestal uit gezinnen waarbij je makkelijker in aanraking komt met dit soort wedstrijden en dit ook meer gestimuleerd wordt. En de school (gymnasium) zelf is ook meer geneigd leerlingen aan dit soort dingen deel te laten nemen dan een grote samengestelde school met vmbo/havo/atheneum.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:27 schreef GlowMouse het volgende:
Bij de (nationale) eindronde van de natuurkundeolympiade een paar jaar terug hadden er 13 van de 14 mensen gymnasium gedaan, dat zal toch ook geen toeval zijn.
Zou het niet kunnen zijn dat de meest briljante leerlingen gewoon naar het gymnasium gaan en dat het gemiddelde iq van het gymnasium hoger is. Kijk voor mensen die zelf gymnasium niet gevolgd hebben is het niet te begrijpen dat 2 dode talen zo'n groot verschil kunnen maken. Toch is dit gewoon waar.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:40 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Gymnasiasten komen in mijn ervaring ook meestal uit gezinnen waarbij je makkelijker in aanraking komt met dit soort wedstrijden en dit ook meer gestimuleerd wordt. En de school (gymnasium) zelf is ook meer geneigd leerlingen aan dit soort dingen deel te laten nemen dan een grote samengestelde school met vmbo/havo/atheneum.
Is dus geen toeval maar ook zeker geen natuurlijk gevolg van een hoger IQ
haha fakin mooi, ik heb ook latijn met een 5 afgesloten terwijl me gemiddelde op een 7 lagquote:Op dinsdag 24 juni 2008 18:01 schreef Nobu het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden eens een onderzoek gezien waaruit bleek dat gymnasiasten het duidelijk beter deden dan atheneumleerlingen. Niet alleen op het voortgezet onderwijs, maar ook daarvoor en daarna. Die twee dode talen waren voor mij trouwens verreweg de moeilijkste vakken, de enige vakken waar ik echt moeite mee had. Ik heb Grieks bijvoorbeeld afgesloten met een 5, terwijl ik op andere vreemde talen zonder moeite een 8 of een 9 haalde.
nee dat is het niet gewoon. Er zijn brijante kinderen die door hun omgeving totaal niet gestimuleerd worden (ouders hechten bijv. geen waarde aan schoolprestaties en hebben zelf ook niet gestudeerd). Die kinderen gaan gewoon naar de middelbare school die het dichstbij is of waar hun vriendjes heen gaan. Als het een samengestelde school is kunnen deze kinderen op basis van prestaties nog op het atheneum terechtkomen maar ook dan moet er wel de rust en ruimte zijn om huiswerk te maken thuis. Een paar boeken in de kast helpen ook wel mee. Maar als er toch niemand op let zullen veel kinderen toch liever havo op hun sloffen gaan doen dan against all odds hun best moeten doen op het atheneum.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:58 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen zijn dat de meest briljante leerlingen gewoon naar het gymnasium gaan en dat het gemiddelde iq van het gymnasium hoger is. Kijk voor mensen die zelf gymnasium niet gevolgd hebben is het niet te begrijpen dat 2 dode talen zo'n groot verschil kunnen maken. Toch is dit gewoon waar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |