abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60586792
Compensaties bestaan zeker niet meer tegenwoordig?
Wel irritant hoor.. hier worden cijfers gewoon afgerond, dus 5,5 = 6 = voldoende. Overigens zal je zelf nooit te horen krijgen wat je precieze cijfer was
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_60586892
Klote voor je zeg,

Ik heb donderdag ook een her van een blok die ik op één punt niet heb gehaald. Het ergste is nog dat het tentamen vol met foute vragen stond, die er niet zijn uitgehaald
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_60594956
Bij ons krijgen we ook alleen maar hele cijfers te horen.. Ze ronden het ook meteen af idd.
pi_60687559
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 22:25 schreef Bellah het volgende:
Nee, een 5.6. Ik zal het wel verdiend hebben, maar 0.1 punt! Frustratie is het..
Hoe is het gisteren trouwens gegaan?
pi_60863603
Nou, weer eens niet voldaan aan de eisen van de volgende master intake.. .
pi_60864227
Master intake?
pi_60865340
Ja, dat heb je als je aan die hippe VU studeert. Je mag pas je master in als je je bachelor volledig hebt afgerond. Om de zoveel tijd zijn er dan van die intakes waarbij je aangeeft wanneer je denkt klaar te zijn met je bachelor en wat precies je master studiepad ( ) gaat worden.

Ik heb nog te weinig gehaald van het derde jaar om door te mogen stromen, maar ik stel sowieso nog dat hele master gebeuren uit denk ik. Sowieso omdat ik nog wat andere dingen gepland heb - onderzoek, student-assistent, chillen je weet!!111 etc. - maar ook omdat ik nog niet echt vertrouwen erin heb dat alles goed gaat verlopen . Altijd lachen als je het 'proefkonijn' jaar bent van een nieuw curriculum...
pi_60879698
En die 'master' zijn gewoon je coschappen?

[ Bericht 52% gewijzigd door intoxicated op 16-08-2008 16:20:02 ]
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_60886016
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 16:08 schreef intoxicated het volgende:
En die 'master' zijn gewoon je coschappen?
Lijkt me wel..
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:03:28 #210
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_60887955
ik denk nog een jaar theorie en 2 jaar co-schappen. Een bachelordiploma is 180 ECTS. Dan houd je nog 3 jaar over.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_60897343
Nou Godspeed, geloof me, ik zit een jaar achter je en kijk er absoluut niet naar uit. Het systeem klinkt knap waardeloos. Zo wilde ik graag in het 4e jaar direct beginnen met de wetenschappelijke stage, maar dan moet ik dat dit jaar regelen, met het risico dat ik alles weer moet afzeggen omdat ik bijvoorbeeld 1 practicum gemist heb. Jaja, de VU is echt geweldig.....
pi_60900177
Master bestaat uit wetenschappelijk stage, een periode klinische training (ook wel leerstages genoemd -soort light versie van co-schappen heb ik begrepen) en twee jaar co-schappen dus.
pi_60905095
Morgen:

En nog meer
pi_60905124
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:14 schreef intoxicated het volgende:
Morgen:

En nog meer
Ga ik donderdag zien met een paar strabismus-ok's.
I feel kinda Locrian today
pi_61044838
Wat een stilte hier
Hebben jullie vakantie ofzo?

Weer een leuk weekje gehad Trabeculotomie, cataract, PRK gezien en er waren vrij veel nieuwe patiënten
Nog 2 weken Oogheelkunde en dan vakantie totdat interne begint, precies over een maand
pi_61046032
Herkansingen goed door gekomen!

Even van de echte vakantie genoten en deze week hard bezig geweest met voorbereiden van de Introductie die maandag begint
pi_61046270
quote:
5. Wat gebruikt u om een corpus alienum van de conjunctiva of cornea te verwijderen?
Een betonschaar.
Dat je het ff weet
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:08:32 #218
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_61053797
Ik ben half basisarts, heb 180 ECTS gehaald
pi_61054379
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:17 schreef intoxicated het volgende:
Zie sig
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:21:46 #220
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61055571
Mijn moeder is zo fijn in het me zorgen laten maken over dingen.
(ju)co's, hoe regelen jullie het nu financieel? Ik moet straks voor m'n co-schappen waarschijnlijk stoppen met werken, en daarnaast krijg ik vanaf mijn 21e geen geld meer van mijn papa, dus kom ik dan gigantisch krap te zitten. Nou dacht ik altijd dat je voor co-schappen niet betaald krijgt, maar ik hoorde van anderen ook weer van wel (maarja in twente hoort iedereen altijd vanalles van iedereen, of het nou klopt of niet). Maar ervanuitgaande dat het niet zo is: hoe zorg ik dan dat ik kan blijven eten en een dak boven m'n hoofd heb en kleren aan m'n lijf? :|
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_61055708
Lenen bij het IBG, doe ik ook, het kan me werkelijk niets schelen: als ik faal is het door iets waardoor mn studieschuld meteen vervalt, en als ik het haal kan ik het probleemloos terugbetalen. Gok dat voor jou hetzelfde geldt.:)
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:33:32 #222
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_61064070
Diakonessenhuis in Utrecht het beste ziekenhuis van Nederland, mede mogelijk gemaakt door deze co-assistent
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 15:38:17 #223
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61065354
maar aan dat lenen zit toch een max van 300 euro ofzo? of geldt dat alleen voor de eerste jaren van je opleiding?
pi_61065675
Je krijgt toch 250 basisbeurs. Dan kan je nog collegekrediet krijgen en nog lenen. Lening is 270 euro max ofzo en collegekrediet 130.
Totaal dus een euro of 650.

