abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59162779
quote:
De niet-religieuze Partij voor de Dieren is net als de ChristenUnie en de SGP tegen de selectie van embryo’s bij ouders die een erfelijke vorm van borstkanker hebben. Tijdens het debat donderdag wees Esther Ouwehand (PvdD) op het ‘hellend vlak’ waarop de regering zich begeeft als embryoselectie wordt toegestaan. ‘Dan zie ik geen mogelijkheid om later nee te kunnen zeggen tegen andere ziekten. We hebben allemaal wel wat, het einde is dan zoek.’
volkskrant

Of, zoals de PvdD het zelf verwoordt:
quote:
De Partij voor de Dieren is niet principieel tegen embryoselectie, maar ziet belangrijke ethische dilemma’s die vragen om een breed maatschappelijk debat. De voorstellen die de staatssecretaris in haar ingetrokken brief heeft gedaan, zouden betekenen dat er een nieuw pad wordt ingeslagen op het gebied van het selecteren van embryo’s. De vraag is of dat zomaar kan. Ik denk van niet. Van de huidige praktijk, selectie op basis van de zekerheid dat een ernstige erfelijke aandoening zich zal openbaren, gaan we over naar selectie op basis van een risico daarop. Dat is een fundamenteel verschil, een onomkeerbare beslissing en we moeten kijken naar de gevolgen die dat met zich meebrengt.

We begrijpen de vraag naar steeds ruimere mogelijkheden voor embryoselectie, maar we moeten eerst de consequenties in kaart brengen. Het Centrum voor Ethiek en Gezondheid heeft in 2003 aangegeven dat een van de normatieve aspecten van pre-implantatie genetische diagnostiek gaat over het hellende vlak dat je met deze techniek betreedt.
Want hoe worden de risico’s ingeschat? Wanneer is de kans op een aandoening groot genoeg om selectie te rechtvaardigen? En hoe ernstig zou die aandoening dan moeten zijn? Professor Galjaard merkte in Nova op dat de ontwikkelingen in het DNA onderzoek er de komende jaren voor zullen zorgen dat we nog meer inzicht krijgen in genen en aanleg voor bepaalde ziekten en verhoogde risico’s. Ieder van ons heeft wel aanleg voor iets, of het nou Parkinson, diabetes, hart- en vaatziekten of dementie is. Wat betekent dat voor het vraagstuk over embryoselectie?

Anderen merken op dat het uiteindelijke criterium van de staatssecretaris, ‘ernstige erfelijke ziekten’ een zeer vloeibare waarde is, potentieel zonder einde. Het zou gaan om een beperkte lijst genetisch bepaalde ziekten, die in aanmerking komen voor preselectie van embryo's. Maar dit soort lijsten zal altijd onder druk staan. Wie mag die lijst opstellen? Wie bepaalt wat als ernstige, erfelijke ziekte wordt gekwalificeerd? En hoe gaan we om met de onvermijdelijke maatschappelijke en medische lobbygroepen die zich zullen willen inzetten om ook ‘hun’ ziekte op de lijst te krijgen?

Breder gezien zijn er maatschappelijke implicaties die onze aandacht verdienen. Zoals het risico op verwijtbaarheid als we steeds meer en steeds gedetailleerder keuzes kunnen maken over nieuw leven. Met welke verantwoordelijkheden worden aanstaande ouders opgezadeld nu zij steeds meer keuzes moeten maken? Het Centrum voor Ethiek en Gezondheid merkte ook al op dat de almaar groter wordende keuzevrijheid in de zorg dreigt om te slaan in een kiesplicht. Welke gevolgen heeft dat voor de individuen in onze samenleving? Hoe zullen de zorgverzekeraars reageren op ziekten die voorkomen hadden kunnen worden?

Voorzitter, de Partij voor de Dieren kan niet anders dan constateren dat veel vragen over embryoselectie tot nu toe onbeantwoord zijn gebleven. Die vragen zijn lastig te beantwoorden en misschien zal uiteindelijk blijken dat een aantal vragen helemaal niet kan worden beantwoord. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht een zorgvuldig, maatschappelijk en politiek debat te voeren over de ethische aspecten van medisch-wetenschappelijke technieken die raken aan leven en dood.
bron

Ik zou zeggen, schoenmaker, hou je bij je leest. Wie een politieke beweging voor beesten wil wezen kan zich beter afzijdig houden bij heikele kwesties die de beesten niet raken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 6 juni 2008 @ 06:13:43 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_59162853
Beetje inconsistent zijn we wel hier op Fok, he? Als de PvdD onderwerpen op de agenda wil hebben die alleen over dieren gaan is het niet goed. Dan is het een one-issue partij, wat doet dat in de Kamer etc etc.. Nu bewijst de Partij dat ze meer is dan one-issue, is het weer niet goed.

