Yûkoku (Patriotism)Yukio Mishima brengt ons in deze kort film (27 minuten),z`n enige poging in de film wereld, het verhaal van van leger sergeant Takeyama (gespeeld door Mishima zelf) die samen met z`n vrienden/collega`s een staatsgreept wilt plegen. Hij is echter pas net getrouwd en z`n vrienden vinden dat ie daarom niet mee kan gaan bij het plegen van de coup, om bij z`n vrouw te kunnen blijven. Hij moet dus weer gewoon aan het werk als bewaker van de keizer die hij probeerde af te zetten. Dat brengt onvermijdelijke dilemma`s met zich mee, waar Takeyama maar moeilijk mee kan omgaan...
Na de zelfmoord van Mishima in 1970 zijn alle prints van Patriotism vernietigd. Het negatief bleef echter bewaard en kwam 35 jaar later weer boven water. Nu is hij door Criterion voor het eerst op dvd uitgebracht. En wat ik ben blij dat ze dat hebben gedaan.
Ook al duurt ie nog geen half uur, de film slaat in als een bom. Dat hier sprake is van het regiedebuut van Mishima valt nergens aan af te zien.
Voor zeer weinig geld en dus met zeer beperkte middelen (de film werd in het geheim in slechts 2 dagen opgenomen) zet ie een film neer in de stijl van de "stomme" film: zonder dialogen maar met intertitles en prachtige, perfect passende muziek.
Naar het einde toe wordt de spanning sterk opgebouwd. Mishima gaat niets uit de weg en laat alles in volle glorie zien. En dat zijn zeker niet altijd prettige beelden...
Het einde is eigenlijk ronduit schokkend en laat je met een brok in je keel achter.
Hij mag dan kort duren maar Patriotism is wat mij betreft toch een (klein) meesterwerkje. Op de Criterion dvd staan 2 versies: zowel met Japanse als Engels intertitles. Maar de originele Japanse versie krijg toch mijn voorkeur.
Verder zijn de extra`s (voor zover ik die nu heb gezien) ook erg interessant.
Nogmaals: laat je niet weerhouden door de korte speelduur om `m aan te schaffen. Hij is het meer dan waard!
IMDB Cijfer: 8,2/10
Mijn Cijfer: 8,5/10