Maar ik zou gewoon lekker blijven werken.
  zondag 24 augustus 2008 @ 00:47:46 #225
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_61077440
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 15:57 schreef Repeat het volgende:
Je krijgt toch 250 basisbeurs. Dan kan je nog collegekrediet krijgen en nog lenen. Lening is 270 euro max ofzo en collegekrediet 130.
Totaal dus een euro of 650.

Maar ik zou gewoon lekker blijven werken.
Tijdens je co-schappen is dat best zuur. 's Avonds doordeweeks kan echt niet. Zaterdag en zondagochtend wil je echt uit kunnen slapen. Enige goede moment is op zaterdagavond. Baantje waarbij dat kan moet ik nog vinden.
pi_61080731
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:17 schreef intoxicated het volgende:
Wat een stilte hier

Euh, nee . Ben alweer begonnen. Deze week meegelopen op Longziekten (mijn god, heb echt medelijden met mensen die een bronchoscopie ondergaan.)

Volgende week Hematologie .
pi_61084124
Zijn er hier ook nog mensen te vinden die net beginnen?

Ik begin volgende week in Maastricht en heb er echt enorm veel zin in.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_61085509
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 00:47 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Tijdens je co-schappen is dat best zuur. 's Avonds doordeweeks kan echt niet. Zaterdag en zondagochtend wil je echt uit kunnen slapen. Enige goede moment is op zaterdagavond. Baantje waarbij dat kan moet ik nog vinden.
Ik werk nu ook niet doordeweeks overdag, dus zoveel maakt me dat niet uit.
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:29 schreef Nuna het volgende:

[..]

Euh, nee . Ben alweer begonnen. Deze week meegelopen op Longziekten (mijn god, heb echt medelijden met mensen die een bronchoscopie ondergaan.)

Volgende week Hematologie .
Wtf, nu alweer begonnen? Ik heb nog een week of 2 geloof ik
pi_61087374
Hmm, maar eens inschrijven voor mijn blokken
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:30:30 #230
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61088884
ja, ik werk dus doordeweeks overdag, daarom moet ik ook stoppen met werken voor mijn co-schappen.
Maargoed, als ik zo veel bij kan lenen dat ik het gat dat ontstaat kan dichten, is er natuurlijk geen enkel probleem. dat terugbetalen komt wel goed later.
pi_61102561
quote:
Syllabus

De Co-assistent heeft een 46-urige werkweek

Doel: 1. Zoveel mogelijk onderwijs blijven volgen

2. Ook ervaren wat een dienst inhoudt

Werkdag: begin: 08.00 uur

eind: 18.00 uur

Avonddienst; begin: 18.00 uur

eind: 22.00 uur

Weekenddienst: begin: 09.30 uur

eind: 20.00 uur

N.B. : een dienst in een weekend wordt gecompenseerd met een vrije vrijdag voorafgaand aan de dienst
Vaarwel

maandag 25 augustus 2008 @ 11:53:41 #232
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_61106774
onderwijs blijven volgen? Op terugkomdagen zeker?

Bij Chirurgie waren de diensten van 7:45 tot gemiddeld 18:00. Avonddienst van 13:00 tot 22:00 en weekend van 9:00 tot 21:00.
pi_61109820
Het Bronovo geeft voor alle co's in het ziekenhuis ook algemeen onderwijs, gewoon klinische praatjes etc. Denk dat ze dat bedoelen.
pi_61113042
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 18:33 schreef leejow het volgende:
Hoe is het gisteren trouwens gegaan?
Hoi Ik ben weer terug, was idd op vakantie. Vanochtend eerste college... Mm, tis definitief voorbij met de vakantie geloof ik. Helaas Verheug me stiekem wel op snijzaal en practica, prachtig.

