Voordat ik met mijn leaseauto naar mijn werk ging veelvuldig met het OV gereist. Gezellig met vrienden, muziekje en Metrokrant op schoot. Vooral zomers veel mooie schaars geklede studentes erbij. Niks mis mee hoor, en de vertragingen vallen ook best mee.quote:Op donderdag 5 juni 2008 17:23 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Je bedoelt dat OV wat alleen maar staakt en/of vertraging oploopt door blaadjes, warmte, sneeuw, wind, ijzel etc? Waarbij je in een bushokkie of tochtig station kou staat te vatten? Waar je als een stel varkens op elkaar gepropt zit? (zelfs vee word netter vervoerd). Wat ook met de dag duurder word? Waar je constant mag genieten van andermans muziek en telefoongesprekken? Waar mensen niet weten waar het woord "stilte" voor staat in een stilte coupe?
Ja nee, prima alternatief.
En tegelijkertijd geef jij exact aan waarom de brandstof nog véél en véél duurder zou moeten worden. Want een gemiddeld levensmiddel legt maar liefst 1500 km af voordat het op ons bord beland. Omdat brandstof en daardoor transport zo goedkoop is. De werkelijke maatschappelijke kosten zijn echter veel hoger, denk maar aan het uitgeput raken van onze voorraden, milieu-effecten, et cetera.quote:Op donderdag 5 juni 2008 13:52 schreef mgerben het volgende:
[..]
Yep, maar dat is precies mijn punt.
Goedkope brandstof is een enorme boost voor onze levensstandaard.
Dat jij geen auto hebt betekent niet dat jij niet profiteert van goedkope brandstof.
Je moet je namelijk ook nog even afvragen hoe de producten in de winkel komen.
Jij haalt met je fiets kiwi's uit Nieuw-Zeeland, melk uit Friesland, kaas uit Italie, rundvlees uit Argentinie, sinaasappels uit Israel en je kiest tussen wijn uit Zuid-Afrika, Australie en Californie.
Dat wordt allemaal mogelijk gemaakt omdat de schepen, vliegtuigen en vrachtauto's die al dat spul vervoeren op goedkope brandstof draaien.
Bekend voorbeeld: Als het goedkoper is om Hollandse garnalen naar Portugal te rijden, ze daar te pellen en weer terug te rijden, dan om ze te pellen in Nederland. Dan kun je dus concluderen dat de brandstof goedkoper is dan het verschil in uurloon van de Hollandse en Portugese garnalenpellers.
Als rundvlees uit Argentinie goedkoper is dan rundvlees uit Friesland wordt dat mogelijk gemaakt door goedkope brandstof.
En dat komt omdat een liter olie/benzine/diesel heel veel werk kan verzetten in verhouding tot wat die liter kost.
Alle alternatieven (wind, paarden, electriciteit uit zon&water) kosten veel meer euro's om hetzelfde werk te verzetten.
Onze maatschappij draait dus op energie die relatief hartstikke goedkoop is - wat wordt aangetoond door het feit dat je voor een habbekrats producten uit de hele wereld op je bord hebt.
Je profiteert er dus flink van, ook al breng jij die producten de laatste honderd meter met de fiets naar huis.
Wat dacht je van al heel veel mensen die al tanken bij een goedkoper station? En waar dacht je dat die brandstof vandaan komt? Die pompen ze echt niet zelf op...quote:Op donderdag 5 juni 2008 14:45 schreef fathank het volgende:
http://www.megaupload.com/nl/?d=EUFHEKTS
In die powerpointpresentatie staat de oplossing.
nooit last van gehad...quote:Op donderdag 5 juni 2008 17:23 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Je bedoelt dat OV wat alleen maar staakt en/of vertraging oploopt door blaadjes, warmte, sneeuw, wind, ijzel etc?
je hebt geen immuun systeem/je hebt een enorm zwak lichaam?quote:Waarbij je in een bushokkie of tochtig station kou staat te vatten?
euh??? ik kan normaal staan hoor in tram/trein/bus...quote:Waar je als een stel varkens op elkaar gepropt zit? (zelfs vee word netter vervoerd).
et wordt duurder, maar niet met de dag...quote:Wat ook met de dag duurder word?
niet constant maar ik snap je punt...quote:Waar je constant mag genieten van andermans muziek en telefoongesprekken?
de enige mensen in een stilte coupe (althans, degene die ik heb gezien) waren gewoon stil hoorquote:Waar mensen niet weten waar het woord "stilte" voor staat in een stilte coupe?
ja inderdaadquote:Ja nee, prima alternatief.
waar wonen jullie? in et buitenland ofzo?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 00:22 schreef TC03 het volgende:
De trein is simpelweg geen alternatief. Het is dat ik student ben en OV heb, als ik werk koop ik een auto en zal ik nooit het OV pakken. Onbetrouwbaar, oncomfortabel en duur. Alleen de koplopers zitten comfortabel, de rest is gewoon huilen met de pet op. Niet zitbaar voor langer dan een half uur. Bussen hoef je al helemaal niet over te beginnen. Ze staken drie keer per jaar en je kan meestal nog staan ook.