Overigens dekt de naam van een partij niet altijd de lading. De Partij voor de Vrijheid wil niets liever dan vrijheden inperken, dus waarom zou de PvdD ook geen standpunten over andere zaken mogen innemen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 6 juni 2008 @ 08:01:37 #3
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_59163214
Sigme, waarom mag de PvdD geen input hebben over andere zaken dan dieren zaken? Het stuk is niet eendimensionaal en stelt een aantal terechte zaken aan de kaak. Dat lijkt mij niets anders dan zorgvuldige besluitvorming.

Niemand heeft kunnen aangeven wat later beslismomenten zijn, tav een verhoogd risico en de term "ernstige ziekte."
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  vrijdag 6 juni 2008 @ 09:39:38 #4
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59164619
En de PvdA mag het alleen over Arbeid hebben, en Verdonk mag geen kritiek uitoefenen want ze moet Trots zijn. Waarom komen de politieke partijen telkens met dat hellende vlak aanzetten? Het is niet alsof embryoselectie nu een kwestie is van een uurtje naar het ziekenhuis. Er gaat een lang traject aan vooraf, waarna ouders weloverwogen een beslissing moeten nemen.

Al die doemscenario’s: geen embryo zal helemaal vrij zijn van de kans op potentiële ziekten. Als je weet dat er 1% kans is dat een embryo een ziekte krijgt, zou je het daarom laten? Ik niet volgens mij, alhoewel iedereen dat zelf moet uitvinden.

Bovendien is een vlokkentest mogelijk, waarna tot abortus kan worden overgegaan. Dan is m.i. embryoselectie een stuk beter.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_59165080
Ze hebben wel gelijk, want het einde is zoek.

En waarom worden de mensen met borstkanker-gen wel geholpen en mensen met een hartafwijking-gen of andere nare erfelijke aandoening niet

En hoe zit het nou met mongooltjes? Is het nu wel legaal om die te aborteren?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_59165531
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 09:59 schreef JohnDope het volgende:
Ze hebben wel gelijk, want het einde is zoek.

En waarom worden de mensen met borstkanker-gen wel geholpen en mensen met een hartafwijking-gen of andere nare erfelijke aandoening niet

Gelukkig is het einde zoek. Waarom zou iemand niet mogen selecteren op de kleur van de ogen? En over mongooltjes: als ik vader zou worden van een mongooltje, zou ik ook abortus willen. Met alle respect voor (het leven van)mongolen en hun verzorgers, ik moet er niet aan denken om vader van een te zijn. Dat is een keuze die ik zelf wil kunnen maken.
pi_59165567
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:19 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]
En over mongooltjes: als ik vader zou worden van een mongooltje, zou ik ook abortus willen. Met alle respect voor (het leven van)mongolen en hun verzorgers, ik moet er niet aan denken om vader van een te zijn. Dat is een keuze die ik zelf wil kunnen maken.
Dat doet er toch niet toe.

Ik wil weten of dat legaal is te ja of te nee.

[ Bericht 10% gewijzigd door JohnDope op 06-06-2008 10:26:40 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_59165582
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:21 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dat doet er toch niet toe.

Ik wil weten of dat legaal is te ja of te nee.
Ja, dat is legaal.
pi_59165591
quote:
Ja, dat is niet specifiek verboden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_59165605
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:21 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ja, dat is legaal.
Dus een moeder mag gewoon een abortatie doen wanneer ze er achter komt dat haar kind het syndroom van down heeft?
pi_59165626
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja, dat is niet specifiek verboden.