Ik denk dat t wel goed ging! Heb nog geen uitslag of zo, jammer jammer. Komt nog wel.
pi_61113520
Ik zou van een brug springen als ik nu alweer college had zeg.

En als ik me vergis hadden jullie ook nog veel later vakantie dan ik ook
  maandag 25 augustus 2008 @ 17:03:26 #236
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61114523
Donderdag naar een summer school palliative care aan de universiteit van cardiff in wales! Weet nog niet helemaal wat ik er van moet verwachten, maar het lijkt me iig heel gaaf. Heb nog nooit gevlogen, dus dat wordt sowieso al een interessante ervaring. Ik hoop maar dat de 9 andere groningse studenten en de 10 studenten uit cardiff een beetje leuk zijn. Kom ik toch nog in het buitenland dit jaar.
En volgende week dinsdag weer de eerste colleges. heb me vanmorgen door een enorme lading sjaars in de hal van de faculteit moeten wringen om een blokboek te kunnen kopen, en gelijk even m'n P opgehaald
pi_61115266
Oh damn, moet ook nog mijn blokboek kopen ja. Had al gezien dat voor de eerste ZSO 12 uur stond als 'opfrissing' over het zenuwstelsel. Jeuj.

En Pluizel, hoe kom je aan die summerschool? Lijkt me ook wel gaaf .
pi_61116086
12 uur?!

* Bellah valt flauw
pi_61130459
En weer naar de poli. Soms zou uitslapen wel heel fijn kunnen zijn
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:25:50 #240
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61131574
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 17:33 schreef Nuna het volgende:
Oh damn, moet ook nog mijn blokboek kopen ja. Had al gezien dat voor de eerste ZSO 12 uur stond als 'opfrissing' over het zenuwstelsel. Jeuj.

En Pluizel, hoe kom je aan die summerschool? Lijkt me ook wel gaaf .
Mja groningen is nogal hip aan het doen met summerschools . Er stond een half jaar geleden een oproep op nestor (zo heet onze digitale "leeromgeving") dat als je meewou, je moest solliciteren. Schijnbaar ben ik heel goed in dat soort brieven want ik werd gekozen uit aardig wat brieven
pi_61137850
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 17:03 schreef Pluizel het volgende:
Donderdag naar een summer school palliative care aan de universiteit van cardiff in wales! Weet nog niet helemaal wat ik er van moet verwachten, maar het lijkt me iig heel gaaf. Heb nog nooit gevlogen, dus dat wordt sowieso al een interessante ervaring. Ik hoop maar dat de 9 andere groningse studenten en de 10 studenten uit cardiff een beetje leuk zijn. Kom ik toch nog in het buitenland dit jaar.
En volgende week dinsdag weer de eerste colleges. heb me vanmorgen door een enorme lading sjaars in de hal van de faculteit moeten wringen om een blokboek te kunnen kopen, en gelijk even m'n P opgehaald
Die Summer School klinkt tof! Ik was gister die inschrijving in de hal een beetje aan het organiseren

80% van de eerstejaars is trouwens vrouw, wat een rotstudie is dit toch ook
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:56:14 #242
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61144406
Is het dit jaar al 80 procent? Pff, blij dat ik toch niks wil met jongere kerels en dat het bij de ouderejaars ietsje beter is verdeeld
Zit je in de PanIC?
pi_61171939
Of... toch geen pfeiffer?
Laatste weken een stuk zieker, pijn alsof alles verzuurd is, pijnlijke handen, dingen niet lang vast kunnen houden, dingen uit de handen laten vallen, af en toe ff wazig zien, heel heel heel erg moe.
3 wk. geleden slijmbeursvliesontsteking in de heup, dyclofenac gekregen 3x daags 50mg, slik ik nogsteeds.
Metamucil en nu tabletjes om de stoelgang op gang te krijgen, werkt niet/nauwelijks.
Eergister geprikt op natrium etc. omdat verstoorde verhoudingen een verklaring konden zijn voor de pijn, kwam niets uit. Vandaag geprikt op Lyme, hep. C, cmv en reumafactoren...

Lekkere casus voor House en misschien voor jullie.
pi_61172431
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 17:56 schreef Pluizel het volgende:
Is het dit jaar al 80 procent? Pff, blij dat ik toch niks wil met jongere kerels en dat het bij de ouderejaars ietsje beter is verdeeld
Zit je in de PanIC?
Jup, drukke week nu dus

Afgelopen maandag was het traditionele intergratiefeest. Deze was bijzonder geslaagd (lees: drie kwart van de eerstejaars waren met elkaar aan het regelen)
pi_61173791
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:02 schreef MaxC het volgende:

[..]