OV
Randstad, en ben groter dan 1 meter 70.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 00:28 schreef mschol het volgende:
[..]
waar wonen jullie? in et buitenland ofzo?
hee ik ook... (bijna) nooit last van OV...quote:
Mijn wagen doet het ook in die omstandigheden nog prima.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 01:08 schreef mschol het volgende:
[..]
hee ik ook... (bijna) nooit last van OV...
das eigenlijk alleen als et stormt en de platen van de hoftoren dreigen te komen.. maarja das niet schuld OV
Ik weet niet of je bijvoorbeeld wel eens in Spanje met de trein hebt gereisd? De tweede klas daar doet onze eerste klas verbleken. De treinen rijden daar wel op tijd en het is niet duur.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 00:28 schreef mschol het volgende:
[..]
waar wonen jullie? in et buitenland ofzo?
Nou, ik dagelijks. Regen, wind, bevroren bovenleidingen, uitgezette rails etc.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 00:18 schreef mschol het volgende:
nooit last van gehad...
Jawel, maar ik zit toch liever in een warme auto.quote:je hebt geen immuun systeem/je hebt een enorm zwak lichaam?
JIJ misschien wel, maar er zijn tientallen trajecten waar dat in de spits niet kan.quote:euh??? ik kan normaal staan hoor in tram/trein/bus...
Zodra je met 2 personen of meer gaat word het al snel veel duurder.quote:et wordt duurder, maar niet met de dag...(zoals bij de auto)
Okquote:niet constant maar ik snap je punt...
Was idd wat overdreven, maar heb het vaker meegemaakt.quote:de enige mensen in een stilte coupe (althans, degene die ik heb gezien) waren gewoon stil hoor
Aangezien bovenstaande punten niet voor jou gelden, is het voor jou een prima alternatief ja. Maar zoals vogeltjesdans ook al aangaf, je bent met het OV vaak ook langer onderweg. Zelfs met file ben ik met de auto sneller dan met het OV en dan heb ik niet 3 keer over hoeven stappen.quote:ja inderdaad
maar op die plek mag je met de auto ook niet komen dan hoorquote:Op vrijdag 6 juni 2008 01:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
Mijn wagen doet het ook in die omstandigheden nog prima.
Linksquote:
Right, da's gemiddeld 30,7 km/h. Dat haal je dus echt niet met stoplichten en dergelijke.quote:Op woensdag 4 juni 2008 23:03 schreef henkway het volgende:
ik ga morgen lekker met de fiets naar het werk in de zon, kan ik al die domme scheldende autombilisten uitlachen.
23 km in 45 minuten en goede conditie dat je krijgt, scheelt ook weer fietsen in de sportschool
He-le-maal mee eens. OVquote:Op vrijdag 6 juni 2008 00:22 schreef TC03 het volgende:
De trein is simpelweg geen alternatief. Het is dat ik student ben en OV heb, als ik werk koop ik een auto en zal ik nooit het OV pakken. Onbetrouwbaar, oncomfortabel en duur. Alleen de koplopers zitten comfortabel, de rest is gewoon huilen met de pet op. Niet zitbaar voor langer dan een half uur. Bussen hoef je al helemaal niet over te beginnen. Ze staken drie keer per jaar en je kan meestal nog staan ook.
OV
Exact mijn punt.quote:Op donderdag 5 juni 2008 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
En tegelijkertijd geef jij exact aan waarom de brandstof nog véél en véél duurder zou moeten worden. Want een gemiddeld levensmiddel legt maar liefst 1500 km af voordat het op ons bord beland. Omdat brandstof en daardoor transport zo goedkoop is. De werkelijke maatschappelijke kosten zijn echter veel hoger, denk maar aan het uitgeput raken van onze voorraden, milieu-effecten, et cetera. [nog meer verhaal]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |