abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 juni 2008 @ 22:06:32 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59156225
quote:
Turks hof: Afschaffen hoofddoekverbod ongeldig

De islamitische AK-partij van de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan heeft een gevoelige nederlaag geleden: volgens het Turkse hof is het afschaffen van het hoofddoekverbod door de AKP in strijd met de grondwet.

Het dragen van hoofddoekjes in Turkije was tot afgelopen februari verboden in openbare ruimtes en universiteitsgebouwen. Het verbod werd door regeringspartij AK van Erdogan ongedaan gemaakt.

De AKP sloot in januari een verbond met de conservatieve nationalisten van de MHP. Daarmee had Erdogan de parlementsmeerderheid voor de benodigde grondwetswijziging.

Islamitische staat
Maar in Turkije bestaat grote weerstand tegen opheffing van het verbod, dat wordt gezien als een van de vele stappen die de AKP neemt om Turkije om te vormen tot een islamitische staat.

De seculiere elite, gesteund door het leger, werpt zich daarbij op als hoeder van de seculiere staat, zoals Kemal Atatürk (de stichter van het moderne Turkije) volgens hen voor ogen had.

De republikeinse oppositiepartij CHP stapte in februari naar het Turkse hof. Die stelde de oppositie vandaag in het gelijk: het afschaffen van het hoofddoekverbod druist volgens het hof in tegen de scheiding van kerk en staat in Turkije, en het verbod moet opnieuw worden ingevoerd.
Bron

Waarom kan dit in Nederland ook niet als het in Turkeije ook kan?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59156252
Turkije is lekker democratisch en dat zijn wij niet
  donderdag 5 juni 2008 @ 22:11:08 #3
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_59156367
Kan in Nederland ook wel hoor. Als je alle sites beziet en de commentaren. Langzaam zie je hier ook dat er een tegenbeweging komt op het doorgeslagen gedoe.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_59156378
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Omdat Nederland achterloopt op Turkije als het aankomt op dit soort dingen?
Iets met CDA en CU enzo.
-
  donderdag 5 juni 2008 @ 22:21:04 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59156687
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:11 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Omdat Nederland achterloopt op Turkije als het aankomt op dit soort dingen?
Iets met CDA en CU enzo.
Dan moet NEderland heel snel iets gaan leren denk ik
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59156981
quote:

[..]

Bron

* Vampier mompeld iets de roomser dan de paus en lacht nederland even uit
Free people own guns! Slaves do not!
pi_59156985
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja het leger als bewaker van Democratie
  donderdag 5 juni 2008 @ 22:32:39 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59157037
Omdat een verbod op iets niet direct bijdraagt aan vrijheid?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_59157062
quote:

[..]

Bron

Omdat we in Nederland wéll respect hebben voor vrijheid en mensenrechten.
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:07 schreef Chadi het volgende:
Turkije is lekker democratisch en dat zijn wij niet
Zo democratisch dat ze een plan dat de rechten en vrijheid vergroten gewoon tegenhouden terwijl de meeste mensen ervoor zijn?

En als je dit serieus wilt bespreken, dan kun je al veel reacties negeren omdat net zoals op de Frontpage er teveel mensen zijn die Moslims het liefste alle rechten en vrijheden zouden willen ontnemen.
Toch jammer dat we Godwin niet mogen gebruiken
pi_59157157
Ik bedoelde het ook sarcastisch.. het is gen democratie.. het enige democratische aan dat hele stelsel is dat je mag kiezen.. en dat mag je in Iran ook.
pi_59157184
Jammer.

Vooral jammer omdat zoiets via het Constitutionele hof gaat. Maar ook jammer in het algemeen.

Volgende stap is het verbod op de AKP lijkt me..
pi_59157234
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:30 schreef Vampier het volgende:

[..]

* Vampier mompeld iets de roomser dan de paus en lacht nederland even uit
Roomser dan de Paus is onzin. Dit leeft al veel langer in Turkije dan het ooit in Nederland heeft geleefd. Op het moment dat Nederland Saudie-Arabië overtreft dan pas kan je deze uitdrukking gebruiken.
  donderdag 5 juni 2008 @ 23:00:20 #13
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_59157787
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Inderdaad, niet meer op een partij stemmen waar God het belangrijkste is.
-
  vrijdag 6 juni 2008 @ 09:18:18 #14
3542 Gia
User under construction
pi_59164170
quote:

[..]

Bron

Waarom zou dat in Nederland moeten?

Als een volwassen vrouw op een universiteit graag een hoofddoek draagt, moet ze dat zelf weten. Het belemmert haar en anderen niet om te doen waarvoor je op de universiteit bent.