Jup, drukke week nu dus

Afgelopen maandag was het traditionele intergratiefeest. Deze was bijzonder geslaagd (lees: drie kwart van de eerstejaars waren met elkaar aan het regelen)
Ach ja, uit Engels onderzoek blijkt dat geneeskunde studenten het meeste sex hebben van alle studenten.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_61176507
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:52 schreef EricT het volgende:Ach ja, uit Engels onderzoek blijkt dat geneeskunde studenten het meeste sex hebben van alle studenten.
Hmm
pi_61179549
Mooie studie hè
pi_61180036
Heerlijk

Hoewel, nu drie dagen bezig met ZHBII. Jezus Christus, wat is het veel!
  woensdag 27 augustus 2008 @ 23:49:44 #249
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_61181004
zhb2 is het moelijkste blok ooit. Veel anatomie plus orthopedie, reumatologie en nogwat. Heb je al PLO gehad deze week?
pi_61184103
Bah, knalrode pharynxbogen, keelpijn en een verstopte neus. Naja, zolang ik niet hoest ga ik gewoon door
pi_61184342
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:29 schreef Bellah het volgende:

[..]

Hmm
diergeneeskunde heeft het minst sex..

Ik studeer nog biologie (BMW), hoop maar dat ik beetje aan de kant van geneeskunde zit
pi_61184522
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 08:02 schreef intoxicated het volgende:
Bah, knalrode pharynxbogen, keelpijn en een verstopte neus. Naja, zolang ik niet hoest ga ik gewoon door
Mietje
pi_61185330
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 23:49 schreef gohan16 het volgende:
zhb2 is het moelijkste blok ooit. Veel anatomie plus orthopedie, reumatologie en nogwat. Heb je al PLO gehad deze week?
Nou wat ik van de studieadviseurs begreep is het moeilijkste vak binnen GNK in utrecht het vak van jaar 3, waar in wordt gegaan op wat wetenschappelijke verbreding. Aangezien het dan itt voorgaande blokken ineens geen rijtjes leren is.
pi_61189494
We zullen zien... Heb idd gisteren PLO gehad, niks aan. Was gewoon neurologisch onderzoek van vorig jaar, met een ellenlange demo waar je eigenlijk niets aan had

Blokcoördinator begon het eerste college ook met "Hallo, welkom bij ZHBII, dit is het moeilijkste vak van het tweede jaar, het slagingspercentage is 63%" (hij zei er nog net niet bij "dus begin maar alvast heel hard te leren wil je dit halen") Hm. Komt goed denk ik vraag me dat nog maar eens over 4 weken
pi_61189526
63% vind ik wel netjes, aangezien 80% pas de laatste 2 dagen leert, en 90% chronisch brak is.
pi_61189608
Iets in die richting.. Hahaha. Ik vind het erger dat 37% het dan niet haalt
pi_61189732
Haha, het laagste slagingspercentage dat ons jaar ooit heeft gehad was volgens mij bij het blok pathofysiologie, met net iets meer dan 50% De herkansing schijnt gezellig te zijn geweest

Oh, en in China hebben ze het record voor oudste moeder weer verbroken:

[ Bericht 20% gewijzigd door intoxicated op 28-08-2008 13:15:33 ]
pi_61218759
ik ben even benieuwd naar de mening van geneeskunde mensjes
en ik hoop op onderbouwde meningen

Hier is de stelling:
wat is gezonder, dyclofenac+paracetamol codeíne+diazepam
of hash? (opgelost in warme melk met suiker)

En ja, ik heb nu even voor de tweede optie gekozen omdat de eerste me veel ongezonder leek en nauwelijks hielp en ik onderhand gek werd van de pijn.
pi_61220548
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 13:13 schreef MarMar het volgende:
ik ben even benieuwd naar de mening van geneeskunde mensjes
en ik hoop op onderbouwde meningen

Hier is de stelling:
wat is gezonder, dyclofenac+paracetamol codeíne+diazepam
of hash? (opgelost in warme melk met suiker)

En ja, ik heb nu even voor de tweede optie gekozen omdat de eerste me veel ongezonder leek en nauwelijks hielp en ik onderhand gek werd van de pijn.
Diclofenac + Paracetamol/Codeine + Diazepam is gezonder, ofschoon ik de combinatie niet helemaal snap. Waarom diazepam? Om in slaap te komen? Dat spul is reteverslavend en werkt niet tegen pijn.

Maar goed, harde feiten:

- Diclofenac = Onschuldig in lage doseringen, in hoge doseringen en in combinatie met 'bloedverdunners' e.d. oppassen in verband met tractus digestivus-bloedingen. Sterke pijnstiller en ontstekingsremmend.
- Paracetamol/Codeine = Paracetamol is onschuldig, maar matig pijnstillend. Codeine is een opioid en heeft een sterke pijnstillende werking. Nadelen zijn echter: obstipatie, sufheid en geremde hoestprikkel wat kan leiden tot problemen met de luchtwegen.
- Diazepam = Om in slaap te komen of tegen angst. Troep, troep en nog eens troep. Erg verslavend.

Hasj = Matig verslavend, iets minder dan alcohol. Echter héél veel nadelige effecten: dorst, honger, droge ogen, hoge bloeddruk, snelle hartslag om nog maar te zwijgen over de nadelige psychische effecten.
Tevens werkt het niet meer pijnstillend dan bijvoorbeeld codeine:
quote:
A systematic review of randomized, controlled trials that evaluated the use of cannabinoids for treatment of chronic pain (including cancer pain, chronic non-malignant pain, and acute postoperative pain) found that cannabinoids were no more effective than codeine in controlling pain, and they have depressant effects that limit their use.
Vandaar is mijn keuze toch dat de eerste optie 'gezonder'. Helemaal als je diazepam laat staan.
pi_61221239
quote:
[b]Op vrijdag 29 augustus 2008 14:04 werkt het niet meer pijnstillend dan bijvoorbeeld codeine:
[..]

Vandaar is mijn keuze toch dat de eerste optie 'gezonder'. Helemaal als je diazepam laat staan.
De valium is er vannacht bij gekomen omdat ik het niet uithield van de pijn.. reden: spierverslappende werking en een nacht slapen.

ik zit 24.7 met reuma-achtige pijn in mijn hele lijf, diagnose nog onderweg...

en ja, valium vind ik ook troep, de keus is dus eigenlijk valium of hash.

Wat de symptomen voor de hash betreft: dan heb je het over aanzienlijk grotere hoeveelheden dan ik tot mij neem.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:36:29 #261
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61221433
Ach troep troep... Een benzo heeft gewoon zijn nut en plaats. Iedereen kent de gevaren van langetermijngebruik en in deze situatie zijn die gevaren gewoon klein. Last time I checked werd er noestig in de oxazepammetjes-bak gegrabbeld om de oudjes (en mij ) rustig te krijgen.

Als 't de truuk doet - placebo-effect of niet - go for it! En datzelfde geldt ook voor een jointje. Als het maar geen gewoonte wordt.

Je kan je ook afvragen hoe gezond het nou is om een nacht lang wakker te liggen!

(geen arts, maar slechts hobbyist)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61221641
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 14:29 schreef MarMar het volgende:
Wat de symptomen voor de hash betreft: dan heb je het over aanzienlijk grotere hoeveelheden dan ik tot mij neem.
Werkt het dan wel voldoende pijnstillend?
pi_61222105
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 14:43 schreef starla het volgende:

[..]

Werkt het dan wel voldoende pijnstillend?
Het werkt ook een beetje spierverslappend, meer dan even de scherpe randjes eraf halen doet het niet, maar het is wel even beter te doen.
Ik denk dat het meer een kwestie is van dat de pijn nu beter te dragen is door het effect, dan dat de pijn minder wordt.
pi_61233477
Ik ga het niet eens zijn met starla, eveneens vanwege de verslavende werking van diazepam bij regelmatig gebruik. De overige medicijnen zijn vrij ongevaarlijk, al heeft de codeïne ook een naar kantje, zeker als je bij de paar % van Nederland hoort die het versnelt omzet naar morfine(2-3% staat me bij).
Cannabis lijkt een uitstekende pijnstiller en kalmeringsmiddel te zijn, en onze anesthesiologie docent voorspelde dat het binnen enkele jaren veel breder ingezet zal worden in de medische wereld, wegens geringe bijwerkingen ten opzichte van andere opioïden.
Het probleem is het roken in mijn ogen; voor mensen die al stevig roken zal het verschil klein zijn, voor niet-rokers is wiet in theevorm of als extract via een inhalator mijns inziens geschikter.
pi_61233961
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 22:22 schreef Timemonger het volgende:
Cannabis lijkt een uitstekende pijnstiller en kalmeringsmiddel te zijn,
Heb je hier bronnen van of ben je ervaringsdeskundige?
pi_61235945
De bron is onze docent anesthesiologie; Dr. Zuurmond, in eigen werk dat bij ons aan de VU studiestof is, en in zijn colleges.
Laatst ook gehoord dat een onderzoek de pijnstillende stof uit wiet had geïsoleerd, en dat deze NIET psychotroop zou zijn.
pi_61242145
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 23:45 schreef Timemonger het volgende:
De bron is onze docent anesthesiologie; Dr. Zuurmond, in eigen werk dat bij ons aan de VU studiestof is, en in zijn colleges.
Met bronnen bedoel ik eigenlijk onderzoeksresultaten natuurlijk.
quote:
Laatst ook gehoord dat een onderzoek de pijnstillende stof uit wiet had geïsoleerd, en dat deze NIET psychotroop zou zijn.
Kijk, dat is veelbelovend.
pi_61242271
Toevallig heb ik een studie liggen (en ook gelezen..) over de psychische effecten van cannabis.
Wat ik ervan kan maken is dat het meer een trigger dan een oorzaak is. Met andere woorden: als je in aanleg gevoelig bent voor psychoses, komt dat zeker naar voren wanneer je hasj of wiet gaat gebruiken, maar dat wil nog niet zeggen dat je die effecten altijd krijgt van wiet of hasj.

Aangezien ik van mening ben dat eigenlijk elk medicijn eigenlijk een gif is waarvan het gebruik bij bepaalde aandoeningen gunstig kan zijn, denk ik dat het onderzoeken van de gunstige effecten van cannabis erg wenselijk is. Ik ben er van overtuigd dat het minder schadelijk is dan diazepam, zeker bij langdurig gebruik.

Toevoeging: vooral in relatie tot schizofrenie is er de laatste tijd veel onderzoek naar gedaan. Het is een beetje een kip en het ei verhaal... maar men is er wel over uit dat schizofrenie niet ontstaat als de aanleg er niet is en ook dat als het niet naar boven komt door cannabis, er vaak wel iets anders gebeurt waardoor het vroeg of laat naar boven komt.
pi_61242552
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:16 schreef MarMar het volgende:
Met andere woorden: als je in aanleg gevoelig bent voor psychoses, komt dat zeker naar voren wanneer je hasj of wiet gaat gebruiken, maar dat wil nog niet zeggen dat je die effecten altijd krijgt van wiet of hasj.
Mwoah....zeker. Dat is ook maar de vraag.

Maar des te meer reden om dat spul te laten staan toch? Dat is al één risicofactor minder.
pi_61242691
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:32 schreef starla het volgende:

[..]

Mwoah....zeker. Dat is ook maar de vraag.

Maar des te meer reden om dat spul te laten staan toch? Dat is al één risicofactor minder.
het is inderdaad wel een beetje lullig om er op die manier achter te komen dat er een schizofreentje in je sluimert
pi_61243445
Mwah, gelukkig ben je die leeftijd al voorbij MarMar; het komt praktisch nooit voor dat een psychose of schizofrenie zich nog na je twintiger jaren openbaart.

Starla, ik begreep wel dat je een onderzoek wilde, maar die heb ik helaas niet. Onze docent deed een beroep op zijn eigen ervaring in zijn betoog.
pi_61243507
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:22 schreef Timemonger het volgende:
Mwah, gelukkig ben je die leeftijd al voorbij MarMar; het komt praktisch nooit voor dat een psychose of schizofrenie zich nog na je twintiger jaren openbaart.

fijn dat je me er even aan herinnert dat ik ouder word :p
pi_61243685
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:22 schreef Timemonger het volgende:
De piekincidentie ligt juíst boven de 30 jaar:

Bron huisartsenregistraties: de geschatte incidentie in 2000 is het gemiddelde van CMR-Nijmegen e.o., Tweede Nationale Studie, RNUH-LEO en Transitieproject.

Sorry MarMar...
pi_61243775
mijn hoofd is gelukkig wel helder Starla, tis mn lijf wat niet meer wil.

Mocht het blijvend zijn, waar ik inmiddels wel rekening mee begin te houden in mijn achterhoofd, dan vindt ik mediwiet wel een goede optie. Juist ook omdat ik weet wat het met me doet en ik mijn eigen grenzen daarin ken en dat is, net als met drank overigens, iets wat ik heel belangrijk vind en wat ik bij veel mensen mis.
Ik denk dat het daarin verkeerd gaat en misschien niet eens persee in het goedje zelf. Zelfkennis, je grenzen kennen en er niet om de stoerheid of de zwakheid overheen gaan.
pi_61244025
Bedankt starla, daar zat ik inderdaad mis.:) Zit me nu af te vragen waar ik het vandaan had.
pi_61244091
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:58 schreef Timemonger het volgende:
Bedankt starla, daar zat ik inderdaad mis.:) Zit me nu af te vragen waar ik het vandaan had.
Nou, bij mij staat hoe jij het stelde gewoon in mn studieboeken
pi_61252593
Hmmz, starla, was jouw lijst misschien van schizofrenie, dat daarvan de piekincidentie op hogere leeftijd ligt dan van psychosen? (of andersom?)
pi_61253511
Van schizofrenie.

