Bronquote:Turks hof: Afschaffen hoofddoekverbod ongeldig
De islamitische AK-partij van de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan heeft een gevoelige nederlaag geleden: volgens het Turkse hof is het afschaffen van het hoofddoekverbod door de AKP in strijd met de grondwet.
Het dragen van hoofddoekjes in Turkije was tot afgelopen februari verboden in openbare ruimtes en universiteitsgebouwen. Het verbod werd door regeringspartij AK van Erdogan ongedaan gemaakt.
De AKP sloot in januari een verbond met de conservatieve nationalisten van de MHP. Daarmee had Erdogan de parlementsmeerderheid voor de benodigde grondwetswijziging.
Islamitische staat
Maar in Turkije bestaat grote weerstand tegen opheffing van het verbod, dat wordt gezien als een van de vele stappen die de AKP neemt om Turkije om te vormen tot een islamitische staat.
De seculiere elite, gesteund door het leger, werpt zich daarbij op als hoeder van de seculiere staat, zoals Kemal Atatürk (de stichter van het moderne Turkije) volgens hen voor ogen had.
De republikeinse oppositiepartij CHP stapte in februari naar het Turkse hof. Die stelde de oppositie vandaag in het gelijk: het afschaffen van het hoofddoekverbod druist volgens het hof in tegen de scheiding van kerk en staat in Turkije, en het verbod moet opnieuw worden ingevoerd.
Omdat Nederland achterloopt op Turkije als het aankomt op dit soort dingen?quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Waarom kan dit in Nederland ook niet als het in Turkeije ook kan?
Dan moet NEderland heel snel iets gaan leren denk ikquote:Op donderdag 5 juni 2008 22:11 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Omdat Nederland achterloopt op Turkije als het aankomt op dit soort dingen?
Iets met CDA en CU enzo.
* Vampier mompeld iets de roomser dan de paus en lacht nederland even uitquote:Op donderdag 5 juni 2008 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ja het leger als bewaker van Democratiequote:Op donderdag 5 juni 2008 22:21 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan moet NEderland heel snel iets gaan leren denk ik
Omdat we in Nederland wéll respect hebben voor vrijheid en mensenrechten.quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Zo democratisch dat ze een plan dat de rechten en vrijheid vergroten gewoon tegenhouden terwijl de meeste mensen ervoor zijn?quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:07 schreef Chadi het volgende:
Turkije is lekker democratisch en dat zijn wij niet
Roomser dan de Paus is onzin. Dit leeft al veel langer in Turkije dan het ooit in Nederland heeft geleefd. Op het moment dat Nederland Saudie-Arabië overtreft dan pas kan je deze uitdrukking gebruiken.quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:30 schreef Vampier het volgende:
[..]
* Vampier mompeld iets de roomser dan de paus en lacht nederland even uit
Inderdaad, niet meer op een partij stemmen waar God het belangrijkste is.quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:21 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan moet NEderland heel snel iets gaan leren denk ik
Waarom zou dat in Nederland moeten?quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Dit moet in Turkije omdat je anders grote problemen krijgt.quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Eigenlijk ben ik het met je eens. Onze oma's...overgrootmoeders droegen vroeger ook een hoofddoek of zonnehoed. En ook al was het niet om het geloof, er was niemand die daar een probleem van maakte. Ik heb dus totaal geen problemen met een hoofddoek, maar wel veel problemen met een Boerka of welk aangezicht bedekkend kledingstuk dan ook.quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Omdat een verbod op iets niet direct bijdraagt aan vrijheid?
Bedoel je nu te zeggen dat de mensen daar leven met het wetboek in de hand? Ik en nog nooit in Turkije geweest, maar op één of andere manier dacht ik juist dat Turkije best wel redelijk modern was en de medeburgers juist in hun waarde lieten.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:29 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Dit moet in Turkije omdat je anders grote problemen krijgt.
De mensen denken daar heel anders dan de mensen hier in Nederland.
Als het hoofddoek verbod zou worden opgeheven zou er een grote druk uit de samenleving komen op de studentes zonder hoofddoek.
In Nederland gebeurt dit veel minder...
Die stap is niet eens ondenkbaar gezien de dubbele agenda van Gül en Erdogan.quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:37 schreef IHVK het volgende:
Jammer.
Vooral jammer omdat zoiets via het Constitutionele hof gaat. Maar ook jammer in het algemeen.
Volgende stap is het verbod op de AKP lijkt me..
Er gingen inderdaad honderdduizenden de straat op toen een Armeense journalist werd vermoord.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:15 schreef paddy het volgende:
[..]
Bedoel je nu te zeggen dat de mensen daar leven met het wetboek in de hand? Ik en nog nooit in Turkije geweest, maar op één of andere manier dacht ik juist dat Turkije best wel redelijk modern was en de medeburgers juist in hun waarde lieten.
Kan me nog een bijzonder voorval herinneren die zorgde voor een mensenmassa die de straat op ging om te protesteren tegen de moord van een schrijver die niet altijd even leuk over het regime schreef (het is me niet meer bijgebleven waarover hij precies schreef) Ik denk dus dat de Turkse burger niet te vergelijken is met vroeger volgens mij, maar nu moet ik ook zeggen dat ik die beelden op tv zag en zelf maar weinig Turken ken die recent uit Turkije zijn geëmigreerd en al helemaal geen Turkse mensen die daar wonen. Ken wel mensen uit Iran waarvan de hele familie daar nog woont.
Of lees ik je woorden verkeerd?
Welke dubbele agenda?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:58 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Die stap is niet eens ondenkbaar gezien de dubbele agenda van Gül en Erdogan.
Omdat de Nederlandse regering een stel lafaards is die liever met winden meewaaien dan dat ze de Nederlandse waarden en normen verdedigen. Dat is de hoofdreden. Wegwuiven,bagataliseren,andermans vriendje willen zijn,om maar wat eigenschappen van dit kabinet op te noemen.quote:Op donderdag 5 juni 2008 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Misschien omdat Nederland wel de individuele vrijheiden wil waarborgen, iets waar Turkije weer niet in lijkt te slagen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 14:29 schreef spy08 het volgende:
[..]
Omdat de Nederlandse regering een stel lafaards is die liever met winden meewaaien dan dat ze de Nederlandse waarden en normen verdedigen. Dat is de hoofdreden. Wegwuiven,bagataliseren,andermans vriendje willen zijn,om maar wat eigenschappen van dit kabinet op te noemen.
Ja, dat was hem..en ja, ik weet dat het verbod alleen op gaat voor overheidsgebouwen, maar Devrim had het overquote:Op vrijdag 6 juni 2008 14:26 schreef IHVK het volgende:
[..]
Er gingen inderdaad honderdduizenden de straat op toen een Armeense journalist werd vermoord.
Voor de duidelijkheid, Turkse vrouwen mogen wel een hoofddoek dragen, maar niet op school en als ze overheidsfunctie vervullen.
Verduidelijkt de boel misschien, nu lijkt het alsof er een algeheel verbod op de hoofddoek geldt, dat is niet zo.
Ik kan mij dus niet voorstellen dat die druk weer terug zou komen en dat de burger heus zelf een stem kan verheffen onderhand.quote:Als het hoofddoek verbod zou worden opgeheven zou er een grote druk uit de samenleving komen op de studentes zonder hoofddoek.
Hm, ok.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 14:38 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, dat was hem..en ja, ik weet dat het verbod alleen op gaat voor overheidsgebouwen, maar Devrim had het over
[..]
Ik kan mij dus niet voorstellen dat die druk weer terug zou komen en dat de burger heus zelf een stem kan verheffen onderhand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |