quote:
MAARN - Wrange studentengrap of ernstig drugsdelict? Richard H. (20) belandde deze week een nacht in de cel nadat bij hem op de studentenkamer een 'drugspakket' was gevonden. "Het zijn geen drugs, het is bakmeel!" beweert H. "Ik heb het zo verpakt om een grap met mijn huisbazin uit te halen. De politie kan niet eens bakmeel van coke onderscheiden." Maar H. is nu wel officieel verdachte.
Tukker Richard H. zegt gigantisch te zijn geschrokken van de impact van zijn grap. Samen met een studievriend wilde de 20-jarige student management hun kamerverhuurster een hak zetten. "Want ze maakt onze post open en snuffelt in onze spullen. Daarom bedachten we deze grap. We verpakten het bakmeel zo dat het eruit zag als een drugspakketje en legden het in onze kamer. Als er trammelant van kwam, dan hadden we het bewijs dat ze aan onze spullen zit."
Die trammelant kwam er, want de hospita stapte naar het KLPD. H. was zelf niet thuis, toen zijn kamergenoot hem zondag opbelde. "'We hebben een huiszoekingsbevel gehad', zei hij. Er waren zogenaamd verdovende middelen bij ons gevonden. Ik was helemaal in paniek en reed naar het politiebureau in Doorn. Daar werd ik gearresteerd, maar ik had geen idee waarom. Ze zeiden alleen dat het met de Opiumwet te maken had."
Een drugshond van de politie sloeg aan op het pakket en ook een latere zogenoemde veldtest was positief. "Ik weet ook niet hoe dat kan. Ik weet alleen dat ik bakmeel heb ingepakt", zegt H., die in de cel werd gezet. "Riem af, veters uit mijn schoenen. Ik kreeg een beetje water en werd verhoord. Na een tijdje zeiden ze: 'Morgen gaan we verder met het onderzoek'. Ik dacht: 'Mooi, dan kan ik nu naar huis.' Maar dat was niet de bedoeling. Pas de volgende dag mochten we gaan. Ik begrijp niet dat de politie bakmeel niet kan onderscheiden van cocaïne. Ik heb niet eens excuses gehad."
Maar de politie vindt dat er geen aanleiding is voor excuses. "Wij zijn van mening dat we goed hebben gehandeld", zegt Marina Buijts, woordvoerster van de politie Utrecht. "Als dit een grap is, zoals de verdachten beweren, dan is het er wel een met een behoorlijke impact. Gezien de grootte en de verpakking moeten we dit serieus nemen."
De politie heeft het materiaal naar het Nederlands Forensisch Instituut gestuurd voor onderzoek. "Na de eerste twee tests die positief waren, is er nog een indicatieve test geweest, die negatief uitviel. Dat was de reden om hen vrij te laten. In afwachting van het onderzoek blijven de heren verdachten."

zal hij nu zijn hospita aansprakelijk kunnen stellen of inieder geval een klacht in dienen voor huisvredebreuk?