De cijfers van psychosen zouden in elke leeftijdscategorie hoger uitvallen aangezien schizofrenie altijd gepaard gaat met psychosen, terwijl psychosen niet onderdeel hoeven te zijn van schizofrenie. Er zijn dus meer psychotische gevallen dan schizofrene gevallen.

De piekincidentie van psychosen als fenomeen zal best onder de 25 jaar liggen (waarschijnlijk door een sterke bijdrage van de Substance Induced Psychotic Disorders), die cijfers heb ik niet tot mijn beschikking. Dat neemt niet weg dat psychosen -als onderdeel van schizofrenie, of als op zichzelf staand iets- op leeftijden > 20-30 jr vaker voorkomen dan praktisch nooit.

In die tabel die ik bijvoorbeeld heb gepost zijn er al sowieso 2 keer zoveel mannen in de leeftijdscategorie 30-35 die een psychose krijgen als gevolg van schizofrenie dan mensen in de groep 15-19.

[ Bericht 9% gewijzigd door starla op 30-08-2008 21:47:36 ]
pi_61270440
Is het mogelijk dat jouw tabel de incidentie van psychotische en schizofrene EPISODEN weergeeft, en MarMar en ik bekend zijn met de cijfers voor de éérste episode? Gewoon een ingeving.:)
pi_61272318
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:06 schreef Timemonger het volgende:
Is het mogelijk dat jouw tabel de incidentie van psychotische en schizofrene EPISODEN weergeeft, en MarMar en ik bekend zijn met de cijfers voor de éérste episode? Gewoon een ingeving.:)
Incidentie is per definitie een eerste episode, omdat het het aantal nieuwe gevallen betreft.
pi_61272468
Point made, slechte gedachte.
pi_61279779
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 23:45 schreef Timemonger het volgende:
Prof. Dr. Zuurmond.
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 18:40 schreef MarMar het volgende:
Of... toch geen pfeiffer?
Laatste weken een stuk zieker, pijn alsof alles verzuurd is, pijnlijke handen, dingen niet lang vast kunnen houden, dingen uit de handen laten vallen, af en toe ff wazig zien, heel heel heel erg moe.
3 wk. geleden slijmbeursvliesontsteking in de heup, dyclofenac gekregen 3x daags 50mg, slik ik nogsteeds.
Metamucil en nu tabletjes om de stoelgang op gang te krijgen, werkt niet/nauwelijks.
Eergister geprikt op natrium etc. omdat verstoorde verhoudingen een verklaring konden zijn voor de pijn, kwam niets uit. Vandaag geprikt op Lyme, hep. C, cmv en reumafactoren...

Lekkere casus voor House en misschien voor jullie.
Dan heb je niet opgelet. Ik heb een tijdje terug al antwoord gegeven.

Lijkt er op dat je er een nieuw Dukes criterium bij hebt.

Je huisarts weet af van de voorgeschiedenis van je hart?
pi_61290423
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 19:15 schreef DDM het volgende:

[..]

Dat is erg knap dat die dokter/doktersassistente dat durft te zeggen. Je hebt een acuut beeld namelijk. Daarnaast kan het IgG ook bij de eerste acute infectieperiode verhoogd zijn. Ergo beginnende M. Pfeiffer.

Hoe is het met de status van je hart trouwens? Heb je geen hemodynamische consequenties overgehouden aan je gaatje? (Cave endocarditis (lenta))
dit antwoord van je heb ik inderdaad even gemist.
ik heb geen idee wat hemodynamischie consequenties inhouden, dat ga ik nu even opzoeken...

Oke, gedaan, snap er nog niet heel veel van, maar heeft te maken met bloeddruk en hartslagfrequentie? In dat geval kan ik zeggen dat ik er geen consequenties aan overgehouden heb, hartslag is netjes, bloeddruk ook... ook tijdens sporten altijd goed geweest laatste jaren.

Vandaag gehoord dat reumafactoren niets hebben opgeleverd, maar ik heb inmiddels begrepen dat dat niet altijd alles zegt? Factor die onder de 20 moest zijn was 1 en eiwitten wat onder de 7 moest zijn was niet aantoonbaar. Klinkt als prima in orde in mijn leken-oren.