Ik vind wel dat er in Nederland een wet mag komen die werkgevers en scholen de vrijheid geeft om dergelijke en andere geloofsuitingen te verbieden. Als een werkgever van mening is dat een hoofddoek niet binnen zijn bedrijf past, moet hij dit niet hoeven toe te staan. Zo ook met bidden onder werktijd of vrij 'eisen' vanwege geloofszaken. Als een vrije dag niet uitkomt vanwege drukte, dan krijg je geen vrij, behalve in gevallen waarin de CAO voorziet.

Wat hoofddoekjes betreft op een basisschool, vind ik dat het gewoon eigenlijk niet toegestaan moet worden. Je ziet daar soms meisjes lopen die compleet ingebakerd naar school moeten. Die lopen maar wat rond, wat spelen kun je niet met die vodden. Hun broertjes en neefjes hebben wel gewoon westerse kleding aan, maar de meisjes moeten ingepakt worden. Vind dat zielig voor die kinderen. Kinderen moeten bewegingsvrijheid hebben. Er is nog tijd genoeg na de basisschool om die grieten in te pakken. Laat ze eerst effe kind zijn.

Voor de rest heb ik geen bezwaar tegen een hoofddoek. Wel tegen een burka.
pi_59164402
quote:

[..]

Bron

Dit moet in Turkije omdat je anders grote problemen krijgt.
De mensen denken daar heel anders dan de mensen hier in Nederland.
Als het hoofddoek verbod zou worden opgeheven zou er een grote druk uit de samenleving komen op de studentes zonder hoofddoek.
In Nederland gebeurt dit veel minder...
pi_59164640
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Omdat een verbod op iets niet direct bijdraagt aan vrijheid?
Eigenlijk ben ik het met je eens. Onze oma's...overgrootmoeders droegen vroeger ook een hoofddoek of zonnehoed. En ook al was het niet om het geloof, er was niemand die daar een probleem van maakte. Ik heb dus totaal geen problemen met een hoofddoek, maar wel veel problemen met een Boerka of welk aangezicht bedekkend kledingstuk dan ook.

Ik snap de drama over die hoofddoek dan ook niet. Ik vind het wel ergerlijk wanneer ik een vrouw zwaar bedekt aan het zwembad zie zitten terwijl de man in de korte broek heerlijk ligt te genieten van de zon en het zwemmen, maar dat is een ander verhaal. En de halal hypotheek ben ik ook niet voor, maar zou ik ook geen probleem vinden wanneer ook een niet moslim een dergelijke hypotheek zou kunnen afsluiten.

Een hoofddoek verbieden, vind ik net zo'n kolder als in bepaalde landen verplicht te worden een hoofddoek te dragen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_59165422
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 09:29 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Dit moet in Turkije omdat je anders grote problemen krijgt.
De mensen denken daar heel anders dan de mensen hier in Nederland.
Als het hoofddoek verbod zou worden opgeheven zou er een grote druk uit de samenleving komen op de studentes zonder hoofddoek.
In Nederland gebeurt dit veel minder...
Bedoel je nu te zeggen dat de mensen daar leven met het wetboek in de hand? Ik en nog nooit in Turkije geweest, maar op één of andere manier dacht ik juist dat Turkije best wel redelijk modern was en de medeburgers juist in hun waarde lieten.

Kan me nog een bijzonder voorval herinneren die zorgde voor een mensenmassa die de straat op ging om te protesteren tegen de moord van een schrijver die niet altijd even leuk over het regime schreef (het is me niet meer bijgebleven waarover hij precies schreef) Ik denk dus dat de Turkse burger niet te vergelijken is met vroeger volgens mij, maar nu moet ik ook zeggen dat ik die beelden op tv zag en zelf maar weinig Turken ken die recent uit Turkije zijn geëmigreerd en al helemaal geen Turkse mensen die daar wonen. Ken wel mensen uit Iran waarvan de hele familie daar nog woont.

Of lees ik je woorden verkeerd?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:58:59 #18
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_59169797
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 22:37 schreef IHVK het volgende:
Jammer.

Vooral jammer omdat zoiets via het Constitutionele hof gaat. Maar ook jammer in het algemeen.

Volgende stap is het verbod op de AKP lijkt me..
Die stap is niet eens ondenkbaar gezien de dubbele agenda van Gül en Erdogan.
pi_59172145
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:15 schreef paddy het volgende:

[..]

Bedoel je nu te zeggen dat de mensen daar leven met het wetboek in de hand? Ik en nog nooit in Turkije geweest, maar op één of andere manier dacht ik juist dat Turkije best wel redelijk modern was en de medeburgers juist in hun waarde lieten.

Kan me nog een bijzonder voorval herinneren die zorgde voor een mensenmassa die de straat op ging om te protesteren tegen de moord van een schrijver die niet altijd even leuk over het regime schreef (het is me niet meer bijgebleven waarover hij precies schreef) Ik denk dus dat de Turkse burger niet te vergelijken is met vroeger volgens mij, maar nu moet ik ook zeggen dat ik die beelden op tv zag en zelf maar weinig Turken ken die recent uit Turkije zijn geëmigreerd en al helemaal geen Turkse mensen die daar wonen. Ken wel mensen uit Iran waarvan de hele familie daar nog woont.