En hoe zit het bijvoorbeeld als een kind in de buik een arm of been mist?
pi_59165657
En hoe zit het met afwijkingen die pas zichtbaar worden als de maximale abortatie-tijd is verlopen?
pi_59165700
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:22 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dus een moeder mag gewoon een abortatie doen wanneer ze er achter komt dat haar kind het syndroom van down heeft?
Tot 24 of 26 weken wel ja. (Weet niet helemaal zeker meer wat de limiet voor abortus is.)
There is no love sincerer than the love of food.
pi_59165715
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:26 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Tot 24 of 26 weken wel ja. (Weet niet helemaal zeker meer wat de limiet voor abortus is.)

Ik vind het overigens belachelijk dat een vrouw na de 26ste week geen abortus mag doen, maar wat als er nou na de 26ste week afwijkingen zichtbaar worden? Dan moet die moeder dat kind toch maar uitpoepen
pi_59165743
Abortus in Nederland kent voor zover ik weet geen specifieke eisen m.b.t. afwijkingen. Hoe het precies na de termijn van 24 weken zit weet ik niet. Misschien dat er dan nog bij reëel overlijdensrisico voor de moeder abortus mag worden gepleegd.
pi_59165757
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:27 schreef JohnDope het volgende:

[..]

En als er nou afwijkingen zichtbaar worden na de 26ste week, wat dan
Dan heb je dat te accepteren. Het is trouwens vanaf e 24ste week, waarbij er een marge van twee weken aangehouden moet worden, waardoor in de praktijk er in NL (bijna) geen abortussen uitgevoerd worden na de 22ste week.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 10:29:11 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_59165763
De partij voor de Dieren is misschien wel niet gelovig maar Marianne Thieme wel heel gelovig:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marianne_Thieme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zevendedagsadventisten

Maar dat de PvdD op geloofs zaken gelijk optrekt met de SGP en CU was toch al bekend....
De PvdD is qua standpunten zelfs nog christelijker dan het CDA.
pi_59165779
Krom eigenlijk.... Na de 26ste week mag een vrouw geen abortus meer doen, maar men mag wel hocus-pocus doen met eicellen.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 10:30:01 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59165784
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:27 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het overigens belachelijk dat een vrouw na de 26ste week geen abortus mag doen, maar wat als er nou na de 26ste week afwijkingen zichtbaar worden? Dan moet die moeder dat kind toch maar uitpoepen
Dan moet je naar een kliniek in Spanje. Voor degenen die het nieuws gevolgd hebben. Na de 26 weken is er geen abortus meer, tenzij het leven van de moeder acuut in het gevaar komt. Echter, dat is ook zo ongeveer de tijd dat het kind in leven kan worden gehouden buiten de baarmoeder (alhoewel het voor zeer vroeg geboren kinderen wel heel precair is).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_59165789
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:28 schreef Monolith het volgende:
Abortus in Nederland kent voor zover ik weet geen specifieke eisen m.b.t. afwijkingen. Hoe het precies na de termijn van 24 weken zit weet ik niet. Misschien dat er dan nog bij reëel overlijdensrisico voor de moeder abortus mag worden gepleegd.
Dat klopt, als het gevaar er is dat de moeder komt te overlijden mag er alsnog abortus gepleegd worden.
pi_59165792
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:29 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dan heb je dat te accepteren. Het is trouwens vanaf e 24ste week, waarbij er een marge van twee weken aangehouden moet worden, waardoor in de praktijk er in NL (bijna) geen abortussen uitgevoerd worden na de 22ste week.
Dan heb je dat maar te accepteren.
pi_59165802
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:29 schreef JohnDope het volgende:
Krom eigenlijk.... Na de 26ste week mag een vrouw geen abortus meer doen, maar men mag wel hocus-pocus doen met eicellen.
Wat is daar zo krom aan en waar gebeurt er 'hocus-pocus'?
  vrijdag 6 juni 2008 @ 10:30:47 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59165808
quote:
Wat vind je daar krom aan?
pi_59165849
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:30 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat vind je daar krom aan?
Ieder mens is baas over eigen lichaam en geest, dus een vrouw heeft ten alle tijden het recht om abortus te doen, dat vormt namelijk geen enkel risico voor het menselijke ras.

Dat hocus-pocus op cel niveau daarentegen vormt indirect wel een ongekend risico voor het menselijke ras. Want was is het volgende dat geëlimineerd moet worden
pi_59165855
quote:
Waarom is dat krom? Het gaat in het eerste geval om een 'baby' die met hangen en wurgen zonder moeder in leven kan blijven, in het tweede geval gaat het om 8 cellen. Ik zie niet wat daar krom is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')