Ondertussen voel ik me steeds beroerder, maar ligt denk ik deels ook aan het opraken van mijn incasseringsvermogen. Verlies momenteel veel haar, wat naar mijn idee wel logisch is als je een tijdje ziek bent; nagels en haar gaan als eerste achteruit omdat dat minste prioriteit heeft. (even in mijn eigen jip en janneke logica)

moet nog anderhalve week wachten op overige uitslagen, heb dok gevraagd om melatonine ipv diazepam om in te slapen omdat ik me niet lekker voel bij diazepam.
pi_61295579
Vind endocarditis niet de slechtste suggestie inderdaad, DDM, al is het zeldzaam, het is goed ernaar te kijken.
pi_61295719
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 23:42 schreef DDM het volgende:

[..]

Prof. Dr. Zuurmond.
[..]

Dan heb je niet opgelet. Ik heb een tijdje terug al antwoord gegeven.

Je huisarts weet af van de voorgeschiedenis van je hart?
moest die toevoeging prof er nu bij? Is het niet zo dat prof. niet een officiele titel is, maar slechts een toevoeging die inhoudt dat de desbetreffende persoon de leidende persoon is in zijn/haar vakgebied (+ eventueel hier les in geeft)
pi_61295830
Ik heb ook professor. Ik zou dus ook graag zien dat jullie mij voortaan zo aanspreken.
pi_61296804
Zoo, tentamentje ingekopt (en na 25 minuten alweer buiten ). Woensdag even bellen voor m'n cijfer
pi_61297739
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 23:42 schreef DDM het volgende:
ohw?

Ik tel er maar één (minor):
quote:
Predisposition: predisposing heart condition or intravenous drug use
http://www.medcalc.com/endocarditis.html
pi_61307493
De co-assistent was weer vermakelijk slecht (y)
pi_61307761
quote:
Op maandag 1 september 2008 22:41 schreef iofn het volgende:
De co-assistent was weer vermakelijk slecht (y)
Geniaal man

Aaltje uit almelo..

-Het licht springt op rood.. het licht spring op groen...
-Ahh een Provinci-AALTJE

maandag 1 september 2008 @ 23:15:39 #291
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61308868
Ik ging naar school in almelo....
alsof almeloërs zo stug zijn (en daar geneeskunde kunnen studeren)
Hihi, en die vingerverf!
pi_61310356
quote:
Op maandag 1 september 2008 18:11 schreef starla het volgende:

[..]

ohw?

Ik tel er maar één (minor):
[..]

http://www.medcalc.com/endocarditis.html
Reumatische klachten (immunologische verschijnselen).
pi_61312780
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 00:03 schreef DDM het volgende:

[..]

Reumatische klachten (immunologische verschijnselen).
Dat moet nog maar blijken. RF is in ieder geval al negatief.
pi_61313726
quote:
Op maandag 1 september 2008 23:15 schreef Pluizel het volgende:
Hihi, en die vingerverf!
Anatomische kennis was niet helemaal optimaal . Overigens wel leuk, bodypaint, maar toen ik dat deed was het wel met kwasten en niet met je vingers .
pi_61314605
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 08:47 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Anatomische kennis was niet helemaal optimaal . Overigens wel leuk, bodypaint, maar toen ik dat deed was het wel met kwasten en niet met je vingers .
Heb het niet gezien hoor, maar bodypainten wanneer je al co bent Dat deden wij al in het eerste jaar .
pi_61316442
Bodypainten... Dat was inderdaad n hele happening. Elk meisje het liefst mogelijk bij allemaal andere meisjes, pff

Ik heb m'n KLO nog steeds niet terug. Kun je ook even bellen voor mijn cijfer, intoxicated?
edit: oh oh gehaald! ik kijk al dagen op WebCT en dat soort ongein, maar vanochtend is hij er wél: 7.6!

[ Bericht 20% gewijzigd door Bellah op 02-09-2008 11:25:28 ]
  dinsdag 2 september 2008 @ 12:32:59 #297
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_61318155
wij hebben noot gebodypaint. wij moesten een stel pezen en botten lokaliseren met speciale potloden (waarna ik vervolgens moest gaan sporten met smileys en streepjes op m'n benen want het ging er niet bepaald goed weer af)
pi_61318374
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 12:32 schreef Pluizel het volgende:
wij hebben noot gebodypaint. wij moesten een stel pezen en botten lokaliseren met speciale potloden (waarna ik vervolgens moest gaan sporten met smileys en streepjes op m'n benen want het ging er niet bepaald goed weer af)
Dat deden wij ook ja. Het was lollig totdat iemand een hand in m'n gezicht tekende, omdat hij na zijn armamputatie
daar z'n hand voelde.
pi_61322447
Ik heb de foto's nog van mijn gebodypainte hart ;')
pi_61323738
Hehe, ik had de nieren. Daarna kreeg ik ook nog een mooie stethoscoop aangemeten .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')