Of lees ik je woorden verkeerd?
Er gingen inderdaad honderdduizenden de straat op toen een Armeense journalist werd vermoord.

Voor de duidelijkheid, Turkse vrouwen mogen wel een hoofddoek dragen, maar niet op school en als ze overheidsfunctie vervullen.

Verduidelijkt de boel misschien, nu lijkt het alsof er een algeheel verbod op de hoofddoek geldt, dat is niet zo.
pi_59172154
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:58 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Die stap is niet eens ondenkbaar gezien de dubbele agenda van Gül en Erdogan.
Welke dubbele agenda?
pi_59172233
quote:

[..]

Bron

Omdat de Nederlandse regering een stel lafaards is die liever met winden meewaaien dan dat ze de Nederlandse waarden en normen verdedigen. Dat is de hoofdreden. Wegwuiven,bagataliseren,andermans vriendje willen zijn,om maar wat eigenschappen van dit kabinet op te noemen.
pi_59172282
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 14:29 schreef spy08 het volgende:

[..]

Omdat de Nederlandse regering een stel lafaards is die liever met winden meewaaien dan dat ze de Nederlandse waarden en normen verdedigen. Dat is de hoofdreden. Wegwuiven,bagataliseren,andermans vriendje willen zijn,om maar wat eigenschappen van dit kabinet op te noemen.
Misschien omdat Nederland wel de individuele vrijheiden wil waarborgen, iets waar Turkije weer niet in lijkt te slagen.
pi_59172535
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 14:26 schreef IHVK het volgende:

[..]

Er gingen inderdaad honderdduizenden de straat op toen een Armeense journalist werd vermoord.

Voor de duidelijkheid, Turkse vrouwen mogen wel een hoofddoek dragen, maar niet op school en als ze overheidsfunctie vervullen.

Verduidelijkt de boel misschien, nu lijkt het alsof er een algeheel verbod op de hoofddoek geldt, dat is niet zo.
Ja, dat was hem..en ja, ik weet dat het verbod alleen op gaat voor overheidsgebouwen, maar Devrim had het over
quote:
Ik kan mij dus niet voorstellen dat die druk weer terug zou komen en dat de burger heus zelf een stem kan verheffen onderhand.
pi_59172725
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 14:38 schreef paddy het volgende:

[..]

Ja, dat was hem..en ja, ik weet dat het verbod alleen op gaat voor overheidsgebouwen, maar Devrim had het over
[..]

Ik kan mij dus niet voorstellen dat die druk weer terug zou komen en dat de burger heus zelf een stem kan verheffen onderhand.
Hm, ok.

Ik denk dat Devrim de glijdende schaal theorie gebruikt.
Als een deel van de burgers gewoon een hoofddoek wilt dragen, en een ander deel niet, is er niets aan de hand. Maar als er groepsdruk ontstaat, "zij dragen geen hoofddoek, dus zijn zondig" dan bezwijkt een deel en vervolgens wordt op iedereen neergekeken die er geen een draagt"

En men vindt ook dat de overheid objectiviteit moet uitstralen. Dus dat als iemand die geen moslim/christen/etc. wordt berecht of bestraft door iemand met een hoofddoek/kruisje/keppeltje zich niet benadeeld voelt.

Dit is in ieder geval de retoriek achter het verbod, ik denk inderdaad ook, dat de vrouwen die er geen dragen sterk genoeg zijn, en dat de vrouwen die er wel een dragen niet zo snel zullen bemoeien met anderen.

Maar je weet het nooit, dat maakt deze kwestie erg moeilijk. Persoonlijk ben ik tegen een verbod, maar ik kan de mensen die voor het verbod zijn wel enigszins begrijpen.
Alleen doe het dan via het parlement.
pi_59173434
Dank voor je uitleg, IHVK. Ik ben nog steeds tegen een verbod, maar kan me ne wel meer voorstellen dat mensen in Turkije voor het verbod zijn.

Ik heb ooit een boek gelezen over een vrouw (prinses) die eigenlijk wel hetzelfde beschreef als waar de burgers die voor het verbod zijn, angstig zijn. Van korte rok naar Boerka en van Boerka weer naar korte rok...en toen weer naar Boerka...Ze was uiteindelijk gevlucht naar...ik geloof Duitsland. Het boek is vorig jaar uitgeleend en heb het nooit weer teruggekregen, dus weet de titel niet meer. Maar het zou kunnen zijn dat de mensen in Turkije bang zijn voor hetzelfde touwtrekken van de rechten van de burger?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')